לעיתים קורה שאנו מוצאים את עצמנו בשולי הדרך. לפעמים זה מרצוננו, שעה שעצרנו להעלות או להוריד נוסע, או עקב תקלה ברכב. אך לעיתים אנו נאלצים לסטות אל שולי הדרך בגלל רכב אחר או טעות שעשינו בנהיגה כגון: מהירות מופרזת, עייפות, היסח דעת ועוד…ירידה מאולצת היא לרוב עם שני הגלגלים הימניים בלבד.
אם שולי הדרך סלולים אספלט וגובהם כפני הכביש,ורק קו צהוב מפריד ביניהם, נבדוק את מצב התנועה בכביש, נאותת שמאלה וכשאפשר נחזור לנתיב הנסיעה.
אם שולי הדרך נמוכים מפני הכביש צריך להימנע ככל האפשר מלרדת לשוליים, ואם ירדנו, יש לחזור באופן מבוקר הרבה יותר.
כשהשולים נמוכין יותר או צרים או עשויי חצץ הבעיה קשה בהרבה.
מה ניתן לעשות?
1. נרפה מדוושת הדלק ונמשיך לנסוע עד להאטת הרכב.
2. אם צריך אפשר לבלום בעדינות. ברכב ללא ABS יש לבלום לסירוגין.
3. יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים (אם הגלגלים שבשול קרובים מאד לשפת הכביש, נתרחק קצת ימינה).
4. נבדוק במראות האם ניתן לחזור לכביש ונוודא שאין רכב מולנו או מאחורינו.
5. נפנה את ההגה שמאלה לכיוון הכביש כדי ליצור זווית מתאימה לגלגל הקדמי הימני, ומיד עם עלייתו ניישר את הרכב בנתיב הנסיעה.
השהות בשולים הנמוכין אינה נעימה כלל. השולים משובשים ויתכן שיש בהם אבנים או מהמורות. השולים הם מקום התמרורים ולפעמים כלי רכב עוצרים שם והולכי רגל נעים שם.
כדאי להאט לפני החזרה לכביש ובמידת הצורך – אף לעצור (נבדוק שאנו לא מפריעים לתנועת כלי הרכב הנוסעים בעקבותינו).
עלינו לזכור!
א. העצירה בשולי הדרך מסוכנת מאד. אנו עדים לתאונות קשות עם רכבים שעצרו בשולי הדרך. יש להמשיך בנסיעה עד שנמצא מקום בטוח יותר.
ב. במקרה של תקר (פנצ'ר) בצמיג, אין לעצור בשולי הדרך. נמשיך בנסיעה איטית עד שנמצא מקום בטוח יותר.
ג. אם חייבים לעצור בשולי הדרך (במצב שאין אפשרות להמשיך בנסיעה) צריך לנקוט בפעולות הבאות:
1. להעביר מיד את הנוסעים ברכב מעבר למעקה הבטיחות.
2. לדווח למשטרה, לרכב גרר.
3. להדליק אורות מצוקה.
4. ללבוש אפוד זוהר.
5. להניח משולש אזהרה מאחורי הרכב במצב שיראה מרחוק ולא יפריע לתנועת כלי הרכב.
6. להמתין לעזרה מעבר למעקה הבטיחות. ■