מאיר דורפמן

“היה‭ ‬עם‭ ‬פיפיות‭ ‬שלוחי‭ ‬עמך‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮”‬

מאיר דורפמן

לקראת‭ ‬‮'‬ימים‭ ‬נוראים‮'‬‭, ‬אכתוב‭ ‬הפעם‭ ‬בכובעי‭ ‬כחזן‭, ‬על‭ ‬חזנות‭ ‬ועל‭ ‬בעלי‭ ‬תפילה‭. ‬כדרכי‭, ‬אני‭ ‬כותב‭ ‬מנקודת‭ ‬מבט‭ ‬אישית‭ ‬וצרה‭ ‬בלבד‭, ‬ואינני‭ ‬מתיימר‭ ‬להקיף‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬לחוות‭ ‬דעה‭ ‬בעלת‭ ‬ערך‭ ‬מוחלט‭:‬

01‭ ‬

לפני‭ ‬כשבועיים‭ ‬הלך‭ ‬לעולמו‭ ‬החזן‭ ‬נפתלי‭ ‬הרשטיק‭, ‬שהעמיד‭ ‬דור‭ ‬חזנים‭. ‬את‭ ‬קולו‭ ‬העשיר‭ ‬שמעתי‭ ‬מילדותי‭, ‬אבל‭ ‬את‭ ‬אישיותו‭ ‬לא‭ ‬הכרתי‭. ‬בעת‭ ‬שישבנו‭ ‬שבעה‭ ‬על‭ ‬אמנו‭ ‬ע"ה‭, ‬בדיוק‭ ‬לפני‭ ‬30‭ ‬שנה‭, ‬הוא‭ ‬הגיע‭ ‬בין‭ ‬מנחה‭ ‬לערבית‭, ‬בעת‭ ‬לימוד‭ ‬משניות‭ ‬לע"נ‭, ‬ואני‭ ‬זוכר‭ ‬את‭ ‬התפעלותי‭ ‬מההבנה‭ ‬שלו‭ ‬במשניות‭ ‬הקשות‭ ‬של‭ ‬מסכת‭ ‬מקוואות‭. ‬טרם‭ ‬ידעתי‭ ‬אז‭ ‬על‭ ‬הרקע‭ ‬הישיבתי‭ ‬שלו‭. ‬היום‭ ‬ב"ה‭ ‬יש‭ ‬יותר‭ ‬חזנים‭ ‬בני‭ ‬תורה‭, ‬אבל‭ ‬בעבר‭ ‬זה‭ ‬היה‭ ‬פחות‭ ‬נפוץ‭ ‬בין‭ ‬גדולי‭ ‬החזנים‭.‬

מקומה‭ ‬של‭ ‬החזנות‭ ‬הוא‭ ‬בתפילה‭. ‬ומקומה‭ ‬של‭ ‬התפילה‭ – ‬בבית‭ ‬הכנסת‭, ‬מקדש‭ ‬מעט‭. ‬אבל‭ ‬הקב"ה‭ ‬נמצא‭ ‬בכל‭ ‬מקום‭, ‬קרוב‭ ‬גם‭ ‬לאלה‭ ‬שיקראוהו‭ ‬מן‭ ‬השדה‭ (‬‮"‬העם‭ ‬שבשדות‮"‬‭), ‬מאולם‭ ‬הקונצרטים‭, ‬או‭ ‬מהמחוזות‭ ‬הקשים‭ ‬של‭ ‬החיים‭, ‬ובלבד‭ ‬שיקראוהו‭ ‬באמת‭. ‬

שרתי‭ ‬כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בקונצרטים‭ ‬שבהם‭ ‬היה‭ ‬נפתלי‭ ‬ז"ל‭ ‬המנצח‭, ‬ואז‭ ‬הצטערתי‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שלא‭ ‬זכיתי‭ ‬ללמוד‭ ‬אצלו‭. ‬אסביר‭: ‬הוא‭ ‬עומד‭ ‬מולי‭ ‬על‭ ‬הבמה‭, ‬והוא‭ ‬מנהל‭ ‬עמי‭ ‬דו‭ ‬שיח‭ ‬פרשני‭ ‬של‭ ‬ממש‭ ‬לקטע‭ ‬התפילה‭. ‬הוא‭ ‬מדבר‭ ‬אלי‭ ‬דרך‭ ‬תנועות‭ ‬ידיו‭, ‬דרך‭ ‬מבע‭ ‬עיניו‭ ‬והבעות‭ ‬פניו‭. ‬אני‭ ‬שר‭, ‬והוא‭ ‬כולו‭ ‬חי‭ ‬את‭ ‬הקטע‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬שפתיו‭ ‬נעות‭ ‬עם‭ ‬המילים‭, ‬וקולו‭ ‬לא‭ ‬יישמע‭, ‬והוא‭ ‬מכניס‭ ‬אותי‭ ‬לאווירה‭ ‬המדויקת‭ ‬של‭ ‬הקטע‭. ‬הוא‭ ‬כאילו‭ ‬מזכיר‭ ‬לי‭: ‬‮"‬אל‭ ‬תחשוב‭ ‬על‭ ‬הקהל‭, ‬אל‭ ‬תחשוב‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬שמסביב‭, ‬תחשוב‭ ‬רק‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬שאתה‭ ‬אומר‭!‬‮"‬‭, ‬‮"‬ועכשיו‭ ‬‮–‬‭ ‬מהי‭ ‬הכוונה‭ ‬שלך‭ ‬במילים‭ ‬הללו‭? ‬הרי‭ ‬התפילה‭ ‬הזאת‭ ‬נפלאה‭, ‬מבטאת‭ ‬את‭ ‬הלב‭ ‬בדיוק‭. ‬תרשה‭ ‬ללב‭ ‬לדבר‭, ‬תביע‭ ‬את‭ ‬רחשיו‭ ‬עד‭ ‬הסוף‭!‬‮"‬‭. ‬זה‭ ‬מזכיר‭ ‬לי‭ ‬אמירה‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬נחמן‭ ‬מברסלב‭ ‬שאפשר‭ ‬לצעוק‭ ‬צעקה‭ ‬אדירה‭ ‬בלי‭ ‬להוציא‭ ‬קול‭ ‬כלל‭. ‬

אינני‭ ‬חושב‭ ‬שהוא‭ ‬ענה‭ ‬להגדרה‭ ‬ההיסטורית‭ ‬של‭ ‬‮"‬ירושלמי‮"‬‭, ‬אבל‭ ‬נשמתו‭ ‬הייתה‭ ‬ירושלמית‭, ‬וקוראיו‭ ‬הקבועים‭ ‬של‭ ‬מדור‭ ‬זה‭ ‬וודאי‭ ‬מבינים‭ ‬כוונתי‭. ‬החיוך‭, ‬הפירגון‭, ‬המילה‭ ‬הטובה‭, ‬היו‭ ‬חלק‭ ‬מאישיותו‭. ‬כשנודע‭ ‬לי‭ ‬דבר‭ ‬פטירתו‭, ‬נזכרתי‭ ‬ששמעתי‭ ‬אותו‭ ‬לפני‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭ ‬שר‭ ‬את‭ ‬המילים‭ ‬‮"‬ברדתי‭ ‬אל‭ ‬שחת‮"‬‭, ‬ואולי‭ ‬היו‭ ‬אלה‭ ‬המילים‭ ‬‮"‬ולא‭ ‬כל‭ ‬יורדי‭ ‬דומה‮"‬‭, ‬כשדוד‭ ‬המלך‭ ‬מנסה‭ ‬לשכנע‭ ‬את‭ ‬הקב"ה‭ ‬שישמור‭ ‬על‭ ‬חייו‭, ‬כי‭ ‬הרי‭ ‬לא‭ ‬תהיה‭ ‬לו‭ ‬תועלת‭ ‬ממנו‭ ‬כאן‭ ‬בעולם‭ ‬כשירד‭ ‬אלי‭ ‬קבר‭, ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬יוכל‭ ‬לשיר‭ ‬לפניו‭. ‬עם‭ ‬קול‭ ‬הבס‭ ‬הרחב‭ ‬של‭ ‬נפתלי‭, ‬יורד‭ ‬בסולם‭ ‬עוד‭ ‬ועוד‭, ‬יכולתי‭ ‬להרגיש‭ ‬כמעט‭ ‬מוחשית‭ ‬את‭ ‬עומק‭ ‬הקבר‭. ‬אולי‭ ‬אדם‭ ‬שחי‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭ ‬בתודעת‭ ‬הירידה‭ ‬לבור‭ ‬שחת‭, ‬הקץ‭ ‬של‭ ‬חיי‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬נותן‭ ‬דעתו‭ ‬בבקשה‭ ‬בצוואתו‭, ‬לאיזה‭ ‬שיר‭-‬תפילה‭ ‬ישירו‭ ‬בעת‭ ‬הורדת‭ ‬הארון‭ ‬אלי‭ ‬קבר‭ ‬וסתימת‭ ‬הגולל‭, ‬כפי‭ ‬שעשה‭. ‬

02

עובדה‭ ‬משמחת‭ ‬היא‭ ‬שבדור‭ ‬החזנים‭ ‬החדש‭ ‬יש‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬חזנים‭ ‬בני‭ ‬תורה‭ ‬ויראי‭ ‬שמים‭ ‬מאשר‭ ‬בעבר‭. ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬ר‮'‬‭ ‬יונה‭ ‬ירד‭, ‬חזן‭ ‬תל‭-‬אביבי‭, ‬שאביו‭ ‬התחיל‭ ‬להעריץ‭ ‬את‭ ‬תפילותיו‭ ‬הייחודיות‭ ‬של‭ ‬החזן‭ ‬לייבל'ה‭ ‬גלנץ‭ ‬מאז‭ ‬שראה‭ ‬אותו‭ ‬יושב‭ ‬ולומד‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בת"א‭, ‬בין‭ ‬מנחה‭ ‬לערבית‭ ‬של‭ ‬ימי‭ ‬החול‭. ‬לא‭ ‬כל‭ ‬חזן‭ ‬היה‭ ‬שייך‭ ‬לזה‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭. ‬די‭ ‬לראות‭ ‬בכמה‭ ‬תשובות‭ ‬בשו"ת‭ ‬חתם‭ ‬סופר‭ ‬את‭ ‬יחסו‭ ‬לחזנים‭ ‬דאז‭… ‬אבל‭ ‬כחזנים‭ ‬בעלי‭ ‬תפילה‭, ‬ובלי‭ ‬להכליל‭, ‬אין‭ ‬כמו‭ ‬להאזין‭ ‬לחזנות‭ ‬הישנה‭. ‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬מה‭ ‬היה‭ ‬שם‭, ‬אבל‭ ‬אני‭ ‬מרגיש‭ ‬אצלם‭ ‬תפילה‭, ‬הקשבה‭ ‬למילים‭, ‬יצירה‭, ‬העמקה‭, ‬פרשנות‭, ‬הבעה‭ ‬מוזיקלית‭ ‬מדויקת‭ ‬ואמתית‭. ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬ללמוד‭ ‬מחזני‭ ‬הדור‭ ‬הקודם‭. ‬בעל‭ ‬תפילה‭ ‬חייב‭ ‬להיות‭ ‬חופשי‭, ‬לא‭ ‬להיכנס‭ ‬לתבניות‭, ‬לא‭ ‬לחקות‭, ‬לא‭ ‬‮"‬לבצע‭ ‬יצירה‮"‬‭.‬

03

פעם‭ ‬שאלתי‭ ‬את‭ ‬‮'‬מחיה‭ ‬החזנות‮'‬‭ ‬ד"ר‭ ‬מרדכי‭ ‬סובול‭, ‬מהו‭ ‬קטע‭ ‬החזנות‭ ‬האהוב‭ ‬עליו‭ ‬ביותר‭. ‬הייתי‭ ‬בטוח‭ ‬שכמי‭ ‬שכתב‭ ‬עיבודים‭ ‬לכל‭ ‬קטע‭ ‬אפשרי‭, ‬כמי‭ ‬שהכיר‭ ‬וידע‭ ‬את‭ ‬הסגנונות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬חזן‭ ‬בהיסטוריה‭, ‬הוא‭ ‬ישיב‭ ‬כך‭: ‬‮"‬איך‭ ‬אפשר‭ ‬לבחור‭? ‬כולם‭ ‬אהובים‭…‬‮"‬‭, ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬יצביע‭ ‬על‭ ‬כמה‭ ‬מהם‭, ‬אולי‭ ‬יתלבט‭ ‬לרגע‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭ ‬ענה‭ ‬מיידית‭: ‬‮"‬ריבון‭ ‬העולמים‭ ‬של‭ ‬מלבסקי‮"‬‭. ‬התפילה‭ ‬הזאת‭ ‬היא‭ ‬מתוך‭ ‬ה"קרבנות‮"‬‭ ‬של‭ ‬שחרית‭, ‬אחרי‭ ‬הזכרת‭ ‬קרבן‭ ‬התמיד‭, ‬‮"‬ואין‭ ‬לנו‭ ‬לא‭ ‬כהן‭ ‬בעבודתו‭ ‬ולא‭ ‬לוי‭ ‬בדוכנו‭ ‬ולא‭ ‬ישראל‭ ‬במעמדו‭…‬‮"‬‭. ‬ד"ר‭ ‬סובול‭ ‬נפטר‭ ‬בפתאומיות‭, ‬בהיות‭ ‬בנכר‭, ‬בין‭ ‬כסה‭ ‬לעשור‭, ‬לפני‭ ‬6‭ ‬שנים‭. ‬באותו‭ ‬ערב‭ ‬שרתי‭ ‬בקונצרט‭ ‬בקהילה‭ ‬בג'ורג'יה‭ ‬בארה"ב‭, ‬והיה‭ ‬זה‭ ‬כשעתיים‭ ‬אחרי‭ ‬שנודע‭ ‬דבר‭ ‬פטירתו‭. ‬נזכרתי‭ ‬בתשובה‭ ‬ההיא‭ ‬שלו‭, ‬ושרתי‭ ‬שם‭ ‬את‭ ‬הקטע‭ ‬הזה‭, ‬בתוך‭ ‬הרבה‭ ‬קטעים‭ ‬אחרים‭, ‬ידועים‭ ‬יותר‭ ‬ואהובים‭ ‬על‭ ‬הציבור‭ ‬האמריקאי‭. ‬

שליח‭ ‬ציבור‭ ‬יודע‭ ‬מתי‭ ‬נפתח‭ ‬לבו‭ ‬של‭ ‬קהל‭ ‬שולחיו‭, ‬מתי‭ ‬הקהל‭ ‬מבין‭ ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להגיד‭, ‬והרגשתי‭ ‬איך‭ ‬דווקא‭ ‬שם‭, ‬בקטע‭ ‬הלא‭ ‬ידוע‭ ‬ההוא‭, ‬משום‭ ‬מה‭, ‬נפתחו‭ ‬הלבבות‭. ‬ומעניין‭ ‬שזה‭ ‬קרה‭ ‬בקטע‭ ‬שמתאר‭ ‬את‭ ‬החוסר‭ ‬במקדש‭ ‬ובעבודת‭ ‬התמיד‭, ‬חוסר‭ ‬שאינני‭ ‬בטוח‭ ‬שהיהודי‭ ‬האמריקאי‭ ‬הממוצע‭ ‬יגדיר‭, ‬באופן‭ ‬מודע‭, ‬בתור‭ ‬החוסר‭ ‬העיקרי‭ ‬שממנו‭ ‬הוא‭ ‬סובל‭ ‬יום‭ ‬יום‭… ‬יש‭, ‬כנראה‭, ‬איזה‭ ‬סוד‭ ‬עמוק‭ ‬בקטע‭ ‬הזה‭, ‬ואכמ"ל‭.‬

04

כשאני‭ ‬פוגש‭ ‬חזן‭ ‬ובעל‭-‬תפילה‭ ‬מבוגר‭ ‬ירושלמי‭, ‬אני‭ ‬שואל‭ ‬אותו‭ ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬תלמיד‭ ‬של‭ ‬החזן‭ ‬שלמה‭ ‬זלמן‭ ‬ריבלין‭, ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬תל‭-‬אביבי‭, ‬אני‭ ‬שואל‭ ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬תלמיד‭ ‬של‭ ‬החזן‭ ‬שלמה‭ ‬רביץ‭. ‬הם‭ ‬מופתעים‭, ‬אבל‭ ‬זה‭ ‬ניחוש‭ ‬קל‭ ‬מאד‭… ‬אפשר‭ ‬לספר‭ ‬הרבה‭ ‬על‭ ‬שתי‭ ‬הדמויות‭ ‬הללו‭, ‬אבל‭ ‬המשותף‭ ‬הוא‭ ‬שהם‭ ‬התייחסו‭ ‬לחזנות‭ ‬כאל‭ ‬כלי‭-‬עזר‭ ‬לתפילה‭ ‬בלבד‭, ‬ושהם‭ ‬השקיעו‭ ‬זמנם‭ ‬ומרצם‭ ‬בהעמדת‭ ‬תלמידים‭ ‬צעירים‭, ‬חיברו‭ ‬אותם‭ ‬לתפילה‭ ‬בדרך‭ ‬זו‭. ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אהרון‭ ‬גליק‭: ‬‮'‬שרתי‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭ ‬במקהלת‭ ‬הילדים‭ ‬של‭ ‬החזן‭ ‬שלמה‭ ‬רביץ‭, ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬שבבית‭ ‬ספר‭ ‬ביל"ו‭ ‬בת"א‭. ‬התנגדותו‭ ‬להקלטות‭ ‬הייתה‭ ‬עקרונית‭. ‬הוא‭ ‬טען‭ ‬שאין‭ ‬לעשות‭ ‬תקליטים‭ ‬מחזנות‭, ‬שהרי‭ ‬היא‭ ‬כולה‭ ‬תפילה‭ ‬ושייכת‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭. ‬תפילה‭ ‬זו‭ ‬תפילה‭! ‬

אחד‭ ‬הדברים‭ ‬שהוא‭ ‬לימד‭ ‬אותנו‭ ‬היה‭ ‬לחן‭ ‬שלו‭ ‬לפסוקים‭ ‬ראשונים‭ ‬של‭ ‬הפטרות‭ ‬ידועות‭, ‬כגון‭ ‬הפטרות‭ ‬‮"‬שבע‭ ‬דנחמתא‮"‬‭, ‬שמבוסס‭ ‬על‭ ‬טעמי‭ ‬ההפטרה‭. ‬שרנו‭ ‬את‭ ‬הפסוקים‭ ‬אחרי‭ ‬התפילה‭, ‬במקום‭ ‬‮"‬אדון‭ ‬עולם‮"‬‭. ‬ובענין‭ ‬העמדת‭ ‬תלמידים‭, ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬חונך‭ ‬גם‭ ‬מנצחים‭. ‬בחגים‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬עם‭ ‬מקהלתו‭ ‬בתפילות‭ ‬ב"אהל‭ ‬שם‮"‬‭, ‬שם‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬האחראי‭ ‬על‭ ‬חזנות‭ ‬ומקהלות‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬מינה‭ ‬תחתיו‭ ‬‮"‬ריש‭ ‬דוכנא‮"‬‭, ‬תלמיד‭ ‬בוגר‭, ‬שינצח‭ ‬על‭ ‬המקהלה‭ ‬בביל"ו‭. ‬אחד‭ ‬מהם‭, ‬למשל‭, ‬היה‭ ‬המנצח‭ ‬אברהם‭ ‬פרי‭ (‬פרנק‭), ‬ואחריו‭ ‬החזן‭ ‬הידוע‭ ‬יוסף‭ ‬מלובני‭. ‬בהפוגה‭ ‬במלחמת‭ ‬השחרור‭, ‬שרנו‭ ‬בחנוכת‭ ‬בית‭ ‬הכנסת‭ ‬בתל‭ ‬השומר‭, ‬עם‭ ‬החזן‭ ‬הצבאי‭ ‬אברהם‭ ‬כרמל‭ [‬היה‭ ‬חזן‭-‬פרשן‭, ‬עם‭ ‬הבעה‭ ‬רגשית‭ ‬נדירה‭. ‬מ‭.‬ד‭.], ‬ואני‭ ‬זוכר‭ ‬את‭ ‬התפעלותו‭ ‬של‭ ‬רביץ‭ ‬ממנו‮'‬‭.‬

במקביל‭, ‬אזכיר‭ ‬גרסה‭ ‬אחרת‭ ‬להתנגדותו‭ ‬להקלטות‭, ‬שסיפרתי‭ ‬עליה‭, ‬ואולי‭ ‬אין‭ ‬ביניהן‭ ‬סתירה‭. ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬אחיו‭ ‬של‭ ‬נפתלי‭, ‬יבלח"א‭ ‬החזן‭ ‬חיים‭ ‬אליעזר‭ ‬הרשטיק‭, ‬שאצלו‭ ‬זכיתי‭ ‬ללמוד‭: ‬‮'‬כשהיה‭ ‬המורה‭ ‬שלי‭ ‬לחזנות‭, ‬החזן‭ ‬והמנצח‭ ‬שלמה‭ ‬רביץ‭, ‬בן‭ ‬98‭, ‬שאלתיו‭ ‬במה‭ ‬הוא‭ ‬זכה‭ ‬לאריכות‭ ‬ימים‭, ‬ובצלילות‭ ‬הקול‭ ‬והשירה‭. ‬הוא‭ ‬השיב‭: ‬‮'‬מעולם‭ ‬לא‭ ‬הקלטתי‭ ‬את‭ ‬עצמי‭, ‬לא‭ ‬הוצאתי‭ ‬לאור‭ ‬תקליטים‮'‬‭, (‬כאומר‭: ‬‮'‬אני‭ ‬כאן‭, ‬לא‭ ‬הולך‭ ‬לשום‭ ‬מקום‭ ‬אלא‭ ‬ממשיך‭ ‬לשיר‭ ‬לפניך‭…‬‮'‬‭, ‬והוא‭ ‬אכן‭ ‬זכה‭ ‬לאריכות‭ ‬ימים‭ ‬מופלגת‭. ‬נפטר‭ ‬בשנתו‭ ‬ה‭ ‬110‭. ‬מ‭.‬ד‭.). ‬חשבתי‭ ‬לאמץ‭ ‬לעצמי‭ ‬סגולה‭ ‬זו‭, ‬ובמשך‭ ‬שנים‭ ‬לא‭ ‬הקלטתי‭. ‬כשסיפרתי‭ ‬את‭ ‬הדבר‭ ‬לגרש‮"‬ז‭ ‬אויערבך‭ ‬זצ"ל‭, ‬הוא‭ ‬אמר‭: ‬‮'‬אינני‭ ‬מבין‭. ‬רבנים‭ ‬משאירים‭ ‬אחריהם‭ ‬ספרים‭, ‬חזנים‭ ‬משאירים‭ ‬אחריהם‭ ‬תקליטים‭!‬‮'‬‭ ‬ומאז‭ ‬התחלתי‭ ‬להקליט‮'‬‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…