הרב גבי קדוש

פרשת תצווה תשפ"ב

התורה באה ללמד שאור זה צריך להיות נקי מכל סיגים, צריך לעמול עליו קשה, לכתוש כל זית וזית ולהפיק אור זך וטהור. האור של בית המקדש ושל הבית הפרטי שלנו צריך להיות מאוד מדויק, אסור שאור זה יעורבב בשום עכירות שיש בה בכדי להחשיך את האור.

זיתים ושמן זית

אור או אוכל, מה יותר חשוב? נכון, שניהם חשובים ובכל זאת יש הבדל ביניהם. בפרשתנו אנו מצווים להדליק את המנורה שהיתה בבית המקדש. יש בהדלקת המנורה הקפדה מיוחדת על איכות השמן. התורה מצווה לכתוש את הזיתים במכתשת ורק את טיפת השמן הראשונה של כל זית, הנקייה מכל עכירות, לוקחים לצורך ההדלקה. את שאר הזיתים כותשים לשמן לצורך המנחות שאוכלים אותם יחד עם הקורבן.
למדנו את החשיבות המיוחדת שהתורה מחשיבה את ה'אור' לעומת 'האוכל'. מדוע? אור המנורה לא היה אמצעי להאיר את המקדש אלא נועד לשם כבוד. מוטיב ה'אור' מבטא ערכים ועניינים רוחניים, האור מבטא את החיובי והטוב, את היפה, הקדוש והטהור בעולמנו. אנו מאחלים לאהובנו שיהיה לך הרבה 'אור' בחיים. הרב חנן פורת זצ"ל היה פותח את מכתביו בברכה 'אור וטוב'.
התורה באה ללמד שאור זה צריך להיות נקי מכל סיגים, צריך לעמול עליו קשה, לכתוש כל זית וזית ולהפיק אור זך וטהור. האור של בית המקדש ושל הבית הפרטי שלנו צריך להיות מאוד מדויק, אסור שאור זה יעורבב בשום עכירות שיש בה בכדי להחשיך את האור. כל סטייה בצלילותו של האור טומנת בחובה נזקים אדירים בהמשך חיינו, אך כאשר מדובר במנחות, באוכל, בצד החומרי שבחיינו, אנו יכולים להתפשר באיכות השמן. זה הסדר הנכון שהתורה לימדה אותנו, 'האור', הצד הרוחני של הבית הוא מעל הכל ועליו אסור לנו להתפשר אך כאשר מדובר בצדדים הגשמיים כאן אפשר להתפשר.
משמעות דברינו היא מה כמות הזמן, המשאבים, הכוחות ותשומת הלב שאנו משקיעים באור זה, בכדי שיהיה אור זך וצלול…
פעם שאלתי ידיד יקר מדוע הוא משקיע הון רב בהוצאת ספריו, הרי אין קונים… כדרכו של יהודי טוב ענה בשאלה: "אם היו לך רק שני שקלים מה היית עושה בהם?", ומיד ענה: "בשקל אחד קונה לחם ובשקל השני קונה פרח". תמהתי: "לחם הבנתי, אך פרח?"
"כן", אמר: "לחם בשביל לחיות ופרח שיהיה בשביל מה לחיות…".

עוד במדור זה

גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…