חברתי

״האלימות תמיד הייתה, לאחרונה היא הוקצנה״

האלימות – פנים רבות לה: פיזית, חברתית, דיגיטלית ועוד. החל מקללות, דרך שיימינג ברשת, ועד שליפת סכינים – בני הנוער בישראל מדווחים על עלייה במקרי האלימות סביבם מאז הקורונה, והנוער הדתי לא שונה בכך. מהם הסימנים לנער שסובל מאלימות? כיצד אפשר לטפל במצב, והאם ניתן בכלל למנוע אלימות חוזרת? • שוחחנו עם ד״ר שרון ליפשיץ אשווגה

האלימות סביבנו הולכת וגוברת. פה ריב בכביש, שם קטטה ברחוב, מכות, קללות, סכינים – רובנו שומעים על המקרים הקשים שמסתיימים בפצועים או חלילה בהרוגים. אלא שהאלימות לא מתחילה שם, היא נוכחת בקרב בני הנוער בישראל גם במסגרות הלימוד. באמצעות שיימינג בקבוצות הוואטסאפ, חרמות ודרכים נוספות משפילים בני נוער את חבריהם ופוגעים בהם, לעיתים בלי לדעת מהן ההשלכות של מעשיהם.
עמותת עלם המסייעת לנוער בסיכון, פרסמה לפני מספר חודשים דו״ח ובו נחשף כי תקופת הקורונה הגבירה את מקרי האלימות בקרב הנוער ואת מסוכנותם. לפי הדו״ח, שנתוניו נאספו לאורך שנת 2021, הדיווחים על מצבי הסיכון השונים גדלו פי שניים ולעיתים פי שלושה ביחס לדיווחים בשנת 2019 – טרום תקופת הקורונה.
בין היתר התברר כי 2,126 צעירים דיווחו על אלימות מחוץ לבית, פי 1.7 משנת 2020 ופי 3.6 בהשוואה לשנת 2019. קרוב ל-1,900 צעירים סבלו מאלימות בבית, פי 2.5 ביחס לשנת 2019. 1,177 צעירים היו קורבנות להתעללות דיגיטלית ברשת בשנת 2021, פי 2.3 בהשוואה לשנת 2019.

ד״ר שרון ליפשיץ אשווגה

האלימות מתרחשים גם במוסדות הלימוד הדתיים, בקהילות וביישובים.
ד״ר שרון ליפשיץ אשווגה, פסיכולוגית חינוכית מומחית תושבת השומרון, עובדת במסגרות החינוכיות הדתיות קרוב ל-20 שנה ואף ניהלה את השירות הפסיכולוגי בשומרון. ״פסיכולוג חינוכי עובד בתוך המסגרות החינוכיות, ומקרי הקצה מתרכזים אליו. עיקר המענה הוא בתחום הארגוני-מערכתי של בית הספר, עיסוק באקלים הבית ספרי, חשיבה משותפת עם הצוות החינוכי והניהולי איך לתת מענה לאלימות כללית ולמקרים נקודתיים, ועוד״.
לדברי ד״ר ליפשיץ אשווגה האלימות המוכרת ביותר היא האלימות הפיזית, אולם בנוער הדתי באות לידי ביטוי גם אלימות דיגיטלית – שיימינג, ואלימות חברתית – חרמות.

לדבריה, מקרי האלימות בארץ הולכים ועולים: ״המקרים בארץ עולים (בכמות ובמסוכנות, ה״ש), אך עדיין פחות מבשאר העולם. תקופת הקורונה הקצינה מספר דברים. הראשון הוא החרדה – כולנו התרגלנו לחיות במקום יציב, כשאנחנו חווים חווית שליטה וידיעה לקראת מה אנו הולכים. הקורונה יצרה חוויה של עמימות ושל חוסר ידיעה לגבי העתיד. בסיטואציה כזו אנשים הופכים לפחות מווסתים ומאוזנים, וניתן להוציא אותם מאיזון בקלות ובמהירות. דברים שהיו יכולים להיות טבעיים ולהסתיים בצורה נורמלית, כמו שני ילדים שמקניטים אחד את השני או חבורה של ילדים נגד ילד בודד – נגמרו בצורה דרמטית הרבה יותר. כך זה כשאדם נמצא בחוסר איזון רגשי. אפשר לראות את זה כיום גם בכביש, ויכוח שגרתי בכביש יכול להסתיים בקיצוניות״.
הדבר השני שהוקצן בתקופת הקורונה הוא היעדר הגבולות. ״בקורונה הילדים קצת שכחו את הגבולות ואת החוקים והמבוגרים התבלבלו בנוגע לאחריות שלהם״, אומרת ד״ר ליפשיץ אשווגה. ״עד הקורונה היו יחסים ברורים של צעירים ומבוגרים, הורים שאחראים על החינוך בבית וצוות חינוכי שאחראי על החינוך בבית הספר. בקורונה הכול התבלבל. שעות הבוקר עברו להיות תחת אחריות ההורים, וההורים בעצם עבדו. יש שנתיים שבהן נושא הגבולות פחות נאכף, פחות היה חינוך לעניין והילדים פשוט שכחו. אני זוכרת את זה כחוויה בולטת בחזרה מהקורונה, כשהילדים פתחו עיניים פעורות ׳צריך לשבת במשך כל השיעור?׳, ׳אי אפשר לאכול בכיתה?׳, ׳אסור לאחר לבית הספר?׳. היה צריך ממש להתחיל מהתחלה. העברתי הרצאות במגוון בתי ספר, אולפנות וישיבות וזו הייתה החוויה של כולם״.
איך האלימות באה לידי ביטוי בקרב הנוער הדתי?
״אין אלימות ספציפית לנוער דתי. כן אפשר לומר שאצל הנוער הדתי יש קצת פחות הפגנה של אלימות קיצונית, כדוגמת אלימות פיזית של שליפת סכינים, וקצת פחות אלימות כתוצאה מהפרזה בסמים ואלכוהול. אבל אלימות חברתית קיימת לגמרי, וגם אלימות פיזית ומילולית קיימת – רק לא באותן רמות של קיצוניות״.
לד״ר ליפשיץ אשווגה חשוב להדגיש כי כיום בני הנוער חשופים לכל תוכן ועניין. ״החברה הדתית חשופה לגמרי. לכל נער ונערה יש גישה למסכים, ואם אין גישה בבית אז אצל החברים שלהם. יש הרבה ניסיונות של רימון או של סינונים אחרים, אבל הנוער מצליח לעקוף את זה ולמצוא את הסיסמאות. הנוער חשוף, והחשיפה הזו גורמת להם לקבל תכנים ורעיונות. נוצרת בעיה גדולה יותר – ההורים והמחנכים לא חושבים שהנוער חשוף, ופחות נוגעים בנושאים האלה״.
עם זאת, ליפשיץ אשווגה מתארת כי החברה הדתית עוברת שינוי בנושא: ״יש שיפור דרמטי. אם בתחילת הדרך היינו צריכים לשכנע לדבר בכלל על הנושאים הללו והתגובה הייתה סירוב, ׳לא לדבר כדי לא לתת להם רעיונות׳, היום ברור מאוד שנכון לדבר עם בני הנוער על כך וישנה פתיחות והבנה שאם אנחנו לא נדבר איתם על זה – לא יהיה מי שידבר. מתחיל להיות איזון בין החברה הדתית לבין החילונית. יש עדיין מקומות שעוצמים עיניים בציבור הדתי, והילדים שם חשופים לתכנים ללא ביקורת״.
שיימינג
בנוסף, קיימת בחברה הדתית אלימות ברשת, או בכינויה ׳שיימינג׳. ״אין חוקים בנושא הזה של מה כותבים ברשת, מה מותר ומה אסור״, מסבירה ד״ר ליפשיץ אשווגה. ״אין גבולות, הכול פרוץ, ובמרבית המקרים הנערים אפילו לא יודעים שהם פוגעים. לדוגמה, במדורת ל״ג בעומר תמיד עולה השאלה ׳את מי אנחנו מזמינים למדורה שלנו׳, וילדה אחת לא הוזמנה. ילדים התחילו לכתוב עליה דברים קיצוניים מבלי להבין כמה הם פוגעים בה. בדיעבד, כשאחד ההורים קלט שזה מה שקורה ופתח את הנושא בפני שאר ההורים, הילדים היו מופתעים שעשו משהו לא בסדר. הרי אם מישהו אחר צוחק עליה, גם להם מותר.
בנות משתמשות באלימות מניפולטיבית יותר, שלפעמים כואבת יותר מאלימות ׳רגילה׳. אצל בנים נמצא יותר מופעים של אלימות פיזית. רק שיח חינוכי אפשר להם להבין שעשו משהו קיצוני. בכל נושא התקשורת הדיגיטלית וסגנון השיח ברשת המודעות תגדל עם הזמן. כבר כיום למשרד החינוך יש מערכי שיעור בנושא ויותר כלים להגיב על כך. זה הולך ומשתפר״.

״במסגרות יישוביות יש בלבול״
כאמור, אלימות מחוץ לכותלי בית הספר, במסגרות הלא פורמליות, קיימת גם היא, ואף ייתכן שבמספרים גדולים יותר. לדעת ד״ר ליפשיץ אשווגה הפער נובע מהעובדה שבבית הספר יש אפשרות רבה יותר להפעיל את הילדים, ישנן יותר דמויות בעלות סמכות ומיומנות ועוד, ואילו בשעות אחר הצהריים – פחות.
״יש הבדל בין ערים לבין יישובים״, מציינת הד״ר. ״בערים ילדים נוטים פחות לצאת מהבית, או שההורים מבינים יותר את האחריות ההורית שלהם. 

במסגרות יישוביות יש בלבול מיהו המחנך. האם ועדת חינוך/ המדריכים/ רכזי הקהילה והנוער הם הדמויות המחנכות, או ההורים? כשהילד יוצא מהבית ונמצא שעות רבות בחוץ, מי אחראי עליו? זה מורכב להכרעה. יש יישובים שלוקחים על זה אחריות מדהימה ויש יישובים שפחות, ושם האלימות גדולה יותר״.
עם זאת, חשוב להרגיע שלא כל הילדים אלימים. ילדים שזקוקים ליותר גבולות ולא מקבלים אותם, הסביבה תחווה אותם כאלימים יותר. בתוך מעגל האלימות ישנם 70% שותפים, אולם רק 10%-15% אלימים בפועל. כל השאר צופים ולא מגיבים. מעלימים עין. ״הם יוגדרו כשותפים לאלימות, אבל מי שמייצר את האלימות בפועל הם רק אותם 10%״, מסבירה ד״ר ליפשיץ אשווגה. 

״אלימות הייתה תמיד, לאחרונה היא הקצינה״

משרד החינוך מנסה למצוא פתרון לבעיית האלימות לא מאתמול, וכבר לפני 20 שנה היה נציג במשרד שכל תפקידו היה לטפל באלימות במוסדות החינוך. אלא שהיום מדובר באלימות קיצונית יותר: ״שולפים מהר יותר סכין, מגיעים מהר יותר למכות, משתמשים בקללות קיצוניות. אלימות הייתה תמיד, אבל ההקצנה שלה היא אחד ממאפייני התקופה. הרבה פעמים שני ילדים רבים, אבל מכות, הוצאת סכין, קללות, חרמות והשפלות זו עליית מדרגה. המדיה מאפשרת גם לאלימות החברתית להפוך לקיצונית – כי האלימות לא מתבצעת מול ילד אחד או שניים או חמישה, אלא מול קבוצת וואטסאפ שלמה״.

בשלב הזה התחלתי לדאוג לעתיד ילדי הציבור הדתי. איך אפשר לטפל באלימות?

״העיקרון שעובד הוא שכל קהילת בית הספר מגויסת״, טוענת ד״ר ליפשיץ אשווגה. ״הצלחה לאורך שנים מתקיימת כשכל הסביבה רוצה בכך. מיגור אלימות לא יכול להתנהל רק בין ילד לבין ההורה שלו או לבין המורה שלו או לבין ילד אחר. רק אם כל באי הקהילה מדברים בשפה של נגד אלימות ולא מתעלמים מאלימות. צריך לדבוק בכך לאורך תקופה ממושכת, בצורה עקבית״.

״באחד מבתי הספר עשינו פרויקט גדול של נגד אלימות, כולל חזון ומנגנונים שניתן להפעיל במקרה שמתרחשת אלימות, אף אחד לא מעלים עין – וזה עבד שנה. אחרי שנה המתח נחלש, אנשים הפסיקו להגיב והתחילו להעלים עין פה ועין שם, והאלימות חזרה. זו עבודה קשה וממושכת, ולכן כל כך קשה למגר אלימות. תמיד יהיה את מי שיעלים עין, והילד יקבל מסר שבמקום הזה מותר לו לנהוג בצורה הזו. זה מייאש״.

כיצד ניתן לזהות שהילד שלי או אחד מהחברים שלי עובר אלימות?

״אחת הסיבות לאלימות היא חוסר נוכחות הורית, שהולך וגדל ככל שהילדים מתבגרים. חוסר הנוכחות מוביל לחוסר ידיעה, ההורים לא ערים מספיק למה שעובר על ילדיהם. נוכחות הורית בגילאים גדולים אפשרית באמצעות תקשורת. כמה אני מתקשר איתו? האם כשהוא אומר ש׳לא בא לו לדבר׳ אני ממשיך לדובב אותו? כשהוא עונה ׳סבבה׳ אני ממשיך להתעניין בו? התקשורת יכולה להתקיים דרך נוכחות, חוויות משותפות, מפגשים יזומים. זו מיומנות מורכבת אך אפשרית״.

״מלבד זאת ישנם סימני אזהרה טריוויאליים: ילד שמסתגר הרבה בחדר, ילד שהיה יוצא לחברים והפסיק, ילד שמתחיל להתרועע עם קבוצות שוליים, ילד שלא אוכל, שלא מצליח לישון או ההפך – מתקשה לקום לבית הספר. כל הסימנים האלה, כשהם באים בהשוואה ובניגוד להתנהגות הילד בעבר – מהווים סימני אזהרה״.

איך אפשר לטפל בזה? למי פונים?

״אני רוצה להציע שיטה שעובדת במיוחד אצל ילדים שפחות מתקשרים, והיא נקראת ׳שיח מניפת האפשרויות׳. ההורה אומר לילד ׳אני רואה אותך אחר, עובר עליך משהו. אתה ככה כי קשה לך בלימודים? החברים מציקים לך? מישהו העליב אותך? אתה מוטרד מהעתיד?׳. כשמציעים מניפת אפשרויות הילד יותר פנוי להקשיב, הוא מבין שההורה מבין אותו, וזה יגרום לו לבוא ולשתף״.

נקודה חשובה היא לא להראות בהלה כשהילד כבר מגיע ומשתף. ״ילד אחד אמר לי השבוע שהוא לא יספר לאימו על ההצקות מצד חבריו, כי היא נלחצת. ׳זה רק פוגע בי׳. אבל אם האמא מנסה להבין מה קרה ולא נלחצת, יש יותר סיכוי שהילד יהיה מוכן להיחשף בפניה גם בפעמים הבאות״, אומרת ד״ר ליפשיץ אשווגה.

בנוסף, נתינת כלים לילדים היא דרך הפעולה הראשונית המומלצת, לפני פנייה לגופים כאלו ואחרים. ״כשרצים לצוות החינוכי מעבירים לילד מסר שהוא לא יכול להתמודד לבד, שהוא חלש מידי. קודם כל נטפל מול הילד, איך אפשר להגיב אחרת, חיזוק חיובי ועוד.

אם זה לא עובד – רק אז לפנות למורה, תוך שיתוף מלא של הילד ופרישת השיקולים מולו. גם אם מדובר במקרה אלימות מחוץ לבית הספר, המורה היא דמות טובה לפתרון. היא יכולה לראות בכיתה ובהפסקה כמה אשמים החברים המציקים, או כמה הילד חסר מיומנויות חברתיות״.

האפשרות הבאה לאחר פנייה למורה היא התייעצות עם צוותים טיפוליים בתוך בית הספר, כמו יועצת, פסיכולוגית וכו׳. במצבי קיצון, כשמדובר בדפוס בית ספרי, פוצחים בתוכנית כללית לכל תלמידי בית הספר.

האם יש שוני בדרכי הטיפול בין המגזר הדתי לחילוני?

״כן, במגזר הדתי אפשר לעבוד דרך המצוות. יש לנו כל כך הרבה מצוות של ׳בין אדם לחברו׳ שלומדים מגיל צעיר, ושילוב של חוק המגדיר מה אסור יחד עם מצוות שמכוונות למצב האידיאלי קל יותר להטמעה בילדים. שפה של חוק ושל אהבה. לכן אני חושבת שההקצנה של האלימות פחותה במגזר הדתי, בגלל התרגול הרב של חוקים ואיסורים, גם כשלא מבינים את ההיגיון מאחוריהם. זו עובדה שנחמד להיאחז בה, אבל חשוב לזכור שהחשיפה לתרבות המערבית הפתוחה גדולה מאוד״, מתרה ליפשיץ אשווגה.

כיצד ניתן להקטין מקרי אלימות בסביבתנו?

״נדרשת עקביות בתגובה. יש ילדים שהשוטר הפנימי שלהם, המצפון, נוצר בגיל ארבע-חמש. הילד מבין שעשה משהו לא בסדר, משהו אסור. אך יש ילדים שהשוטר הפנימי נוצר בגיל הרבה יותר מאוחר, אם בכלל. עם ילדים כאלה צריך להיות מאוד ברורים ולהקפיד לא לעגל פינות, וכך הילד מבין שיש דברים אסורים. כמו שלא מדליקים אור בשבת – לא נותנים מכה לילד אחר״.

בנוסף, מסבירה ד״ר שרון ליפשיץ אשווגה, הילדים מסתכלים על המבוגרים סביבם, ועל הוריהם בפרט – כדוגמה. ״הם מרימים עיניים ורואים אותנו. אם אנחנו תוקפניים כלפי הסביבה, מרימים קול או יד, משפילים שכן, מדברים לשון הרע. הילדים קולטים את ההתנהגות שלנו יותר מאשר את האמירות וההסברים שלנו. אנחנו יכולים להגיד שאסור להרביץ, אבל אם ננהג באלימות הילד יקבל לגיטימציה לנהוג כך גם. זה כלל מספר אחת״. 

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…