01
בוקר של שבת קיצית נפלאה ומוארת. שמתי פעמיי אל הכותל שלנו בשמחה גדולה. למרות התפשטות הקורונה מנייני הכותל לא נפגעו בשבתות האחרונות. הרחבה הומה מתפללים ממש כבשיגרה ואנו שואבים כוח ואופטימיות מהפטרות הנחמה, המבשרות ישועה ופדות לעם ישראל.
02
התפללנו יחד לרפואת בחור ישיבת איתמר, בניה ישראל פרץ בן אביבה, שנפצע בפיגוע בצומת תפוח ועבר השבוע ניתוח להוצאת הקליע שחדר לחוט השדרה.
הניתוח עבר בהצלחה ב’’ה. בניה עדיין משותק ברוב חלקי גופו אך הוא נלחם עם אמונה גדולה ובנחישות מופלאה, עטוף בהמון אהבה של בני משפחתו וחבריו, שלא משים ממיטתו יומם וליל.
03
השבת הוזמנתי לשלוש בריתות קודש בשכונתנו שהתקיימו לאחר תפילת מוסף. מכיוון שאני יוצא למסעי לכותל לפני קרן אור ראשונה, יש בידי סיפק להשתתף בשמחות של חברינו בשכונת קריית משה. אמנם בקיץ אני חוזר מהכותל קצת מיוזע אבל זה ממש לא מעכב.
אז למי מגיע מזל טוב?
למשפחת הרב והמחנך – אבי בוגנים, להולדת הנכד, לאראלה והרב דוד ארונובסקי, אנשי התורה והחסד, להולדת הנכד. ואחרונים חביבים לידידינו, נעמה ומלאכי בעדני להולדת הבן – אלישע משה הי’’ו.
04
נעמה המדהימה, מנהלת במסירות ובהתנדבות את ‘הבית של אביה’. הזוג בעדני הם דוגמא ל’יזמות של חסד’. הם יוזמים פעולות תרבות, חינוך וחסד בקהילה, סביב השעון. מלאכי עובד בארגון ‘שלווה’, משם מגיעים אלינו, יום יום, קבוצות של מתנדבים, בעלי צרכים מיוחדים, להתנדב ב’בית של אביה’.
‘הבית של אביה’ הוא מעגל ענק של חסד, שמביא אור ושמחה למשפחות רבות בירושלים. המתנדבות המסורות עמלות ומאושרות לקפל ולסדר את הבגדים והכלים במאור פנים, יחד עם החניכים בעלי הצרכים המיוחדים. התורמים היקרים, נהנים לתרום את הבגדים והכלים שלהם, ולחזות בבעלי הצרכים המיוחדים, שכה שמחים לטפל בעדינות בערמות האדירות של הבגדים שמגיעם בכל רגע.
שמחים איתנו גם בני הנוער והילדים שבאים להתנדב ולהשתתף באירועים, ברוח החינוך הערכי בדרכו של אביה יהושע, שהיה כל כולו יצוק מתורת ארץ ישראל וממעשי צדקה וחסד.
05
במוצש’’ק כי תבא, ‘קרן אביה’ תקיים, בע’’ה, במצפה רחבעם, בהר הזיתים, את האירוע השנתי המרגש של סליחות מוסיקאליות. ישראל פרנס ומלוויו יעוררו ויאירו את הר הזיתים, שסובל בתקופה האחרונה ממיעוט מבקרים יהודים. לפני הסליחות נזכה לשמוע דברי התעוררות, בנושאים שקשורים לאקטואליה, מרבה של צפת – הרב שמואל אליהו ומנשיא ‘צורבא מרבנן’ – הרב בן ציון אלגאזי.
אביה שלנו נטמן בהר הזיתים בסמוך לראי’’ה קוק ולרב צבי יהודה. מאז הסתלקותו, לפני כ- 13 שנה – ‘קרן אביה’ מפיקה בהר הזיתים אירועים רבים, של לימוד, תפילה, שירה וסיור, כדי לשמור על רצף נוכחות יהודית ושמירת הריבונות הישראלית בהר הזיתים ובמזרח ירושלים. המשתתפים הרבים שותפים למאבק המתמשך על ריבונותנו בירושלים ועל החייאת הר הזיתים, כפי שהיה בימי הגאונים – מרכז רוחני של תפילה, לימוד ותצפית על הר הבית.
06
לאחר התפילה, סיירנו יחד, בבית הכנסת המפואר, שתרם איש החסד, יצחק תשובה, לטובת החפצים להתפלל סמוך למקום בית המקדש. בית הכנסת של תשובה ממוקם בלב מנהרות הכותל, במרחק נגיעה מבית הכנסת של הרב גץ, הנושק לקודש הקודשים.
07
בפרשת ‘כי תצא’ עסקנו במצוות המחנכות לחסד ולדאגה לחלש. התורה מצווה אותנו להותיר עוללות הכרם לגר ליתום ולאלמנה. לקט, שכחה ופאת השדה נותיר לעניים. לא תטה משפט…גם לחלשים. לא תעשוק שכיר… לא תיקח כמשכון את המעיל היחיד שיש לעני! ואם הוא משכן אצלך את כסות הלילה שלו, תשיב לו אותה לפנות ערב, למען ייחם לו… ועוד ועוד.
והנה – פרשת ‘כי תבא’ עוסקת השבוע, בשפע ברכות ה’ לעם ישראל.
מי שעוסק כל ימיו בחסד וברחמים זוכה לברכות ה’, ומביא בכך ברכה על כל עם ישראל.
08
ונסיים בכבוד תלמידי חכמים – לפני שבוע הופיע כאן טור של רב, שביקר בחריפות את פסיקתו של רב אחר. לכאורה – ‘מחלוקת לשם שמים סופה להתקיים’.
אנו מכירים התנצחויות חריפות בין גדולי ישראל, כמו בין רבי אלעזר בן הורקנוס ורבי יהושע בן חנניה, באירוע התלמודי הידוע בכינויו – ‘תנורו של עכנאי’. ידועות המחלוקות הקשות בין הראב״ד והרמב’’ם, שיצא מהם עשן ממש, בנושאי פסיקה והנהגה.
לפעמים מצמרר לקרוא את הביטויים החריפים של גדולים אלו. אבל אנו מבינים שהם בגדולתם, לחמו לברר את אמת התורה, כפי שהם למדו והבינו.
אל לנו לחשוב שאנו גדולים, או אפילו מתקרבים לקצה ההשגות התורניות ולגודל המידות הטובות של גדולי ישראל…
כשאנו מתווכחים אסור לנו לפגוע או לזלזל חו’’ח, איש ברעהו. גם אם אנו בטוחים שאנו צודקים, אנו חייבים לשמור על כבוד הזולת ולהגיב רק לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.
לא לפגוע, לא להעליב ולא להתנשא. זו לא דרכה של תורה.
הרב צבי יהודה לימד אותנו, שכבוד תלמידי חכמים הוא ערך מקודש וראשון במעלה.
‘’חכמים היזהרו בדבריכם’’ – המשנה באבות מכוונת את תלמידי החכמים – כל מעידה בלשון או בעשייה, או במפגש לא ראוי, או בהתבטאות שאינה הולמת תלמידי חכמים, יוצרת מצב מביש של חילול ה’.
שבת שלום של אחדות, בריאות, חסד ורחמים.