שמואל יעקובסון

הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס והאנרכיה והקפאת הרפורמה המתוכננת (שגם כך כבר סורסה כמעט לחלוטין לפני כן) הולידה את ׳הפגנת המיליון׳, העתידה להתקיים לאחר כתיבת שורות אלה. זהו כמובן צעד מבורך, אך בבחינת ״מעט מדי ומאוחר מדי״. למרבה הצער, קשה לראות את הרפורמה שבה לתחייה בקרוב.
בניתוח הסיבות למפלה, ישנן סיבות פרוצדורליות, הקשורות להיערכות המחנה הלאומי לקראת העברת הרפורמה מבחינה תקשורתית ומבחינת המאבק ב׳דיפ סטייט׳, סיבות הקשורות להנהגת המחנה, או יותר נכון – היעדר הנהגה. בטור זה, אבקש להתייחס לסיבה נוספת, מהותית, לכישלון.
מנהיגי הרפורמה לא סיפרו לציבור את הסיפור. בלשון הפרוגרס קוראים לכך ׳נרטיב׳ או ׳סיפר׳, אך כאן אעדיף להשתמש במושג המקורי, בין היתר, משום שההגדרה ׳סיפר׳ מתייחסת גם לסיפורים שאינם אמת.
מפאת האופי הממלכתי של המחנה הלאומי, לא סיפרו מנהיגיו, לרבות מובילי הרפורמה – חה״כ שמחה רוטמן והשר יריב לוין, את המשמעות האמיתית של דיקטטורת בג״ץ שאנו חיים תחתיה, ואת הנזקים הקשים שהממסד המשפטי גרם, וגורם, לעם ישראל.
אכן, קיים חלק מהמחנה הלאומי מצוי בפרטים אלה. מדובר באותם אזרחים מעורבים הצורכים באופן שוטף חדשות, מחוברים לרשתות, והם אף בעלי ידע כללי רחב והבנה במבנה השלטוני של המדינה. אך ציבור זה, גם אם מהדהד את מסריו ברשתות, בסופו של דבר – אינו גדול ואינו עולה על עשרות אלפים בודדות, גם זאת בהרחבה.
לעומתו, הרוב המכריע של מצביעי המחנה הלאומי, הם אזרחים טובים, רובם בעלי משפחות, העובדים לפרנסתם, כורעים תחת נטל יוקר המחייה והטיפול בילדים ובבית. אם יש להם מספר דקות פנויות לצריכת חדשות, שומעים הם רשת ב או גל״צ בדרך לעבודה וממנה, ובבית – צורכים את הערוצים 12 ו-13. כשהם מחפשים להתעדכן בחדשות, נכנסים לאתר ynet או walla. ציבור זה אינו נחשף כלל למסרים מורכבים.
מחנה הפרוגרס, אשר שלט עשרות שנים באופן בלעדי בכלל אמצעי התקשורת, וכיום שולט ב-95% מהם, הצליח להטמיע תפיסות שונות בקרב כלל הציבור, לרבות אותם מצביעים בלתי מעורבים של המחנה הלאומי, למשל – כי הפוליטיקאים כולם נוכלים ורמאים; כי מערכת המשפט שלנו היא בעלת יושרה; כי ישראל תלויה לחלוטין בארה״ב ובאיחוד האירופי; כי יש אפשרות להשיג ׳שלום׳, כי ערביי ישראל הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, ועוד ועוד. תקשורת זו גם מנעה כל דיון במחדלי המערכת המשפטית ובהשפעותיה.
מכאן גם, שמרבית הציבור אינו מבין מה דחוף כל כך ברפורמה המוצעת, ומדוע שווה להפר את שגרת חייהם למענה. צדיקה אחת בסדום, חה״כ טלי גוטליב, שאמרה משפט אחד בנוגע לאחריותו של בית המשפט העליון לטרור – ספגה גינויים ונזיפות ממנהיגי המחנה הלאומי ואף נשפטה ונענשה על ידי ועדת האתיקה של הכנסת.
אם חפצים אנו בהחלשת הדיקטטורה המשפטית, יש לצאת למסע תקשורתי לחשיפת העוולות שמערכת המשפט גורמת לעם ישראל, תוך בעיטה במכבסת המילים שהנהיג כאן מחנה הפרוגרס וקריאה לדברים בשמם. בין היתר, מתן הסבר לציבור כיצד החלטות בג״ץ הביאו לאובדן חיי אדם, פשוטו כמשמעו. למשל, כמה מהמחבלים שממשלת רבין גירשה ללבנון ובג״ץ הורה להחזירם – רצחו ישראלים. כיצד נטבחה משפחת חטואל בשל מבנה שהוצב בניגוד להסכמים ובניגוד לחוק והמשפטיזציה מנעה ממערכת הביטחון להרוס. כיצד התעצמות חיזבאללה נגרמה כתוצאה מאישור העברת שדה גז לידיהם ללא תמורה ובניגוד לחוק. כיצד נפגע מעמדה הכלכלי של ישראל כתוצאה מעיכוב בהוצאת הגז מהאדמה במשך יותר מעשור. כיצד מגדירות כל החברות הגדולות בארץ את מערכת המשפט שלנו כחסרת ודאות ומכניסות בהסכמים שהן עורכות התניות שיפוט בחו״ל בלבד; כיצד מחייב בג״ץ לאפשר מעבר של משפחות מחבלים מיו״ש ל׳טקס זיכרון אלטרנטיבי׳ שהוא בעצם טקס ביזוי לנופלים שלנו. כמה מחבלים שקיבלו עונשים קצרים, הרבה פחות ממה שהחוק מאפשר, שוחררו ורצחו שוב (בשנה האחרונה היו מספר כאלה). כמה נשים נאנסו ברחבי הארץ על ידי מסתננים בלתי חוקיים מסודן, שהמערכת המשפטית מנעה את כליאתם ואת גירושם. צריך לומר את האמת: למערכת המשפט אחריות על קורבנות אלה. וקיימות דוגמאות רבות נוספות.
חשיפת הצביעות והעוולות הללו צריכה להיעשות באופן מאורגן, על ידי מטה שיורכב מכלל מפלגות המחנה הלאומי, תוך הסתייעות במומחים בתחום יחסי הציבור והפרסום. רק לאחר שהציבור יפנים סיפורים אלה, ניתן יהיה לגבש תמיכה רחבה לרפורמה, שתוכל להיות אף מעמיקה יותר מזו שהוצעה קודם לכן. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…