יהדות עכשיו

כמה נתת מעצמך השבוע

סמל ראשון רונן לוברסקי הי"ד נפל בפעילות מבצעית ברמאללה בי"ב בסיוון תשע"ח (26.5.2018). במהלך הפעילות, כאשר יצא מאחד הבניינים לחפות על שניים ממפקדיו, הושלך עליו לוח שיש גדול מגג הבניין. רונן נפצע אנושות, ולאחר שתי יממות של מאבק על חייו נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. בן 20 היה בנופלו. הניח הורים ואח בכור. ולדימיר, אביו של רונן, סיפר לנו על דמותו של רונן, על המסרים החשובים שהשאיר לאחר מותו ועל פורום 'בוחרים בחיים', שבימים אלו יוצא בקמפיין מימון המונים

ולדימיר לוברסקי (51), איש מחשבים, עלה ארצה בשנת 1990 מסנט פטרסבורג. אלנה (48), אחות, הגיעה לישראל באותה שנה מהעיר ויליקי לוקי שברוסיה. השניים הכירו בשיעור עברית באוניברסיטה העברית, התחתנו וגרו בירושלים. ב-1994 עברו ליישוב בני עי"ש, ושם נולדו בניהם אריק (23) ורונן, ובשנת 1999 עברו להתגורר ברחובות. לימים, לאחר עשר שנות נישואים, התגרשו ולדימיר ואלנה אך נשארו ביחסים טובים. לפני כחמש שנים חזר אריק בתשובה, ובעקבותיו גם אלנה. ולדימיר ורונן נשארו חילונים.

ולדימיר, ספר לנו על רונן. מי הוא היה?

"הסיפור שהכי ממחיש בעיני את דמותו קרה כאשר רונן היה בן שנתיים: הוא לקח לידיו מחברת מדבקות, ושמתי לב שאת אחת המדבקות הוא לא מצליח לקלף. החלטתי לעקוב אחריו, סקרן לראות איך יסתדר. הדחף הראשוני היה לנסות לעזור לו, אבל עצרתי בעצמי. 

הוא ניסה חמש או שבע דקות, וחיכיתי לראות מתי הוא יישבר. בדרך כלל ילד שלא הולך לו מתחיל לבכות או להתעצבן, אבל לרונן זה לא קרה. הייתי בהלם. ילד בן שנתיים מנסה ומנסה ולא מוותר. בסוף הוא הצליח. ברגע הזה אמרתי: ואללה, זה ילד נחוש. 

"מאז בכל מיני הזדמנויות הוא הראה את הנחישות והבגרות שלו. למשל בחוג טניס שאליו נרשם, ברגע שהוא הבין שהעסק לא רציני, ילדים לא מגיעים, לא מתאמנים כמו שצריך, מתבכיינים ולא משקיעים, הוא פרש מהחוג. ילד בן 5. כי הוא מבחינתו בא לעבוד. אני לא יודע מאיפה הוא לקח את זה, אף אחד לא הטיף לו לפעול כך. אנחנו כמובן חינכנו באופן כללי להתמודד, אבל לא ברמה כזו שילד מפעיל שיקול דעת עצמי ברמה גבוהה כל כך. כבר אז קלטנו את האופי שלו: להתמיד, לעבוד קשה, בנחישות, וכמובן להיות פרפקציוניסט. כך גם בכדורגל. הוא אומנם היה נמוך באותם ימים, אבל היה אתלט ושוער מצטיין, זינק לעבר כל כדור. ממש התאבד עליהם. ועוד על אספלט, לא בדשא. 

"רונן תמיד היה מופנם וצנוע באופי שלו. לא היית רואה אותו מתבלט באירועים או מפגשים. דוגמה אחת מרבות הייתה למשל בתחרות בעזריאלי, ריצת מדרגות: הוא זכה במקום הראשון, ונודע לנו על כך רק אחרי מותו. מבחינתו הוא הלך לתחרות, לא ביג דיל.

"לאורך כל הדרך הוא העמיד לעצמו רף גבוה בכל תחום. בלימודים, בספורט, בכל מקום. אם הוא לא היה עומד ביעד שקבע לעצמו הוא היה ממש מתבאס וכועס על עצמו. היו לי המון שיחות עידוד איתו: גם אם לא הגעת למקום הכי גבוה הגעת ליעדים יפים. לא היה לו קל לקבל את זה. אחרי מותו גילינו מכתבים שלו שבהם היה כותב לעצמו 'אני תותח, ואני מקבל את עצמי כמו שאני'. הוא הבין כמה חשוב שנקבל את עצמנו תמיד". 

היה לו ברור שהוא רוצה להגיע לדובדבן?
"לגמרי. שנתיים לפני הגיוס הוא צייר לעצמו את הסמל של דובדבן ותלה על הקיר. עד היום הוא תלוי לו בחדר. תמיד רצה להיות בדובדבן. מהגיל שבכלל מתחילים לחשוב על צבא הוא כבר הציב לעצמו מטרה כזו".
מה החברים בצבא מספרים עליו?
"אחרי מותו שמענו אין-ספור סיפורים מהיחידה, מהמפקדים.

 

לקברו בהר הרצל, ומשם בהלוכה מרגשת לכותל. לאחר מכן באו הורים רבים ואמרו שזו הייתה חוויה עוצמתית שייקחו לכל החיים. אנשים עבדו על זה ימים שלמים בהתנדבות, אנשים שהכירו את רונן השתתפו בהמוניהם, היה מאוד עוצמתי. השנה הפרויקט הזה נמשך, ועוד פרויקטים צצים בעקבותיו. המון גופים רוצים לקדם אירועים לזכרו במסגרות שלהם. זה יצר אפקט גדול מאוד.
"עוד דוגמה להשפעת דמותו של רונן שמענו מהמפק"ץ שלו, שבאותה פעילות רונן חיפה עליו. כשהשתחרר מהצבא יצא לגייס כספים בלונדון לאגודה למען החייל. הוא השתתף בכנס, סיפר על רונן והראה סרטון עליו, ואמר שלפי הבעות הפנים הקהל התרגש מאוד והיה מרותק. למרות שעוד דוברים השתתפו באותו הערב ההתעניינות הכי גדולה הייתה סביב הסיפורים על רונן".
רגע הבשורה – איפה זה תפס אתכם?
"אותי זה תפס בעבודה בעוד יום שגרתי. תמיד היה לנו איתו נוהל שבערב לפני שיצא לפעילות הוא היה מתקשר אליי: 'אבא, יש לנו הלילה עבודה, אני הולך להתכונן', ובבוקר היה מעדכן בוואטסאפ קצר: 'הסתדרנו, הכול בסדר'. 

באותה פעם לא קיבלתי הודעה בבוקר. אמרתי לעצמי: אולי עוד לא סיימו את העבודה, קצת מתעכבים שם. לא ייחסתי לזה חשיבות, אמרתי לעצמי שידוע שדובדבן חבר'ה מקצוענים, ולא פחדתי שיקרה לו משהו, כמו שלא קרה אף פעם לפני כן. כשהתקשרו אליי מהצבא הבנתי שמשהו קרה.

"באותה פעם לא קיבלתי הודעה בבוקר. אמרתי לעצמי: אולי עוד לא סיימו את העבודה, קצת מתעכבים שם. לא ייחסתי לזה חשיבות, אמרתי לעצמי שידוע שדובדבן חבר'ה מקצוענים, ולא פחדתי שיקרה לו משהו, כמו שלא קרה אף פעם לפני כן. כשהתקשרו אליי מהצבא הבנתי שמשהו קרה.
"אמרו לי שהוא נפצע אנושות. למרות זאת אנשים רבים ניגשו אלי במהלך אותם יומיים בבית החולים ואמרו לי 'גם אני נפצעתי אנושות, והינה אני היום עומד על הרגליים'. האמנתי באמונה שלמה שהוא יצא מזה. לפחות הוא נתן לנו יומיים להיות איתו. אני זוכר שכשנכנסתי לחדר ראיתי ילד ישן בלי שום שריטה עליו. רגוע, פנים שלוות לגמרי. למרות שלא היה בהכרה המשכנו לדבר אליו. פעם הוא אפילו הזיל דמעה. אמרתי: אולי יש פה איזה סיכוי. לדעתי הנשמה שלו הרגישה שאנחנו איתו. באיזשהו אופן זה קצת הקל עלינו את הפרדה. היה קצת זמן להתכונן, למרות שאי אפשר באמת להתכונן לזה.

"אריק אחיו אמר: 'אם הוא יחיה, באיזו צורה הוא יחיה, האם משותק? צמח? זה לא פייר לבקש ממנו לחיות ככה את החיים שלו'. אולי עדיף ככה על פני חיים שהם לא חיים. מאז פטירתו אריק מעביר הרצאות ברחבי הארץ על מידותיו של רונן ועל מסריו, ילד שלא היה גבוה וחזק במיוחד אבל הגיע למה שרצה להגיע לאחר עבודה פנימית גדולה. 

"אגב, אריק התחתן עקב מותו של רונן. הסיפור היה כך: בפסגות היו בשלבי סיום של הקמת בית חם לחיילים בסמוך לתאריך נפילתו של רונן. לאריק הייתה בת דודה שלמדה שם וידעה שהיישוב מחפש לקשר את הבית החם לחייל כלשהו, לקרוא לו על שם מישהו, והיא קישרה בינם לבין אריק כדי שיקראו אותו על שם אחיו (כיום הוא מקום תוסס וגדול, מלא בחיילים, הנקרא 'הבית של רונן').

 

"בהתחלה חשבנו לגייס תרומות רהיטים לשם, ואז התקשרה לאריק בחורה שביקשה לתרום רהיטים לבית החם. לאחר מכן חברה שלה דחפה אותה להמשיך לדבר איתו. הם התחילו להיפגש ולאחר מכן התחתנו. אחר כך הם עשו שידוך בין אותה חברה לבן דוד של רונן, וממש נוצרו פה שתי משפחות כתוצאה מנפילתו.
"על הקבר שלו אני מוצא לעיתים פתקים שאנשים משאירים לו שם: 'אתה מודל לחיקוי, מודל להשראה', גם ילדים שבאים מארצות הברית ונחשפים לסיפור של רונן כותבים לנו 'זה הפך לי את כל החיים'".

בחרת להיכנס לפורום 'בוחרים בחיים'. מדוע?
"אכן, לא כל הורה שכול נכנס לפעילות כזו. אני לא ממש זוכר איך התחברתי לפורום, רק זוכר שזה היה בימים הראשונים של השבעה. אני זוכר היטב את בועז קוקיא (אבא של רון קוקיא הי"ד), שהסיפור שלו נגע בי, ייתכן שממנו זה הגיע. אמרו לי שיש פעילות כזו, 'בוחרים בחיים', הגעתי לכנסת והתחלתי להשתתף בדיונים ולהיכנס לעניינים: הריסת בתי מחבלים, קיזוז כספים מהרשות הפלסטינית, סבבים משפטיים ועוד.
"לא שזה היה זר לי, הנושא הזה, אבל פתאום הייתה לי הזדמנות. פתאום מקשיבים לך, יש לך מיקרופון, יש לך יכולת להשפיע, וזה נתן לי דחיפה לקדם נושאים חשובים".
מה הפורום עושה? 
"הפורום מקדם צעדים פרקטיים למלחמה בטרור. בעיקר בשדה המשפטי אך לא רק שם. עכשיו אנחנו יוצאים בקמפיין גיוס, כי ברגע שיהיו תקציבים יהיה אפשר לעשות משהו פרקטי, במישור המשפטי, עם התקשורת ובהיבטים רבים נוספים. כל פעילות, אפילו קטנה, עולה כסף, ולא מעט, לכן אנחנו חייבים את עזרת הציבור. יש גם עורכי דין שמלווים את הפורום ועושים עבודת קודש בשליחות ובהתנדבות, אבל אי אפשר לבנות על זה, ואנחנו צריכים כסף כדי שהפעילות תהיה עקבית ורצינית, ואז זה כמובן ישפיע יותר. המצב כיום הוא שמשמאל יש תקציבי ענק שעובדים לטובת המחבלים, מימון ממדינות זרות, וכל בג"ץ שמוגש אוטומטית נגד הריסת בית עולה המון כסף, ומנגד אין אף אחד. 

"צריך שיהיה לחץ מימין, ליצור איזון. היום, בגופים אחרים שפועלים בימין, העבודה ממש על אש קטנה, וגם זה בזירה ההגנתית, שלאחר מעשה ולא לפניו. כאן המטרה היא לתקוף מראש ולא להרפות עד שיהיה שינוי"

מהן הדרישות שלכם ממערכת המשפט?

"ביצוע בפועל של חבילת הרתעה. היא מנוסחת בפירוט בקמפיין שלנו ואף יצאה בחוברת מפורטת לקראת הכנס הראשון בתחילת השנה. נכתבה שם חוות דעת מקצועית על כל סעיף בחבילה הזו ולמה היא אפקטיבית. 

משמאל יש תקציבי ענק שעובדים לטובת המחבלים, מימון ממדינות זרות, וכל בג"ץ שמוגש אוטומטית נגד הריסת בית עולה המון כסף, ומנגד אין אף אחד. 

"מעולם לא היה מושג כזה 'חבילת הרתעה'. ישבנו בישיבה וניסחנו את מרכיבי החבילה הזו, והיום הרבה חברי כנסת משתמשים במונח הזה בדיונים ובכלל. המלחמה שלנו לצערי היא נגד חברי כנסת, לא נגד טרוריסטים. ואלו דברים שרק צריך לקבל בהם החלטה. לא יותר מזה.
"ביהודה ושומרון כבר יש חוק שמאפשר להטיל עונש מוות על מחבלים, אבל הבעיה היא שלא דורשים אותו, לא מפעילים אותו. הפרקליטות הצבאית לא דורשת ביצוע שלו. אותם מעניין יותר לחפש חיילים במקום מחבלים".
האם המדיניות הביטחונית השתפרה?
"מה שהשתפר זה בעיקר המודעות. היא מאוד עלתה. אבל זו אבולוציה. אי אפשר לעבור מאפס למאה, צריך לעבוד לאט-לאט עד שהמושגים ייכנסו יותר לתודעה: 'עונש מוות', 'חבילת הרתעה'. גם חברי הכנסת, אם הם ירגישו שזה מעניין את הציבור, הם יקדמו את זה. אם הציבור אדיש ולא יודע, גם הם לא יקדמו.
"צריך להילחם בשיניים. כולם מפחדים מבג"ץ, לכן הכול עדיין בסחבת. לקח שבעה חודשים להרוס את הבית של המחבל שרצח את רונן. זה מאבד לחלוטין את ההרתעה. האבסורד הוא שארגונים יהודיים מגישים את הבג"צים האלה. רוב הציבור פשוט לא יודע מה קורה ואיך דברים עובדים, כמה כוח יש לבג"ץ בכל דיון כזה. כשאני מספר לאנשים עובדות על תנאי המחבלים בכלא, למשל, הם בהלם. לכן אנחנו צריכים להביא את הדברים האלה לידיעת הציבור.

"חייבים קונטרה מול בג"ץ, להתחיל בהקטנת הסמכות של בג"ץ. החיילים מפחדים לירות ולבוא במגע עם האויב כי חוששים מהסנקציות המשפטיות נגדם. לאחר שרונן נפל נחשפתי לים של אנשים טובים שמוכנים לפעול, וגם מי שלא פועלים לפחות מזדהים עם כל המטרות שלנו. למרות מה שקורה אצלנו במדינה עדיין יש לי תקווה. פרויקט החינוך שאריק מוביל, למשל, נועד לטווח הארוך: הילדים של היום ינהיגו את המדינה. בעוד כמה שנים הם יהיו בעמדות המפתח. לכן אני מעודד את אריק שיפיץ את זה הלאה".

לסיום, מה המסר שאתה רוצה להעביר לציבור?

"המסר פשוט. לקום ולעשות משהו. קחו בן אדם ותאירו את עיניו על נושא חשוב במדינה. קומו, לכו להפגנה, תזמו פעולות מקדמות. כל טיפה מצטרפת לעוד אחת, העיקר לעשות. אם קשה לתרום פיזית, לתרום לפחות כסף. פתחו את הלב ואת הארנק ותתרמו, תרגישו שייכות, מחר זה יכול חס וחלילה להכות בכם. במשפחות שלכם. תנו כתף ותיכנסו איתנו מתחת לאלונקה".

ב-24.12 יצא לדרך קמפיין מימון המונים של הפורום לקידום חבילת ההרתעה והמלחמה בטרור. את הקמפיין מפיקה עמותת בומרנג בליווי פרסומי ישראל.

זו ההזדמנות שלכם להיות שותפים אמיתיים בקידום הפעילות החשובה של הפורום. פתחו את הכיס ואת הלב, תרמו היום ומנעו את הפיגוע של מחר.

עוד במדור זה

הציונות החשמונאית לאן

הציונות החשמונאית לאן

כשהפוליטיקה היא עניין לחילונים

הכל‭ ‬היה‭ ‬מושלם‭. ‬בנינו‭ ‬את‭ ‬המקדש‭. ‬הקרבנו‭ ‬קרבנות‭. ‬הנחנו‭ ‬תפילין‭, ‬נטלנו‭ ‬לולב‭ ‬ואכלנו‭ ‬מצה‭ ‬ואף‭ ‬גוי‭ ‬לא‭ ‬הפריע‭ ‬לנו‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭. ‬בהתחלה‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬פרס‭ ‬ואח״כ‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬יון‭.‬

הפרסים‭ ‬והיוונים‭ ‬שלטו‭ ‬בארץ‭. ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬לתורה‭ ‬ולפוליטיקה‭? ‬אנחנו‭ ‬אנשי‭ ‬תורה‭ ‬ולא‭ ‬אנשי‭ ‬פוליטיקה‭.‬

מתברר‭ ‬שזה‭ ‬לא‭ ‬הולך‭ ‬ככה‭. ‬כשאנחנו‭ ‬משלימים‭ ‬עם‭ ‬העובדה‭ ‬שהם‭ ‬שולטים‭ ‬בארצנו‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יגמר‭ ‬שם‭. ‬הם‭ ‬נכנסים‭ ‬למקדש‭, ‬ופושטים‭ ‬ידם‭ ‬בממונם‭ ‬ובבנותיהם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭.‬

עניינה‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הטהרה‭. ‬יש‭ ‬טהור‭ ‬ויש‭ ‬טמא‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מוחש‭. ‬מכל‭ ‬בחינה‭ ‬פיזית‭ ‬וכימית‭ ‬הטהור‭ ‬והטמא‭ ‬שוים‭ ‬לגמרי‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬גם‭ ‬לא‭ ‬בהכרח‭ ‬תלוי‭ ‬במעשים‭ ‬טובים‭ ‬או‭ ‬רעים‭. ‬יש‭ ‬בעולם‭ ‬טהרה‭. ‬המנורה‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭. ‬השמן‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭. ‬המקדש‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭, ‬בנות‭ ‬ישראל‭ ‬צריכות‭ ‬להשאר‭ ‬בטהרתן‭, ‬וארץ‭ ‬ישראל‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭ ‬תחת‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭. ‬גוי‭ ‬זה‭ ‬טמא‭. ‬כשלא‭ ‬מבינים‭ ‬מהי‭ ‬טהרה‭ ‬‮–‬‭ ‬הכל‭ ‬נופל‭.‬

על‭ ‬זה‭ ‬אנחנו‭ ‬חוגגים‭ ‬את‭ ‬חג‭ ‬החנוכה‭.‬

ההבנה‭ ‬שהתורה‭ ‬והטהרה‭ ‬נוגעות‭ ‬לכל‭ ‬תחום‭ ‬בחיים‭. ‬שהלכות‭ ‬מלכים‭ ‬הן‭ ‬חלק‭ ‬מההלכה‭. ‬וגם‭ ‬מלחמותיהם‭.‬

‮*** ‬

חלק‭ ‬מהתורה‭ ‬הוא‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭. ‬רצוי‭ ‬שגם‭ ‬יהיה‭ ‬צדיק‭ ‬וטוב‭, ‬אבל‭ ‬אלה‭ ‬שני‭ ‬דברים‭ ‬שונים‭ ‬לגמרי‭. ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬צדיק‭ ‬וטמא‭ ‬או‭ ‬רשע‭ ‬וטהור‭. ‬הטהרה‭ ‬לא‭ ‬מוחשית‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬קיימת‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬מאד‭ ‬רלוונטי‭ ‬לימינו‭. ‬להבנה‭ ‬מה‭ ‬אנחנו‭ ‬עושים‭ ‬פה‭ ‬היום‭, ‬ומה‭ ‬המשימה‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭.‬

אפשר‭ ‬להגדיר‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬בשתי‭ ‬דרכים‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שמקומו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬אין‭ ‬מקומו‭ ‬בגולה‭ ‬ואי‭ ‬אפשר‭ ‬לו‭ ‬להיות‭ ‬בגולה‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

לכאורה‭ ‬שני‭ ‬הנוסחים‭ ‬אומרים‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭. ‬למעשה‭, ‬תהום‭ ‬פעורה‭ ‬ביניהם‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬זאת‭ ‬ארצנו‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬נרדפים‭ ‬ואומללים‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬הציונות‭ ‬היא‭ ‬לכתחילה‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬היא‭ ‬בדיעבד‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬רוצים‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬ברירה‭.‬

וכפי‭ ‬שכבר‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬מישהו‭ ‬חכם‭ ‬שהכרתי‭: ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬ה׳‭, ‬ויש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬האנטישם‭.‬

במידה‭ ‬רבה‭, ‬זוהי‭ ‬המחלוקת‭ ‬שקורעת‭ ‬את‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬מאז‭ ‬הקמתה‭. ‬ואולי‭ ‬אף‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭, ‬מאז‭ ‬הקמת‭ ‬התנועה‭ ‬הציונית‭. ‬

לא עדה אלא דעה

כנראה‭ ‬שההתחמקות‭ ‬הדיפלומטית‭ ‬האגבית‭ ‬שזכתה‭ ‬להכי‭ ‬הרבה‭ ‬ניתוחים‭ ‬פילוסופיים‭, ‬היא‭ ‬הבדיחה‭ ‬האגבית‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭, ‬שנשאל‭ ‬על‭ ‬מפלגתו‭ ‬המפד‭"‬ל‭ ‬המנוחה‭, ‬האם‭ ‬היא‭ ‬יותר‭ ‬דתית‭ ‬או‭ ‬יותר‭ ‬ציונית‭. ‬בורג‭, ‬שלא‭ ‬רצה‭ ‬לענות‭, ‬זרק‭ ‬כדרכו‭ ‬את‭ ‬הבדיחה‭ ‬על‭ ‬שאנחנו‭ ‬המקף‭, ‬והלך‭ ‬לדרכו‭. ‬אבל‭ ‬מאז‭ ‬נכתבו‭ ‬המון‭ ‬מאמרים‭ ‬פילוסופיים‭ ‬על‭ ‬השאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭. ‬כמובן‭ ‬שכל‭ ‬כותב‭ ‬מאמר‭ ‬שעוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭, ‬לא‭ ‬עוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬חשב‭ ‬בורג‭ ‬אלא‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬חושב‭.‬

נניח‭ ‬אפוא‭ ‬ליוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭ ‬לנוח‭ ‬על‭ ‬משכבו‭ ‬בשלום‭, ‬ותנוח‭ ‬בשלום‭ ‬על‭ ‬משכבה‭ ‬גם‭ ‬מפלגתו‭ ‬המנוחה‭. ‬ונעסוק‭ ‬ברוח‭ ‬הנושבת‭ ‬ממאמרי‭ ‬המקף‭ ‬למיניהם‭.‬

מכל‭ ‬מאמרי‭ ‬המקף‭, ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬מרובם‭, ‬עולה‭ ‬ההנחה‭ ‬שהציונות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬לקבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬כנ‭"‬ל‭, ‬והמקף‭ ‬המחבר‭ ‬הוא‭ ‬שם‭ ‬לקבוצה‭ ‬אתנית‭ ‬סוציולוגית‭ ‬אנתרופולוגית‭ ‬שלישית‭, ‬שמבקשת‭ ‬לחסות‭ ‬בצל‭ ‬כנפיהן‭ ‬של‭ ‬שתי‭ ‬הקבוצות‭ ‬הראשונות‭, ‬ובדרך‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭ (‬לפי‭ ‬השקפת‭ ‬עולמם‭ ‬של‭ ‬הכותבים‭, ‬איש‭ ‬איש‭ ‬כטעמו‭) ‬‮–‬‭ ‬לחבר‭ ‬בין‭ ‬הקבוצות‭.‬

וכאן‭ ‬יש‭ ‬טעות‭ ‬גדולה‭. ‬גם‭ ‬הציונות‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭, ‬וודאי‭ ‬שהציונות‭ ‬הדתית‭. ‬הם‭ ‬לא‭ ‬שם‭ ‬של‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭. ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬שמות‭ ‬של‭ ‬תפישת‭ ‬עולם‭, ‬של‭ ‬אידאולוגיה‭, ‬של‭ ‬רעיון‭.‬

הציונות‭ ‬הוא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לשוב‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולחיות‭ ‬בה‭ ‬כעם‭ ‬עצמאי‭ ‬בארצו‭. ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬וכיון‭ ‬שהוא‭ ‬ברא‭ ‬אותנו‭ ‬ואת‭ ‬העולם‭ ‬‮–‬‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭ ‬מה‭ ‬שהוא‭ ‬צוה‭. ‬הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬תורה‭, ‬שאחד‭ ‬הדברים‭ ‬המרכזיים‭ ‬הכתובים‭ ‬בה‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לחיות‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭ ‬כעם‭ ‬בארצו‭, ‬ולכן‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭.‬

כמובן‭ ‬שיהיו‭ ‬אנשים‭ ‬שינסחו‭ ‬את‭ ‬הרעיונות‭ ‬האלה‭ ‬אחרת‭. ‬אבל‭ ‬העניין‭ ‬הוא‭ ‬ברור‭: ‬אין‭ ‬כאן‭ ‬אנחנו‭ ‬נגד‭ ‬ההם‭ ‬וההם‭ ‬בעד‭ ‬אנחנו‭. ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬דיון‭ ‬אידאולוגי‭.‬

הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬עדה‭, ‬היא‭ ‬דעה‭.‬

והיא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬מפלגה‭ ‬שבאה‭ ‬לחסות‭ ‬בצלם‭ ‬של‭ ‬אחרים‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

ההגדרה‭ ‬הזאת‭ ‬מחייבת‭ ‬כמה‭ ‬מסקנות‭. ‬ראשית‭: ‬ההכרה‭ ‬בכך‭ ‬שאלמלא‭ ‬היינו‭ ‬מאמינים‭ ‬בה‭' ‬ובתורתו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬לחפש‭ ‬כאן‭, ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬להקים‭ ‬כאן‭ ‬מדינה‭ ‬ולא‭ ‬להתגייס‭ ‬לצבא‭. ‬לא‭ ‬כאן‭ ‬ולא‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭.‬

יש‭ ‬כאלה‭ ‬שלא‭ ‬יאהבו‭ ‬את‭ ‬ההגדרה‭ ‬הזאת‭, ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬ישליכו‭ ‬את‭ ‬המקף‭, ‬ויאמרו‭: ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬ציונים‭ ‬דתיים‭, ‬אנחנו‭ ‬ציונים‭, ‬וחוץ‭ ‬מזה‭ ‬אנחנו‭ ‬גם‭ ‬דתיים‭. ‬יש‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬לדון‭ ‬בעניין‭. ‬אבל‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לא‭ ‬מדובר‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬ציבור‭, ‬לא‭ ‬על‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬רעיון‭ ‬מופשט‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

אחד‭ ‬הדברים‭ ‬המעודדים‭ ‬בעניין‭, ‬הוא‭ ‬שלאחרונה‭ ‬גם‭ ‬חילונים‭ ‬גמורים‭ ‬המבקשים‭ ‬בד‭"‬כ‭ ‬לטעון‭ ‬שאין‭ ‬קשר‭ ‬בין‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬להלכה‭, ‬כמו‭ ‬אביגדור‭ ‬ליברמן‭, ‬יאיר‭ ‬לפיד‭, ‬וחבריהם‭, ‬מזכירים‭ ‬בדיוני‭ ‬הכנסת‭ ‬שהתורה‭ ‬מחייבת‭ ‬להלחם‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולהתגייס‭ ‬למלחמה‭. ‬גם‭ ‬הם‭ ‬מתחילים‭ ‬להודות‭ ‬שהציונות‭ ‬מקורה‭ ‬בתורה‭. ‬המקף‭ ‬בהתגלמותו‭. ‬

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

01‭ ‬

נרות‭ ‬החנוכה‭ ‬מלאי‭ ‬השמן‭ ‬שמרצדים‭ ‬בחושך‭, ‬מזכירים‭ ‬כמה‭ ‬אור‭, ‬קטן‭ ‬ככל‭ ‬שיהיה‭, ‬הוא‭ ‬משמעותי‭ ‬כל‭ ‬כך‭.‬

‭ ‬זהו‭ ‬החג‭ ‬האהוב‭ ‬עליי‭. ‬הסיבה‭ ‬לאהבה‭ ‬היא‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שהחג‭ ‬הזה‭ ‬מייצג‭: ‬הימים‭ ‬האלה‭ ‬מזכירים‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬שבבטחון‭ ‬באלוקי‭ ‬ישראל‭, ‬ואת‭ ‬הכוח‭ ‬שטמון‭ ‬במעשים‭ ‬שלנו‭ ‬עצמנו‭. ‬הכי‭ ‬כיף‭ ‬כשאלוקים‭ ‬עושה‭ ‬בשבילנו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העבודה‭ ‬ומביא‭ ‬לנו‭ ‬חג‭ ‬שמח‭ ‬מן‭ ‬המוכן‭, ‬אבל‭ ‬כשמחפשים‭ ‬ממה‭ ‬לשאוב‭ ‬כוחות‭, ‬חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭. ‬המכבים‭, ‬שקמו‭ ‬ולא‭ ‬הסכימו‭ ‬להבליג‭ ‬עוד‭ ‬על‭ ‬רמיסת‭ ‬היהדות‭. ‬התכוננו‭, ‬התארגנו‭ ‬ויצאו‭ ‬למלחמה‭ ‬ארוכה‭, ‬מייגעת‭ ‬ומלאה‭ ‬בנופלים‭. ‬ילד‭ ‬אחרי‭ ‬ילד‭ ‬במשפחת‭ ‬המכבים‭ ‬נפל‭ ‬במלחמות‭ ‬החשמונאים‭ ‬ביוונים‭, ‬אבל‭ ‬הם‭ ‬לא‭ ‬התייאשו‭, ‬זכרו‭ ‬למה‭ ‬הם‭ ‬נלחמים‭ ‬ובגבורה‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬נצחו‭. ‬והם‭ ‬ניצחו‭ ‬כי‭ ‬אלוקי‭ ‬ישראל‭ ‬נלחם‭ ‬איתם‭.‬

ועם‭ ‬כל‭ ‬הניסיות‭ ‬שבגאולה‭ ‬הזאת‭, ‬יש‭ ‬בה‭ ‬גם‭ ‬מסירות‭ ‬נפש‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬אנחנו‭ ‬פה‭, ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬מדברים‭ ‬עברית‭ ‬ומדליקים‭ ‬נרות‭ ‬חנוכה‭ ‬לזכר‭ ‬הנס‭, ‬וזוכרים‭ ‬שבית‭ ‬המקדש‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬נבנה‭.‬

02‭ ‬

ולמרות‭ ‬שחג‭ ‬החנוכה‭ ‬אהוב‭ ‬עליי‭, ‬ולמרות‭ ‬הגאולה‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬חלק‭ ‬פעיל‭ ‬בה‭, ‬ואין‭ ‬כמו‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬שביקש‭: ‬‮"‬אֶרְדּוֹף‭ ‬אוֹיְבַי‭ ‬וְאַשִּׂיגֵם‭ ‬וְלֹא‭ ‬אָשׁוּב‭ ‬עַד‭ ‬כַּלּוֹתָם‮"‬‭, ‬אחרי‭ ‬המלחמה‭ ‬הארוכה‭ ‬הזאת‭, ‬נראה‭ ‬לי‭ ‬שאנחנו‭ ‬יכולים‭ ‬לבקש‭ ‬להידמות‭ ‬לחזקיהו‭ ‬המלך‭ ‬שאמר‭: ‬‮"‬אֲנִי‭ ‬אֵין‭ ‬בִּי‭ ‬כֹּחַ‭ ‬לֹא‭ ‬לַהֲרֹג‭ ‬וְלֹא‭ ‬לִרְדֹּף‭ ‬וְלֹא‭ ‬לוֹמַר‭ ‬שִׁירָה‭,‬אֶלָּא‭ ‬אֲנִי‭ ‬יָשֵׁן‭ ‬בְּמִטָּתִי‭ ‬וְאַתָּה‭ ‬עוֹשֶׂה‮"‬‭. ‬לא‭ ‬יזיקו‭ ‬לנו‭ ‬קצת‭ ‬ענני‭ ‬כבוד‭ ‬ועמוד‭ ‬אש‭ ‬וקצת‭ ‬שנים‭ ‬פשוטות‭ ‬ורגילות‭, ‬נשתדל‭ ‬מאוד‭ ‬לזכור‭ ‬לומר‭ ‬בסוף‭ ‬שירה‭. ‬

בינו בוערים בעם

בינו בוערים בעם

01‭ ‬

מפלגת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭  ‬עסוקה‭ ‬בדיונים‭ ‬אינטנסיביים‭ ‬במאמץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬אך‭ ‬בשעה‭ ‬שנציגינו‭ ‬בכנסת‭ ‬עמלים‭ ‬שעות‭ ‬רבות‭ ‬על‭ ‬החוק‭, ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שפנוי‭ ‬להמציא‭ ‬סיסמאות‭ ‬על‭ ‬מהו‭ ‬יהודי‭. ‬כלומר‭: ‬לא‭ ‬חלילה‭ ‬על‭ ‬החוק‭ ‬המבהיר‭ ‬מיהו‭ ‬יהודי‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬המצאת‭ ‬הגדרות‭ ‬חדשות‭ ‬לאידאולוגיה‭ ‬היהודית‭. (‬בלי‭ ‬לטרוח‭ ‬ללמוד‭ ‬יותר‭ ‬מדי‭ ‬את‭ ‬המקורות‭ ‬העוסקים‭ ‬בכך‭). ‬וכך‭ ‬מומחים‭ ‬מטעם‭ ‬עצמם‭ ‬ליהדות‭ ‬מסבירים‭ ‬ש"זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‮"‬‭. ‬כי‭ ‬למרות‭ ‬שדוד‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬מבין‭ ‬השמות‭ ‬הנפוצים‭ ‬ביותר‭, ‬אנשים‭, ‬שכנראה‭ ‬לא‭ ‬פתחו‭ ‬תנ"ך‭ ‬מעולם‭ ‬מחשש‭ ‬הדתה‭, ‬מגדירים‭ ‬הגדרות‭ ‬שלפיהן‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יהודי‭. ‬עובדה‭,‬‭ ‬הוא‭ ‬הרג‭ ‬את‭ ‬אויבי‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בצורה‭ ‬אכזרית‭, ‬וכידוע‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‭. ‬חבל‭ ‬שיש‭ ‬מי‭ ‬שמבלבל‭ ‬בין‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬ליש"ו‭ ‬ובין‭ ‬יהדות‭ ‬לנצרות‭, ‬אבל‭ ‬ביהדות‭ ‬בהחלט‭ ‬הורגים‭ ‬אויבים‭. ‬

02‭ ‬

עוד‭ ‬טען‭ ‬מי‭ ‬שטען‭  ‬שגם‭ ‬אם‭ ‬צריך‭ ‬להוציא‭ ‬להורג‭ ‬מחבלים‭, ‬צריך‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬בשקט‭ ‬ובדממה‭. ‬על‭ ‬קצות‭ ‬האצבעות‭. ‬גם‭ ‬זאת‭ ‬קונספציה‭ ‬שהיה‭ ‬צריך‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬למסמס‭: ‬כדי‭ ‬ליצור‭ ‬הרתעה‭, ‬כדי‭ ‬שמחבל‭ ‬ידע‭ ‬מה‭ ‬מחיר‭ ‬נסיונות‭ ‬הרצח‭ ‬שלו‭, ‬כדי‭ ‬שחמאס‭ ‬ידעו‭ ‬שלחטוף‭ ‬יהודי‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬את‭ ‬חבריהם‭ ‬הרוצחים‭ ‬מהכלא‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬יעיל‭ – ‬צריך‭ ‬לספר‭ ‬בקול‭ ‬גדול‭, ‬ולהזכיר‭ ‬למי‭ ‬שלא‭ ‬התרכז‭ ‬בפעם‭ ‬הראשונה‭ ‬והשנייה‭, ‬ולעדכן‭ ‬את‭ ‬כולם‭ ‬בבשורה‭ ‬שמי‭ ‬שרוצח‭ ‬יהודי‭ – ‬דמו‭ ‬בראשו‭, ‬לא‭ ‬כמטאפורה‭, ‬אלא‭ ‬באמת‭.‬

03‭ ‬

מספרים‭  ‬על‭ ‬צדיק‭ ‬שביקש‭ ‬לברר‭ ‬מי‭ ‬יקבל‭ ‬מקום‭ ‬לצידו‭ ‬בגן‭ ‬עדן‭, ‬ונודע‭ ‬לו‭ ‬שהוא‭ ‬ישהה‭ ‬במחיצתו‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬פשוט‭. ‬הלך‭ ‬אותו‭ ‬צדיק‭ ‬לביתו‭ ‬של‭ ‬היהודי‭, ‬כדי‭ ‬להכיר‭ ‬את‭ ‬שכנו‭ ‬לעתיד‭ ‬ולברר‭ ‬מדוע‭ ‬זכה‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭. ‬התברר‭ ‬לצדיק‭ ‬שאותו‭ ‬יהודי‭ ‬כל‭ ‬היום‭ ‬אוכל‭ ‬ואוכל‭ ‬ואוכל‭, ‬יהודי‭ ‬גדול‭ ‬ממדים‭. ‬הצדיק‭ ‬התפלא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שיהודי‭ ‬שאינו‭ ‬עושה‭ ‬דבר‭ ‬מלבד‭ ‬לאכול‭ ‬יזכה‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭ ‬של‭ ‬צדיק‭. ‬לכן‭ ‬הוא‭ ‬שאל‭ ‬את‭ ‬היהודי‭ ‬למה‭ ‬הוא‭ ‬אוכל‭ ‬כל‭ ‬היום‭. ‬היהודי‭ ‬השיב‭ ‬שבילדותו‭ ‬היה‭ ‬עד‭ ‬לרציחתו‭ ‬של‭ ‬אביו‭. ‬הקוזקים‭ ‬דרשו‭ ‬מאביו‭ ‬לעבוד‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭, ‬אביו‭ ‬סרב‭ ‬והקוזקים‭ ‬שרפו‭ ‬אותו‭. ‬האב‭ ‬היה‭ ‬רזה‭ ‬וקטן‭ ‬ולקוזקים‭ ‬הספיקה‭ ‬מדורה‭ ‬קטנה‭. ‬מאז‭ ‬הבטיח‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬לעצמו‭ ‬שהוא‭ ‬יהיה‭ ‬יהודי‭ ‬גדול‭, ‬כדי‭ ‬שאם‭ ‬הקוזקים‭ ‬ישרפו‭ ‬אותו‭, ‬הוא‭ ‬יבער‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭, ‬וכולם‭ ‬יראו‭ ‬שיהודי‭ ‬לא‭ ‬נשרף‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

04‭ ‬

אלה‭ ‬האגדות‭ ‬שסיפרנו‭ ‬בגלות‭. ‬בגלות‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬אלא‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬נפשנו‭. ‬אבל‭ ‬היום‭ ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מדינה‭ ‬ריבונית‭, ‬ושוב‭ ‬לא‭ ‬תהיה‭ ‬תפארתנו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שאנחנו‭ ‬מוכנים‭ ‬לבעור‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭. ‬במקום‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬עצמנו‭ ‬להריגה‭, ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬חיי‭ ‬רוצחנו‭ ‬ואויבנו‭ ‬לשמיים‭. ‬צריך‭ ‬שידעו‭ ‬בכל‭ ‬העולם‭: ‬הדם‭ ‬שלנו‭ ‬יקר‭. ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬נרצח‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

05‭ ‬

אבל‭ ‬בניגוד‭ ‬לכל‭ ‬מיני‭ ‬מספרי‭ ‬סיפורים‭ ‬על‭ ‬יהדות‭ ‬גלותית‭ ‬כנועה‭. ‬רוב‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬שמחים‭ ‬היום‭ ‬על‭ ‬הבעת‭ ‬חוזק‭ ‬מול‭ ‬האויבים‭, ‬על‭ ‬הנחישות‭, ‬על‭ ‬אמירת‭ ‬האמת‭ ‬בקול‭ ‬ובלי‭ ‬חשש‭, ‬ועל‭ ‬הבעת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭. ‬אז‭ ‬עכשיו‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭ ‬עובדת‭ ‬במרץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬החוק‭ ‬גם‭ ‬בקריאה‭ ‬שנייה‭ ‬ושלישית‭ ‬ולהכניס‭ ‬אותו‭ ‬לספר‭ ‬החוקים‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭. ‬תתפללו‭ ‬להצלחה‭, ‬וחג‭ ‬חנוכה‭ ‬שמח‭ . ‬

דעה מקצועית אובייקטיבית

דעה מקצועית אובייקטיבית

כשהגיע‭ ‬הדרבי‭ ‬הגדול‭ ‬שכולם‭ ‬ציפו‭ ‬לו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬שופט‭. ‬אבל‭…
מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

01‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬פגש‭ ‬אותי‭ ‬איש‭ ‬צעיר‭, ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הפוליטית‭,…
כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…