במלחמת העולם השנייה, קיבלה ממשלת בריטניה החלטה דרמטית: לחלק לכל האזרחים תלושי מזון מוגבלים ולפקח על התפריט היומי. ההגבלות נבעו ממחסור, אך התוצאה המפתיעה הייתה שיפור במדדי הבריאות. נצפו ירידה במחלות לב, שיפור במשקל הממוצע ואפילו עלייה בתוחלת החיים. כשנשאל לימים אחד מבכירי הרופאים כיצד יתכן שהרעב היחסי הוביל לשיפור, הוא ענה: "כשהבחירה מצטמצמת, ההרגלים נעשים נכונים יותר".
מחקרים עדכניים מראים כי תזונה היא גורם הסיכון או ההגנה המשמעותית ביותר למחלות כרוניות, החל בסכרת, דרך יתר לחץ דם וגם סוגים מסוימים של סרטן. הנתונים מישראל מצביעים על עלייה בשיעור ההשמנה, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער.זוהי בעיה לאומית עם השלכות רפואיות, כלכליות וחברתיות. ארגון הבריאות העולמי מעריך שכמעט 80% ממקרי מחלות הלב ושבץ המוח ניתנים למניעה באמצעות שינוי באורח החיים, ובפרט בהרגלי התזונה. למרות זאת, קל להיגרר להרגלים מזיקים, ותזונה לא בריאה, בדיוק כפי שבני ישראל במדבר נמשכו שוב ושוב אל סירי הבשר של מצרים.
כל אדם ניצב מדי יום בפני החלטות קטנות שיכולות להטות את הכף לשנים קדימה. לא מדובר בבחירה חד–פעמית, אלא במאות החלטות יומיומיות: מה נאכל, כמה נשתה, האם נשלב פעילות גופנית, ואיך ננהל את השגרה שלנו. אנחנו מקבלים נתונים תורשתיים מריבונו של עולם, אבל יש לנו בחירה חופשית איך לחיות את חיינו והרגלי בריאות טובים יכולים להטות את הכף לכאן ולכאן.
בפרשת ראה מציב משה רבנו בפני העם שתי דרכים: הברכה והקללה. הקושי בבחירת תזונה נכונה אינו רק שאלה של ידע, אלא גם של סביבה. כאשר השפע זמין כל כך ויש עשרות סוגי מעדנים, משקאות ממותקים, וחטיפים עתירי מלח ושומן , הבחירה ב"ברכה" מחייבת מודעות ומשמעת עצמית. רופאים ותזונאים מציינים שהצלחת שינוי תזונתי תלויה לא רק בהחלטה הראשונית, אלא בבניית מערכת תמיכה הכוללת הסרת פיתויים מהבית, הכנת מזון מראש, והקפת האדם בסביבה שמעודדת הרגלים בריאים. בוודאי אם יש אדם מאותגר בריאותית בבית, חשוב שכל בני המשפחה יתגייסו ויתחשבו בו.
הסיפור מבריטניה ממחיש שבחירה מודעת יכולה לשנות מגמות בריאותיות של דור שלם. כשם שבימי הצנע הבריטי צומצמו אפשרויות הבחירה אך נשמרה בריאות הציבור, כך גם בעידן השפע עלינו להפעיל "צנע עצמי" , לא מתוך מחסור, אלא מתוך ראייה לטווח ארוך ושליטה עצמית.
בסיום חייו, אותו רופא בריטי סיפר שבכל פעם שעמד מול מזון לא בריא, היה מזכיר לעצמו את ימי הצנע ואומר: "אני יודע מה נכון אבל השאלה היא האם אני מוכן לבחור בזה". הפרשה מזכירה לנו ש הבחירות אמנם יומיומית, אך תוצאותיהן נצחיות. ■