תאונות אופנועים – מצב חירום

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

לפני שבעה שבועות כתבנו את הדברים האלה: “רוכב אופנוע בן 25 נהרג בתאונה בכביש החוף סמוך למחלף נתניה. הרוכב נמצא הרוג מעבר למעקה הבטיחות והאופנוע נמצא במרחק של יותר ממאה מטרים… 2 רוכבי אופנוע נהרגו ביום שלישי ליד האזור- רוכב בן 42 מגבעתיים, ורוכב בן 34 תושב חולון. הם מצטרפים ל-21 רוכבי אופנוע שנהרגו מתחילת השנה האזרחית, כלומר בשלושה וחצי חדשים נהרגו 23 רוכבים”.
לצערנו נהרגו בשבעה השבועות האחרונים 22 רוכבי אופנוע נוספים ומתחילת השנה האזרחית אנו מונים 45 הרוגים רוכבי אופנועים. מספר בלתי נתפס. כ-40% מהתאונות הן “תאונות עצמיות”, בגלל מהירות בלתי סבירה, החלקה על הכביש, התנגשות במעקה בטיחות או ברכב חונה, איבוד שליטה בגלל היסח הדעת, עייפות ועוד…
אי אפשר להמשיך “לספור את ההרוגים” ולהיאנח. חייבים לפעול “מחוץ לקופסה” ולהכריז על מצב חירום. יש דברים שאפשר לעשות מיד: 1. יש לחייב רוכבי אופנועים בלבישת אפוד זוהר בכל רכיבה. 2. בעולם הרחב יש בגד מיוחד לרוכבי אופנועים המונע פגיעה קשה בגוף בשעת תאונה (המחיר אמנם יקר, אך החיים יקרים יותר). 3. חייבים לטפל במעקות הבטיחות ולהחליפם בחומר גמיש שמונע תאונה קטלנית כמעט בכל מפגש של האופנוע במעקה הבטיחות. 4. חייבים לטפל בתשתיות – לתקן מהמורות בכביש, לסתום חורים ועוד… 5. צריך לזמן את כל הרוכבים לסדנאות רכיבה ובטיחות להפגיש אותם עם רוכבים שנפגעו בתאונות ונשארו נכים וכואבים.
קיים צורך להתייחס לנעשה על הכביש ובייחסי הגומלין בין רוכבי האופנוע לנהגים. על נהגי הרכב המנועי להתייחס אל האופנועים כאל כלי רכב בעלי מגבלות מיוחדות. הם נראים פחות בשל גודלם, צלליתם קטנה והם נעלמים ב”שטחים מתים” לעיני הנהג.
היחס כלפי האופנועים צריך להיות כאל הולכי רגל. מכיוון שכמעט כל התאונות שבהן הם מעורבים מסתיימות בפגיעות גוף. אופנוע מחויב בבדיקות טסט וברישוי, ורוכב האופנוע חייב ללמוד ולהיבחן כדי לזכות ברישיון נהיגה. למרות זאת נמצא כי גישת רוכבי האופנוע דומה לזו של רוכב האופניים. האופנוע מהיר מרוב כלי הרכב המנועי או המסחרי, רוכבי האופנוע מרבים לעקוף אותנו במהירות גבוהה משמאל – כחוק, ומימין – בניגוד לחוק.
נקפיד להשתמש שימוש תכוף במראות וכך נמנע מאתנו את ההפתעה הבלתי נעימה של גיחתו הבלתי צפויה של רוכב האופנוע.
רוכב אופנוע – הקפד לחבוש קסדה, הקפד ללבוש אפוד זוהר, הקפד על חוקי התעבורה ואל תפתיע משתמשי דרך אחרים. אל תעלה על הכביש כשאתה עייף או לא מרוכז.
נהג רכב 4 גלגלים ויותר זכור: אתה גדול, חזק, מהיר ומוגן. אופנועים אינם חזקים כמוך, שמור עליהם!

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה