בדרך לכותל

חזק חזק ונתחזק – כל סיום הוא התחלה חדשה

דגלי ישראל
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
הזכות לסיים את ספר ויקרא בשמחה עצומה למרגלות הר המוריה, היא חוויה שרק מתפללי הכותל יכולים להבין. תחושה מיוחדת שמזכירה לי תמיד שמחה של חגיגת ׳סיום מסכת׳. הרי כל המצוות שקשורות במשכן באופן זמני יקבלו כאן בהר המוריה, בקרוב ממש קביעות לנצח נצחים! הגבאים דיווחו לי במוצש״ק כי גם השבת, למרות מזג האוויר השרבי, המניינים בכותל המו מתפללים. השקט היחסי והסמיכות ליום ירושלים עוררו רבים להשתתף בתפילות בכותל.
02
ואילו אנו קיבלנו הזמנה לחגוג עם בתנו שבת הורים של השמינית ב׳אולפנת בהרן׳ בגדרה. במשך השנים השתתפנו פעמים רבות בשבתות הורים בישיבות ובאולפנות של ילדינו היקרים. הפעם אחזה בנו התרגשות מיוחדת. שבת זו ציינה לנו שמסתיים הפרק הנפלא של ׳התיכוניות׳ בחיינו. ההתרגשות הגיעה לשיאה בסעודה שלישית כשראש האולפנה הוותיק, הרב משה נוימן, האיש והאגדה, קם לדבר מול חדר אוכל מלא מפה לפה. כ – 120 שמיניסטיות יחד עם כ – 240 הורים… הרב נוימן התוודע בקול חנוק מדמעות, שגם עבורו זו ׳שבת השמיניסטיות׳ האחרונה, כי בסוף שנת הלימודים הוא מתכונן לפרוש מהנהגת האולפנה, לאחר כ-28 שנות שרות.עין לא נותרה יבשה. הרב נוימן יחד עם הצוות הניהולי והחינוכי המופלא, נקשרים בקשר הדוק עם ההצלחה של אולפנת בהרן, שנוסדה על ידי הרב בהרן זצ״ל, לפני שנות דור. מספר זוגות הורים קמו והעידו בגוף ראשון על שש או שבע בנות שלהם שהתחנכו למופת באולפנה, תחת הנהגת הרב נוימן וצוותו. הרב בוודאי לא יאהב, בלשון המעטה, שאני מקלס אותו ברבים. אבל אי אפשר שלא להעלות על נס את ההשקעה האדירה שלו ושל הצוות המופלא יום ולילה, 24/7, 365 יום בשנה, 28 שנים ברציפות ובמסירות אין קץ. הרב נוימן קרא לבנות היקרות להמשיך בדרך האמונה והיראה, להקים בתים לאומיים של חסד, תורה וחינוך, לפעול בנתינה גדולה ובחיוניות בכל חלקי העשייה החינוכית, החברתית והמעשית, להמשיך להשפיע בכל שדרות העם, ללכת בראש מורם ובענווה ולהירתם לכל שליחות חיונית, כדי להתמודד עם האתגרים העצומים של הדור, ולסיום – להסתכל תמיד קדימה באמונה ולקרב את הגאולה.
03
קיימות במרחבי ארצנו לא מעט אולפנות וישיבות תיכוניות מצוינות, שמובילות במסירות ובהשקעה אדירה את החינוך של בני הנוער הנפלאים של הציונות הדתית. המחנכים מעידים שבדור שלנו האתגר נעשה קשה ומורכב משנה לשנה – חשיפת התלמידים יותר ויותר לרשתות החברתיות, לסרטים ולתקשורת הזמינה לכל ילד וילדה בהחלקת אגודל, מייצרת ׳רעש רקע׳ קשה ו׳תחרות׳ בלתי אפשרית ולא הוגנת למורים ולהורים. בשבת השמיניסטיות התעורר הדיון על הנושא המעשי והכאוב – מה תפקיד הבית ומה תפקיד בית הספר באחריות החינוכית על הנוער הנפלא שלנו. במוצש״ק אשמח לשמוע את דעתכם בנושא. במייל או באתר גילוי דעת.
04
יש לי מנהג מוזר – כשאני פוגש באירוע זוג שחובק תינוק חמוד אני שואל אותם בהיתממות: ״איפה מקבלים כזה?״. בדרך כלל עוברות כמה שניות עד שהזוג מבין שזו ׳בדיחת אבא׳ טיפוסית, ואז מגיע תמיד מענה שנון. אני אוסף את התשובות בספר שאט אט הופך לעב כרס. התשובות הנפוצות ביותר: ״זה מהשם״, ״זה ממחלקת יולדות״ וכד׳. בסעודה שלישית באולפנת בהרן ישב לידי אבא של אחת השמיניסטיות, כשהוא חובק בידיו תינוק מקסים בן כ-3 חודשים. הפעוט היה עטוף בשמיכה מלטפת וצמוד קרוב מאד לליבו של האב. מסביבו התרוצץ עוד בן חמוד וחייכני. כדי לפתוח עם האב בדברים שאלתי אותו: ״מאיפה מקבלים כזה?״, תוך שאני מצביע על הרך הנולד. ״אתה באמת רוצה לדעת?!״ הפתיעה אותי השאלה-תשובה שנשלפה לי באחת. אכן לא ציפיתי לתשובה כזו. כמובן שעניתי שאשמח לדעת, והוא בתגובה: ״מאומנה״… סתם ולא פירש. ״וגם החמוד הזה מאומנה״, הוסיף האב תוך שהוא מפנה מבטו לילד החמוד שאסף את פתקאות הברכה שהטמינו השמיניסטיות להורים בכסאותיהם. האב המסור הבחין מייד שתשובתו גרמה לי להיכנס קצת לשוק ולמבוכה. לכן אט אט הוא החל להסביר את דבריו: ״יש לנו ב״ה 8 ילדים ביולוגיים, מקסימים וצדיקים, ועוד 6 ילדים אהובים שקיבלנו לסירוגין ב׳אומנת חירום׳, וישנם עוד כמה בדרך… כאשר נוצרת בעיה משפטית שנובעת מתהליך בירור מעמד הילד או הילדה, התינוק או התינוקת שהוצאו מחזקת הוריהם, או שננטשו בבית חולים, אנו מקבלים אותם לתקופת חירום קריטית כדי לתת להם בסבלנות ובאהבה את החום, את החיבוק ואת הליטוף הראשוניים שחיוניים כל כך להתפתחותם התקינה. ילד כזה עובר בתוך זמן קצר בין שלוש משפחות ושלושה בתים לפחות. כמה חיוני לילד היקר הזה לקבל חיבוק חם ובית אוהב, כדי שלא ייאבד אמון בבני אדם, בבורא עולם ובמציאות האכזרית שסובבת אותו״. נותרתי ממוסמר לכסאי. פי פעור בהתפעלות ובהערצה, ומחשבותיי רצות בסרט נע. הבטתי בעיניים כלות במשפחה המופלאה הזו – איך הם מחבקים ומלטפים באהבה את הילדים המקסימים שמשוועים לכל טיפה של חום אנושי כמו אוויר לנשימה, כמו חמצן שמחייה נפשות. מסירות נפש והקרבה אישית מצילה נפשות. כפשוטו. האם קיימת מסירות כזו, אמונה כזו, חסד כזה, בעוד מקום בעולם?
05
השבוע חל יום שחרור ירושלים ואיחודה. בדיוק לפני 55 שנה זכינו לראות בעינינו את ההשגחה הא-לוקית ברוב תפארתה ובעוצם גדולתה. חזינו ב׳ניצחון ניסי׳ של מדינה צעירה בעלת צבא לא גדול שהתמודד מול כל הצבאות שהקיפו אותו. הסד״כ במצרים ובסוריה היה גדול משלנו בעשרות מונים, תוסיפו לזה את ירדן ואת האמברגו של פומפידו, ותגיעו למסקנה שהנס היה גדול מכל חלקיו… אבל נס לחוד ו׳עם קשה עורף׳ לחוד. לאחר הניצחון שלנו קיבלנו גלי אהדה וכבוד מלכים כמעט מכל מנהיגי העולם ומציבורים ענקיים של תושבי כל היבשות. מפלס האנטישמיות ירד פלאים כמעט בכל העולם, מצבנו הפוליטי והביטחוני ותדמיתנו העולמית כעם נבחר, חכם ומנצח היו בשיאם. הערבים בארץ ישראל ציפו שנכניס אותם תחת כנפינו ולא נחזיר אותם לארצות מוצאם, הם פחדו שנעשה בהם מנהג של מנצחים בקרב ונפגע בהם כאות נקמה על הזדהותם עם אויבינו. הם ניצלו כל הזדמנות להתפייס איתנו ולהציל את עורם. אבל בהנהגה שלנו שוב לא קראו את המפה הפוליטית נכון. ניצחנו במערכה אך הפסדנו במישור המדיני. בזבזנו הזדמנות פז לבסס את מעמדנו כבעלי זכות בלעדית על ארצנו העתיקה, ששחררנו לאחר שהותקפנו בכל החזיתות. ומאז עשינו הכול, ממש הכול, כדי למסמס את הנס ולאדות את ההזדמנות האלוקית – והגדול שבהם הוא נתינת מפתחות הר הבית לוואקף הירדני בצעד חששני וחסר עומק מוסרי, אסטרטגי והיסטורי. וכך בחוסר הבנה של קדושת ירושלים ובבורות של עם הארץ, ויתר דיין על הריבונות שלנו בקודש הקודשים של עיר הנצח, ליבת הכור הגרעיני של מדינת ישראל. והשאר לא היסטוריה, כי הרבה פוליטיקאים קטנים ממשיכים ללכת בדרך זו של גמגום שלטוני ורפיון ריבוני, כאילו שהאויבים שלנו עושים לנו טובה ונותנים לנו זכות לחיות בארצנו… הזוי.
שבת היא מלזעוק: שמעתי שמשטרת ישראל הגישה השבוע קובלנה לבית המשפט נגד הפסק שמתיר אמירת ׳שמע ישראל׳ על הר הבית. למה? כדי לרצות את המחבלים? כדי לשמח את המלך חוסיין? כדי לעצור התפרעויות סחטניות ופיגועים? המשטרה המיומנת והמסורה שלנו שמתמודדת עם מציאות של טרור ושל אלימות שלא קיימת בשום מקום בעולם (אפילו לא באוקראינה), יודעת מניסיונה העשיר שרק יד קשה והחלטית נגד פשיעה וטרור יכולה לעצור אלימות ולהרתיע מחבלים. אז איפה השכל שלנו?
06
ונסיים בנימה אופטימית – ״הקיטורים לא יועילו״ כך אמר לי פעמים רבות הרב צבי יהודה. ״צריך לעשות ולפעול לקידום הגאולה.. זה בידינו.. לא לעלות להר הבית, אך לחזק את ירושלים כליבה של הארץ כולה וליישב אותה ואת סביבתה״. אומר ועושה. גם השנה בשבוע ירושלים לקחנו על עצמנו בקרן אביה, לארגן מספר ימים של אירועים חגיגיים בהר הזיתים. לפני יום ירושלים וגם בו ביום. קיבלנו אישורים, חיזוק ועידוד ממשרד ירושלים – מורשת, מראש העיר ירושלים, מהסגנים המסורים של ראש העיר – אריה קינג וחגית משה, ומהחברה לפיתוח מזרח ירושלים. בנוסף נודע לי שחגית משה פעלה השנה באופן אישי רבות ונצורות לחיזוק ׳מצעד הדגלים ביום ירושלים׳, ונלחמה על הזכות של הנוער הנפלא שלנו לצעוד בהמוניו, דרך כל שערי ירושלים, עם דגלי ישראל המונפים בגאווה, לכינוס בכותל המערבי. קיימנו גם השנה בהר הזיתים לכבוד 55 שנה לאיחוד הבירה, סיורים והרצאות מרתקות, שיחות וסדנאות, מפגשים ודיונים. ואפילו טיש חגיגי במרומי הר הזיתים מול הר הבית. במוצאי שבת נקיים בע״ה תפילה חגיגית במצפה בכניסה לישיבת ׳בית אורות׳ המתעוררת לחיים. ביום ראשון כ״ח באייר בבוקר נשתתף ביום עיון ב׳בית אורות׳, ונצא בהסעות מגבעת התחמושת למפגשים, לתצפיות, לסיורים ולשיחות מעניינות עם יהונתן פולארד – המרגל שחזר לירושלים, וכל זאת עם ד״ר גרשון בר כוכבא – הידען הבקיא והמרתק, עם חוקרת הר הזיתים – שרה ברנע, עם הזמר ישראל פרנס – תלמידו של ר׳ שלוימל׳ה קרליבך, עם מדריכי בית החושן היקרים ועוד. גם התושבים היהודים בהר הזיתים נהנים מהפעילות שאנו מארגנים, מתחזקים ומשתתפים באירועים, וברגעים של שמחה הם מכנים את הפעילות של ׳קרן אביה׳ – ׳תחיית המתים׳ או – ׳הר המתים הופך להיות הר החיים׳. גם אתם מוזמנים להשתתף בתחיית המתים. וזו רק ההתחלה.
שבת שלום של קוממיות ישראל בירושלים ובארץ כולה.

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…