תולדות – מעקב אחר תנועות העובר

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

'ותהר… ויתרוצצו הבנים בקרבה'. רבקה זוכה לברכה כפולה ומכופלת, לאחר שנות אי פריון. לכאורה, מבחינתה – הברכה מפוקפקת. היא חשה בתנועות עובר מוגברות במיוחד, המותחות את קירות בטנה ומטרידות את מנוחתה, אולי אפילו קצת כואבות, עד כדי כך שהיא מבקשת לברר את משמעותן. 'ותלך לדרוש את ה', משהו איננו כשורה.

בימינו, ניתן 'לראות את הנולד' ממש כבר בשבוע השישי של ההיריון, כשאנחנו צופים בו על צג מכשיר העל-קול (אולטרסאונד), כשליבו פועם. אנחנו מבצעים בדיקות עוקבות במהלך ההיריון, ובכל פעם הבדיקה מהווה מעין דרישת שלום לזוג המצפה. אולם האישה ההרה תוכל "לתקשר" ישירות עם העובר שבתוכה, רק סביב השבוע העשרים להריונה [תחילת החודש החמישי].
אז תתחיל לחוש בתנועות העובר בקרבה. בהתחלה, תורגשנה התנועות כמעין דפיקות קלות ולא תכופות, אך עם התקדמות ההיריון עוצמת התנועות תגבר ותדירותן תעלה. לכל שלב של ההיריון מתאימים סוגים שונים של תנועות עובר. אין להשוות את כמות התנועות ואופיין בין אישה לחברתה, ואף לא בין הריונות שונים אצל אותה אישה. יש ילד רעשני ברחם, שיתכן ויהיה ילד שקט כשיצא לאווירו של עולם.
פרופסור סדובסקי, ז"ל, שהיה אחד מהמורים שלי בבית הספר לרפואה של הדסה עין כרם, היה אחד מבכירי הגינקולוגים שעסק שנים במיילדות. הוא תאר לראשונה בצורה מדויקת את התופעה הזאת, והתווה את הקווים המנחים למעקב אחר תנועות עובר בהריון. מהרצאותיו ומהספרות שנכתבה על ידו, למדנו שיש חשיבות גדולה במעקב אחר התנועות במהלך ההיריון כחלק מהמעקב אחר שלום העובר. הוכח קשר בין עוצמת התנועות של העובר ותדירותן, לבין מצבו הבריאותי. ירידה בתנועות עובר עלולה להצביע על מצוקה ואף תנועות מוגרות פתאומיות. מובן שיש פרקי זמן במהלך היממה שבהם העובר ישן, ובהם האישה ההרה לא תחוש תנועות. וזה בסדר. צריך להרגיע אותה. לקראת סוף ההיריון, האישה מתודרכת לעקוב ביתר שאת אחר כל שינוי בתנועות העובר ולדווח עליו לרופא. ב"ה, בדרך כלל הבהלה מתבררת ככזב, ובפתחו של חדר הלידה העובר 'מתעורר'. אחד הדברים שמעירים עובר ישן הוא צריכת כמה קוביות שוקולד על ידי האם ההרה. מתברר שלעובר 'שן מתוקה' עוד בתוך הרחם. גם שכיבה על צד שמאל מזרימה דם לעורקי הרחם ומזרזת הופעת תנועות עובריות.

בהריונות מרובי עוברים קיים ריבוי תנועות, כי פשוט יש שני עוברים שמתנועעים בתוך רחם אחד, לעיתים בשק שפיר אחד ולעיתים בשניים. בניגוד להריון יחיד, תנועות העובר בהריון תאומים אינן מסייעות באופן מדויק לניטור שלום העוברים, כי לא נוכל לדעת מי זז ומתי. אצל יעקב ועשו, היה יעקב זז ביתר שאת כשעברה אמו ליד בית מדרשו של שם ועבר, ואילו אחיו התאום היה מתרגש כשרבקה חלפה על פני בית עבודה זרה. בהריונות מרובי עוברים, יש צורך להיעזר באמצעים מתוחכמים יותר מאשר מעקב אחר תנועות עובר, כגון שימוש במכשיר העל-קול לעיתים תכופות יותר.
כאם לתאומות שהן אימהות ברוכות בעצמן, אני יכולה אכן להעיד שהן לא נתנו לי מנוח במהלך ההריון, עת עבדתי כמתמחה בפגייה בשערי צדק. לא בלכתי בדרך ולא בשכבי, אבל העונג הצרוף שהן הביאו בכנפיהן, היה שווה הכול.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה