בקול רב

רציתי לבקש סליחה

הרב יוני לביא

רציתי לבקש סליחה ממי שהגיע לבית הכנסת עצוב או מוטרד אבל לא ניגשתי אליו להתעניין מה עובר עליו. בתוך הקהל הגדול שגדש את האולם כמעט בלתי אפשרי לשים לב לכולם ולצערי יש דברים שאני מחמיץ.
רציתי לבקש סליחה אם השיעור האחרון שהעברתי לא היה מספיק מעניין עבור חלק מכם. עבדתי חמש שעות כדי להכין אותו ובאמת שהשתדלתי שיהיה בהיר ורלוונטי. מה לעשות שלא קל לעמוד בסף הגירוי הגבוה של ימינו, כשבלוטות הטעם רגילות לסרטים שמופקים בעלות של מיליונים, ולעומתם שיעור תורני עם דף מקורות שחור-לבן, נראה מַשְׁמִים.
רציתי לבקש סליחה שלא הייתי מספיק תקיף/סבלני/יוזם/אסרטיבי/מכיל כמו שנראה לכם שהייתי צריך לנהוג. אני חושב הרבה, מתלבט וגם מתייעץ עם גדולים ממני כיצד נכון לנהוג במקרים מורכבים. יש לי שיקולים שאולי אינם ידועים לכם, וגם יש לי את הדרך ואת הקצב שלי להגיע למטרות שאני מאמין בהן. האם תוכלו לכבד זאת?
רציתי לבקש סליחה שלא הצלחתי להגיע לבר-מצווה של הבן שלכם. היה לי שיעור קבוע באותו ערב ולא מצאתי מחליף, ומייד לאחר מכן אירוסין של בת דודה, ולהבדיל, ניחום אבלים אצל משפחה שמחר קמים מהשבעה על בנם שנפטר ממחלה קשה. באמת שקיוויתי להספיק לבוא לברך גם הבן היקר שלכם ביום שמחתו, אבל גם לרבנים יש רק שישים דקות בשעה ואת שהלב חושק הזמן עושק.
רציתי לבקש סליחה שהחמרתי יותר ממה שהיה נראה לך, או שהקלתי יותר ממה שאתה חושב שנכון. יש לי את דרך הפסיקה שלמדתי מרבותיי ואולי גם טיפה סייעתא דשמיא לכוון לפסק המתאים בשאלות שמזדמנות לפתחי.
רציתי לבקש סליחה שגם השנה לא הצלחתי להתיר קטניות בפסח או לערוך מסיבות בספירת העומר. זה לא עניין של ׳חוסר אומץ׳ כמו שאומרים חלק מהאנשים. פשוט, אני לא הבעלים של ההלכה, אלא רק זה שמשקף אותה. ולהלכה, מה לעשות, יש את הכללים ואת דרך ההתנהלות שלה.
רציתי לבקש סליחה שאני לא גדול בתורה כמו ראש הישיבה שלמדתם בה פעם, לא פוסק הלכה מוכשר כמו רב היישוב שגדלתם בו, ולא דרשן כריזמתי כמו הרב ההוא שאתם שומעים בספוטיפיי בדרך לעבודה. אני משתדל כמיטב יכולתי, ושמח שחוץ ממני קיבלתם ואתם מקבלים תורה מעוד מקורות טובים.
רציתי לבקש סליחה שאיחרתי בשלוש דקות לעריכת החופה. זמנים הם דבר קדוש אצלי ויצאתי בכוונה מוקדם באותו יום, כולל טווח ביטחון למקרה שיהיו פקקים. ובכל זאת, לא תיארתי לעצמי שבאותה נסיעה יהיה גם פנ׳צר, גם כביש סגור בגלל עבודות וגם משטרה שבודקת רכבים אחד אחד בגלל התראות ביטחוניות. השתדלתי ככל יכולתי לערוך את החופה הכי יפה שאני יכול ולהפוך את האירוע הזה לשמח ומרגש כמו שתמיד חלמתם.
רציתי לבקש סליחה שלפעמים אתם שואלים אותי ואין לי תשובה על המקום. מה לעשות שהתורה כזו גדולה ואני כזה קטן. לא בכל התחומים התורניים אני מומחה ולא תמיד יש לי את יישוב הדעת לענות. מה שכן, אתאמץ מאוד שלא תישארו בסוף בלי תשובה. אולי אברר בעצמי ואולי אפנה אתכם לרב אחד שאני מכיר שבדיוק מתמחה בנושא עליו שאלתם.
רציתי לבקש סליחה שהתקשרתם שוב ושוב אתמול ולא עניתי. סליחה שגם לא הגבתי להודעות שלכם עד שעה מאוחרת. החלטתי להקדיש ערב שלם לאשתי ולילדים שלי. אחרי שהם מוותרים עליי כל כך הרבה בגלל עיסוקי הרבנות, הרגשתי שמגיע להם ערב אחד שאהיה לגמרי איתם ושמתי את המכשיר על שקט למשך שלוש שעות.
רציתי לבקש סליחה שלפעמים אתם פונים אליי לעזרה ואני מפנה אתכם הלאה אל מישהו אחר מתאים ממני. מה לעשות אבל אני לא מנחה הורים, לא יועץ זוגי ולא פסיכולוג. זה יהיה לא אחראי ולא רציני מבחינתי אם אכנס לנעליים שאינם שלי. כן, אני יודע שהם לוקחים כסף ואיתי אפשר לדבר בחינם, אבל מה לעשות שבמקרה שלכם חייבים להשקיע במפגש עם איש מקצוע מומחה.
רציתי לבקש סליחה מאשתי שאוטומטית מצמידים לה את התואר ׳הרבנית׳ למרות שהיא ממש לא אוהבת את זה. סליחה על המבוכה שנגרמת לה מכך שנשים ניגשות אליה בטבעיות ושואלות על הלכות בשר וחלב או שבת, שהרי היא ׳אשתו של הרב׳ וממילא אמורה לשלוט בשולחן ערוך ובתשובות הפוסקים.
רציתי לבקש סליחה מהילדים שלי. גם אם אני בחרתי להיות רב, אותם אף אחד לא שאל אם הם רוצים להיות ׳הילדים של הרב׳. לפעמים הם נאלצים לספוג הערות ועקיצות כמו ״הבן של הרב וככה מתנהג״ או ״מהבת של הרב לא ציפינו…״.
רציתי לבקש סליחה שכשהזמנתם אותי לשיעור בקצה השני של הארץ העזתי לשאול בסוף לגבי התשלום. סליחה שכשאמרתם ״כמובן שנשלם לרב על הדלק״, התנצלתי ואמרתי שלא אוכל ושמוטב שתזמינו מישהו מהסביבה.
הלוואי שיכולתי לנסוע לכל קצווי הארץ ורק ללמד תורה חינם לכל מי שצמא לשמוע. מה לעשות שמישהו צריך לפרנס את הילדים שלי ולשלם חשבון חשמל ומים, לקנות לחם וחלב, שכר דירה ושכר לימוד. תבינו שמה שעבורכם הוא שיעור מעניין של שעה עם מרצה אורח, עבורי זה להקדיש חצי יום לנסיעות והעברה וזאת בתנאי שהשיעור כבר כמעט מוכן. מצטער, זה פשוט לא אפשרי.
רציתי לבקש סליחה שפספסתי את ההודעה ששלחת לי בווטסאפ. אני מקבל עשרות כמותה ביום. חלקן עם שאלות קטנות ואחרות שמצריכות הקדשת זמן רב ומחשבה מעמיקה. אני יודע שעבורך השאלה הזו חשובה ולכן תרגיש הכי בנוח בעולם לנדנד לי, ואם עבר יום ולא עניתי, פשוט שלח לי תזכורת. לא אקפיד על כך. להפך, רק אכיר לך תודה.
רציתי לבקש סליחה שאני לא מושלם. אני רק בן אדם עם יתרונות וחסרונות. משתדל לעשות את רצון ה׳ ולחלוק עם אחרים את מעט התורה שלמדתי. אני פתוח לקבל ביקורות והארות ולומד מהן הרבה. מקווה להיות השנה קצת יותר טוב ושבאלול הבא אצטרך לבקש פחות סליחה. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…