מאיר דורפמן

״והשב ישראל לנויהם״

מאיר דורפמן

שאו ציונה נס ודגל…

מרבה‭ ‬של‭ ‬גבעתיים‭, ‬הרב‭ ‬יוסף‭ ‬גליקסברג‭, ‬ומתלמידים‭ ‬רבים‭ ‬שלמדו‭ ‬בישיבת‭ ‬פוניבז׳‭ ‬בראשיתה‭, ‬שמעתי‭ ‬על‭ ‬הדגל‭ ‬שהיה‭ ‬הרב‭ ‬יוסף‭ ‬שלמה‭ ‬כהנמן‭, ‬ראשה‭ ‬ומייסדה‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬פוניבז׳‭, ‬תולה‭ ‬על‭ ‬גג‭ ‬הישיבה‭  ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬העצמאות‭. ‬בעיני‭, ‬הסיפור‭ ‬הזה‭ ‬רחוק‭ ‬מלהיות‭ ‬סיפור‭ ‬על‭ ‬דגל‭ ‬ישראל‭ ‬גרידא‭. ‬זהו‭ ‬סיפור‭ ‬על‭ ‬אמונת‭ ‬חכמים‭. ‬כיצד‭? ‬לרב‭ ‬מפוניבז׳‭ ‬היו‭ ‬מתנגדים‭, ‬ואף‭ ‬מתלמידיו‭ ‬בישיבה‭. ‬לא‭ ‬סתם‭ ‬מתנגדים‭, ‬אלא‭ ‬היו‭ ‬גם‭ ‬שעשו‭ ‬מעשה‭ ‬ומדי‭ ‬שנה‭ ‬טיפסו‭ ‬ו‭…‬תלשו‭ ‬את‭ ‬הדגל‭. ‬קראתי‭ ‬פעם‭ ‬תיאור‭ ‬של‭ ‬דב‭ ‬גנחובסקי‭, ‬שהיה‭ ‬אז‭ ‬בחור‭ ‬ישיבה‭ ‬צעיר‭, ‬בנו‭ ‬של‭ ‬ח״כ‭ ‬מטעם‭ ‬המזרחי‭, ‬כיצד‭ ‬הרב‭ ‬מפוניבז׳‭ ‬מזמין‭ ‬אותו‭ ‬ללמוד‭ ‬עמו‭ ‬בחברותא‭ ‬על‭ ‬הגג‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬פוניבז׳‭ ‬במשך‭ ‬יום‭ ‬העצמאות‭, ‬כדי‭ ‬שיוכלו‭ ‬״להגן‭ ‬על‭ ‬הדגל״‭, ‬לשמור‭ ‬שאף‭ ‬אחד‭ ‬לא‭ ‬יוריד‭ ‬אותו‭… ‬מאידך‭, ‬למרות‭ ‬שמאז‭ ‬חלה‭ ‬התרחקות‭ ‬מדרכו‭ ‬ההשקפתית‭, ‬כידוע‭, ‬מקפידים‭ ‬שם‭ ‬עד‭ ‬היום‭ ‬לתלות‭ ‬את‭ ‬הדגל‭ ‬בכל‭ ‬שנה‭ ‬ביום‭ ‬העצמאות‭, ‬״משום‭ ‬שהרב‭ ‬מפוניבז׳‭ ‬אמר״‭…! ‬בא‭ ‬וראה‭ ‬מה‭ ‬כוחה‭ ‬של‭ ‬אמונת‭ ‬חכמים‭.‬

מה יש באדמה הזאת?

לפני‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭ ‬התקשר‭ ‬אלי‭ ‬יהודי‭ ‬שהכרתי‭ ‬באחת‭ ‬מנסיעות‭ ‬החזנות‭ ‬שלי‭ ‬לדרום‭ ‬אמריקה‭, ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬שהוא‭ ‬שוהה‭ ‬כמה‭ ‬ימים‭ ‬בארץ‭ ‬ורוצה‭ ‬שנפגש‭. ‬הוא‭ ‬הגיע‭ ‬לביתי‭ ‬והסביר‭ ‬לי‭ ‬מה‭ ‬מביא‭ ‬אותו‭ ‬לביקורו‭ ‬הפתאומי‭ ‬בארץ‭:  ‬׳בגוש‭ ‬קטיף‭ ‬הצליחו‭ ‬יהודים‭ ‬לעשות‭ ‬חקלאות‭ ‬מפוארת‭, ‬והרי‭ ‬האדמה‭ ‬שם‭ ‬חולית‭, ‬מלוחה‭, ‬לא‭ ‬מתאימה‭ ‬לחקלאות‭. ‬כיצד‭ ‬התגברו‭ ‬על‭ ‬הבעיה‭? ‬בנו‭ ‬חממות‭, ‬ואת‭ ‬היבול‭ ‬המשובח‭ ‬הצליחו‭ ‬גם‭ ‬לייצא‭ ‬לחו״ל‭ ‬בכמויות‭ ‬אדירות‭. ‬חשבתי‭: ‬ארכוש‭ ‬קרקע‭ ‬בארץ‭  ‬מגורי‭, ‬היא‭ ‬לא‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬יקרה‭, ‬ואחקה‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שעשו‭ ‬בגוף‭ ‬קטיף‭. ‬קניתי‭ ‬קרקע‭ ‬רחבה‭, ‬שכרתי‭ ‬פועלים‭, ‬בניתי‭ ‬חממות‭, ‬השקעתי‭ ‬השקעה‭ ‬גדולה‭ ‬בציוד‭, ‬והנה‭ ‬היבול‭ ‬לא‭ ‬מצליח‭. ‬הגעתי‭ ‬לכאן‭ ‬כדי‭ ‬להיפגש‭ ‬עם‭ ‬חקלאים‭ ‬מהגוש‭ ‬לשעבר‭, ‬לשמוע‭ ‬מהם‭, ‬להתייעץ‭ ‬עמם‭, ‬לבדוק‭ ‬איפה‭ ‬אני‭ ‬טועה׳‭. ‬אמרתי‭ ‬לו‭ ‬שכדאי‭ ‬לחשוב‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שיתכן‭ ‬וזו‭ ‬סגולה‭ ‬מיוחדת‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬עיני‭ ‬ה׳‭ ‬וגו׳‭, ‬שמא‭ ‬זו‭ ‬הארת‭ ‬פנים‭ ‬מיוחדת‭ ‬לאנשי‭ ‬מסירות‭ ‬הנפש‭ ‬למען‭ ‬הארץ‭, ‬ולא‭ ‬כדאי‭ ‬להניח‭ ‬שרק‭ ‬הידע‭ ‬החקלאי‭ ‬הנפלא‭ ‬יצר‭ ‬את‭ ‬ההצלחה‭. ‬הוא‭ ‬ביקש‭ ‬להיפגש‭ ‬גם‭ ‬עם‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭, ‬וכך‭ ‬היה‭. ‬הוא‭ ‬פגש‭ ‬את‭ ‬החקלאים‭ ‬בגוש‭ ‬קטיף‭, ‬קיבל‭ ‬מהם‭ ‬את‭ ‬עצותיהם‭ ‬וחזר‭ ‬לארצו‭. ‬כעבור‭ ‬קצת‭ ‬יותר‭ ‬משנה‭ ‬שוחחנו‭, ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬שכנראה‭ ‬זו‭ ‬באמת‭ ‬סגולת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬משום‭ ‬שהוא‭ ‬הוסיף‭ ‬מאז‭ ‬להשקיע‭ ‬״לפי‭ ‬ההוראות״‭, ‬וכשראה‭ ‬שאין‭ ‬התקדמות‭, ‬החליט‭ ‬לחתוך‭ ‬את‭ ‬הפסדיו‭. ‬הוא‭ ‬מכר‭ ‬את‭ ‬הקרקע‭ ‬והציוד‭ ‬בהפסד‭ ‬של‭ ‬כמה‭ ‬מיליונים‭, ‬אך‭ ‬דומני‭ ‬שהמעשה‭ ‬הזה‭ ‬רק‭ ‬הוסיף‭ ‬אצלו‭ ‬אהבת‭ ‬הארץ‭. ‬בימי‭ ‬מלחמה‭ ‬אלו‭ ‬הוא‭ ‬שולח‭ ‬כספים‭ ‬רבים‭ ‬עבור‭ ‬ציוד‭ ‬ללוחמים‭, ‬והוא‭ ‬מקווה‭ ‬שסוף‭ ‬סוף‭ ‬ישובו‭ ‬ישראל‭ ‬לנויהם‭. ‬

לעיר התורה חברון

סיפר‭ ‬לי‭ ‬פרופ׳‭ ‬דוד‭ ‬תמר‭, ‬חוקר‭ ‬היסטוריה‭ ‬יהודית‭ ‬ובנו‭ ‬של‭ ‬מחבר‭ ‬הפירוש‭ ‬״עלי‭ ‬תמר״‭ ‬על‭ ‬הירושלמי‭: ‬׳אחרי‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭ ‬ושחרור‭ ‬העיר‭ ‬חברון‭, ‬הציע‭ ‬הרב‭ ‬יחזקאל‭ ‬סרנא‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬חברון‭, ‬להחזיר‭ ‬עטרה‭ ‬ליושנה‭ ‬ולהשיב‭ ‬את‭ ‬הישיבה‭ ‬מירושלים‭ ‬למקומה‭ ‬בחברון‭ ‬שלפני‭ ‬תרפ״ט‭. (‬רבי‭ ‬יחזקאל‭ ‬היה‭ ‬זה‭ ‬שבחר‭ ‬בעיר‭ ‬חברון‭ ‬עבור‭ ‬הישיבה‭ ‬והוביל‭ ‬את‭ ‬המהלך‭ ‬של‭ ‬העלאת‭ ‬הישיבה‭ ‬מסלבודקה‭ ‬שבליטא‭ ‬לחברון‭ ‬בשנת‭ ‬תרפ״ה‭. ‬הוא‭ ‬רכש‭ ‬את‭ ‬המבנה‭ ‬בחברון‭, ‬הוא‭ ‬זה‭ ‬ששיקם‭ ‬את‭ ‬הישיבה‭ ‬בירושלים‭, ‬והוא‭ ‬האיש‭ ‬שנשא‭ ‬בלבו‭ ‬את‭ ‬שבר‭ ‬תרפ״ט‭ ‬עד‭ ‬סוף‭ ‬ימיו‭. ‬מ‭.‬ד‭.). ‬הזיכרונות‭ ‬הקשים‭ ‬של‭ ‬פרעות‭ ‬תרפ״ט‭ ‬עוד‭ ‬הדהדו‭ ‬אצלו‭ ‬ואצל‭ ‬הוותיקים‭, ‬וזה‭ ‬היה‭ ‬מהלך‭ ‬קשה‭, ‬כמובן‭, ‬אבל‭ ‬את‭ ‬הדיון‭ ‬במהלך‭ ‬פטרו‭ ‬צעירים‭ ‬בישיבה‭ ‬בטענה‭ ‬שראש‭ ‬הישיבה‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬צלול‭ ‬בגילו‭ ‬וסובל‭ ‬מהסתיידות‭ ‬העורקים‭…‬׳‭ (‬יש‭ ‬גרסה‭ ‬שמשה‭ ‬דיין‭ ‬הוא‭ ‬זה‭ ‬שלמעשה‭ ‬שלל‭ ‬בסוף‭ ‬את‭ ‬ההצעה‭, ‬כשבן‭-‬גוריון‭ ‬היה‭ ‬נלהב‭ ‬מאד‭ ‬מהרעיון‭. ‬הרב‭ ‬סרנא‭ ‬נפטר‭ ‬כשנתיים‭ ‬אחרי‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭. ‬מ‭.‬ד‭.)‬

הגרי״ד סולובייצ׳יק בוכה?? 

בימים‭ ‬האחרונים‭ ‬מלאו‭ ‬עשר‭ ‬שנים‭ ‬לפטירת‭ ‬הרב‭ ‬אהרון‭ ‬ליכטנשטיין‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬הר‭-‬עציון‭. ‬על‭ ‬למדנותו‭ ‬ועל‭ ‬ידיעת‭ ‬התורה‭ ‬שלו‭ ‬סיפרו‭ ‬רבים‭. ‬את‭ ‬מידותיו‭ ‬המתוקנות‭ ‬ראה‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שפגש‭ ‬אותו‭ ‬אף‭ ‬באקראי‭ ‬בעלמא‭. ‬אני‭ ‬רוצה‭ ‬להזכיר‭  ‬סיפור‭ ‬מופלא‭ ‬ששמעתי‭ ‬ממנו‭ ‬בהספדו‭ ‬על‭ ‬רבו‭ ‬וחמיו‭ ‬הגרי״ד‭ ‬סולובייצ׳יק‭. ‬הדברים‭ ‬נאמרו‭ ‬מנהמת‭ ‬לבו‭, ‬ונראה‭ ‬שהיה‭ ‬זה‭ ‬גם‭ ‬מסר‭ ‬שלו‭ ‬לדור‭ ‬בעל‭ ‬רגש‭ ‬דתי‭ ‬עמוק‭ ‬ואמונה‭ ‬מורכבת‭, ‬למבקשי‭ ‬דרך‭ ‬כמו‭ ‬למלאים‭ ‬באמונה‭ ‬נכונה‭ ‬של‭ ‬״השם‭ ‬אוהב‭ ‬אותי״‭. ‬לא‭ ‬רשמתי‭, ‬עברו‭ ‬שלושים‭ ‬ושתיים‭ ‬שנה‭ ‬מאז‭, ‬כך‭ ‬שיתכן‭ ‬ואין‭ ‬אלו‭ ‬מילותיו‭ ‬המדויקות‭, ‬אבל‭ ‬זה‭ ‬בהחלט‭ ‬הרעיון‭: ‬׳היו‭ ‬שאמרו‭ ‬על‭ ‬חמי‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬״פרומר״‭, ‬לא‭ ‬החמיר‭ ‬בהלכות‭ ‬ובדקדוקיהן‭. ‬לא‭ ‬היו‭ ‬לו‭ ‬גינונים‭ ‬חיצוניים‭ ‬של‭ ‬״מקפיד״‭. ‬אשיב‭ ‬להם‭ ‬בדוגמא‭ ‬אחת‭ ‬שראיתי‭ ‬בעיני‭: ‬אירע‭ ‬פעם‭ ‬מקרה‭ ‬נדיר‭ ‬ביותר‭, ‬ובו‭ ‬במהלך‭ ‬השבת‭ ‬הוא‭ ‬לחץ‭ ‬בטעות‭ ‬על‭ ‬מתג‭ ‬החשמל‭ (‬אינני‭ ‬זוכר‭ ‬אם‭ ‬תיאר‭ ‬שרבו‭ ‬נשען‭ ‬על‭ ‬הקיר‭ ‬בלי‭ ‬ששם‭ ‬לב‭ ‬למתג‭, ‬והוא‭ ‬כמתעסק‭ ‬בעלמא‭, ‬או‭ ‬כמעשה‭ ‬אוטומטי‭ ‬של‭ ‬הדלקה‭ ‬או‭ ‬כיבוי‭, ‬שיתכן‭ ‬ויגיע‭ ‬לדרגת‭ ‬שוגג‭. ‬מ‭.‬ד‭.). ‬והוא‭ ‬‮–‬‭ ‬האדם‭ ‬שהצניע‭ ‬רגשותיו‭ ‬פנימה‭ ‬כאידיאל‭, ‬שהתרחק‭ ‬מהבעת‭ ‬רגשות‭ ‬חיצונית‭, ‬שדיבר‭ ‬וכתב‭ ‬על‭ ‬״בתי‭ ‬גוואי‭ ‬של‭ ‬הנפש״‭ ‬כקודש‭ ‬הקדשים‭ ‬הנסתר‭ ‬‮–‬‭ ‬פרץ‭ ‬בבכי‭ ‬מר‭ ‬וסוער‭ ‬של‭ ‬צער‭ ‬אותנטי‭ ‬על‭ ‬שנכשל‭ ‬בטעות‭ ‬בהלכה‭ ‬של‭ ‬שבת‭ ‬כמו‭ ‬היה‭ ‬זה‭ ‬הדבר‭ ‬הנורא‭ ‬ביותר‭ ‬שיכול‭ ‬לקרות‭ ‬לאדם׳‭.‬

״איש‭ ‬האמונה‭ ‬הבודד״‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬בודד‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬60‭ ‬שנה‭ ‬אחרי‭ ‬שהתפרסם‭. ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬סולובייצ׳יק‭ ‬נעשה‭ ‬פחות‭ ‬רלוונטי‭ ‬בדור‭ ‬שבו‭ ‬שב‭ ‬האדם‭ ‬להכיר‭ ‬בחולשתו‭ ‬ובתלותו‭, ‬בדור‭ ‬שבו‭ ‬כולם‭ ‬חוזרים‭ ‬להתפלל‭, ‬אבל‭ ‬״איש‭ ‬ההלכה״‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬נצחי‭ ‬ויציב‭ ‬על‭ ‬קרקעה‭ ‬המוצק‭ ‬של‭ ‬ההלכה‭ ‬לדורות‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…