הלל שליט

המקום שבו כולם רוצים להיות חוגג יום הולדת

מדינת ישראל קמה בחיפזון, באתו ליל שישי ה באייר תש"ח. דוד בן גוריון הכריז בפאתוס על הקמת מדינת ישראל, אך המדינה הייתה עסוקה בלהגן על חייה. למעשה, בחירות נציגים לרשות המחוקקת התקיימו לראשונה בכ"ד בטבת תש"ט, יותר משמונה חודשים לאחר הכרזת הקמת המדינה.
הרשות המחוקקת נקראה אז 'האספה המכוננת', והישיבה הראשונה של נציגיה שזה עתה נבחרו נערכה בט"ו בשבט תש"ט, 14 בפברואר 1949, בבניין הסוכנות היהודית בירושלים. רוב חברי האספה הגיעו לירושלים דרך שער הגיא, ושם עצרו לנטיעת עצים בטקס רב רושם. מאז ועד היום, הפך טקס נטיעת עצים בירושלים וסביבותיה לחלק בלתי נפרד מחגיגות יום הולדתה של הכנסת.
יומיים לאחר אותה ישיבה ראשונה הוחלט לקרוא לרשות המחוקקת של מדינת ישראל 'כנסת', כשמקור השם לקוח ממוסד 'כנסת הגדולה' של חכמי ישראל, שהתכנס בירושלים לאחר ששבו היהודים מגלות בבל, והכריע בסוגיות משפטיות והנהגתיות. גם מספר חברי הכנסת תואם למספר חכמי הכנסת הגדולה ועומד על 120 חברים.
שאר ישיבות הכנסת התקיימו בתל אביב במשך כמעט שנה, עד ההחלטה הרשמית בחודש כסליו תש"י לקבוע את מושבה הקבוע בירושלים. כ-16 שנים התקיימו ישיבות הכנסת בבית ארזי-פרומין ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים, עד שעברה למשכן הכנסת המוכר לנו כיום.
לכבוד אותה ישיבת כנסת ראשונה כתב המשורר נתן אלתרמן בטור השביעי רשימה מיוחדת בשם 'עם כנסת ראשונה'. ברשימתו התייחס אלתרמן לנאומי הכנסת, לימי השגרה שעוד נכונו לפרלמנט מדינת ישראל, לצורך להקפיד על היושר והצדק ועוד.
"ספק אם יש עוד מדינה בעולם שאזרחיה כה מעורבים בנעשה בפרלמנט שלה"
השבוע חל חג ט"ו בשבט, ובכנסת חגגו את יום הולדתה ה-74 במגוון אירועים ופעילויות, וביניהם ביקורי תלמידים, חיילים, שוטרים, אזרחים ותיקים, חניכי תנועות הנער ועוד. את הטקס פתח יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, בנטיעות כמובן.
בהמשך אירח ח"כ אוחנה בכנסת את כיתות ב מבית הספר דוד בלוך בתל אביב, שבו לומדים ילדיו – אלה ודוד בני ה-7. יו"ר הכנסת בחר להקריא לילדים את הסיפור 'מעשה בתפוח ירוק', מאת הסופר הסרוג אמיר מויאל, וסיפר להם כי עד הרגע שנבחר לכהן כחבר כנסת, לפני שבע שנים, מעולם לא היה במליאה, וכי יש להם זכות להיות במקום שהרבה אנשים רוצים להיות בו – ואולי ביום מן הימים אחד מהם ישוב אליו כחבר כנסת.
בנוסף התקיימה גם ישיבת מליאה מיוחדת לרגל יום הולדת הכנסת. במליאה נשא אוחנה נאום שעסק בחשיבות מוסד הכנסת. לדבריו: "מאז (כינונה של הכנסת) ניטעו, ברוך השם, הרבה עצים בארץ ישראל הפורחת והצומחת, והרבה רגעים גורליים עברו על הכנסת. רגעים של רוממות רוח, ורגעים של אבל. ראשי ממשלה ויושבי ראש כנסת התחלפו לרוב, אך הכנסת, החוגגת היום את יום הולדתה, הייתה ונותרה מעוז הדמוקרטיה הישראלית, התגלמות ריבונותו של העם".
עוד אמר אוחנה כי "הכנסת היא המוסד הלאומי היחיד שכל חבריו, מאה ועשרים במספר, נבחרים על ידי אזרחי ישראל. ולכן היא משקפת בצורה הנאמנה ביותר את רצון הציבור... ספק אם יש עוד מדינה בעולם שאזרחיה כה מעורבים – מעשית ורגשית – בנעשה בפרלמנט שלה, ומלאים רצון לפעול לטובת עתידה וגורלה של מדינתם".
אוחנה סיים במילותיו של יושב ראש הכנסת הראשון, שפרינצק, שאמר ביום השנה הראשון להיווסדות הכנסת: "'תוסיף השנה הבאה בַעבודת הכנסת להגשמה הנכונה של ציווייה ומגמותיה של האסיפה המכוננת; יגבר כוח כשרונה ויכולתה של הכנסת ­ נושאת סמכות העם בישראל'. אמן כן יהי רצון".
450 הצעות
באותה אספה ראשונה והיסטורית, למרות ששמה של הכנסת טרם נבחר, כבר היה סמל למדינה הצעירה. מועצת המדינה הזמנית שניהלה את המדינה מייד לאחר הקמתה הקימה את ועדת הסמל והדגל, וזו פרסמה מכרז לקבלת הצעות לסמל המדינה. לא פחות מ-450 הצעות הוגשו לוועדה, אשר התחייבה לדון בכל הצעה והצעה.
לבסוף נבחרו שלוש הצעות סופיות, והן הובאו בפני חברי מועצת המדינה הזמנית. בשלוש ההצעות כיכבה המנורה, אם כי בצורות שונות. בין ההצעות הייתה הצעתם של אוטה וליש ווינד סטרוסקי, שכללה מגן שבחלקו התחתון מנורת שבעת הקנים הדומה למנורה שבתבליט שער טיטוס ברומא, ובחלקו העליון מופיעים שבעת הכוכבים מהצעתו של הרצל לדגל המדינה העתידית.
ההצעה השנייה הייתה של המעצבים איתמר דוד וירחמיאל שכטר. דוד (המוכר לכולנו מפונט דוד הנפוץ) עיצב כמה משטרות הכסף הראשונים של המדינה הצעירה, בולי דואר, מבני ציבור ועוד. הצעתם של השניים כללה מנורה בעלת שבעה קנים עומדת על שלוש רגליים, לולב ושופר, כוכבי זהב וכן הכיתוב 'שלום על ישראל'. במועצת המדינה הזמנית היו הדעות חלוקות לגבי ההצעה הנ"ל, והוחלט להציג את הסמל פעם אחת עם השופר והלולב ופעם אחת בלעדיהם.
בהמשך נגעו הדיונים בשאלה האם הסמל דתי מידי, או שמא להפך – אינו דתי מספיק. גם שאלת הקשר לסוציאליזם הועלתה, ולבסוף נבחרה הצעתם של האחים שמיר.
האחים גבריאל ומקסים שמיר נולדו ברוסיה, ולמדו שניהם בבית הספר לאומניות בברלין. הם עלו לארץ בשנץ 1934 לפני מלחמת העולם השנייה, ועברתו את שם משפחתם משפטלוביץ' – לשמיר. האחים הקימו סטודיו בתל אביב, היו ממייסדי 'אגודת הציירים העבריים לגרפיקה שימושית בארץ ישראל', ועסקו בעיצוב כרזות, פרסומות ועוד.
בחירת הסמל
בתאריך יי"אבשבט תש"ט, 10 בפברואר 1949, נבחרה הצעתם של האחים לסמל מדינת ישראל – ארבעה ימים בלבד לפני ישיבת הכנסת הראשונה. האחים הציעו בתחילה מגן שבמרכזו מנורת שבעת הקנים בעיצוב מודרני, כשמעליה מסודרים בשורה שבעת כוכביו של הרצל, ומשני צדדיה ענפי זית. לא ידוע האם המעצבים קיבלו השראה מנבואת זכריה, בה מראה המלאך לנביא "מנורת זהב כולה וגלה על ראשה ושבעת נרותיה עליה.. ושניים זיתים עליה אחד מימין הגלה ואחד על שמאלה" (זכריה, ד', ב'), היות ולא התייחסו לכך באופן מפורש.
גם לגבי הצעתם של האחים שמיר היו למועצת המדינה הזמנית השגות. המועצה החליטה כי ההצעה תשמש בסיס לסמל המדינה, אולם עיצובה המודרני של המנורה נראה בעיניהם לא מתאים. האחים שמיר התבקשו לעצב את המנורה בדומה למנורה המופיעה בתבליט שער טיטוס, דבר שמסמל את חזרת המנורה למקומה האמיתי ואת שיבת עם ישראל לארצו.
התבליט המדובר נמצא על אחד מעמודיו של שער טיטוס ברומא, ומתאר תהלוכת ניצחון של הרומאים על היהודים לאחר המרד הגדול והחרבת בית המקדש השני, בשנת 70 לספירה. בתהלוכה נראים עבדים יהודים מובלים על ידי חיילים רומאים מנצחים, ונושאים עימם שלושה מכלי בית המקדש: מנורת שבעת הקנים, שולחן לחם הפנים וחצוצרות.
ענפי הזית מצדדי המנורה מצאו חן בעיני הוועדה, יותר מהשימוש בסמלי השופר והלולב – שהיו בעלי אופי דתי ברור. חברי הוועדה גם העדיפו את ענפי הזית כמסמלי שלום על פני הכיתוב של דוד ושכטר, אולם ביקשו להוסיף את שמה של המדינה, 'ישראל', בתחתית הסמל. שבעת כוכביו של הרצל, שהופיעו גם הם בשלוש ההצעות, הושמטו מהסמל כליל.
שלושה חודשים לאחר בחירת הסמל, בחודש מאי 1949, נקבע מעמדו המשפטי והמדיני של הסמל הנבחר בחוק בשם 'הדגל, הסמל והמנון המדינה'. מעמד הסמל קיבל חיזוק נוסף לפני כחמש שנים, בקיץ 2018, כאשר אישרה הכנסת את חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי.
כיום מופיע הסמל במספר גרסאות, וביניהן: המנורה, ענפי הזית והמילה 'ישראל' בצבע זהב על רקע כחול, לחילופין בצבע לבן/כסוף על רקע כחול, ולעיתים אף בשחור לבן או בתבליט ללא צבע. הסמל מופיע על דגלים, על מסמכים רשמיים של המדינה, במוסדות המדינה השונים ועוד.
משורר הילדים המוכר, רפאל ספורטה, חיבר שיר קצר על סמל המדינה לאחר שנבחר, בשם 'מנורה וענפי זית', בשירו כתב: "מנורה וענפי זית, זמן טוב ואור יהל – אור בארץ, אור בבית, ושלום על ישראל". ולנו לא נותר אלא לומר – אמן.

בט"ו בשבט חוגגת הכנסת את יום הולדתה, והשבוע ציינו במשכן 74 שנים לישיבה הראשונה של חבריה. הישיבה המדוברת נערכה בכלל בבניין הסוכנות היהודית בירושלים, כשלכנסת עוד קראו 'האספה המכוננת' – אבל התאריך נשאר • וגם: איזה סמל נבחר מספר ימים קודם לישיבה הראשונה?

מדינת ישראל קמה בחיפזון, באתו ליל שישי ה באייר תש"ח. דוד בן גוריון הכריז בפאתוס על הקמת מדינת ישראל, אך המדינה הייתה עסוקה בלהגן על חייה. למעשה, בחירות נציגים לרשות המחוקקת התקיימו לראשונה בכ"ד בטבת תש"ט, יותר משמונה חודשים לאחר הכרזת הקמת המדינה.
הרשות המחוקקת נקראה אז 'האספה המכוננת', והישיבה הראשונה של נציגיה שזה עתה נבחרו נערכה בט"ו בשבט תש"ט, 14 בפברואר 1949, בבניין הסוכנות היהודית בירושלים. רוב חברי האספה הגיעו לירושלים דרך שער הגיא, ושם עצרו לנטיעת עצים בטקס רב רושם. מאז ועד היום, הפך טקס נטיעת עצים בירושלים וסביבותיה לחלק בלתי נפרד מחגיגות יום הולדתה של הכנסת.
יומיים לאחר אותה ישיבה ראשונה הוחלט לקרוא לרשות המחוקקת של מדינת ישראל 'כנסת', כשמקור השם לקוח ממוסד 'כנסת הגדולה' של חכמי ישראל, שהתכנס בירושלים לאחר ששבו היהודים מגלות בבל, והכריע בסוגיות משפטיות והנהגתיות. גם מספר חברי הכנסת תואם למספר חכמי הכנסת הגדולה ועומד על 120 חברים.
שאר ישיבות הכנסת התקיימו בתל אביב במשך כמעט שנה, עד ההחלטה הרשמית בחודש כסליו תש"י לקבוע את מושבה הקבוע בירושלים. כ-16 שנים התקיימו ישיבות הכנסת בבית ארזי-פרומין ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים, עד שעברה למשכן הכנסת המוכר לנו כיום.
לכבוד אותה ישיבת כנסת ראשונה כתב המשורר נתן אלתרמן בטור השביעי רשימה מיוחדת בשם 'עם כנסת ראשונה'. ברשימתו התייחס אלתרמן לנאומי הכנסת, לימי השגרה שעוד נכונו לפרלמנט מדינת ישראל, לצורך להקפיד על היושר והצדק ועוד.
"ספק אם יש עוד מדינה בעולם שאזרחיה כה מעורבים בנעשה בפרלמנט שלה"
השבוע חל חג ט"ו בשבט, ובכנסת חגגו את יום הולדתה ה-74 במגוון אירועים ופעילויות, וביניהם ביקורי תלמידים, חיילים, שוטרים, אזרחים ותיקים, חניכי תנועות הנער ועוד. את הטקס פתח יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, בנטיעות כמובן.
בהמשך אירח ח"כ אוחנה בכנסת את כיתות ב מבית הספר דוד בלוך בתל אביב, שבו לומדים ילדיו – אלה ודוד בני ה-7. יו"ר הכנסת בחר להקריא לילדים את הסיפור 'מעשה בתפוח ירוק', מאת הסופר הסרוג אמיר מויאל, וסיפר להם כי עד הרגע שנבחר לכהן כחבר כנסת, לפני שבע שנים, מעולם לא היה במליאה, וכי יש להם זכות להיות במקום שהרבה אנשים רוצים להיות בו – ואולי ביום מן הימים אחד מהם ישוב אליו כחבר כנסת.
בנוסף התקיימה גם ישיבת מליאה מיוחדת לרגל יום הולדת הכנסת. במליאה נשא אוחנה נאום שעסק בחשיבות מוסד הכנסת. לדבריו: "מאז (כינונה של הכנסת) ניטעו, ברוך השם, הרבה עצים בארץ ישראל הפורחת והצומחת, והרבה רגעים גורליים עברו על הכנסת. רגעים של רוממות רוח, ורגעים של אבל. ראשי ממשלה ויושבי ראש כנסת התחלפו לרוב, אך הכנסת, החוגגת היום את יום הולדתה, הייתה ונותרה מעוז הדמוקרטיה הישראלית, התגלמות ריבונותו של העם".
עוד אמר אוחנה כי "הכנסת היא המוסד הלאומי היחיד שכל חבריו, מאה ועשרים במספר, נבחרים על ידי אזרחי ישראל. ולכן היא משקפת בצורה הנאמנה ביותר את רצון הציבור… ספק אם יש עוד מדינה בעולם שאזרחיה כה מעורבים – מעשית ורגשית – בנעשה בפרלמנט שלה, ומלאים רצון לפעול לטובת עתידה וגורלה של מדינתם".
אוחנה סיים במילותיו של יושב ראש הכנסת הראשון, שפרינצק, שאמר ביום השנה הראשון להיווסדות הכנסת: "'תוסיף השנה הבאה בַעבודת הכנסת להגשמה הנכונה של ציווייה ומגמותיה של האסיפה המכוננת; יגבר כוח כשרונה ויכולתה של הכנסת ­ נושאת סמכות העם בישראל'. אמן כן יהי רצון".

אוחנה מקריא לילדים את ספרו של אמיר מויאל, 'מעשה בתפוח ירוק'

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו בתפילת מנחה חגיגית בבית הכנסת שבמשכן הכנסת

נס הנשיא, (עם סמל המדינה עליו) מונף בטקס הנחת אבן הפינה למשכן הכנסת, 1958

450 הצעות
באותה אספה ראשונה והיסטורית, למרות ששמה של הכנסת טרם נבחר, כבר היה סמל למדינה הצעירה. מועצת המדינה הזמנית שניהלה את המדינה מייד לאחר הקמתה הקימה את ועדת הסמל והדגל, וזו פרסמה מכרז לקבלת הצעות לסמל המדינה. לא פחות מ-450 הצעות הוגשו לוועדה, אשר התחייבה לדון בכל הצעה והצעה.
לבסוף נבחרו שלוש הצעות סופיות, והן הובאו בפני חברי מועצת המדינה הזמנית. בשלוש ההצעות כיכבה המנורה, אם כי בצורות שונות. בין ההצעות הייתה הצעתם של אוטה וליש ווינד סטרוסקי, שכללה מגן שבחלקו התחתון מנורת שבעת הקנים הדומה למנורה שבתבליט שער טיטוס ברומא, ובחלקו העליון מופיעים שבעת הכוכבים מהצעתו של הרצל לדגל המדינה העתידית.
ההצעה השנייה הייתה של המעצבים איתמר דוד וירחמיאל שכטר. דוד (המוכר לכולנו מפונט דוד הנפוץ) עיצב כמה משטרות הכסף הראשונים של המדינה הצעירה, בולי דואר, מבני ציבור ועוד. הצעתם של השניים כללה מנורה בעלת שבעה קנים עומדת על שלוש רגליים, לולב ושופר, כוכבי זהב וכן הכיתוב 'שלום על ישראל'. במועצת המדינה הזמנית היו הדעות חלוקות לגבי ההצעה הנ"ל, והוחלט להציג את הסמל פעם אחת עם השופר והלולב ופעם אחת בלעדיהם.
בהמשך נגעו הדיונים בשאלה האם הסמל דתי מידי, או שמא להפך – אינו דתי מספיק. גם שאלת הקשר לסוציאליזם הועלתה, ולבסוף נבחרה הצעתם של האחים שמיר.
האחים גבריאל ומקסים שמיר נולדו ברוסיה, ולמדו שניהם בבית הספר לאומניות בברלין. הם עלו לארץ בשנץ 1934 לפני מלחמת העולם השנייה, ועברתו את שם משפחתם משפטלוביץ' – לשמיר. האחים הקימו סטודיו בתל אביב, היו ממייסדי 'אגודת הציירים העבריים לגרפיקה שימושית בארץ ישראל', ועסקו בעיצוב כרזות, פרסומות ועוד.
בחירת הסמל
בתאריך יי"אבשבט תש"ט, 10 בפברואר 1949, נבחרה הצעתם של האחים לסמל מדינת ישראל – ארבעה ימים בלבד לפני ישיבת הכנסת הראשונה. האחים הציעו בתחילה מגן שבמרכזו מנורת שבעת הקנים בעיצוב מודרני, כשמעליה מסודרים בשורה שבעת כוכביו של הרצל, ומשני צדדיה ענפי זית. לא ידוע האם המעצבים קיבלו השראה מנבואת זכריה, בה מראה המלאך לנביא "מנורת זהב כולה וגלה על ראשה ושבעת נרותיה עליה.. ושניים זיתים עליה אחד מימין הגלה ואחד על שמאלה" (זכריה, ד', ב'), היות ולא התייחסו לכך באופן מפורש.
גם לגבי הצעתם של האחים שמיר היו למועצת המדינה הזמנית השגות. המועצה החליטה כי ההצעה תשמש בסיס לסמל המדינה, אולם עיצובה המודרני של המנורה נראה בעיניהם לא מתאים. האחים שמיר התבקשו לעצב את המנורה בדומה למנורה המופיעה בתבליט שער טיטוס, דבר שמסמל את חזרת המנורה למקומה האמיתי ואת שיבת עם ישראל לארצו.
התבליט המדובר נמצא על אחד מעמודיו של שער טיטוס ברומא, ומתאר תהלוכת ניצחון של הרומאים על היהודים לאחר המרד הגדול והחרבת בית המקדש השני, בשנת 70 לספירה. בתהלוכה נראים עבדים יהודים מובלים על ידי חיילים רומאים מנצחים, ונושאים עימם שלושה מכלי בית המקדש: מנורת שבעת הקנים, שולחן לחם הפנים וחצוצרות.
ענפי הזית מצדדי המנורה מצאו חן בעיני הוועדה, יותר מהשימוש בסמלי השופר והלולב – שהיו בעלי אופי דתי ברור. חברי הוועדה גם העדיפו את ענפי הזית כמסמלי שלום על פני הכיתוב של דוד ושכטר, אולם ביקשו להוסיף את שמה של המדינה, 'ישראל', בתחתית הסמל. שבעת כוכביו של הרצל, שהופיעו גם הם בשלוש ההצעות, הושמטו מהסמל כליל.
שלושה חודשים לאחר בחירת הסמל, בחודש מאי 1949, נקבע מעמדו המשפטי והמדיני של הסמל הנבחר בחוק בשם 'הדגל, הסמל והמנון המדינה'. מעמד הסמל קיבל חיזוק נוסף לפני כחמש שנים, בקיץ 2018, כאשר אישרה הכנסת את חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי.
כיום מופיע הסמל במספר גרסאות, וביניהן: המנורה, ענפי הזית והמילה 'ישראל' בצבע זהב על רקע כחול, לחילופין בצבע לבן/כסוף על רקע כחול, ולעיתים אף בשחור לבן או בתבליט ללא צבע. הסמל מופיע על דגלים, על מסמכים רשמיים של המדינה, במוסדות המדינה השונים ועוד.
משורר הילדים המוכר, רפאל ספורטה, חיבר שיר קצר על סמל המדינה לאחר שנבחר, בשם 'מנורה וענפי זית', בשירו כתב: "מנורה וענפי זית, זמן טוב ואור יהל – אור בארץ, אור בבית, ושלום על ישראל". ולנו לא נותר אלא לומר – אמן. ■

עוד במדור זה

בר המשכן, שילה

בר המשכן, שילה

אנחנו מתחילים את החיים שלנו בתוך כיתות סגורות, שלא תמיד נוסכות בנו את הביטחון שאנו זקוקים לו. שם הכל נמדד בציונים ובתוצאות, שלרוב לא תואמות את רזי החיים עצמם. מלמדים אותנו שם משוואות טריגונומטריות ואת השפה האנגלית, ועוד כל מיני חוקים אזרחיים וחוקים בלשון, בזמן שהלב שלנו נותר מאחור. על אהבה ורגשות נוספים אנחנו לא לומדים שם, על כלכלה נבונה, על ההתנהלות בעולם גדול ודורשני, על לאגור מוטיבציה לקום בבוקר גם כשאין כח – על כל אלה אנחנו לא לומדים, ובטח שלא נבחנים. כותב שורות אלה משתייך לקבוצה שטוענת שהגיע הזמן לעשות שינוי. אנחנו בשנת תשפ”ד כבר, ואין סיבה שמערכת החינוך לא תציב לעצמה מטרות עדכניות יותר. הראשונה שבהן – האמונה של הנער בעצמו. ולא רק כקלישאה שמודבקת על לוחות המודעות בבית הספר, אלא כהתנהלות של ממש. שינוי כזה שיגרום למתחנכים לצאת לחיים ולהאמין ביכולותיהם, לממש את שהם מסוגלים וראויים לו, להוציא לפועל את כוחות חייהם. אז בוודאי יהיה לנו יותר מקומות כמו ‘בר המשכן’.

בר המשכן הוא מקום חינני במרכז המסחרי של שילה, שהוקם לפני כשנה וחצי. אליה לוי, במקור מראש העין, כיום נשוי למתנחלת משבות רחל, הוא הבעלים של הבר-מסעדה, והוא רק בן 25. לצידו עומדת משפחה של אחים מנהלי ברים, והוא בעל מוטיבציה גבוהה וקול של נער פלא, כשהוא מזמר. כל אלה ביחד הביאו את אליה להקים את המקום, להשקיע בו את נשמתו, ולהתעקש עליו גם כשהמיקום לא כ”כ צלח – ולהעביר אותו למיקום החדש. כי כשאליה מאמין בעצמו אין איש שיעמוד בדרכו.

את כל אלה לא ידענו כשהגענו, שלושה מאחיי ואני, לבלות בבר הנחמד. חנינו באחת החנויות שבאזור, השתאינו מגודלו של המרכז המסחרי ומאפשרויות הרכישה הקיימות בו – החל מקרמיקות וחומרי בנייה ועד גלידריה וסופר, ונכנסנו למתחם. לצד במה להופעות שמקיימות במקום ונותנות אפשרות ליוצרים צעירים, מתחום הסטנדאפ, המוזיקה וכדו’ ותפסנו לנו את אחד הספסלים במקומות הישיבה שבחוץ, במקום שבו הבריזה פוגשת את האווירה.

אחרי כמה חיוכים ומילים עם הבחור הצעיר והנמרץ, התחילו לזרום אלינו לשולחן המנות. לפתיחה קיבלנו צ’יפס בטטה עשוי היטב (26 ₪), כרוביות שמנמנות – בציפוי פריך לצד צ’ילי מתקתק (35 ₪) ופופקו עוף משובח שמתיימר לחקות את מנת הדגל של KFC, בהצלחה גדולה. בקטגוריית ‘צמאה נפשי ויאללה אוכל’ עמדו לפנינו שתי אפשרויות. כמובן שבחרנו בשתיהן. הראשונה והמוצלחת היא ‘קריספי צ’יקן’ שמורכבת מרצועות פילה עוף בציפוי קריספי (בליווי רוטבי הבית כמובן) על לחמנייה טריה עם ירקות רעננים, ותוספת של צ’יפס או טבעות בצל, שלגמרי עושה את העבודה, וכל זה רק ב-55 ₪. האפשרות השנייה, והמוצלחת עוד יותר היא – סלופי ג’ו, כלומר – סנדוויץ’ אסאדו מפורק ברוטב מתקתק גם כן בליווי רטבי הבית, גם כן בלחמנייה טרייה, גם כן עם ירקות רעננים וגם כן עם תוספת של צ’יפס או טבעות בצל, ב-62 ₪. חשוב לומר, בר, כשמו כן הוא, מכיל גם משקאות אלכוהולים, אותם ראוי לצרוך במידה הנכונה. בבר המשכן תוכלו למצוא את שחשקה נפשכם, החל מבירות פשוטות ועד שוטים של משקאות חריפים טובים ואיכותיים וקוקטיילים מובחרים כפי רוחכם. 

בקיצור: עם תפריט חדש בקרוב, והרוח החדשה והקלילה המפעמת בהתיישבות הצעירה, נראה שעדיין לא מאוחר בכלל לפנות לעצמכם ערב בקרוב, וליהנות משפע של אפשרויות בבר המשכן. ■

לחם וגבינה

לחם וגבינה

מסעדה חדשה עם עיצוב מרהיב, שירות אדיב, ויכולות קולינריות פנומנליות, זה משהו שבאמת לא פוגשים בכל יום. במבשרת ציון, בתוך מרכז קניות מהמם עם חניה מקורה ונוף לירושלים, קמה לה מסעדה חדשה עם ריצוף שגורם לכם להרגיש בחו״ל, מרפסת שתמלא את הריאות שלכם באוויר, ותפריט מרהיב ומסוגנן במיוחד עם בעלים בעל ניסיון עשיר. הצטרפו אליי לסבב טעימות בסניף המבשרתי של לוצ׳נה:

משב – פוד טראקס

משב – פוד טראקס

זה לא סוד שבתוך כותבי המדור יש אחד שחובב במיוחד…
גשם של שלום

גשם של שלום

גם מי שלא גר ביהודה ושומרון יכול לחזק את ההתיישבות.…
אפילו הדגים במים רועדים

אפילו הדגים במים רועדים

אחר הקוראים האדוקים טען באוזניי לאחרונה: תן לנו תמונות. והרבה.…
מעבר להרים

מעבר להרים

אומנם מדור אוכל, אבל מותר לפעמים לגוון ולפתוח בדמיון מודרך…
מחליק בגרון

מחליק בגרון

לא בטוח שהקורא הממוצע יודע להעריך את סדר הגודל של…
ללקק את האצבעות

ללקק את האצבעות

עברו כבר כמה אלפי שנים מאז יצאנו ממצרים ומאז בכל…
דגים רבותיי, דגים

דגים רבותיי, דגים

אם תכתבו בגוגל חיפוש את המילים ׳מסעדת דגים׳, תמצאו בעיקר…
גורמה בבית מלון

גורמה בבית מלון

הכל יודעים שאוכל הוא כבר מזמן לא רק מזון. הסעודה…
בואו לבשל איתי

בואו לבשל איתי

בינינו, זה לא באמת אפשרי ללכת בכל שבוע למסעדה. זאת…
חוגגים פסח בבן עמי

חוגגים פסח בבן עמי

אפתח בגילוי נאות: את מסעדת בן עמי אני מכיר מהקרביים…
'גורמהדרין' – המומלצים שלנו

'גורמהדרין' – המומלצים שלנו

בוא האביב וחג הפסח עשו לנו חשק עז לרענן את…
בשורה בחלה: המבשר

בשורה בחלה: המבשר

במרכז המסחרי של אפרת דרום בילתי רבות בימי נערותי. אחרי…
שחור-לבן וצבעוני: סולו קרנה

שחור-לבן וצבעוני: סולו קרנה

״כאן, ממש על הקרקע הזו״, כך על פי העמוד הראשון…
טאבום

טאבום

בתקופה האחרונה יש טרנד שצץ בכל פינה – הפודטראק, ואם…