בקול רב

החורבן: נמצא האשם האמיתי!

הרב יוני לביא

אין‭ ‬ילד‭ ‬שלא‭ ‬מכיר‭ ‬את‭ ‬הסיפור‭ ‬הזה‭ ‬והגננות‭ ‬חוזרות‭ ‬עליו‭ ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭. ‬אבל‭ ‬דווקא‭ ‬כשמתבוננים‭ ‬עליו‭ ‬במבט‭ ‬בוגר‭ ‬יותר‭, ‬מתגלים‭ ‬רבדים‭ ‬נסתרים‭, ‬עומקים‭ ‬ומסרים‭ ‬שלא‭ ‬הבחנו‭ ‬בהם‭ ‬קודם‭.‬

הכול‭ ‬הרי‭ ‬מתחיל‭ ‬מקמצא‭ ‬ובר‭ ‬קמצא‭, ‬שני‭ ‬אנשים‭ ‬עם‭ ‬שמות‭ ‬מצחיקים‭ ‬שבגללם‭ ‬חרבה‭ ‬ירושלים‭. ‬

ולא‭ ‬רק‭ ‬היא‭. ‬

למעשה‭ ‬חורבן‭ ‬המקדש‭ ‬סימן‭ ‬את‭ ‬חורבנו‭ ‬של‭ ‬העם‭ ‬והוביל‭ ‬למציאות‭ ‬איומה‭ ‬של‭ ‬אלפיים‭ ‬שנות‭ ‬גלות‭ ‬רוויות‭ ‬דם‭, ‬סבל‭ ‬וייסורים‭. ‬

תחשבו‭ ‬רגע‭: ‬האם‭ ‬יעלה‭ ‬על‭ ‬הדעת‭ ‬שכל‭ ‬זה‭ ‬קרה‭ ‬רק‭ ‬בגלל‭ ‬מריבה‭ ‬מטופשת‭ ‬בין‭ ‬שני‭ ‬אנשים‭?‬

וכשחושבים‭ ‬על‭ ‬זה‭, ‬הם‭ ‬היו‭ ‬הרי‭ ‬אבא‭ ‬ובן‭ (‬קמצא‭ ‬ובר‭-‬קמצא‭). ‬איך‭ ‬קרה‭ ‬שאדם‭ ‬אחד‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬אהב‭ ‬את‭ ‬האבא‭, ‬אבל‭ ‬שנא‭ ‬עד‭ ‬מוות‭ ‬את‭ ‬הבן‭ ‬שלו‭?‬

וגם‭ ‬סופו‭ ‬של‭ ‬הסיפור‭ ‬משונה‭. ‬

נאמר‭ ‬שם‭ ‬שהחכמים‭ ‬לא‭ ‬הגיעו‭ ‬להכרעה‭ ‬בגלל‭ ‬חכם‭ ‬בשם‭ ‬זכריה‭ ‬בן‭ ‬אבקולס‭ ‬שהציג‭ ‬חיסרון‭ ‬בכל‭ ‬אחד‭ ‬מהרעיונות‭ ‬שהועלו‭ ‬ו‮"‬ענוותנותו‭ ‬החריבה‭ ‬את‭ ‬ביתנו‮"‬‭.‬

סליחה‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬קשור‭ ‬פה‭ ‬ענווה‭? ‬הייתה‭ ‬שם‭ ‬הססנות‭ ‬וחוסר‭ ‬נכונות‭ ‬להכריע‭, ‬אבל‭ ‬איך‭ ‬מידתו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבינו‭ ‬נכנסת‭ ‬לכאן‭? ‬וחוץ‭ ‬מזה‭, ‬האם‭ ‬לא‭ ‬אמרנו‭ ‬בתחילת‭ ‬הסיפור‭ ‬שירושלים‭ ‬חרבה‭ ‬בגלל‭ ‬קמצא‭ ‬ובר‭ ‬קמצא‭? ‬איך‭ ‬זה‭ ‬שבסוף‭ ‬מתגלה‭ ‬שיש‭ ‬אשם‭ ‬אחר‭ ‬בעניין‭?‬

ÎÂÏÌ ‡Á¯‡ÈÌ

המפתח‭ ‬לפתרון‭ ‬כל‭ ‬השאלות‭ ‬הוא‭ ‬להתמקד‭ ‬בשאלת‭ ‬היסוד‭: ‬מי‭ ‬האשם‭ ‬האמיתי‭ ‬בחורבן‭ ‬ירושלים‭?‬

והתשובה‭ ‬העצובה‭ ‬היא‭: ‬אין‭ ‬מי‭ ‬שלא‭.  ‬אין‭ ‬דמות‭ ‬אחת‭ ‬בכל‭ ‬הסיפור‭ ‬הזה‭ ‬שיוצאת‭ ‬נקיה‭ ‬מאשמה‭.‬

נתחיל‭ ‬מהמשרת‭. ‬אותו‭ ‬שליח‭ ‬שקיבל‭ ‬משימה‭ ‬פשוטה‭: ‬למסור‭ ‬למישהו‭ ‬מעטפה‭ ‬עם‭ ‬הזמנה‭ ‬בתוכה‭.‬

אבל‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬הקטין‭ ‬ראש‮"‬‭ (‬מוכר‭ ‬לנו‭ ‬מאיפשהו‭?). ‬הוא‭ ‬אומנם‭ ‬ידע‭ ‬שהמעסיק‭ ‬שלו‭ ‬הוא‭ ‬טיפוס‭ ‬שמסוכסך‭ ‬עם‭ ‬כמה‭ ‬אנשים‭, ‬ולא‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬אמור‭ ‬להגיע‭ ‬לאירוע‭ ‬המושקע‭ ‬שלו‭. ‬

אבל‭ ‬הוא‭ ‬מ‮'‬כפת‭ ‬לו‭. ‬קמצא‭, ‬בר‭ ‬קמצא‭, ‬מה‭ ‬זה‭ ‬משנה‭, ‬העיקר‭ ‬שיש‭ ‬צ‮'‬‭ ‬בשם‭ ‬הזה‭. ‬העיקר‭ ‬לסיים‭ ‬וי‭ ‬על‭ ‬העבודה‭ ‬וללכת‭ ‬לעשן‭ ‬סיגריה‭. ‬

נמשיך‭. ‬מה‭ ‬לגבי‭ ‬קמצא‭? ‬הוא‭ ‬לכאורה‭ ‬וודאי‭ ‬לא‭ ‬אשם‭. ‬אדרבה‭, ‬הוא‭ ‬החבר‭ ‬המסכן‭ ‬שכלל‭ ‬לא‭ ‬קיבל‭ ‬את‭ ‬ההזמנה‭ ‬והתייבש‭ ‬בבית‭ ‬באותו‭ ‬ערב‭. ‬

אבל‭ ‬רגע‭, ‬אם‭ ‬אתה‭ ‬באמת‭ ‬כזה‭ ‬ידיד‭ ‬טוב‭ ‬ולא‭ ‬קיבלת‭ ‬הזמנה‭ ‬לאירוע‭ ‬של‭ ‬חבר‭ ‬נפשך‭ ‬‮–‬‭ ‬איך‭ ‬ייתכן‭ ‬שלא‭ ‬ניסית‭ ‬להתעניין‭, ‬לגשש‭? ‬אפילו‭ ‬להרים‭ ‬טלפון‭? ‬לבדוק‭ ‬אולי‭ ‬קרתה‭ ‬תקלה‭ ‬עם‭ ‬הדואר‭?‬

או‭ ‬שאולי‭ ‬אתה‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬חבר‭ ‬אמיתי‭, ‬ולא‭ ‬כזה‭ ‬איכפת‭ ‬לך‭ ‬אם‭ ‬תהיה‭ ‬או‭ ‬לא‭ ‬לצד‭ ‬ידידך‭ ‬ברגע‭ ‬החשוב‭ ‬שלו‭.‬

Ï˘‡ Ú„ ÓÂÂ˙

גם‭ ‬בר‭ ‬קמצא‭ ‬לא‭ ‬יימלט‭ ‬מאחריות‭. ‬היא‭ ‬מתחילה‭ ‬מהרגע‭ ‬בו‭ ‬הוא‭ ‬קיבל‭ ‬הזמנה‭ ‬מאדם‭ ‬שכלל‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬להזמין‭ ‬אותו‭. ‬הרי‭ ‬לא‭ ‬סביר‭ ‬שעשרות‭ ‬שנות‭ ‬שנאה‭ ‬וכעס‭ ‬ייעלמו‭ ‬פתאום‭. ‬פוף‭! ‬ובלי‭ ‬שום‭ ‬מילת‭ ‬הסבר‭ ‬פתאום‭ ‬תקבל‭ ‬הזמנה‭ ‬לשולחן‭ ‬הכבוד‭.‬

אבל‭ ‬האיש‭ ‬הזה‭ ‬לא‭ ‬מתאמץ‭ ‬להבין‭. ‬יש‭ ‬ארוחה‭ ‬טובה‭? ‬יש‭ ‬קינוחים‭ ‬שווים‭? ‬מוזיקה‭? ‬יאללה‭, ‬אני‭ ‬בא‭.‬

מכאן‭ ‬נמשיך‭ ‬אל‭ ‬בעל‭ ‬הסעודה‭. ‬אם‭ ‬תהינו‭ ‬פעם‭: ‬עד‭ ‬כמה‭ ‬רחוק‭ ‬שנאה‭ ‬עלולה‭ ‬להגיע‭? ‬התשובה‭ ‬היא‭: ‬בלי‭ ‬סוף‭! ‬

כי‭ ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬אדם‭ ‬שלמרות‭ ‬שמציעים‭ ‬לו‭ ‬סכום‭ ‬עתק‭ ‬של‭ ‬מימון‭ ‬הסעודה‭ ‬כולה‭ (‬במושגים‭ ‬של‭ ‬ימינו‭ ‬כ‭-‬100‭ ‬אלף‭ ‬₪‭), ‬הוא‭ ‬מעדיף‭ ‬לזרוק‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הכסף‭ ‬לפח‭ ‬ובלבד‭ ‬שיזכה‭ ‬להשפיל‭ ‬ולבייש‭ ‬את‭ ‬שנוא‭ ‬נפשו‭.‬

ותמונת‭ ‬ראי‭ ‬של‭ ‬אותו‭ ‬תיעוב‭ ‬אינסופי‭ ‬נמצא‭ ‬אצל‭ ‬בר‭ ‬קמצא‭. ‬האדם‭ ‬שמוכן‭ ‬ללכת‭ ‬ולסכסך‭ ‬בין‭ ‬מלך‭ ‬רומא‭ ‬לבין‭ ‬העם‭ ‬שלו‭ ‬ולגרום‭ ‬בזה‭ ‬נזק‭ ‬אדיר‭ (‬גם‭ ‬לעצמו‭), ‬והכול‭ ‬בגלל‭ ‬שמישהו‭ ‬העליב‭ ‬אותו‭ ‬באופן‭ ‬אישי‭.‬

ÓÈω Ó¯‚ÈÚ‰ ‡Á˙

ולא‭ ‬סיימנו‭. ‬זה‭ ‬נכון‭ ‬שבעל‭ ‬הסעודה‭ ‬התנהג‭ ‬בצורה‭ ‬גועלית‭ ‬כלפי‭ ‬בר‭ ‬קמצא‭ ‬כשביזה‭ ‬אותו‭ ‬לעיני‭ ‬כולם‭. ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬שמתסכל‭ ‬הוא‭ ‬שבשלב‭ ‬ההוא‭ ‬עדיין‭ ‬ניתן‭ ‬היה‭ ‬לכבות‭ ‬את‭ ‬הלהבות‭. ‬מספיק‭ ‬היה‭ ‬שאחד‭ ‬הנוכחים‭ ‬היה‭ ‬ניגש‭ ‬אליו‭, ‬מניח‭ ‬יד‭ ‬על‭ ‬כתפו‭ ‬ואומר‭ ‬לו‭: ‬‮"‬אחי‭, ‬עזוב‭. ‬הוא‭ ‬כבר‭ ‬פה‭. ‬אל‭ ‬תעליב‭ ‬אותו‭ ‬לפני‭ ‬כולם‭. ‬שחרר‭!‬‮"‬‭, ‬וייתכן‭ ‬שהאש‭ ‬הייתה‭ ‬שוככת‭.‬

אבל‭ ‬לא‭. ‬למרבה‭ ‬הצער‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬אפילו‭ ‬אחד‭ ‬כזה‭! ‬האולם‭ ‬היה‭ ‬מלא‭ ‬במאות‭ ‬אנשים‭, ‬אבל‭ ‬כולם‭ ‬היו‭ ‬עסוקים‭ ‬מידי‭ ‬באותו‭ ‬רגע‭: ‬‮"‬תעביר‭ ‬בבקשה‭ ‬ת‮'‬פרגיות‮"‬‭, ‬‮"‬אפשר‭ ‬סלט‭ ‬חצילים‭? ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬מעולה‭!‬‮"‬‭. ‬‮"‬מתי‭ ‬כבר‭ ‬מגישים‭ ‬את‭ ‬הקינוח‭?‬‮"‬‭.‬

לא‭ ‬נמצא‭ ‬אפילו‭ ‬אחד‭ ‬שהיה‭ ‬מוכן‭ ‬להרגיע‭ ‬את‭ ‬העניינים‭ ‬ולעצור‭ ‬את‭ ‬הבעירה‭.‬

וכן‭, ‬גם‭ ‬על‭ ‬החכמים‭ ‬יש‭ ‬ביקורת‭. ‬זכריה‭ ‬בן‭ ‬אבקולס‭ ‬אומנם‭ ‬הציג‭ ‬טיעונים‭ ‬הלכתיים‭, ‬וייתכן‭ ‬לראות‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬מידת‭ ‬הענווה‭. ‬‮"‬מי‭ ‬אנחנו‭ ‬שניקח‭ ‬על‭ ‬כתפנו‭ ‬הדלות‭ ‬הכרעה‭ ‬כזו‭, ‬ונעשה‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬בו‭ ‬בעייתיות‭ ‬הלכתית‭?‬‮"‬

א‭-‬ב‭-‬ל‭ ‬כשנמצאים‭ ‬בנקודה‭ ‬קריטית‭ ‬כזו‭ ‬בה‭ ‬גורל‭ ‬עמנו‭ ‬מוטל‭ ‬על‭ ‬כף‭ ‬המאזניים‭, ‬זה‭ ‬הזמן‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭. ‬וגם‭ ‬אם‭ ‬אדם‭ ‬מרגיש‭ ‬שאינו‭ ‬ראוי‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬במקום‭ ‬שאין‭ ‬אנשים‭ ‬השתדל‭ ‬להיות‭ ‬איש‮"‬‭ ‬וקח‭ ‬על‭ ‬עצמך‭ ‬החלטות‭ ‬קשות‭ ‬אבל‭ ‬הכרחיות‭.‬

˙˘ÂÚ‰ ·‡·

אחרי‭ ‬ככלות‭ ‬הכול‭, ‬מתברר‭ ‬שבסיפור‭ ‬הזה‭ ‬אין‭ ‬מי‭ ‬שיוצא‭ ‬נקי‭, ‬ולא‭ ‬נעים‭ ‬לומר‭ ‬דווקא‭ ‬הקיסר‭ ‬הרומאי‭ ‬היה‭ ‬עוד‭ ‬יחסית‭ ‬הוגן‭ ‬כשלא‭ ‬קיבל‭ ‬אוטומטית‭ ‬את‭ ‬האשמותיו‭ ‬של‭ ‬בר‭ ‬קמצא‭ ‬שהיהודים‭ ‬מרדו‭ ‬בו‭, ‬אלא‭ ‬דאג‭ ‬לבדוק‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬משלוח‭ ‬הקורבן‭.‬

כמובן‭ ‬שיש‭ ‬עוד‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬להעמיק‭ ‬ולגלות‭ ‬בסיפור‭ ‬העתיק‭ ‬הזה‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬שחשוב‭ ‬הוא‭ ‬להבין‭ ‬שלא‭ ‬מדובר‭ ‬רק‭ ‬בתיאור‭ ‬היסטורי‭, ‬אלא‭ ‬בניתוח‭ ‬עומק‭ ‬אקטואלי‭. ‬לא‭ ‬סתם‭ ‬חז‮"‬ל‭ ‬מספרים‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬איך‭ ‬היה‭ ‬פעם‭. ‬הם‭ ‬רוצים‭ ‬ללמד‭ ‬אותנו‭ ‬איך‭ ‬לחיות‭ ‬היום‭. ‬ומתברר‭ ‬שגם‭ ‬בחלוף‭ ‬אלפיים‭ ‬שנה‭, ‬אותן‭ ‬תופעות‭ ‬של‭ ‬הקטנת‭ ‬ראש‭, ‬חֲבֵרוּת‭ ‬ב‮'‬כאילו‮'‬‭, ‬שנאת‭ ‬חינם‭, ‬נקמנות‭, ‬אדישות‭, ‬חוסר‭ ‬לקיחת‭ ‬אחריות‭ ‬שמתחפשת‭ ‬ל‮'‬ענווה‮'‬‭, ‬לא‭ ‬נעלמו‭.‬

אם‭ ‬ברצוננו‭ ‬לגאול‭ ‬את‭ ‬תשעה‭ ‬באב‭ ‬מקללתו‭ ‬ולהפוך‭ ‬אותו‭ ‬ליום‭ ‬של‭ ‬תשועה‭ ‬ואהבה‭, ‬מוטל‭ ‬עלינו‭ ‬לקרוא‭ ‬לעומק‭ ‬את‭ ‬הסיפור‭ ‬של‭ ‬‮'‬קמצא‭ ‬ובר‭ ‬קמצא‮'‬‭ ‬ולהבין‭ ‬שלא‭ ‬מדובר‭ ‬באירוע‭ ‬נקודתית‭ ‬אלא‭ ‬בשרשרת‭ ‬תופעות‭ ‬הקיימות‭ ‬גם‭ ‬בימינו‭. ‬כשנתקן‭ ‬אותן‭ ‬נזכה‭ ‬בע‮"‬ה‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬הקללה‭ ‬לברכה‭ ‬ויום‭ ‬הצום‭ ‬יהפוך‭ ‬לנו‭ ‬לששון‭ ‬ושמחה‭, ‬בע‮"‬ה‭ ‬עוד‭ ‬השנה‭. ‬

עוד במדור זה

אור מתוך החשיכה

אור מתוך החשיכה

חנוכה‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬שבו‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬מדליק‭ ‬נרות‭ ‬מול‭ ‬החושך‭…
פרקי בנים

פרקי בנים

כולנו‭ ‬מכירים‭ ‬את‭ ‬פרקי‭ ‬אבות‭ ‬‮—‬‭ ‬מסכת‭ ‬של‭ ‬דרך‭ ‬ארץ‭,…
רצון-חלק ב׳

רצון-חלק ב׳

בהמשך‭ ‬לדברים‭ ‬שכתבתי‭ ‬בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬על‭ ‬הדרך‭ ‬לגילוי‭ ‬הרצון‭ ‬האמיתי‭…
רצון-חלק א׳

רצון-חלק א׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬מאד‭ ‬עמוק‭ ‬ומשמעותי‭ ‬ברגע‭ ‬שבו‭ ‬אדם‭ ‬עוצר‭ ‬ומודה‭…
ספר תורה מדויק

ספר תורה מדויק

01‭ ‬ לפעמים‭ ‬השמיים‭ ‬פשוט‭ ‬מחברים‭ ‬את‭ ‬הנקודות‭ ‬בצורה‭ ‬כל‭…
מחשבה. דיבור. תודה.

מחשבה. דיבור. תודה.

לפני‭ ‬כשבוע‭ ‬פנתה‭ ‬אליי‭ ‬חברה‭ ‬של‭ ‬בתי‭ ‬וסיפרה‭ ‬לי‭ ‬על‭…
מבצע סבתא

מבצע סבתא

יש‭ ‬רגעים‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬שבהם‭ ‬חוט‭ ‬דק‭ ‬של‭ ‬אמונה‭ ‬פשוטה‭, ‬אומץ‭…
לְפוּם צַעֲרָא אַגְרָא – לפי הצער, כך השכר

לְפוּם צַעֲרָא אַגְרָא – לפי הצער, כך השכר

חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שאדם‭ ‬נמדד‭ ‬לא‭ ‬לפי‭ ‬הקלות‭ ‬שבה‭ ‬השיג‭…
נגיעות של הלב

נגיעות של הלב

0יש‭ ‬רגעים‭ ‬שהחיים‭ ‬לוחשים‭ ‬לנו‭ ‬באוזן‭, ‬ויש‭ ‬רגעים‭ ‬שהם‭ ‬פשוט‭…
הכוח של התודה –מפתח לצינורות השפע

הכוח של התודה –מפתח לצינורות השפע

01‭ ‬ כבר‭ ‬כתבתי‭ ‬כן‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬על‭ ‬הכוח‭ ‬המיוחד‭…
החזרת האבדות

החזרת האבדות

01‭ ‬ לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬נסענו‭, ‬בתי‭ ‬הבכורה‭ ‬שחר‭ ‬ואני‭,…
שניאור – שני אורות לעולם

שניאור – שני אורות לעולם

השבוע‭ ‬זכיתי‭ ‬להיות‭ ‬בניחום‭ ‬אבלים‭ ‬במגדל‭ ‬העמק‭, ‬בביתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
אורי שכטר

אורי שכטר

כבר‭ ‬סיפרתי‭ ‬כאן‭ ‬פעם‭ ‬על‭ ‬החברות‭ ‬שלי‭ ‬עם‭ ‬ליאור‭ ‬גרוס‭,…
לנקות את השולחן

לנקות את השולחן

נכנסנו‭ ‬אל‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬‮–‬‭ ‬חודש‭ ‬שמאפשר‭ ‬לנו‭ ‬לעצור‭, ‬להביט‭…
להתחזק באהבת ישראל

להתחזק באהבת ישראל

בימים‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬מורכבים‭, ‬עם‭ ‬מלחמות‭, ‬כאב‭, ‬שבי‭, ‬דאגה‭ ‬וחוסר‭…
הכל מלמעלה

הכל מלמעלה

‮01‭ ‬ יש‭ ‬משפט‭ ‬קצר‭ ‬אך‭ ‬מהדהד‭, ‬שמתאר‭ ‬אמת‭ ‬עמוקה‭…