כץ ולעניין

לעובדה ולשומרה

שילה כץ

במקומות עבודה שעובדים בהם לפי נהלים ברורים ומתוקנים נערכת בסיום השנה ישיבת סיכום, ודנים בה על דברים לשיפור ודברים לשימור. עוברים על פעולות השנה שעברה – פרויקטים, יוזמות, שיתופי פעולה, תוכניות ותקציבים – ומנתחים לעומק את ההצלחות ואת הכישלונות.
סיכום שנה כזה מלמד המון, ואפשר להפיק ממנו לקחים רבי משמעות באשר להמשך תוכנית העבודה והעשייה במקום העבודה.

בפרשת בראשית קראנו את אחד הציוויים הראשונים שהקב"ה מצווה את האדם: "וַיִּקַּח ה' אֱלֹקִים אֶת הָאדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (בראשית ב, טו).
לעובדה – לתחזק, לגדל, להפריח, לשתול, להשקות – פעילות אקטיבית.
לשומרה – השגחה; לא לשנות, לא לקלקל, לוודא שימשיך להתקיים – פעילות שעיקרה פסיביות.
תפקידו של האדם בכל מקום ובכל עשייה, אפילו במקום כמו גן עדן, הוא לחשוב כל הזמן בשני כוחות שונים שאינם מנוגדים כיצד מצד אחד לשמר את הטוב, להשגיח עליו שלא יתקלקל, לוודא שיימשך, ומצד שני כיצד לשפר אותו, לפתחו, להעצימו ולשדרגו. לדעת איך לשלב בין שני המצוות אלה שנתנו לאדם הראשון.
גם בזוגיות שני בני הזוג חייבים להיות בחשיבה מתמדת של לעובדה ולשומרה – שימור ושיפור. החיים המשותפים יקרים מכדי שיעברו בהיסח הדעת, ללא התבוננות ופעילות מכוונת של שני בני הזוג למען הזוגיות.
חובה על בני הזוג לעצור לעיתים להתבונן ולשוחח ביניהם על החיים הזוגיים שלהם. לעשות כפעם בפעם מעין סיכומי ביניים של שימור ושיפור. לבחון ולבדוק מה עושה לנו טוב, היכן ומהן נקודות החוזק הזוגיות שלנו, מה בזוגיות גורם לשנינו להרגיש את העוצמות הכי גדולות. ולעומת זאת לבחון ולבדוק גם מה מרגיש לנו קצת חלש בקשר בינינו, מתי אנו פחות בתקשורת ולמה, למה לפעמים לא כל כך טוב לנו יחד.
את נקודות החוזק צריך ולהעצים ולהגדיל ולהגביר את תכיפותן, ואת נקודות החולשה צריך לבחון באהבה, בהכלה, בשיח מכבד ופתוח, ולראות מה אפשר לעשות כדי לתקן אותן, לשנותן או אף להימנע מהן.
אם נהיה בתודעת זוגיות של לעובדה ולשומרה, ודאי נזכה לברכת ה' על בריאת האדם ואשתו: "וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד".

עוד במדור זה

״מה יהיה עם הדור הזה?...״

״מה יהיה עם הדור הזה?...״

ר׳ אריה בינה, ראש ישיבת ׳נתיב מאיר׳ ומייסד ישיבות הסדר…
חינוך ל׳דמוקרטיה׳? ב...בית המדרש!

חינוך ל׳דמוקרטיה׳? ב...בית המדרש!

זכיתי כמה פעמים לקבל עצות והדרכות הלכתיות מהדיין החיפאי הרב…
סיפורים ששמעתי

סיפורים ששמעתי

01 סיפר לי ר׳ מאיר הכהן סינגר: ״גדלתי בארה״ב בתקופה…
על הרב שג"ר – 15 שנים לפטירתו

על הרב שג"ר – 15 שנים לפטירתו

ישבתי כבחור בבית המדרש של ישיבת 'קבר יוסף' בשכם ולמדתי…
הרב שמחה הכהן קוק זצ"ל

הרב שמחה הכהן קוק זצ"ל

01לפני כמה שנים סיפר לי ד״ר ישראל קוגן, קרדיולוג ואיש…
יניח למקדש את אבן הפינה

יניח למקדש את אבן הפינה

01״את אחד המשוריינים שאתה רואה בצידי הדרך לירושלים – אני…
פוסקים ללא אג׳נדה

פוסקים ללא אג׳נדה

״אבל הרב הזה הוא…חרדי״.מיהו הפוסק שעודד ׳חרדים׳ שלא לגור בשכונות…
מ״עיר החסידות״ תל אביב

מ״עיר החסידות״ תל אביב

סיפר לי הרב ישעיהו הדרי זצ״ל על ניצני רעיון ישיבות…
״רגשות מעורבים״ - בין יום הזיכרון ליום העצמאות

״רגשות מעורבים״ - בין יום הזיכרון ליום העצמאות

זקני מאה שערים אמרו לי שהרב קוק היה אהוב מאד…
האם עשיתי רע בכך שבירכתי חייל?

האם עשיתי רע בכך שבירכתי חייל?

אחרי תפילת יזכור לחללי צה״ל, בשביעי של פסח, ניגש אלי…
הקב״ה בוחר ב״תל-אביביים״ שלו

הקב״ה בוחר ב״תל-אביביים״ שלו

שמעתי ממו״ר בעל ״נתיבי ישורון״ שליט״א: פעם דרש מורי חמי…
איך לא יעזבו הילדים את הדרך?

איך לא יעזבו הילדים את הדרך?

סיפר לי איש החסד צביקה הלוי יונגרייז: גדלתי במושב הזורעים…
מה קצר יותר מבו״ה?

מה קצר יותר מבו״ה?

השבוע שאלו אותי תלמידי אם הייתי אצל ר׳ חיים קנייבסקי.…
לא סוגרים את הבריח

לא סוגרים את הבריח

המשפט החזק שתפס אותי השבוע בסיפורים על ר׳ חיים קנייבסקי,…
הוראת הרב: שלא יעבור לבית ספר דתי

הוראת הרב: שלא יעבור לבית ספר דתי

משפחה חזרה בתשובה. אחד הילדים, בכיתה ה׳, השקיע הרבה בהשלמת…
מי מתעניין בצרות שלך

מי מתעניין בצרות שלך

סיפרה לי מישהי מזכרונות ילדותה: ׳בחוה״מ הראשון אחרי שעלינו לארץ,…