שמואל יעקובסון

לאן הולכים מכאן

בשעת כתיבת שורות אלה (ג בבוקר) חווה המחנה הלאומי תחושת דכדוך עמוקה ביותר, עם ניצחון ה׳דיפ סטייט׳ – הפקידות הממונה (הכוללת את ראשי מערכת הביטחון, שירות המדינה, מערכת המשפט ועוד) במרד נגד הממשלה הנבחרת, המייצגת את רוב העם. והמדובר במרד של ממש, הפיכה צבאית.
׆ הרמטכ״ל וראש השב״כ – לא פחות מאשר איימו על שר הביטחון ועל ראש הממשלה, לבל יתמכו בשינוי מינורי בוועדה למינוי שופטים, ואף איימו כי זרועות הביטחון לא תסורנה למרות הממשלה. איש בתקשורת לא שאל מה להם ולמינוי שופטים.
׆ משטרת ישראל עצרה בנחישות כל מפגין מהמחנה הלאומי בעד הרפורמה, אך לכל אורך הדרך אפשרה לאנרכיסטים חסרי אחריות לחסום נתיבי תחבורה מרכזיים במדינה, כשמפקד מחוז תל אביב אף יוצא לשטח ומתחבק עם המפגינים.
׆ מגוון קצינים בדימוס מיחידות שונות בצה״ל הודיעו כי לא יתייצבו לשירות מילואים.
׆ פורום המטכ״ל התכנס כדי לדון בפיטורי שר הביטחון על ידי ראש הממשלה. אירוע שחשבנו עד כה שיכול להתקיים אך ורק ברפובליקת בננות בדרום אמריקה, המנוהלת על ידי אנשי צבא.
׆ ארגוני העובדים המרכזיים במשק השביתו כמעט את כל הענפים האפשריים, משירותי רפואה חיוניים ועד לקניונים. וזאת לדעת – המדובר בהשבתה שאינה חוקית בעליל, שכן דיני העבודה אוסרים בכל תוקף שביתה פוליטית שאינה נוגעת לתנאי העסקה. אפילו לגבי שביתת סולידריות עם עובדים מאותו הסוג במפעל אחר – קיימת מחלוקת בפסיקה האם ניתן להתיר. אך כאשר ביקש שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, להוציא צו מניעה נגד השובתים – סירבה הפרקליטות לייצגו בשל אותה שביתה.
׆ דוגמן בתצוגת אופנה שסירב לנאום נגד הרפורמה – הורד מהבמה. זו אינה בדיחה.
׆ זמר ידוע אולץ, הלכה למעשה, לוותר על פרס ישראל בשל אותה רפורמה.
׆ מוסדות לימוד אקדמיים, שרוב מימונם מגיע מתומכי הרפורמה, השביתו את הלימודים.
לחצים אלה הביאו חלק לא מבוטל מחברי הקואליציה להודיע כי הם קוראים לעצור את החקיקה, תוך זריקת בוחריהם, העורגים לרפורמה שנים ארוכות, תחת גלגלי האוטובוס. הרפיסות התפשטה והגיעה אפילו לשרים ולח״כים שנחשבו כצוק איתן, כמו עמיחי שיקלי ושלמה קרעי. מי היה מאמין. בסופו של דבר התמוטטו הקווים. שמחה רוטמן ויריב לוין עמדו בגבורה מול הפרוגרס האנארכיסטי, אך כשהקואליציה, כולל ראש הממשלה, לא עמדה בלחץ – נפלו גם הם.
ספק רב אם תהיה תקומה לרפורמה המתוכננת, שגם כך סורסה לבלי הכר. כל שנשאר ממנה הוא מינוי שני שופטים לבית המשפט העליון, ואולי מינוי נשיא בהסכמת הקואליציה. ביתר הערכאות כבר הוסכם שלא יהיה מינוי ללא הסכמת נציגי הפרוגרס. ראש הממשלה חזר בו בנאומו מפסקת ההתגברות ברוב של 61, רוב שכפי שראינו רק השבוע, גם כך יהיה כמעט בלתי אפשרי להשיג בכל סוגיה שה׳דיפ סטייט׳ יחשוב לקרדינלית, כי תמיד תימצאנה החוליות החלשות בקואליציה. ונושא הסבירות הוא חסר משמעות – נתון לפרשנות השופטים.
כשלעצמי – אינני יודע אם יש עוד טעם לממשלה המכונה ׳ימין׳. בהתיישבות – ממשיכה בדיוק אותה מדיניות כמו בממשלה הקודמת. במערכת המשפט – לא יהיה שינוי. אם כך – מדוע לטרוח ולהצביע? שלא לדבר על הפעילות ברשתות החברתיות וההפגנות. בשביל מה כל אלה?!
בכל זאת, מוטל עלינו לחשוב – לאן הולכים מכאן?
מפלגת הליכוד נולדה מתוך פורשי ההגנה, שחוו דיכוי והתעללות עוד מימי טרום המדינה. פורשים אלה חברו למגזרים המכונים ׳ישראל השנייה׳ – וביחד עלה בידיהם להיבחר לשלטון.
ברם, בעוד שהשמאל החל עוד מימי טרום המדינה לנקוט במהלכים מדויקים ומתוכננים כדי להקים ולאייש מוסדות, שיבססו את שלטונם – המחנה הלאומי לא גיבש מעולם תוכנית מסודרת לאחיזה במוקדי הכוח האמיתיים, ששם נחתכים הדברים.
כך, ראינו יחידה של טייסים שהודיעה פה אחד שלא תתייצב לטיסות. החלוקה בין ימין לשמאל בציבור היהודי, היא 60-40 לטובת המחנה הלאומי. כיצד ייתכן שבין הטייסים באותה טייסת – אין ולו תומך רפורמה אחד?! כיצד זה אין בכל המטכ״ל ולו ניואנס דק של מחשבה שונה? אלוף אחד שתמך בממשלה?
ביום פקודה, כלל מערכות אלה התאגדו וראינו כיצד מנעו אפילו שינוי קוסמטי קל במבנה הכוח שלהן.
זהו כשל גדול מאוד של המחנה הלאומי, שבמעל 45 שנה של שלטון (בהפסקות) – לא השכיל אפילו לשים את רגלו בדלת האחורית של מערכות אלה, שלא לדבר על השגת שליטה בהן.
אם יש תקווה כלשהי להחייאת הרפורמה (ואודה כי המדובר בתקווה קלושה ביותר, שכן נראה שחלון ההזדמנויות נסגר), היא תתקיים רק אם המחנה הלאומי יפיק לקחים משמעותיים, ובתקופה הקרובה יפעל להוצאת כלל החוליות החלשות מתוכו ולהעמדת הפקידות, הכוללת גם את ראשי מערכת הביטחון – במקומה.
ראש הממשלה ייבחן – לפני כל דבר – בעמידתו מאחורי ההחלטה לפטר את שר הביטחון, שבמהלכיו הבוגדניים החל את הקריסה. אם ייכנע ללחץ ויחזיר אותו לתפקידו – ניתן לומר בוודאות שלא תבוא כל רפורמה. לעולם.
לאחר מכן יש לזמן לשימוע כל קצין משטרה, צבא או בעל תפקיד בגוף בטחוני אחר, שתמך בסרבנות ולשלול את דרגותיו.
את הרמטכ״ל, המפכ״ל והיועמ״שית לממשלה – יש להעביר מתפקידם.
את ההסתדרות – יש לפרק מנכסיה, תוך פתיחת שוק העבודה לארגונים מתחרים.
בנוסף, יש להכין תוכנית מערכתית מסודרת, להחלפת כוח האדם במנגנוני ה׳דיפ סטייט׳.
בשעתו הכינה המכינה הקדם צבאית בעלי תוכנית לשילוב בוגריה ברשויות המדינה. אך בתוכנית זו השתתפו כמה עשרות תלמידי המכינה. הממשלה צריכה להכין תוכנית לאומית למאות אלפים, מכל המגזרים המכונים ׳ישראל השנייה׳ – דתיים, חרדים, פריפריה. מגזרים אלה מלאים באנשים טובים ומוכשרים, שבניגוד למחנה הפרוגרס – הם בעלי מידות ומלאים בערכים של ערבות הדדית. את מגזרים אלה יש לשלב בכלל מוקדי הכוח.
רק לאחר צעדים אלה, ניתן יהיה לעשות ניסיון נוסף לקידום הרפורמה הכה נדרשת. אם בימינו ואם בדור הבא. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…