אקטואליה

ראש סיעת העבודה בעיניים

אוטובוס תחבורה ציבורית
נועם פתחי

סליחה על זה, אבל אני הולך לדבר על נסיעות בשבת.
שרת התחבורה שלי ושלנו, הגברת מרב מיכאלי, החליטה לקדם את נושא התחבורה הציבורית בשבת בגוש דן ״לאזרחיות ולאזרחי ישראל מגיע שיסתיים המצור בסוף השבוע״ אמרה, והציתה מחדש את הקמפיין שסביבו יש בעיקר דיסאינפורמציה, או יותר נכון, אינפורמציה נסתרת מהציבור.
כבחור חילוני אני אומר לכם שאם נושא פתיחת התחבורה הציבורית בשבת היה מצליח – בסוף כולנו היינו עובדים בשבת. ואגב, לא צריך שכולנו נשלם את המחיר סביב הסוגיה הזו, מספיק שציבורים שלמים שלא רוצים לשנות את הסטטוס קוו בעניין ייאלצו ׳להתיישר׳ עם המציאות החדשה – וקיבלתם קמפיין נגדי. הבעיה היא שאין אף אחד שנושא את העמדה הזו ואין במה תקשורתית שמכבדת אותה.
אפקט התחבורה הציבורית בשבת יפגע בציבורים שלמים שלכל לוחמי השוויון והצדק לא ממש אכפת מהם.
תמיד יהיה מי שנפגע מהמצב שאין תחבורה ציבורית בשבת, אבל חשוב שנבין גם מי ייפגע אם תהיה כזו. קמפיין התחבורה הציבורית בשבת חזר אלינו השבוע, אומנם בקטן, אבל לציבור החילוני הוא להיט בשם ׳סוף לכפייה הדתית׳ וכרגיל הוא מלא בחצאי אמיתות ובהשתקת הרצון של ציבורים שלמים בעם ברשתות החברתיות, בדומה לקמפיינים של ארגוני שמאל שמתנהלים כשמשהו לא מסתדר להם בדרך דמוקרטית. האמת היא שבשנייה הראשונה תחבורה ציבורית בשבת נשמעת כמשהו שוויוני וצודק, אבל האמת רחוקה מהמציאות.
חשוב לדעת: יש תחבורה ציבורית בשבת. בצורה מצומצמת, לא לכל מקום ולא בכל שעה – אבל היא מתנהלת. והיא מתנהלת בעיקר בהתאם להצע ולביקוש. הארגונים שמובילים את המאבק לא מסתפקים בלהגדיל את הביקוש, הם גם לא נותנים לביקוש לעשות את שלו, הם רוצים ניצחון מוחלט. כלי תחבורה וגופי תחבורה גדולים וראשיים שיעבדו ביום המנוחה היחיד שיש לעם ישראל.
נתחיל במעגל העובדים של התחבורה הציבורית: למה שאלפי נהגי אוטובוס, עובדי מוסך, סדרני עבודה ונהגי גרר יידרשו לוותר על יום המנוחה היחיד שלהם בשבוע, שהוא גם יום החופש של ילדיהם מבתי הספר ומהגנים?
אחד מהטיעונים הוא שיום החופש יכול להינתן להם בכל יום אחר שבשבוע, אבל למה שציבורים שלמים לא ייהנו ביום החופש שנקבע במשק עם משפחותיהם? למה נהג אגד צריך לקחת את יום החופש שלו ביום שלישי?
למה שעובדי תחבורה ציבורית שומרי מסורת, או ׳חס וחלילה׳ דתיים יצטרכו לחשוש מאפליה במקום העבודה כי הם לא יכולים ׳לתת משמרות׳ בשבתות? הרי כולנו מכירים את המעסיקים: נהגים חילוניים שמאפשרים סידור עבודה חופשי ממגבלות יועדפו בבירור.
ואנחנו יודעים איך זה עובד: תחבורה ציבורית בלתי מוגבלת בשבת תפתח צירים שלמים של עסקים שייפתחו בשבת עקב התחרות על הפרנסה של בעלי העסקים, ותאלץ עסקים שרצו ליהנות מיום החופש היחיד לפתוח כדי לעמוד בתחרות. אנחנו רואים מה קורה לבעלי המכולות הקטנות בתל אביב – הם נפגעים מהרשתות הגדולות שמחייבות את עובדיהן לעבוד בשבת, ומרגילות את הצרכנים לבצע את הקניות בשבת.
מה שיקרה הוא שגם מעסיקים בענפים אחרים ידרשו מהעובדים שלהם לעבוד בשבתות, כי אם יש תחבורה ציבורית אז אין בעיה להגיע לעבודה. שלא לדבר על כך ששבת תיראה כמו יום רגיל לגמרי – אז למה לא לדרוש מכולם לעבוד בשבת?
יש לי חדשות בשבילכם: גם בארה״ב ובמדינות אחרות יש יום חופש ׳קדוש׳ לאזרחים, ובו התחבורה מצומצמת או לא קיימת בכלל, ואין זעקות ׳לעניים אין כסף להגיע לאן שהם רוצים׳. פשוט מכבדים את הצורך ביום מנוחה. ועוד דבר בנושא הכפייה הדתית בשבת – כשאני גדלתי בעיר רחובות, היה בית קפה אחד פתוח בשבת, אחד. כל העיר הייתה סגורה. היום כל מקומות הבילוי בעיר פתוחים בשבת, שלא לדבר על מתחם צומת ביל״ו שבו משפחה חילונית יכולה לקנות את כל הבית שלה ביום הזה – אז שלא ידברו איתנו על כפייה דתית. מדינת ישראל מכבדת פחות ופחות את הסטטוס קוו, ולא פחות חשוב – מאפשרת פחות ופחות לאזרחים שלה, הדתיים והחילונים, ליהנות מיום המנוחה היחיד שיש להם עם המשפחה. שבת שלום.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…