כץ ולעניין

המקום שבו אנו צודקים

איש עם טלית
שילה כץ

עברה כבר כמעט שנה מאז הרכבת הממשלה, ונראה שעודנו נמצאים במערכת בחירות.
הקואליציה מאשימה את (אי) הפעילות של הממשלה הקודמת בכישלונותיה שלה, והאופוזיציה מחזירה בהאשמות של חוסר ריבונות/חוסר משילות/חוסר עשייה/חוסר …..
על פי תסריט ידוע מראש – הטונים, העוצמה והטמפרטורה של הטענות משני צידי המתרס רק עולים.
כאדם שמאוד אוהב פוליטיקה אני מתייחס לרוב הטענות (כל עוד הן נאמרות על ידי יהודים ציוניים) בחצי חיוך, אף שחלקן מכעיסות מאוד ולא צודקות בעליל.
הכול היה נכון עד ששמעתי את מילותיו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' ערב פסח ואני מצטט: "מי ששותף לממשלה הזו לא צריך להכניס אותו לבית כנסת" בצלאל סמוטריץ' הוא ח"כ חכם, רהוט, חד ושנון ולכן אני לוקח את דבריו ברצינות. אבל הפעם הוא טעה בגדול!
כבוד ח"כ בצלאל סמוטריץ' – מי שמך לקבוע מי ייכנס ומי לא ייכנס לבית כנסת? האם הדעה המדינית של יהודי היא מד הכניסה ל'מקדש מעט'? ממתי יש הקובעים מי נכנס בשערי בית הכנסת ומי לא נכנס?
עצוב לי שערב פסח, החג שבו נהיינו לעם, יצאנו משעבוד לחרות לקראת חג מתן תורה, יש מבין מנהיגינו המקעקעים אחדות זו. אני מרשה לעצמי לקבוע כי בצלאל סמוטריץ' לא חשב עד הסוף לפני שאמר את דברי ההבל הללו. אל תכניסו את בית הכנסת לפוליטיקה ואל תכניסו את הפוליטיקה לבית הכנסת.
כששמעתי את סמוטריץ' חשבתי מייד על שירו של יהודה עמיחי: "מן המקום שבו אנו צודקים":
"מִן הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אָנוּ צוֹדְקִים
לֹא יִצְמְחוּ לְעוֹלָם פְּרָחִים בָּאָבִיב.
הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אָנוּ צוֹדְקִים
הוּא קָשֶׁה וְרָמוּס
כְּמוֹ חָצֵר.
אֲבָל סְפֵקוֹת וְאַהֲבוֹת עוֹשִׂים
אֶת הָעוֹלָם לְתָחוּחַ,
כְּמוֹ חֲפַרְפֶּרֶת, כְּמוֹ חָרִישׁ.
וּלְחִישָׁה תִּשְׁמַע בִּמְקוֹם
שֶׁבּוֹ הָיָה הַבַּיִת
אֲשֶׁר נֶחְרַב".
יש לנו מספיק מחלוקות ואי הסכמות, בל נחריב את עצמינו עם אמירות מטופשות שאין בהן כל תועלת מלבד ליבוי השנאה.
גם בזוגיות אמירות לא חכמות של ליבוי והקנטה אינן תורמות ליחסים.
בשיח בין אנשים ובעיקר בשיח זוגי, המנגינה צריכה להיות שלווה, אוהבת, מכבדת ומעריכה. לא צריך להסכים על הכול, לפעמים כדאי גם להתעקש על הדעה שלך, אבל חשוב לעשות זאת בדרך נעימה, לא שיפוטית ולא תוקפנית.
אף פעם לא לבוא ממקום של שיפוטיות ופטרונות – כדאי להביט בעיניים במבט רחום, מבט שוויוני המסתכל ישר בעיניים ולא מ׳גבוה׳, כי כידוע ברוב המקרים האמת לא נמצאת כולה בצד אחד.
חשוב ששני בני הזוג ידברו ביניהם על הרגשות, על הציפיות, וגם על האכזבות, אך לא מתוך ביקורתיות חותכת ומוחלטת, אלא מתוך רצון לשפר ולתקן יחדיו.

עוד במדור זה

גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…