חינוך וחברה

הם הפילו את הממשלה

״חברי כנסת בכנסת חזרו אחרינו וקראו לו נוכל, יצרנו אדמה חרוכה סביבו,
אי אפשר להיות סביבו ולהישאר נקי״
המפגינים שהפילו את הממשלה, בראיון ניצחון

הפגנה נגד לפיד ובנט

למשרדים של מערכת גילוי דעת בירושלים מגיעים ארבעה חברים שכבר רגילים להתאסף במקומות שונים ברחבי הארץ. לניצחון שהם חוגגים היום הם קוראים רק 50% ניצחון, הניצחון המלא יהיה כשתקום ממשלת ימין אמיתית. אבל למרות ההסתייגות הזאת הם יושבים לחגיגה של מנצחים. ארבעה אנשים שמגיעים ממגזרים שונים ומרקעים שונים אבל זה לא הפריע להם לעמוד ביחד בקור ובחום מחוץ לבתים של אורבך, סילמן, בנט ושקד, ולנסוע לירושלים, לבאר שבע ולאלקנה כדי להפיל את מחסום התקשורת המלטפת והמחבקת, שניסתה לדעתם ליצור מצג שווא שבו העם אוהב את הממשלה הזאת ומקבל אותה. הם היו בשטח בהפגנות בלתי פוסקות, טבעו את המושג ׳נוכל׳, ונלחמו כדי להעביר את המסר ולפיו העם לא מקבל את הממשלה. הם יצרו אווירה ציבורית חסרת סובלנות שהביסה בסופו של דבר את הממשלה. בלי פשרות ובלי כפפות, הלוחמים מרעננה.
ראשון מגיע יגאל מלכה, פעיל חברתי מוכר מאוד ברשתות החברתיות, שהוא גם אחד מפעילי השטח המרכזיים והבולטים של המחאות. אני שואלת את יגאל מה הוביל אותו לפעילות בשטח ומתי זה התחיל: ״אני באופן אישי פחות מתחבר להפגנות, ביבי לא ביבי זה פחות מעניין אותי״, מספר מלכה: ״הסיפור התחיל עבורי ב-2017 כשהבנו שהולכת להיות הפיכה משפטית. לא הייתה ברירה, הגענו לשטח ונוצרה קבוצה. בנינו מעין מטה והתחלנו להרים מחאות. ערב הקמת הממשלה, 21 ביוני, מתקשרים אליי ואומרים שמתרכזים בכפר המכביה ושצריך להביא אנשים, אני יוצא ועושה טלפונים כל הדרך, עד שאני מגיע למקום כבר חצי מהאנשים שארגנתי שם כי הם מגיעים מתל אביב, תוך שעה הצלחנו לארגן 300 איש״.
הצלם שאת שמו תראו על רוב החומר המצולם מההפגנות, מגיע כמעט מייד. איציק שאג, חרדי תושב ירושלים, שפעילות השטח שלו התחילה מהאירועים שהיו בעיר: ״בתור ירושלמי שגר בשכונת רמות הייתי כל שבת מגיע לבלפור, אז בתקופת הקורונה כשהיו סגרים. ראיתי את ההסתה נגד נתניהו, כל מוצאי שבת הייתי הולך לשם לראות את זה. הייתי מתעמת עם שמאלנים, מנסה להסביר להם שהם תועים ושלא זו הדרך להפיל את נתניהו. ראיתי את האיומים ואת האביזרים למיניהם, איך הם סוגרים כבישים, איך הם עומדים שם עד אור הבוקר באישור המשטרה ואיך התקשורת המלטפת עוטפת אותם. זה נכנס לי בנשמה ואמרתי לעצמי שאני אעשה הכול למען נתניהו כי זאת לא דמוקרטיה. בבלפור הכרתי פעילים רבים נוספים שהצטרפו אלינו בהמשך. את בוריס הכרתי כשהגענו לניר אורבך ולפתח תקווה״.

בוריס אפליצ׳וק שמצטרף לשיחה הוא פעיל ותיק ועקבי שמתמודד היום ברשימת הליכוד לכנסת: ״אצלי זה התחיל הרבה לפני, התחלתי עם ההפגנות נגד ההפיכה השלטונית בכלים משפטיים ותפירת התיקים לנתניהו. היינו במשך כמעט חצי שנה שלוש פעמים בשבוע ליד ביתה של ליאת בן ארי. קבוצה של 30-40 איש, זה היה לפני ארבע שנים. התחלנו להעביר מסר שמי שעבריין הוא ליאת בן ארי ומנדלבליט. הייתי גם בבלפור וראיתי את כל מה שאיציק תיאר, אחרי זה החזקנו צומת ברמת גן כל מוצאי שבת במשך תקופה, הפגינו שם 50-100 בלפוריסטים עם סיסמאות של הסתה. אבל הייתה להם להקה מאוד מקצועית, הם באו עם שירים מוכנים, אנחנו לעומתם באנו מהלב. ארגנו איכשהו מערך הגברה ועמדנו מולם במשך שנה וחצי בכל מוצאי שבת שיראו שם קונטרה, שיראו שיש גם דגלי ישראל וליכוד, ובסך הכול היינו 30-40 איש. הכרנו מתחת לבית של אורבך עוד לפני שהוקמה הממשלה. זכור לי ממבצע שומר החומות שכשבנט הודיע שממשלת הזדון ירדה מהפרק אורבך יצא אלינו ורקדנו איתו והתחבקנו. אחרי כמה ימים המצב השתנה והוא עשה מה שאיילת אמרה לו וחבר אליהם״.
שלושת הפעילים הוותיקים הללו הפגינו במשך חודשים בצורה עקבית וחסרת פשרות, אבל כדי ששאר המחנה הלאומי יתגייס למחאות הם היו צריכים לחכות מספר חודשים לחייל אחד שעוד לא סיים את שירות הקבע שלו בצבא, למרות שגם באזרחות הוא כיוון מבחינתו לשירות קבע משמעותי במיוחד. החייל הזה הוא שהפיל את החומה וחיבר את המאבק העממי להפלת הממשלה גם עם אנשי הציונות הדתית.
יואל שילה, אז חייל בקבע והיום ראש מחאת הקו האדום, מספר על הרקע שלו שהוביל מפגש הראשון בהבימה: ״כשקמה הממשלה שירתי עדיין בצבא בקבע כבר שבע שנים, והייתה תחושה שלי ושל רבים ציונים ואידיאולוגיים, שמדינת ישראל משנה כיוון לכיוון של אובדן זהות ושל שיתוף פעולה עם הערבים. בעצם אנחנו עוברים מהנרטיב הציוני לנרטיב אחר לגמרי. הבנתי שכשאני משתחרר אני הולך לעשות משהו בעניין. השתחררתי ארבעה חודשים אחרי הקמת הממשלה. בשיחת שחרור שלי עם המג״ד הוא שאל אותי: ׳מה אתה הולך לעשות אחרי זה?׳ אמרתי לו: ׳אני הולך להפיל את הממשלה׳. אז בעצם חיפשתי מי כבר עוסק בעניין, לא רציתי להקים סתם עוד ארגון, אמרתי בואו נלך לאנשים הבכירים שכבר עושים משהו. אך גיליתי שאין אף אחד אצלנו בציונות הדתית. את בוריס, איציק ויגאל עוד לא הכרתי והלכתי לאנשים אצלנו, ראשי ארגונים ומועצות, וגיליתי שיש נתק בין הציונות הדתית לשאר המוחים. אחרי החגים באתי לראשי ישיבות אצלנו והם שאלו אותי: ׳מה אתה רוצה, הממשלה קיימת כבר כמה חודשים׳. אמרתי להם: ׳מה אתם רוצים? אני הייתי בצבא עד עכשיו, אתם לא עשיתם כלום׳. אז אספנו כמה חברים ויצרנו משהו פנימי של הציונות הדתית, והתחלנו במאהל מחאה מתחת לבית של שקד בדיוק כשעבר התקציב. ביום חמישי של אותו השבוע התקיימה ההפגנה הראשונה ב׳הבימה׳, ראינו שיש ח״כים ושזו הפגנה גדולה, אז קיפלנו את המאהל והגענו להפגנה ושם ראינו ציבור גדול״.

בחלק הזה מצטרפים חברים אחרים לשולחן לשיחה, ומזכירים כי במפגש הראשון הזה שיצר הרבה מהפעילויות שלאחריו, היו שותפים גם אורלי לב וגיא לוי שהיו בין המארגנים של האירועים הגדולים יותר. שניהם מארגנים בולטים נוספים שלא יכלו להשתתף בשיחה. ״בקושי הייתה שם ציונות דתית״, ממשיך אריה ומתאר את האירוע שבו נפגשו כל הארבעה והציונות הדתית התחילה להצטרף לרשימת הצרות של נפתלי בנט: ״בהפגנה הראשונה בהבימה היינו אורחים ולא היינו חלק מהארגון״, בוריס מוסיף שהציונות הדתית לא הייתה שותפה באף אחד מהאירועים עד שיואל הגיע. ״קהל ציוני דתי לא היה, אבל האווירה המסורתית הייתה שם. היה כיף להגיע ולכן התחברנו, הגענו לשם ולמרות שלא היינו מהמארגנים הרגשנו בבית מבחינת הערכים שדיברו עליהם ומבחינת האווירה. אמרנו: ׳זה ציבור שהוא איתנו כתף אל כתף׳.
יגאל מספר שבמשך כל ההפגנות, המסורתיים שאלו איפה הציונות הדתית: ״מבחינתם הם הפגינו למען מדינה יהודית, אבל מבחינת הסרוגים ההפגנות היו קבוצה של ׳ביביסטים׳ צועקים ׳ביבי ביבי ביבי׳. כשיואל הגיע הוא הבין את זה, חזר הביתה והביא את האנשים להפגנה הבאה, שם קרה הקליק ומאז הציונות הדתית הצטרפה״.
אנחנו עורכים סקירה קצרה של האירועים שאותם הובילה הקבוצה: אחרי שהוקמה הממשלה בוריס ואיציק התחילו עם הפגנה מול הבית של בנט כאירוע קבוע, וזה מה שהפך אותו לחשוב. המשכנו להפגנה הגדולה הראשונה אחרי הקמת הממשלה שהייתה בהבימה אחרי העברת התקציב, שם גם נפגשו החברים ונוצרה הקבוצה הגדולה. אחריה ארגנו ביחד את ההפגנה הגדולה הבאה שהייתה בסוף חנוכה שנערכה עם נרות, אז הם כבר היו קבוצה והציונות הדתית הגיעה גם היא. יואל הקים את ארגון הקו האדום, אסף תרומות מאנשים שאכפת להם והביא אוטובוסים מישיבות. בנוגע לגיוס התמיכה מספר יואל שהיו אנשים שבאו, גיבו אותם והצטרפו, אך אחרים גמגמו, ״אחד הסרטונים שהכי מרגשים אותי מההפגנה הזאת, זה הסרטון שבו אחד הרבנים הנואמים קיבל עול מלכות שמים ביחד עם כל הקהל״ מספר יואל: ״יש כאן ציבור אמוני ומסורתי שנלחם ביחד על המדינה הזאת״.
״האירוע הבא היה הפגנת צמתים, החלטנו שאת אותו עיקרון שנעשה בהבימה של ה׳ביחד׳ ניקח לכל הארץ. קיימנו את האירוע הזה פעמיים ושם החיבור ביננו גם התחזק. אחרי ההפגנות האלה התחיל גל הפיגועים ואנחנו הלכנו עם תחושה שממשלת האחים המוסלמים נמאסה על עם ישראל. הגענו לבאר שבע אחרי הפיגוע והתחלנו לפעול בתוך העיר. בסוף השבעה אחרי שליווינו את המשפחות, התקיים מצעד דגלים בתוך העיר, וזה המשיך לכל מקום שבו היה פיגוע. אחרי הפיגוע בתל אביב התקיימה הפגנת הימין הגדולה שהייתה בירושלים, נתניהו הגיע אליה וגם ראשי המועצות ביהודה ושומרון היו שותפים. באותו בוקר של ההפגנה עידית סילמן פרשה מהממשלה וזה נהפך למפגן הניצחון. ידענו שזה נגמר, למרות שנותרו עוד חודשיים שבהם הממשלה נגררה. מאז הגברנו את הלחץ על אורבך״.
אלרואי אריה מארגון ׳פתאום קם העם׳, עוד אחד מהפעילים שלא הצליח להגיע למפגש, היה מהמובילים של המהלך הזה. שבתות נערכו ביחד מול ביתו של אורבך, והארגונים גם עבדו בשיתוף פעולה עם נוער פתח תקווה. בחול המועד פסח לאחר שנזרקו אבנים לעבר אוטובוסים בירושלים, הובילו הארגונים מצעד דגלים בירושלים נגד אובדן הריבונות בעיר וכדי להרים את הרוח. ראש הממשלה לא אישר לצועדים לעבור בשער שכם.
מעוז שלי, גם כן מארגון פתאום קם העם, לא הצליח להגיע למפגש. בשיחה עם גילוי דעת הוא סיפר על המאמצים מול אורבך וסילמן: "טרם הקמת הממשלה, ממש בתחילת ההפגנות, הוקם מטה ראשוני שמטרתו הייתה לחץ ישיר על חברי הכנסת סילמן ואורבך. באותו זמן לא היה גיבוי ציבורי לדבר הזה. במה התבטאה עבודת המטה? משמר מחאה קבוע מול ביתם, בלי שלטים ובלי שמות של מטות, ממש עממי".

בשלב מסוים בשבת שלפני הקמת הממשלה, הפעילים ערכו שבת של 80-90 איש בצורה ספונטנית מול הבית של סילמן. ״בערב שבת היא יצאה עם שמוליק בעלה, כביכול כדי שנלך משם, הם עלו לרכב עם סירים ואחרי רבע שעה הם חזרו כי ראו שזה לא גורם לנו לעזוב. אני חושב שבשלב הזה המעטפת שקיבלנו מהשכונה נתנה לנו גיבוי מאוד חזק, קריאת כיוון לכל המאבק. השכונה אירחה אותנו ותמכה בנו באותה שבת. בשבת בצהריים שמוליק הגיע להתפלל איתנו מנחה ונגרר דיון של ארבע שעות". מעוז מציין בדבריו כי במשך כל המאבק מול ביתם, משפחת סילמן היתה פתוחה לדיונים, בעיקר שמוליק. "כל יום כמעט הוא דיבר איתנו, התפללנו אצלם מנחה בחצר. נוצר אפילו קשר אישי".
״כשהתחילו הדיבורים מאחורי ולפני הקלעים על כך שסילמן רועדת, למשל בסוגיית החמץ – זה היה בתחילת מחנות פעילים מתנדבים שארגנו מראש, והכוונו כוח גדול לרחובות בתחילת חודש ניסן. תלינו שלטים של 'סילמן אל תחמיצי, תפילי' בכניסה לעיר כי פחות רצינו לפעול מול הבית שלה. ידענו שזו עיר מאוד עממית שמאוד כואבת על סילמן בכלל ועל הזהות היהודית של מדינת ישראל בפרט, כמו החמץ בבתי החולים״.
בבוקר ההודעה שבה הודיעה סילמן על פרישתה מהקואליציה, כך אומר מעוז: "חיכינו עם השלטים החדשים, 'יש קונה עולמה בשעה אחת'. בערב שבו היא פרשה שלחנו כמה עשרות פעילים עם זר פרחים ומכתב. גם שלושה ימים לאחר מכן חיכינו לה לפני פגישה עם הרב יהושע שפירא. היה חשוב לנו להראות שגם אחרי שהכותרות נעלמות הציבור שמח ומגבה אותה".
בסיום דבריו מספר מעוז: "ביום הפרישה הייתי שם בכניסה לבית. תוך כדי הריקודים שמוליק הגיע, נתן חיבוק ואמר לי: 'אתה לא נח אתה'".
הטעות של בנט
חודש אחרי מצעד הדגלים של פסח בנט ביקר באלקנה, ״בנט עשה טעות כי הוא בא לבקר ליד הבית שלי״, מספר יואל: ״ויגאל גר בעץ אפרים״. בנט הגיע למקום כדי לקבל חיזוק מההתנחלויות, במקום לצאת מחוזק הוא יצא עם ראש למטה, כשהציבור שהוא הגיע אליו הפגין נגדו. אחר כך היה את ריקוד הדגלים המסורתי בירושלים והייתה הגעה של ציבור מסורתי וליכודי ושל משפיענים כמו ׳הצל׳ ונטלי דדון. אנשים הגיעו כדי להגיד שהם בעד ריבונות בירושלים וציונות גאה, וזה נתן למצעד הזה משמעות שונה מבכל שנה. נתנו לזה גם שם שונה, ׳ריקודגלים׳, השם הפנימי של הציונות הדתית, הפך למצעד דגלים של כולם״.
הפגנה היא בסוף הפקה גדולה ומשמעותית, בתור ארגון מאיפה הבאתם תקציבים?
איציק שאג עונה לי לשאלה הזאת לגבי ההפגנות הקבועות והקטנות יותר: ״אנחנו לא ממומנים. כל אחד מביא מעצמו מה שיש לו. אני באופן אישי קניתי מערכת הגברה, הוצאתי הדפסות, שלטים וגרפיקה על חשבוני. בכל מוצאי שבת אחרי הבדלה אני לוקח את הרכב ונוסע לרעננה, אף אחד לא מממן אותי״. נעשו התרמות, מוסיפים הנוכחים בחדר, בעיקר להפגנות הגדולות כמו ההפגנה בהבימה שאותם גם גיא לוי מארגן.
ומה עם הציבור החרדי? ניסיתם להביא אותו?
״את הציבור החרדי אי אפשר להניע כל עוד רבנים גדולים לא מוציאים ציבור. הייתה תקופה שהם תכננו לעשות הפגנות בא בניסן אבל הרב קנייבסקי נפטר שבועיים לפני. חודשיים לפני שהוא נפטר אני ובוריס היינו אצל הרב קנייבסקי ביחד, הוא בירך אותנו שהממשלה תיפול״.
סימנתם את סילמן ואורבך כחוליות חלשות, איך קיבלתם את ההחלטה הזאת?
בוריס מספר שההתמקדות הייתה דווקא באורבך: ״אני האמנתי לאורך כל הדרך שליהודי הזה יש מצפון ואם אנחנו נתחיל ללחוץ לו על המצפון אז יכול להיות שהוא יעשה את הצעד הערכי הנכון. לצערי אני חייב להגיד שהוא עשה חצי צעד ומאוחר מידי. בסוף הוא תרם להפלת הממשלה אבל הוא יכול היה לעשות את זה הרבה לפני וגם לזכות בהרבה יותר אהדה״. איציק מוסיף: ״אנחנו דיברנו הרבה עם שכנים של ניר אורבך כדי להבין מי הוא האיש. למדנו פחות או יותר מי הבן אדם, מאיפה הוא בא ואיזה סגנון של בן אדם הוא. הבנו שבסך הכול מדובר באדם קל ושברירי, כמו שאתם רואים ניסינו וניסינו וניסינו ובסוף זה יצא, אבל לדעתי יש משהו נסתר מעיננו שבגללו הוא נשאר״.
בוריס חוזר לאמונה שהייתה לו באורבך: ״זה שבנט מאמין באלוהים ודתי, מזמן הבנתי שזה חרטא, אבל באורבך ראיתי באמת בן אדם מאמין. אני אומנם בלי כיפה אבל ראיתי בו אדם מאמין ושורשי. אצלי בראש זה לא הסתדר בשום דרך שבן אדם מאמין, שבא מאיפה שהוא בא פועל בצורה כזאת״.
בתוך כל השנה הזאת של הפעילות אני מפנה שאלה לארבעת החברים: היה שלב שבו הרגשתם ייאוש? הרגשתם שאין טעם ושאתם נכשלים? רציתם לעצור ולהגיד די?
יואל: ״סביבי תמיד היו אנשים שאמרו די, זה לא עובד. אבל אף אחד מהרביעייה שנמצאת פה הוא לא אחד שנכנע ולכן המשכנו. זה גם התחיל מתחושה של אין ברירה, אבל אני תמיד אמרתי שהפלת הממשלה היא לא המטרה, לא חיפשנו יעד טכני, אלא אמרנו שאנחנו לא מוכנים לשתוק, ואם הממשלה הזאת תעבור בשקט והתחושה תהיה שהכול בסדר ושזה מה שישראל צריכה, שמאל קיצוני ואחים מוסלמים, אז אנחנו מאבדים את המדינה, והזעקה הזאת חייבת להישמע. התקשורת לא העבירה את המסר הזה שהציבור לא מרוצה, אז אנחנו החלפנו אותה״.
איציק: ״עבורי לא היה רגע כזה, היינו מגיעים לכנסת ושמענו שם את הסיסמאות שטבענו: ׳נוכל מושחת תחזיר את המנדט׳, זה לקח זמן. היינו מבקשים ממי שבא להפגנה שיפיץ את הסרטונים שהיו. זה לא כמו בלפור כשיש תקשורת מלטפת, מתחילים עם זה מהדורת חדשות ומסיימים עם זה. עושים פרומו: ׳עוד שעה יגיעו, עוד חצי שעה יגיעו׳. אבל הגענו לאנשים שלא חשבנו שנגיע. זה חלחל והבאנו תוצאות, אני יודע שנפתלי בנט ידע טוב מאוד מה אנחנו עושים ועקב אחרי זה״.
יגאל: ״הפגנות זה חלק אחד, חלק אחר זה המסרים. אנחנו עמדנו על זה גם מול הח״כים שלנו ושל הציונות הדתית. ׳חבר׳ה ׳נוכל׳׳. הם הבינו דבר פשוט מאוד, אנחנו לא נקבל שום שיתוף פעולה עם החבורה הזאת. כשחברי האופוזיציה פתאום הרימו ידיים בעד חוקים של הקואליציה, התנפלנו עליהם ממש כמו חיות טרף. פרסמנו אותם בשמות שלהם מי הצביע בעד, מי עובד עם מי. הייתה את ההצבעה על חוק עונש מוות למחבלים, כשחצי מהליכוד יצא החוצה, זה לא עבר בשקט. שבוע אחרי זה כשהייתה את ההצבעה על חוקי יו״ש והגענו לכנסת, שאלו אותנו: ׳מה אתם עושים פה?׳ אמרנו להם: ׳שבוע שעבר פישלתם, אנחנו פה עכשיו כדי להשגיח מקרוב׳, באותו יום ראינו אופוזיציה לוחמת עומדת כחומה בצורה, הם ידעו שאנחנו יושבים עליהם, נתנו להם רוח גבית.
יוסי דגן הגיע פעם לאחת ההפגנות, ישבתי איתו שלוש שעות ופתאום הוא הבין את הצד שלנו. הוא היה בטוח שאנחנו צועקים ׳ביבי ביבי ביבי׳, הוא הבין ואמר שהוא מצטרף אלינו והקים את מאהל המחאה, לצערנו זה לא נמשך הרבה זמן״.
בוריס: ״ניסיתי לעצור את הייאוש, שמעתי כל הזמן בכי ונהי איפה תקשורת ואיפה חברי כנסת. אמרתי לכולם: ׳עזבו רגע את חברי הכנסת, הגיעו לא הגיעו לא מעניין. עזבו רגע את זה שאנחנו 20 איש בגשם, העובדה היא שאנחנו כאן 20 איש בגשם במוצאי שבת, אנחנו לא נעזוב. היו לנו מסרים שחדרו טוב וכרזנו אותם שוב ושוב וזה נכנס ומשפיע. היה ייאוש ואני כל הזמן ניסיתי לעצור אותו. המסרים שהוחדרו תוך מחאה בלתי פסקת אכן השפיעו מעבר לכל דמיון. ״אנחנו עשינו דה לגיטימציה, התמדנו וקראנו לו נוכל, לא ראש ממשלה אלא נוכל. זה חלחל. חברי כנסת חזרו אחרינו וקראו לו נוכל, יצרנו אדמה חרוכה סביבו, אי אפשר להיות סביבו ולהישאר נקי״.
הסכמה אחת יש בין החברים ואת זה היה חשוב להם להבהיר, גם אם רוב האנשים קוראים לזה מסיבת ניצחון, עבורם שום דבר עוד לא הסתיים. הניצחון שלהם יושג ביום שבו תוקם ממשלת ימין על מלא, לא שנייה אחת קודם. הפלת הממשלה היא ניצחון זמני, יש עוד דרך ארוכה לפניהם. איציק מסכם בשם כולם: ״תזמיני אותנו אחרי שתקום ממשלת ימין על מלא ואז תראי אותנו מחייכים אבל חיוך מהלב, עכשיו אנחנו כאן עדיין באמצע העבודה״.

עוד במדור זה

הנכבה היהודית

הנכבה היהודית

ביו"ש, ארץ התנ"ך, מאות אתרי מורשת שמעידים ומאששים את חיי היהודים על הארץ הזו. כמעט בכל הר או גבעה ניתן למצוא שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות והעם העתיק ביותר מבין שלל הממצאים הוא העם היהודי.
אתרי המורשת ביהודה ושומרון מנוהלים באופן מנוכר והזוי, במקרים רבים הבעלות עליהם מוגדרת כפלשתינית פרטית על אף שאין שום הצדקה וביסוס להגדרה מקוממת זאת. על מנת להבין את שורשי התופעה צריך לחזור אחורה למלחמת העצמאות אל מה שמכונה ׳הנכבה׳ או אולי אפילו למרד הערבי הגדול בו למעשה החלה החרבת הכפרים השיטתית על ידי השלטון הבריטי.
על פניו נראה שההימנעות מהכרה בבעלות היהודית על אתרי ארכאולוגיה נעוצה בחשש שהכרה כזו עלולה לחשוף את מדינת ישראל בפני תביעה דומה להשיב את הבעלות הערבית על אתרים רבים במדינת ישראל.
יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל קרב ובא ויחד איתו צפה ועולה לא פעם לשולחן הדיונים שאלת הבסיס המוסרי להקמת מדינת ישראל. לא פעם אוהבים אנשי שמאל לנופף בפגם המוסרי, בטענה שעשרות כפרים ערביים הוחרבו בתקופת מלחמת העצמאות ועל חורבותיהם הוקמו יישובים וערים יהודיות שנמצאים היום בלב הקונצנזוס הלאומי.
מרביתו של השמאל הישראלי איננו מעוניין להחזיר את המצב לקדמותו, אך באופן אבסורדי מיעוט קיצוני מעוניין להשליך את האחריות לתיקון ה׳עוול׳ לשטחי יו"ש שנכבשו לאחר הקמת המדינה ומפציר בפני מקבלי ההחלטות לעוזבם לטובת האוכלוסייה הערבית ולא לבצע בהם פעולות התנחלות יהודיות. עיקרה של הטענה היא, לא לחזור שוב על אותה הבעיה אך טמונה בה גם רמיזה – יתכן ושטחים אלו יפצו על הטרגדיה ויביאו סוף סוף את השלום המיוחל.
למרבה האירוניה, מרביתם של הכפרים הערביים ביו"ש יושבים כיום על חורבותיהם של שרידים קדומים שנותרו עוד מתקופת ההתנחלות היהודית בארץ לפני יותר מ-2000 שנה.
למעשה, שטחי יו"ש הם מודל עתיק של אותה הנַכְּבָּה בדיוק. יתרה מכך, חלק ניכר מערביי יו"ש בזמן מלחמת ששת הימים היו פליטי 48, כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו, אחד מכל שלושה ערבים בשטחי יו"ש הוא פליט ממלחמת העצמאות. האיוולת ברורה.
הרצון לתקן עיוות על חשבון הנצחת עיוות זהה הוא לא סביר ולא הגיוני. אם דרוש תיקון התיקון צריך להתבצע באותו השטח שבו קרתה הטעות ואם מעשה הקמת המדינה מוצדק אזי יש להביט למציאות בעיניים ולהודות בה.
בראי היסטורי ניתן לקבוע בוודאות שההתקוממות הערבית היא זאת שהביאה עליהם את חורבנם. אילולי היו נלחמים בנו היו זוכים לחיות לצידנו ללא הפרעה. על אף שהוגלינו מארצנו, כאשר חזרנו הביתה התנועה הציונית עסקה בגאולת האדמה בכסף מלא בדיוק כפי שאבינו הקדמון רכש את מערת המכפלה למרות ההבטחה האלוקית שקיבל.
חשוב לציין שהחרבת הכפרים הערביים התחילה עוד בשלהי השלטון הבריטי לאחר המרד הגדול במהלכו הוחרבו והועלו באש על ידי הצבא הבריטי קרוב ל-40 כפרים ואף הוגלו אלפי ערבים.
בסקר חרום שנערך מיד לאחר מלחמת ששת הימים על ידי משרד הביטחון אותרו מאות אתרים ארכיאולוגיים מתקופת ההתנחלות הישראלית ואף מתקופות קדומות המוכיחות ללא ספק את קיומו של השלטון היהודי בארץ. הנתונים מראים שלא רק שלטון היה כאן, אלא התיישבות של ממש בכל רחבי יו"ש.
לנתון זה השלכות רוחב עצומות, למשל, בשאלת הבעלות על הקרקעות ביו"ש, אך למרבה הפלא איש כמעט אינו מתייחס לכך ברצינות.
כאשר מגיע ערבי ובידו קושאן תורכי מלפני יותר מ-200 שנה מתייחסים אל זה כקודש קודשים ומעניקים לו זכויות גם אם הוא הפקיר את אדמתו ולא השתמש בה משך דורות, אך מדוע שרידי התנחלות יהודי אינם נחשבים כהוכחת בעלות על הקרקע?
מי שאולי האשם הגדול ב"נַכְּבָּה היהודית" הוא מי שהיה אמון על שמירת אדמות המולדת, הלא הוא ה"מנהל האזרחי". המנהל אימץ במשך שנים גישה לפיה אדמות יו"ש הן פלשתיניות פרטיות עד שיוכח אחרת. כתוצאה מכך תוקנו במרוצת השנים מאות תקנות הפוגעות באופן שיטתי ביהודים ומעדיפות אוטומטית את הנרטיב הערבי.
קחו למשל את הנתון המדהים הזה: המנהל האזרחי מסרב לאשר חפירות ארכיאולוגיות בשטחי סקר! מדוע? כי לטענת אנשיו יתכן שאדמות אלו הנן פלשתיניות פרטיות ומשום כך לא ניתן לאשר שימוש בהן אפילו למטרות חפירות הצלה.
ממלכת יהודה וממלכת ישראל שלטו יחד במרביתה של הארץ במשך מאות שנים. הממצאים הראשונים של המחקר הארכיאולוגי מראים שבתקופה זו אדמות יו"ש יושבו בצפיפות על ידי היהודים. מרביתן של מדרגות העיבוד, ׳טרסות׳ (שנחשבות גם הן אוטומטיות כקרקעות פלשתיניות פרטיות) נבנו בתקופה זו, ועשרות יישובים נפרסו לאורך ולרוחב הארץ. מה שמדהים לא פחות הוא השתמרותן של שמות האתרים כפי שהם מופיעים עוד בספר יהושע. תקוע, חלחול, דביר ובית ענות הם רק חלק קטן מן היישובים היהודיים שעל חורבותיהם יושבים כיום כפרים ערביים.
קחו בחשבון שהמחקר הארכיאולוגי מתרחש 2,000 שנה אחרי המאורעות אז אם מוצאים עשרות אתרים ובהם סימני חיים, הווי אומר שהחיים כאן היו ממש אינטנסיביים וצפופים, קחו גם בחשבון שאוכלוסייה הערבית דאגה להשמיד כמה שיותר סממני זיהוי יהודיים, תוסיפו לזה את העובדה שהמנהל האזרחי לא מאפשר מחקר רציני ארכיאולוגי ומכאן תבינו את העוצמה של כל מטבע או חרס שנמצא למרות כל זאת במעמקי האדמה.
חקר הארכיאולוגיה צריך גם הוא לעבור שינוי קטן. מרביתם של החוקרים מתמכרים לעבר עד כדי כך שהם אינם מסוגלים לדמיין אפילו פגיעה קלה שבקלים בממצאים ההיסטוריים. הגדילו לעשות מספר חוקרים שאף הציעו לכסות אתרי מורשת שלמים על מנת לשמור אותם באופן המיטבי ביותר לאלפי השנים הבאות.
מה שקורה בינתיים בשטח, הוא כמובן הפוך לחלוטין וזאת בשל אוזלת היד המכוונת של המנהל האזרחי. הערבים לא מפספסים הזדמנות להרוס ולהשמיד את שרידי החיים היהודיים שהיו כאן ועל הדרך אף הורסים אתרים בעלי חשיבות בין לאומית כדוגמת מזבח יהושוע בין נון.
תכלית הממצאים ההיסטוריים היא להוכיח לכל את דבר זכותנו על הארץ ויחד עם זאת להשתלב ממש בחיים החדשים שהולכים ונבנים בארץ הזו. אין יותר מרגש לנסוע בדרך האבות המקורית ומאידך גיסא אין מנוס מלהתאים אותה למציאות החדשה בחלק מהמקטעים. אך שימו לב עד כמה השילוב בין העבר הרחוק למציאות העכשווית מייצר את העוצמה שלנו כעם העתיק ביותר בעולם.
הגיע הזמן ששטחי הארכיאולוגיה יוכללו באדמות המדינה ויוקצו לאחר חפירה ושימור להתיישבות המחודשת של העם החוזר לארצו לאחר 2,000 שנות גלות. ■

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

רכב שעבר תאונה

ביום שני השבוע חולקו עשרה רכבי ביטחון חדשים לרבש"צים במועצה האזורית הר חברון. עשרת הרכבים החדשים שהחליפו עשרה רכבים ותיקים, נמסרו בנוסף לשלושה שנמסרו שבמהלך השנה, ושניים שנוספו למחלקת קרקעות, ובסך הכל במועצה מרוצים מ-15 רכבים חדשים.
לא רבים מכירים עד כמה חשובים רכבי הביטחון – הן בפעילות הביטחון השוטפת, והן בעתות חירום. “רכב הביטחון היישובי משמש את הרבש"ץ והמאבטחים ביישוב לביצוע הפעולות הנדרשות בהגנה על התושבים, ובאירוע חירום מסייע בהגעה מהירה לזירת האירוע, עם הציוד הנדרש לשלבים השונים באירוע", מסביר מנהל מחלקת הביטחון במועצה, נדב צחור.
בסוף אוקטובר 2022 נרצח רונן חנניה הי״ד, תושב קריית ארבע על ידי מחבל ערבי, מוחמד ג'עברי. בפיגוע נפצע קשה החובש עופר אוחנה ומאבטח נוסף שהגיעו למקום כדי לטפל בחנניה ובנו. לאחר מכן הגיעו לזירה הרבש"ץ של קריית ארבע שדרס את המחבל שחוסל בהמשך על ידי חייל בחופשה. הרכבים החדשים, כמו רוב מוחלט של הרכבים מוגנים נגד אבנים אולם לא נגד ירי, "לכן, בניגוד לאירוע המוכר ליד קרית ארבע, כאן אין סיפורי גבורה כאלה ב"ה. הרכב כפי שציינתי מסייע לרבש"ץ בהקשרי הגעה מהירה והציוד הנחווה הנדרש עבורו לטיפול באירועים".
רכישת הרכבים החדשים לא זולה כלל וכלל. משרד הביטחון ופיקוד העורף מעבירים 145,000 שקלים עבור כל רכב, והמועצה נדרשת להשלים את השאר. בסך הכל מחירו של רכב כולל אבזור מתאים עומד על כרבע מיליון שקלים.
ברכבי הביטחון עושים שימוש יומיומי 7\24 ובכל רכב נוהגים במהלך היום והלילה מספר אנשים – הרבש"ץ והמאבטחים, כל ישוב והסידור שלו – ומשכך לתחזוקת הרכב חשיבות גדולה מהרגיל. נדב צחור מפרט: “פיקוד העורף מתקצב את המועצה בתקציב אחזקה דיפרנציאלי המשתנה בין היישובים בהתאם לנוסחה מוגדרת המחשבת את גודל הישוב, ובהתאם את התקציב המוגדר לביטוחים, טיפולים משתנים וכו'. בכל מצב של עלויות נוספות המועצה סופגת את העלויות".
נציין כי תקציב לשדרוג רכבי ביטחון מגיע אחת לשש שנים בסיוע היחידה להתיישבות במשרד הביטחון ופיקוד העורף, בהתאם לתקציב מדינה ותיעדופים של פיקוד מרכז.
היישובים המאושרים: תלם, אדורה, נגוהות, בית חג"י, מעלה חבר, טנא-עומרים, שמעה, שני, סוסיה ואשכולות. ראש המועצה יוחאי דמרי אומר כי החלפת צי הרכב הבטחוני לצי חדש ואיכותי, מהווה נדבך חשוב וחיוני במעטפת הבטחון של כל ישוב וישוב וביחוד בימים אלו של מציאות ביטחונית לא פשוטה. “זה הזמן לומר תודה לכל העוסקים במלאכה – הן ליחידה להתיישבות במשרד הביטחון, פיקוד העורף, למליאת המועצה על הוספת התקציב הנדרש, למנכ"לית, לגזבר, לקצין הביטחון בתעבורה חיים תבו, ולמחלקת הבטחון המסורה והאיכותית. וכמובן לרבש"צים היקרים והאהובים, אנו בטוחים שהכלים יהיו לעזר רב. תתחדשו, וכשאתם שומרים עלינו תזכרו לשמור גם על הנוהגים בכלים, ועל הכלים עצמם".
דבריו של ראש המועצה והבקשה לשמירה על הנהגים והרכבים לא נאמרים ללא ביסוס. לרוב הנסיעה ברכבי הביטחון נעשית במהירות נמוכה בתוך הישובים, אולם בעת הצורך – התראות ממצלמות האבטחה, התראות על גדר הביטחון, ואירועי חירום שונים – הנסיעה נעשית פחות בטוחה בשל דרכי ביטחון לא סלולות ונהיגה שאינה זהירה מספיק.
כך למשל, בינואר 2023 אירעו שלוש תאונות תוך ארבעה ימים במהלך נסיעות ברכבי ביטחון ביהודה ושומרון. “תעשו עצירה מהמרוץ היום יומי, תנו תדריך לנהגים ברכבים, תוודאו שכל סייר מבין את משימתו ואחריותו – השבתת הרכבים פוגעת בביטחון היישוב, וכמובן סכנת חיים בתאונה", נכתב בהודעה שנשלחה לרבש"צים. ■

ראש…
הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

את אסתר פולארד כולנו הכרנו בתור מי שהלכה ממקום למקום, מדלת לדלת, מלשכה ללשכה, כדי למצוא את הדרך שתוביל לשחרורו של בעלה מהכלא האמריקאי בו נמק במשך עשרות שנים ארוכות. אך בין מאמץ אחד למשנהו הייתה לאסתר מטלה נוספת שלקחה על עצמה בשביל בעלה יהונתן. שליחות מיוחדת אותה לא יכול היה לעשות ממקום שביו.
במשך כל השנים בהן היה מאחורי סורג ובריח לא פסק יהונתן מלעקוב ולשמוע על המתרחש בארץ ישראל. הקורבנות והנפגעים בפיגועי הטרור הנוראיים לא נעלמו מעיניו ומליבו. את הדרך להביע בפניהם את תנחומו וכאבו על אובדנם או לחזק אותם בעת משבר מצא יהונתן באמצעות מי שהייתה שליחתו המסורה ושותפתו לדרך, שביום ראשון הקרוב יחול יום השנה הראשון לפטירתה.
"לחבוש קצת את הפצע הנורא"
"בזמן שאנחנו ישבנו שבעה אסתר הגיעה אלינו ואמרה שהיא באה בשליחות בעלה להביא לנו מתנות לילדים היתומים, נשארו שלושה והיא הביאה בשבילם שלושה דובים נחמדים לתת להם", מספר הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל שנרצחה בפיגוע הנוראי באיתמר, יחד עם בעלה אודי ושלושת ילדיהם, יואב, אלעד והדס. "מאוד התרגשנו מזה".
"היא אמרה שבעלה ביקש ממנה לבוא ולעודד אותנו, לחזק אותנו. זה היה לחבוש קצת את הפצע הנורא שהיה, כאשר שמישהו כל כך רחוק בתנאים כאלה, חושב עלינו. זה היה חיבוק חשוב ומשמעותי, שאי אפשר לשכוח. כמובן סגרנו מעגל כשנסענו לבקר את יהונתן בכלא בארה"ב".
הרב בן ישי ביקש מאסתר לבדוק את האפשרות לנסוע ביחד עם הנכדה הגדולה, תמר, כדי לבקר את יהונתן בכלא. הדברים אכן הצליחו להסתדר ולאחר מבצע התארגנות רציני מאוד ברוך השם הפגישה יצאה לדרך למרות מאסרו של יהונתן.
"ראיתי איפה הוא יושב, איפה הוא נמצא ואיך הייתה לו מחשבה לשלוח את אסתר אלינו אלפי קילומטרים משם. איך היה רגיש לכל דבר ולמה שקרה אצלנו. הם היו עם מבט מאוד כללי, התעלמו מהמציאות האישית שלהם וחשבו על העם. אנחנו יודעים עד כמה יהונתן מסר את נפשו על כך. השתוממתי מזה שאדם שסובל כל כך הרבה – המחשבה העיקרית שלו היא לנחם את המשפחה הזאת. ראיתי כמה הוא מחובר וקשור לכלל.
"כשהלכנו לבקר אותו הוא היה אבל על אביו והרשויות לא הרשו לו ללכת להלוויה. אנחנו בהשגחה מדהימה הגענו אליו באותו זמן. הוא שלח את אסתר אלינו לניחום אבלים והגענו אליו כשהוא אבל. החזרנו לו טובה כביכול".
הרב בן ישי מספר על הקשר העמוק אליו נחשף בין יהונתן ואסתר במהלך התקופה בה זכה להכיר אותם. "התרשמתי כל הזמן כמה היא דואגת לו כמה היא מרגישה אחריות עצומה על גורלו של יהונתן. כמה הקשר בניהם היה קשר מיוחד, של אדם אחד שחולק לשניים. אחד בבית סוהר ואחד בחוץ, כאשר חלק אחד עושה כל מה שהוא יכול כדי שהחלק השני ייצא לחופשי. הרגשתי שהיא חיה בתחושת שליחות להוציא את יהונתן מבית הסוהר ושיזכה להגיע לארץ".
"יהונתן מתפלל לשלומו"
ליה ירד היא אם לתשעה. בשנת תשס"א פצמ"ר שנורה אל עבר היישוב עצמונה בו התגוררה עם משפחתה פצע את בנה השביעי, אריאל בן השנה, והותיר אותו במצב קשה. "אריאל היה מאושפז שלושה שבועות בסורוקה ותקופה ארוכה לאחר מכן בשיקום בבית החולים אלי"ן", מספרת ירד, "בזמן שאריאל היה מאושפז הגיעו לבקר אותנו שתי נשים. אחת מהן הייתה אסתר פולארד. היא אמרה לנו שהיא הגיעה בשליחות בעלה הנמצא בכלא, וביקש ממנה להגיע לבקר את בננו. היא הביאה איתה מתנה בשביל אריאל, מכונית גדולה. יהונתן ביקש ממנה לקנות".
"כיום אריאל בן 23, סיים בגרויות, בעל רישיון נהיגה, לומד בישיבה גבוהה ועושה שירות לאומי. כשהוא נפצע אמרו לנו שאולי הוא לא יחיה, או שיהיה צמח או בעל נכות רצינית. אני זוכרת שאסתר הגיעה לבקר בערך חודש לאחר שנפצע. היא מסרה שיהונתן מתפלל לשלומו והביאה את המתנה. שמעתי מאחרים שאסתר ביקרה עוד הרבה נפגעים ומסרה להם את התפילות והאיחולים של יהונתן. אני כל הזמן זוכרת מאז את הביקור הזה שלה".
"אחרי שיהונתן שוחרר והם הגיעו לארץ, רצינו מאוד לפגוש אותם ולהגיד ליהונתן 'הנה הילד שהתפללת עליו', אבל אמרו לנו שאסתר צריכה מאוד להישמר בגלל שהיא חולה ולא יכולה להיפגש איתנו אז לא פגשנו אותה, אבל הגענו עם אריאל בשבעה ליהונתן והוא סיפר לנו גם על אסתר וגם על הקשר לגוש קטיף. קיווינו שהם יחיו ביחד הרבה זמן בארץ אחרי שיהונתן שוחרר, לצערנו זה לא קרה".
"לא היה יום שלא בכינו על כך"
בשל תנאי המאסר הנוקשים של יהונתן, הוא ואסתר מעולם לא זכו להביא ילדים משלהם לעולם. כעת יהונתן רוצה לגמול חסד לאסתר ולהנציח את זכרה באופן ראוי ומשמעותי כיאה לפועלה למען עם ישראל במשך שנות חייה ולהקים את 'מרכז ילדי אסתר – מרכז לחינוך יהודי מהגיל הרך ועד בני נוער שימוקם בעיר תל אביב'".
ביום ראשון הקרוב, היום בו ימלאו שנים עשר חודשים לפטירתה של אסתר ע"ה – יתקיים ערב שגרירים מיוחד במלון 'רמדה' בירושלים, ביחד עם יהונתן, בו כל אחד כפי כוחו יוכל להגשים את חלומו ולהכיר טובה עצומה לאסתר על כל מה שעשתה למען יהונתן בפרט ועם ישראל בכלל.
"לצד הפעילות הבלתי פוסקת שלה למען שחרורי והשבתי לארץ ישראל, אסתר עשתה הכול כדי להשמיע את קולי ולהיות שליחה עבורי במקומות שאליהם לא הייתה לי אפשרות להגיע", מספר לנו יהונתן פולארד, "הדבר המשמעותי ביותר עבורי היה העובדה שאסתר כיתתה את רגליה פעם אחר פעם לבתיהן של משפחות שכולות ונפגעי טרור על מנת לנסות לנחם, לעודד ולחזק את מי שנשאו את כאביו של עם ישראל באופן האישי ביותר. היו מקרים שבהם הביקור החד פעמי התפתח לקשרים משמעותיים מאוד שהמשיכו במשך שנים וממשיכים גם היום. זו בעיני אחת הדוגמאות המייצגות ביותר למי ומה הייתה אסתר עבורי ועבור עם ישראל.

"אסתר הייתה מורה במקצועה ולאורך כל המאבק לשחרורי מה שהיא עשתה בעצם זה להמשיך ללמד. היא לימדה אותי כיצד לא לאבד אמונה ותקווה וסייעה לי לצאת מהכלא אדם טוב ושלם יותר מאיך שנכנסתי אליו 30 שנה לפני כן. היא לימדה את עם ישראל כולו מהי ערבות הדדית ומחויבות בלתי מתפשרת לצדק".
"הכאב הגדול ביותר שלנו היה העובדה שלא זכינו להביא ילדים לעולם. לא היה יום שלא בכינו על כך. לקראת סוף השבעה חשבתי על כך שיש עדיין דבר אחד שאני יכול לעשות למענה וימלא חלק מהחוסר הזה – הקמת מרכז חינוך יהודי לילדים. אני עובד כבר קרוב לשנה יחד עם שותפים יקרים בכדי להפוך את החלום הזה למציאות וכעת אנו מתקרבים לרגע המשמעותי ביותר בדרך להגשמת החלום הזה".
"אני הבנתי שכמו המאבק לשחרורי – זה חייב לבוא מהעם", אומר פולארד, "ביום ראשון הקרוב יתקיים בירושלים אירוע מיוחד שאליו יגיעו בעזרת השם כל מי שרוצה לקחת חלק בקמפיין ויחד נצא בשבוע הקרוב לזכות את כל עם ישראל לקחת חלק בהנצחתה של אסתר באמצעות מאות ואלפי ילדים שיתחנכו לזהות יהודית ולאחדות ישראל לעילוי נשמתה. אני מתרגש מאוד מהמחשבה שאפגוש כל כך הרבה אנשים שעשו כל כך הרבה למעני ומתפלל שיחד נצליח במשימה".

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

לפני מספר שבועות התקיים בקהילת קוברסדורף-בורגנלנד שבאוסטריה מאורע מרגש. סימפוזיון שאורגן על ידי תנועת המזרחי בווינה בראשות נחמיה גנג על אודות ׳שבע הקהילות׳ היהודיות שהתקיימו בבורגנלנד עד מלחמת העולם השנייה.
יום העיון כלל שלושה מושבים. הראשון, הקהילה – גנג עסק באוסקר דויטש, נשיא המזרחי בווינה ובפועלו, ופרופסור שלמה שפיצר מאוניברסיטת בר-אילן נאם על רבני שבע הקהילות. את המושב השני פתח הרב יוסף פרדס, רב קהילת המזרחי בווינה, בשאלה האם יש מקום לחדש מבנה בית כנסת על פי ההלכה, וכן פטר אדם נשא דברים בנושא הארכיטקטורה של בית הכנסת בקוברסדורף ושחזורו. מושב שלישי עסק בשואה באזור בורגנלנד. שושנה דויצן-ינסן דיברה על סופה של קהילת קוברסדורף בימי שלטון הנאצים, ומיכאל ריגלר דיבר על הגירוש מבורגנלנד לווינה, הבריחה ממנה ודרך הנדודים עד בואנו לארץ ישראל.
ביום הכנס חידשו אנשי המקום את מבנה בית הכנסת ששרד את תקופת השואה. חשוב לציין שכיום לא חיים במקום יהודים, המשפחות האחרונות שחיו בקהילה גורשו ממנה כאשר המשטר הנאצי השתלט על העיירה.
שבע הקהילות היהודיות
בבורגנלנד היו שבע קהילות יהודיות ובהן מאות משפחות יהודיות. כאשר סופחה אוסטריה לגרמניה בשנת תרצ״ח-1938 היה גורל יהודיה כגורל יהודי גרמניה – רדיפות ונישול הרכוש. יהודי הקהילות נאלצו לעזוב את יישוביהם שבהם חיו מאות בשנים בתוך זמן קצר, ולעקור למקומות אחרים, בעיקר לעיר הבירה וינה. כל בתי הכנסת נהרסו בפקודת הנאצים, אולם בית כנסת אחד שרד בעיירה קוברסדורף בשל אסון שפקד את מבצע ההריסה – ילדה נהרגה בעת הפיצוץ, ויש אומרים שזו הייתה בתו של מבצע הפיצוץ.
בית הכנסת המשוחזר
מבנה אבן מרשים בגודלו וביופיו נשאר עומד על מקומו כאבן שאין לה הופכין. אנשי המקום שדדו את תכולתו – ספסלים, סטנדרים ואף לחלונות הוויטראז׳ שלחו את ידם. בית הכנסת עמד בשיממונו, קוצים ודרדרים הקיפוהו וקירות האבן החלו להתפורר.
׳מקדש המעט׳ הפך לחורבה ממש. לפני מספר שנים נרכש המבנה על ידי ׳הוועד היהודי של יהודי אוסטריה׳ והוחלט לשקמו. תמונות מהעבר הרחוק ששרדו בארכיונים אפשרו לשחזר את פנים בית הכנסת.
פנים בית הכנסת כלל אולם תפילה רחב ידיים, חלונות גבוהים מצוירים, ומעל לארון הקודש התנוסס חלון עגול מצויר. האדריכל וחבר עובדיו מצאו את החלון המקורי בביתו של תושב המקום והחזירוהו למקומו, והוא עתה מתנוסס ביופיו במקומו הקבוע. עובדי השחזור התקינו ארון קודש העשוי שני קירות אבן ולצידם ציור פרוכת. כיוון שבית הכנסת אינו משמש לתפילה, לא הוקמה בו בימה לקריאת התורה ו׳עמוד׳ עבור החזן. נורות חשמל חדשות הותקנו באולם התפילה, וכן נבנתה עזרת נשים כפי שהייתה במקורה. הכניסה לעזרת הנשים היא בגרם מדרגות לולייני בכניסה נפרדת, כיאה לבית כנסת שרוב יהודיה היו שומרי מצוות. אגב, כאשר גורשו אחרוני היהודים מהמקום השכילו היהודים וקברו את שלושה עשר ספרי התורה בבית הקברות היהודי, ומצבה הוקמה על מקום קבורתם.
בשחזור נוספו פרוזדור המוליך אל בית הכנסת, מטבחון, שירותים ועוד. החצר נוקתה היטב וגדר אבן ועץ מקוריים מקיפים את בית הכנסת. הבניין מתנוסס עתה לתפארה, ולידו בתים שבחלקם חיו פעם יהודי המקום.
הוזמנתי גם אנוכי לטקס חנוכת הבניין על ידי נחמיה גנג העומד בראש ארגון המזרחי בווינה, מכיוון שמקור משפחתנו בקוברסדורף. סבי, ר׳ משה ריגלר זצ״ל, היה ראש הקהל בעיירה, ואבי ז״ל נולד בה וחי במקום עד נישואיו לאימי ז״ל שנולדה בפראואנקירכן, אף עיירה זו אחת מ׳שבע קהילות׳ בבורגנלנד.
ביום העיון לקחו חלק כ-60 איש ואישה ורוב הנוכחים היו בני המקום שמצפונם התעורר באיחור של שמונים שנה. מספר יהודים מווינה השתתפו ביום העיון שכלל נאומים, ברכות, דברים מפי מלומדים על תולדות היהודים בבורגנלנד, וכן מידע על עבודת המשחזרים, ואנוכי סיפרתי את דבר הצלת משפחתנו וסירוב הבריטים להישארות נוסעי האוניה בארץ, הגירוש למאוריציוס, השהייה שם במשך חמש שנים בתנאי בית סוהר, ושובנו לארץ ישראל בחודש אלול תש״ה.
כל השיחות התנהלו בשפה הגרמנית, ורק קומץ היהודים שהשתתפו בכנס זכרו את אשר אירע לפני כ-84 שנה. אציין שוב כי ככל כנראה המבנה לא ישרת עוד לצורכי תפילה, אלא לצרכים תרבותיים אחרים שעליהם תחליט עירית קוברסדורף.

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

משפחת גולדין מתנהלת בשמונה השנים האחרונות בצורה רגילה ככל האפשר. על אף סדר יומו העמוס, ממשיך שמחה גולדין, לצד רעייתו לאה, להיאבק למען שחרור בנו הדר שנחטף על ידי ארגון הטרור חמאס במהלך הפסקת אש ב-01 לאוגוסט 2014, בעיצומו של מבצע ״צוק איתן״ ברצועת עזה.
מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי רחב שהתנהל בעזה בין התאריכים ביולי 08 ביולי (י' בתמוז) ל-26 באוגוסט 2014 (ל' באב ה'תשע"ד). המבצע הוכרז בעקבות ירי ארטילרי משמעותי שביצעו ארגוני הטרור ברצועת עזה לעבר יישוב דרום ישראל, והחל לאחר מבצע "שובו אחים" למציאת שלושת הנערים היהודים שנחטפו בידי טרוריסטים מוסלמים, ורציחתם ב-12 ביוני אותה שנה. שמונה שנים חלפו וההורים ממשיכים במאבק החשוב מול ממשלות ישראל.
בשיחה נוקבת עמו, מדגיש שמחה גולדין את מרכזיותו של שר הביטחון בני גנץ באי השבת הבנים, שכן שבאותה העת כיהן גנץ כרמטכ״ל ואליו הוא מפנה את עיקר טענותיו. ״הוא זה שהוציא את החיילים לקרב ולא החזיר אותם. יותר משנתיים הוא כבר שר ביטחון ולא רק שהוא לא עושה שום דבר בשביל להחזיר אותם, הוא עושה ההפך״. גולדין מסביר את דבריו, ואומר כי גנץ ״מכניס פועלים מעזה ולא מתנה את המהלך בהשבת החיילים, זה דבר שלא עשו מאז 2014״.
לקראת חג הקורבן (עיד אל-אדחא) שמתקיים השנה בתאריכים 09-13 ביולי, הודיע בתחילת השבוע (א') מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, אלוף רסאן עליאן, על שורת צעדים אזרחיים לאוכלוסייה הפלשתינית בשטחי יו"ש, לאחר שאושרו על ידי השר גנץ בכפוף להערכת מצב ביטחונית.
הצעדים האזרחיים לתושבי יהודה ושומרון: ביקורי משפחות בישראל. מכסה של 500 היתרי יציאה לחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון. מכסה של 200 היתרים לביקור בעיר אילת. הרחבת שעות פעילות המעברים. הצעדים האזרחיים לתושבי רצועת עזה: מכסה של 400 היתרי ביקור בירושלים; עבור גברים מעל גיל 55 ונשים מעל גיל 50.
מה אתה חושב על ההקלות של גנץ לקראת חג הקורבן?
״הכל לכבוד החג שלהם, את החגים שלנו הוא לא סופר. לפני שנה היה מבצע שומר החומות שבסופו גנץ הצהיר על ׳שין תמורת שין׳ – לא יהיה שיקום בעזה אלא בהשבת החיילים. הוא פועל בדיוק הפוך על אף הצהרתו״.
כל שנה בתאריך י׳ בתמוז מתקיים ׳יום צוק איתן׳. השנה מכיוון שהתאריך נופל בשבת האירוע יתקיים ביום ראשון. גולדין מספר כי ״מדובר באירוע ממלכתי בהר הרצל ובמשך ארבע השנים האחרונות אנחנו, ההורים של הדר, לא נכנסים פנימה ועומדים שם בחוץ עם הרבה מאוד מפגינים אחרים. חלק מהמשפחות השכולות עומדות בחוץ לבושות בחולצות עליהן נכתב ׳צוק איתן לא נגמר עד שובם של אורון והדר׳, וחלק נכנסות פנימה. גנץ יוצא ומדבר איתנו ומבטיח ושוב מבטיח לפעול״.

״בשנתיים האחרונות הצוות של הדר הצליח לתפוס לשיחה קצרה את גנץ, והחבר׳ה אמרו לו – ׳היית המפקד שלנו בצוק איתן, שלחת אותנו לרצועת עזה, מה אתה הולך לעשות?׳. 

לפני שלוש שנים הוא אמר להם שהוא עדיין חסר כוח פוליטי, שהוא לא משפיע על כלום וברגע שיהיה לו הכוח הפוליטי זה יהיה אחרת. בשנה שעברה הוא שוב אמר שיפעל בנידון״.
השנה, כך לטענתו של גולדין, ״הצוות של הדר לא יגיעו כי הם כולם במילואים. אני חלילה לא אומר ששלחו אותם למילואים בתקופה הזאת בכוונה כדי שלא יגיעו״.

מה לדעתך הקשר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לכך שהדר עדייו לא שב?
״עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התחיל במחדל בכך שלא העמיד שום רף, שום תנאי בכל מה שנכנס לעזה כדי להביא את החיילים וגם את האזרחים השבויים בעזה. נפתלי בנט המשיך את זה בשנה האחרונה בצורה משוכללת אף יותר, זאת אומרת הכל נכנס ואין שום דרישה להביא את החיילים. ועכשיו גנץ ממשיך את הסיפור. הדרישה שלי מראש הממשלה יאיר לפיד ומהרמטכ״ל אביב כוכבי, לתקן את זה. אלה החיילים שלו״.

״אתה חושב שמשהו ישתנה אצל ראש ההמשלה הנכנס יאיר לפיד?
״עד עכשיו הוא היה ראש מפלגה, הוא היה שר חוץ, בתקופת צוק איתן היה שר אוצר. היום הוא ראש הממשלה, זאת אומרת, אם יצטרכו מחר לצאת לקרב – הוא זה שיוציא את החיילים לקרב. אז השאלה היא איך הוא מוציא אותם לקרב לפני שהוא מחזיר את החיילים הקודמים הביתה. זה לא שהוא מנותק מהעניין, הוא היה בקבינט המדיני-ביטחוני בתקופת צוק איתן, כמו נתניהו, בוגי, גנץ ובנט – כולם. 

[elementor-element…
הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

01לפני כמה שבועות הגענו לנופש קצר בצפון – וילה עם…