בדרך לכותל

אלול – אני לכותל ובקרוב למקדש

הכותל המערבי
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
תפילות השבת בשילוב הלל ומוסף ראש חודש בכותל – הם שילוב מנצח, ועוד בראש חודש הרחמים והסליחות.
למרות התראות החזאי על עומס חום כבד בירושלים, חשנו בשבת עומס ברבדים אחרים לגמרי – רחוב יפו היה עמוס ברצים שניצלו את השעות הקרירות שלפני הזריחה לתרגול ספורטיבי. רחבת הכותל הייתה עמוסה באורחים ובאורחות. הרחבה העליונה הוכנה לקראת אירועי הסליחות הגדולים. הוסרו החומות שהוצבו בה כדי לסייע לחפירות הקרדו והמקוואות שמתחת לרחבת הכותל.
פגשתי בידידים רבים שפקדו את הכותל בשבת מיוחדת זו של הלל והודיה ובראשם ח׳׳כ אופיר סופר, שהביא איתו מלוא הטנא תודה והודיה לה׳, יחד עם רעייתו ובנו החייל הקרבי המתוק, שבאו להודות על ההישג הכפול בפריימריז – גם על כיבוש המקום השני הנכסף, וגם על האיחוד המוצלח עם מפלגת ׳עוצמה יהודית׳, איחוד משמח שהוכרז עליו ממש בכניסת השבת.
ועוד חברים יקרים כמו – מרדכי כהנא, מנכ׳׳ל משרד ההתיישבות, שהגיע עם משפחתו ממעלות שבגליל העליון לבקר את ההורים המופלאים הגרים ברובע – הרב נחמן כהנא ורעייתו. ידידי האהוב, זאב-ולול הורוביץ – היזם הנמרץ, מבוני הארץ השלמה. ידידי, ר׳ מתי דן, הכהן, מגואלי ירושלים, וגם משפחת קמחי היקרה, מהיישוב ׳עלי זהב׳ שליד ׳ברוכין׳, אנשי חסד ואמונה ועוד ועוד.
02
בפרשת ראה שקראנו בשבוע שעבר בכותל ספרתי 16 פסוקים בהם מופיעות, בצירופים שונים, שוב ושוב, המילים המצוות לעלות לבית המקדש ולעשות את חובותינו – ״במקום אשר יבחר ה׳ לשום שמו שם״.. צמרמורת אחזה בי. הינה אנו עומדים כאן, למרגלות המקום הקדוש והנורא שבו בחר ה׳ לשכן שמו שם, אך אין אנו יכולים לפקוד אותו ולעשות חובותינו – מעשרות, ביכורים, הודאות, קרבן פסח, קורבן חגיגה, עלייה לרגלים, קורבנות חטאת ותודה, שלמים ועולות ועבודת כהן גדול ביום הכיפורים, לכפר על עם ישראל.
והינה כשהגיעה תפילת המוסף של שבת ראש חודש קיבלתי תשובה והסבר ב׳ואתה יצרת׳ – ״לפי שחטאנו לפניך, אנחנו ואבותינו – חרבה עירנו, ושמם בית מקדשנו… ונוטל כבוד מבית חיינו.. ואין אנו יכולים לעשות חובותינו בבית בחירתך״.
ליבי נשבר, מה עוד צריך לעשות כדי שנזכה לעלות לבית המקדש? עד מתי ניאלץ לראות בכותל המערבי כמקום תפילה עיקרי? מתי נזכה לדבר האמיתי, לעלות בקודש, להמשך התגשמות חזון הנביאים? ליבי הלם בחוזקה. חששתי שאנו מתרגלים להסתפק בתחליפים ויש חשש שעם ישראל, חרדים, דתיים וחילונים, יאמץ את המצב הקיים וישכח את זכותנו הא-לוקית, המוסרית וההיסטורית לבנות בהר הבית את בית הבחירה. יש חשש שאט אט נזנח את חובתנו לכסוף לבניין המקדש, בתכלית הכוסף.
לפתע הגעתי בתפילת המוסף המתוקה של ראש חודש לשורות הבאות שהאירו לי באור יקרות את הווייתנו בדור הגאולה – ״יה׳׳ר מלפניך ה׳ א-לוקינו וא-לוקי אבותינו, שתעלנו בשמחה לארצנו ותטענו בגבולנו… ושם נעשה לפניך קורבנות חובותינו״.
וזהו הסדר שאליו אנו צריכים לשאוף בכל כוחנו, באחדות, ובנחישות:
א. קיבוץ גלויות – כפי שמתבצע אט אט וטרם הושלם, בדור הזה.
ב. כיבוש הארץ – עדין לא השלמנו את שחרור הארץ, לא הדפנו כליל את אויבינו הקמים עלינו לכלותינו, ועדין לא יישבנו את כל מרחביה.
ג. חזרה בתשובה מאהבה – ״ושם נעשה לפניך…״ – נעשה ונשמע… ״באהבה כמצוות רצונך״ – לעשות רצון ה׳ באהבה.
ובהמשך תפילת ראש חודש מופיע משפט מבטיח של אמונה גדולה המתייחסת לימינו אלה – ״ויהי החודש הזה סוף וקץ לכל צרותינו!״.
כשעומדים בתפילה מול כותלנו המתוק, זוכים לרוממות של קדושה שבאה מתוך שיחה ישירה עם ריבונו של עולם. שיחה קרובה, שיחה אינטימית ומחבקת. גם התשובות מגיעות כאן די מהר ואיתם סימנים נסתרים וגלויים על קבלת התפילות האישיות והכלליות, בחזקת – ״יהיו לרצון אמרי פי והגיון ליבי לפניך״.
שנזכה להשלים בע׳׳ה את שלושת השלבים, לגאולה שלמה בקרוב ממש.
03
בשבוע שעבר הלך לעולמו לאחר ייסורים קשים, הרב שמואל זעפרני זצ׳׳ל, ראש לשכת הראשון לציון, מורנו ורבנו, הרב מרדכי אליהו זצ׳׳ל.
אלפים הגיעו בערב שבת לחלוק כבוד אחרון למי שהיה המגדלור שהפיץ במשך שנים רבות את האור שבקע מלשכת הרב אליהו.
זכיתי להיות ׳בן בית׳ אצל הרב מרדכי אליהו ומתוך כך הכרתי גם את הרב שמואל זעפרני. הרב שמואל קיבל אותי בחום רב, במאור פנים אופייני, בטוב לב ובחוכמה נפלאה, וסלל לי את הדרך להבין לעומק את הדרכותיו המופלאות של הרב מרדכי אליהו.
כשהתעוררה אצלי שאלה דחופה בענייני עסקים, העסקת עובדים, בענייני הלכה וחסד, בנושאי יישוב הארץ, או בהקשר לשחרור פולארד או שחרור עצירי הפגנות או עצירי מלחמה בטרור, או בנושאי עצירת הנסיגה בגוש קטיף וכד׳, הייתי נכנס לבית הרב אליהו ומשוחח עימו. לרב אליהו הייתה סבלנות והקשבה מיוחדת. לעיתים, כשנזקקתי לפגישה דחופה, בלשכת הרב אליהו, הרב שמואל היה קובע לי, כבמטה קסמים, פגישה במועד קרוב מאוד. זאת למרות שלוח הפגישות של מרן היה עמוס מאוד, בהיותו גם ראש אבות בתי הדין, גם דיין, גם פוסק הדור, גם מנהיג רוחני, גם ראשון לציון, גם ראש כולל, גם כותב פסקים וספרים, גם רב קהילה בקריית משה, גם ראש משפחה נפלאה, גם מרצה בחסד, גם איש חסד – ׳עוזר דלים׳, גם פוסק בענייני טהרה ועוד.
הרב שמואל דברר וניווט את הפעילות העצומה בלשכת הרב. בענווה גדולה ובהתבטלות עצומה. הרב שמואל ניהל הכול בחן רב ובתושייה מיוחדת. הרב שמואל הקפיד ללוות את הרב בכל פגישותיו בארץ ובעולם. הוא היטיב לסכם דברים, להיות לאוזן קשבת, לעוץ עצה, ולהקל על רבנו במסעותיו.
לעיתים קרובות הצטרפה למסעות גם הרבנית, צביה, תליט׳׳א. הרב אליהו, מבחינת הכשרות, לא טעם דבר מלבד תבשיליה של רעייתו. זו רק דוגמה קטנה של מורכבות בתפעול לשכה של רב כה מיוחד.
הרב שמואל בצניעות רבה, שימש כגשר לאנשים רבים שרצו להתברך ולהתייעץ עם הרב אליהו.
הרב שמואל ארגן את הפגישות של הרב עם ראשי ממשלות, שרים ונשיאים רבים, שחפצו להתייעץ עם הרב או לקבל ברכתו.
הרב שמואל בחוכמה, בתבונה ובעדינות רבה, התלווה אל הרב מרדכי גם בביקוריו אצל הרבי מלובביץ׳. הרב אליהו העריך מאוד ואהב את הרבי. הרב שמואל וגם יתר המשתתפים בפגישות הארוכות, חשו שהערכה הייתה הדדית…
הרב שמואל ליווה את הרב אליהו בביקוריו הרבים בכלא האמריקאי הקשוח והשמור בעולם, אצל יהונתן פולארד. בביקוריו, היטיב הרב אליהו לחזק את פולארד ולעודדו. יהונתן מספר היום שהביקורים האלו חיזקו את אמונתו ושמרו עליו, בין השאר, לבל ישים קץ לחייו. זה לא היה קל.
בזכות הרב שמואל נשארו לנו תיאורים רבים ומפורטים על מסעותיו של הרב מרדכי ועל המופתים הקטנים והגדולים שקרו בדרך. הרב שמואל בתבונתו ובמסירותו, היטיב לתאר ולשקף לנו את ענוותנותו הרבה ואת מידותיו המיוחדות של הרב אליהו.
הרב שמואל זכה להקים דורות של תלמידי חכמים וקציני צבא בישיבת ההסדר ׳המאירי׳ שהנהיג בקריית משה בירושלים.
הרב שמואל כתב ספרים, שאת חלקם זכינו להפיק ולהפיץ באמצעות ׳פרסומי ישראל׳. לפני כשבע שנים, לאחר שהרב אליהו נפטר, הוצאנו לאור עבור הרב שמואל, ספר מקיף ועב קרס, מאמרי שביעית – ׳תלמוד השדה׳ – שכתב בטוב טעם, בנושא הלכות שמיטה בדור הגאולה.
הרב שמואל ליווה את הרב אליהו גם לטקס חנוכת המשרדים חדשים של ׳פרסומי ישראל׳ בגבעת שאול בירושלים. הרב מרדכי אליהו קבע את המזוזה בפתח הראשי של משרדי החברה שלנו, ובירך אותנו ואת כל צוות העובדים היקרים בכל מילי דמייטב.
הרב אליהו היה גם הסנדק של אביה יהושע היקר שלנו. כשהתוודע הרב אליהו למפעלי החסד של ׳קרן אביה׳, הרב ביקש ממני שאוציא חוברת מקיפה שמספרת ונותנת פרטים על עולם החסד והנתינה של חברי הקהילה הדתית לאומית, בשכונות ירושלים.
״כל אחד צריך חוברת כזו, כדי שיוכל להיעזר בה וגם כדי שיוכלו ללמוד איש מרעהו, כיצד להרבות חסד בעם ישראל״ כך הרב.
בביקורו במשרדי החברה שלנו, הרב זעפרני הראה בהערכה רבה לרב מרדכי אליהו את ׳אלבומי המקדש׳ שהפקנו בשפות שונות.
הרב אליהו עיין בספרים בעניין רב, מישש את הכריכה המפוארת שעליה התנוסס דיוקן בולט ומוזהב של ארון הברית.
״עלינו להיזהר לא לייצר תבליטים של כלי המקדש, אפילו שהם רק מנייר, כי אסור לעשות תבנית של כלי המקדש״. פניי קדרו. הרב אליהו הבחין מייד במבוכתי. הרב חייך את חיוכו החם והלבבי וליטף אותי, כאות חיבה. ״אל תחשוש, ישראל יקירי, לכם מותר לייצר תבליטים של כלי המשכן… כי אתם עושים זאת לצורך הוראה ולימוד. השחזור, השימוש והבנייה של כלי המקדש והתרגול של עבודת הכוהנים, מותר ואפילו חיוני בימינו. המקדש השלישי עומד לרדת אלינו מן השמים, (כך פסק הרב) ובעלי המלאכה יצטרכו לייצר את הכלים כפי שתרגלו – חזק ואמץ!״.
כך ועוד הנחה ועודד אותי הרב אליהו בטקס חנוכת הבית של משרדי ׳פרסומי ישראל׳, תוך שהוא מברך ומחזק את כולנו בדרכו הטובה.
אני מתגעגע מאוד לרב מרדכי אליהו ועכשיו אתגעגע גם אל הרב שמואל זעפרני. יהי זכרם ברוך.
שבת שלום של חסד ואהבת ישראל מתוך אחדות גדולה, למען בניין התורה ובניין הארץ. כפי שלימד אותנו הרב מרדכי אליהו.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…