בקול רב

100 שנה: תורה ללא הפסקה

הרב יוני לביא

הוא נולד בברית המועצות הקומוניסטית לפני מאה שנה. אימו זייפה את התאריך על תעודות הלידה שלו ושל אחיו כדי שלא יחייבו אותם ללמוד בבית הספר הרוסי שנלחם בדת ובאמונה. כעבור כמה שנים האם נפטרה, ובגיל 11 האב עלה עם ילדיו לארץ והם קבעו את מושבם ברמת השרון. היות שלא היה אז במקום בית ספר דתי, האב למד עם ילדיו בבית בישיבה על ארגזי תפוזים מחוסר ריהוט. בהמשך היה הנער גרשון בין המייסדים של ישיבת פוניבז׳. מייסד הישיבה, הרב כהנמן, שזיהה את יכולותיו, מינה אותו ללמד תלמידים יתומים פליטי שואה. מאז אותו יום ובמשך כמעט שמונים שנה ברצף, לא הפסיק הרב אדלשטיין ללמד תורה. הוא גם שימש כבעל תוקע בישיבה לאורך כל השנים ממש, עד ראש השנה האחרון לחייו. הרב דגל בהתאמת הלימוד לאופיו של כל תלמיד. כך גם ההנאה והסיפוק שלו יהיו גדולים יותר והוא יתמיד בכך לאורך שנים. הוא עודד את המחנכים ליצור קשר אישי עם התלמידים ודעתו הייתה שזה הבסיס לאהבת התורה.
מסירות נפש נכונה
בני תורה רבים ראו בו מודל לדבקות בתורה ולהתמדה עצומה, ודווקא בגלל זה היה חשוב לו למנוע אותם מטעויות. כך למשל התייחס להתמסרות לתורה שיוצרת ניתוק של האדם מסביבתו:
״לפעמים בני אדם מתנהגים שלא כפי טבעם הישר מחמת חשבונות וטעויות שונות, וכגון מי ששקוע בלימודו ואינו רוצה לדבר דברים בטלים, עד כדי כך שאינו שם לב להתייחס כראוי לבני ביתו ולסובבים אותו. היה מעשה באברך שהיה שקוע מאד בלימוד, ולא דיבר שום דברים בטלים, וכשהיה חוזר לביתו היה אוכל ונח ומייד חוזר לתלמודו. והעירו לו כי לא זו הדרך, אלא צריך להתעניין בשלומם של בני ביתו, ולתת יחס למי שזקוק לזה, והתחיל לעשות ככה, ומאז נהפכו חייו לחיים מאושרים. כל אדם שהוא בעל משפחה, משועבד לבני משפחתו, וצריך להקדיש להם זמן, ולשמוע מאשתו את מה שרוצה לספר ולומר לו״ (דרכי החיזוק״, מס׳ 142).
בשנת ה׳תשע״ב התבטא במהלך שיעור ואמר כך: ״גם חילונים שאינם שומרי תורה ומצוות, אם הם מוסרים את נפשם על הצלת אחרים מתוך אהבת הבריות, יש להם עולם הבא כמו הרוגי לוד שמסרו את נפשם לטובת בני העיר. מה זה לאומיות? אהבת העם. חילונים בצבא מוסרים נפשם על הצלת אחרים. מה, זה לא ׳הרוגי לוד׳? אם החילוני מוכן למסור את נפשו יותר מהחרדי, הוא יותר גדול ממנו״.
בזמן מגפת הקורונה הוביל הרב אדלשטיין קו מחמיר של הישמרות מפני הנגיף, והיה הראשון לאסור תפילה במניין מפני הסכנה בהידבקות.
רק ימין מקרבת
קבוצה של אנשי חינוך חרדים נפגשה עם הרב אדלשטיין לשו״ת פתוח על תופעת הנוער הנושר. הורים רבים מתמודדים עם תסכול ועם אכזבה כשהם מגלים שבנם מפנה עורף ונוטש את הדרך שחונך עליה. הדבר גם מעורר דילמות קשות לגבי סיטואציות בבית, כשברקע מרחף החשש להשפעה שלילית על האחים הקטנים שילכו בעקבות אחיהם הגדול. המסר המרכזי של הרב אדלשטיין למחנכים היה שצריך לעשות הכול כדי לקרב ולאהוב את אותם בנים ובנות שהתרחקו. הם ילדים של הקב״ה והושפעו מהסחף הגדול שיש היום ומרוחות הפרצים שחודרות לכל מקום. אחד המחנכים שאל את הרב לגבי הלבוש – מה אם הילד מסרב לקבל את הלבוש החרדי ומתעקש שיקנו לו לבוש אחר? תשובת הרב הייתה שיקנו לו. השואל המשיך להקשות: ״אבל מה אם נערה מבקשת כסף לקנות בגדים ויודעים שהיא תקנה לבוש לא צנוע, האם בזה איסור של ׳מסייע לעוברי עבירה׳..?״, הרב השיב: ״היא הרי יודעת מה הדרך של ההורים ובכל זאת בוחרת להתלבש אחרת. אם זה הלבוש שלה בכל מקרה, צריך לתת לה כדי לא לגרום לה להתרחק ולהתנתק. לא לכעוס ולצעוק – זה רק מרחיק״. השואל לא ויתר: ״אבל הרב, מה עם ׳שמאל דוחה׳, כמו שאמרו חז״ל?״, תשובת הרב אדלשטיין הייתה נחרצת: ״היום אין לנהוג בכלל ב׳שמאל דוחה׳..״. ״אבל הרב״, טען האיש, ״מה ההבדל בין הדורות האחרים לדורנו?״, ״לכל זמן מתאימה ההנהגה שלו״, השיב הרב.
מי ישמור על הכסף?
הדו-שיח הבא התרחש במסדרון של ישיבת פוניבז׳. ״סכום כה גדול של כסף צריך שמירה מעולה״, אמר האחד. ״אומנם כן, אך השאלה היכן?״, אמר השני. ״ומדוע שלא תיקח את הכסף הביתה?״, אמר הראשון. ״איני גר בבני ברק, הוריי גרים הרחק״, השיב בן שיחו. ״אם כך אשמור אני על כספך״, הבטיח הראשון. ״אה, חלילה לי מלהטריח!״, נרתע השני. ״טרחה? איזו טרחה יש בדבר?״, חתם את הדיון הראשון. את השיח הזה ניהל בחור צעיר עם ראש הישיבה, הרב אדלשטיין כשנודע לרב בדרך אגב, שהבחור קיבל סכום כסף גדול וחשש שמשהו יקרה לו. סוף דבר הכסף הועבר לשמירת ראש הישיבה. כעבור זמן נזקק הבחור לכסף. הוא החליט לסור אל ביתו של הרב אדלשטיין, שם כנראה מונח הכסף למשמרת. ״שלום עליכם, הרב! רציתי לבקש את הכסף״. ״או בוודאי״, אמר ראש הישיבה, תוך כדי שהוא מכניס ידו אל כיס החליפה ושולף משם מעטפה סגורה. ״הא לך כספך״. למבטו המשתאה של הבחור הוסיף הרב: ״הכסף לא היה שמור בבית, אלא אצלי. לכל מקום שהלכתי לקחתי איתי את המעטפה, כדי שאם תיגש אליח לבקש את הכסף, אוכל מייד לתתו לך״. הבחור הודה מאוד ונפנה ללכת, אלא שאז ציפתה לו הפתעה נוספת. ״הרי לא ספרת אם הסכום כפי שהיה״, אמר הרב. הבחור חש אי נוחות. וכי עליו לספור סכום כסף שהפקיד ביד רבו? וכי הוא חושד בו שלקח ממנו? אולם ראש הישיבה הפציר בו בנועם: ״תספור… תספור… כך זה המנהג״. רק כשנספר הכסף והתברר שהסכום כפי שהופקד, נחה דעתו (מתוך הספר ׳משולחנם של גדולי הדור׳).■

עוד במדור זה

שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

״הוא היה עושהכל שביכולתו להרבות אהבה ואיחוד״ בנר שמיני של…
שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

סליחה ראשונה.״מה כותבים בטור סוגר שנה? על סליחה, זה ברור.…
המהפחחחה המשפטית

המהפחחחה המשפטית

01
רבות נכתב ונאמר על הרפורמה במערכת המשפט, כאן ובכלל. נדמה כאילו לא משנה כמה נכתוב ונאמר, תמיד יישאר מה להוסיף. אחרי האירוע ההזוי שהיה השבוע באוניברסיטת תל אביב, בהחלט יש עוד מה לכתוב.
אם לא עקבתם: באוניברסיטת תל אביב נערך ביום ראשון פאנל בנושא הרפורמה המשפטית, בחסות תא הסטודנטים ׳לביא׳ של הליכוד ותא ׳כחול לבן׳. הוזמנו ארבעה: פרופסור רבקה ווייל מאוניברסיטת רייכמן וד״ר דייבי דישטניק מאוניברסיטת תל אביב. היו שם גם עורכת הדין יסכה בינה מ׳התנועה למשילות ודמוקרטיה׳, שבין מייסדיה נמנה שמחה רוטמן, חבר הכנסת ויו״ר ועדת החוקה בהווה, שהוזמן אף הוא לאירוע.
סטודנטים נאורים רבים ניסו למנוע את השתתפותו. מה זה ניסו, הגיעו פיזית עד אליו בטרם הצליח להיכנס לאולם שבו נערך הפאנל. אם לא היו סביבו מאבטחים ושוטרים רבים, ייתכן בהחלט שהאירוע המביש היה נגמר בצורה אחרת. כשרוטמן כבר הצליח להיכנס סטודנטים לא נתנו לו לדבר תוך צרחות ״בושה״, ״פשיסט״ ועוד גינויים שימנים רגילים לספוג, כולל הערה מגברת צעירה שדרשה ממנו להוריד את הכיפה.
הד״ר דישטניק ביקש מהסטודנטים הצרחנים שיתנו לו לדבר: ״אני יכול להסביר למה התוכנית המשפטית גרועה לכלכלה״, אמר מי שמזוהה עם השמאל, אבל זעקות הגוועלד נמשכו והוא אמר בעצב למיקרופון: ״זה גול עצמי מפואר״. הייתי כותב כאן על חוסר היכולת שקיים בקרב חלקים בשמאל לקבל דעות שונות, אבל זה לא הזמן, היה שם משהו חמור יותר שנעשה על ידי כמה עורכי חדשות.
02
אחרי אותו ׳גול עצמי מפואר׳ רוטמן עוד אמר כמה מילים, ואז קרה דבר מדהים: הוא הפך לאשם בגלל שדיבר ואמר מילה אסורה. ״ולכן העדפת לקרוא להם מוגבלים״, שח לו עודד בן עמי במהלך ריאיון שקיים עימו, ובעצם טען שיו״ר ועדת החוקה כינה את המפגינים המטורללים – ״מוגבלים״. רוטמן לא נבהל, לא התנצל והסביר כי תיאר את היכולת של המפגינים לטעון – ״אתם מוגבלים בטיעון שלכם״.
השימוש של רוטמן במילה ׳מוגבלים׳ העלים כמעט לחלוטין את האלימות שספג מחוץ לדיווחים שעלו באתרי החדשות הגדולים, והפך אותו לאשם. הכותרות דיווחו על השימוש במילה הנ״ל במקום לדבר על האלימות, כאילו עורכי החדשות נרמלו את מה שעבר חבר הכנסת מהציונות הדתית. כך נהג גם בן עמי בריאיון שערך עם רוטמן ולא התייחס כלל לאלימות באותו אירוע מביש.
03
בטח אתם חושבים שנפלה טעות בכותרת של הטור שלי, ולא כך הדבר. ערוצי התקשורת והעיתונאים הדגולים נוהגים לעשות שימוש בביטוי השגוי ׳המהפכה המשפטית׳.
את אותו ריאיון מדובר בן עמי פתח בהצגת הכנס בתל אביב ככזה שעסק ב׳מהפכה המשפטית׳, אלא שרוטמן ענה לו כמו שצריך, וכמו שצריך לענות בכל הזדמנות. ״אני חייב לתקן אותך״, פתח והסביר רוטמן, ״הכנס לא עסק במהפכה המשפטית אלא בדרכים לתקן את המהפכה המשפטית, אותה מהפכה משפטית שעשה אהרן ברק אי אז בשנות התשעים״.
אהרן ברק ביצע מחטף לילי ושינה את פני מערכת המשפט הישראלית, והיום משום מה מנסים להציג לנו את הרצון לחזור למערכת הישנה כמהפכה משפטית. לכן זו מהפחחחה משפטית מבחינתי.
04
מילה אחרונה: החודשים האחרונים לימדו אותי שהרפורמה נחוצה עם שינויים כאלה ואחרים. היא באמת נחוצה, אבל מה שעוד יותר נחוץ זה שיח מכבד, שיח שיכול להכיל דעות רבות ומגוונות כמו השיח שהצגנו כאן ב׳גילוי דעת׳ בשבוע שעבר. לדעתי שיח שכזה צריך להיות חשוב לכולנו, גם לחלקים בשמאל שלא מוכנים לקבל את המציאות שמשתנה לנגד עינינו, את הדמוגרפיה שעושה את שלה. כשהשיח ישתנה לא נדבר על רפורמה או על מהפכה, נדבר על תיקונים במערכת המשפט. ■

כמו במגילת רות

כמו במגילת רות

שלמה (סולומון) מולוגטה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-23. הוא…
דבר כזה עוד לא קרה לי

דבר כזה עוד לא קרה לי

01לא בטוח שאני עושה את הדבר הנכון, ולמרות זאת אכתוב…
יש לנו פה הכול

יש לנו פה הכול

כילד וכנער, וגם כחייל, יצא לי לראות פעמים רבות את…
חובת מצוות כיבוד הורים

חובת מצוות כיבוד הורים

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
הטובים למשטרה

הטובים למשטרה

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
לא מתנצל על הסרטון<br>של בנות האולפנה

לא מתנצל על הסרטון
של בנות האולפנה

זה קרה בסוף שבוע שעבר, וזה עדיין מרגיז אותי. כמה…
אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

זה קורה פעם בשנה ולמשך מספר שבועות בודדים בלבד: פריחת…
"פורום קהלת אוכלים נזלת"

"פורום קהלת אוכלים נזלת"

01מעולם לא כתבת על אופנה. מצד שני תמיד יש פעם…
קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

01אין טעם להתחמק מזה. הורות. לכתוב על הורות. אז כמו…
הדיקטטורה הישראלית

הדיקטטורה הישראלית

01שלא ישקרו לכם. מה שקורה היום במדינת ישראל זה דיקטטורה.…
להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

01רצח שני האחים לבית משפחת יניב, הלל מנחם ויגל יעקב…
תגיד לי מה אתה רוצה

תגיד לי מה אתה רוצה

01כשקמה עלינו ממשלת בנט-לפיד לא התחברתי בכלל לקריאות "המדינה היהודית…
כך נוטעים היח״צנים

כך נוטעים היח״צנים

01איזה חג יפה הוא ט״ו בשבט. לרוב הוא מספק לנו…