השבוע לפני 65 שנים, כ״ה בטבת ה׳תשי״ח (17.01.58) קבע בית המשפט העליון כי ישראל קסטנר לא שיתף פעולה עם הנאצים ולא היה שותף ולו במעט להשמדת יהודי הונגריה וגזל רכושם. אולם פסק הדין שניתן כמעט שנה לאחר ההתנקשות בקסטנר, לא הצליח למחות את תוצאות המשפט הראשון מזיכרונו של הציבור: ״קסטנר מכר את נשמתו לשטן״.
ישראל קסטנר נולד בהונגריה, ובזמן מלחמת העולם השנייה היה חבר בוועד העזרה וההצלה בבודפשט. הארגון סייע ליהודים שנמלטו מפולין ומארצות נוספות להונגריה, שנחשבה בטוחה יחסית, ואנשיו ידעו על השואה נגד היהודים בפולין וברוסיה. כשכבשו הנאצים את הונגריה נפגשו נציגי הוועד עם עוזרו של אייכמן וניסו להציע עסקה שתכלול את הצלת יהודי הונגריה תמורת תשלום. לבסוף הצליח קסטנר לשכנע את הנאצים לאפשר את יציאתם של מעט יהודים, במה שזכה לכינוי ׳רכבת המיוחסים׳ או ׳רכבת קסטנר׳.
על הרכבת היו 1,684 אנשים, ביניהם עשירי הקהילה היהודית בבודפשט, רבנים, ידידיו של קסטנר ובני משפחתו – ובהם אימו, אשתו ואחיו. לאחר עיכובים רבים הגיעה הרכבת לשוויץ הניטרלית, כשבמקביל מתרחשת השמדת יהודי הונגריה בקצב הולך וגובר.
משפט גרינוולד
שמו האמיתי של משפט קסטנר היה אמור להיות ׳משפט גרינוולד׳. ליתר דיוק, משפט קסטנר כלל לא התנהל נגד קסטנר – אלא נגד עיתונאי זקן בשם מלכיאל גרינוולד. בשנת 1952 פרסם גרינוולד האשמות חמורות נגד קסטנר, טען כי הכשיר את הקרקע לרצח יהודי הונגריה על ידי הנאצים וכי השתתף בגזל רכושם יחד עם ידידו הנאצי, קורט בכר. גרינוולד גם טען כי קסטנר העיד לטובת בכר במשפטי נירנברג, עדות שהיא עדות שקר.
קסטנר, שהיה מאנשי מפא״י ומקורב לשלטון, עבד באותה העת עבור השר ד״ר דב יוסף ונחשב עובד מדינה. השר והיועץ המשפטי לממשלה הותירו בפניו שתי ברירות: תבע את גרינוולד תביעת דיבה או שתתפטר. קסטנר הגיש תלונה נגד גרינוולד, והפרקליטות מיהרה להגיש נגדו תביעת דיבה. אלא שבמשפט הכול התהפך.
את גרינוולד ייצג עורך הדין שמואל תמיר, במקור כצנלסון, בן למשפחת אנשי ציבור. אימו, בת שבע כצנלסון, הייתה חברת כנסת בכנסת השנייה של מדינת ישראל, ואביו, ד״ר ראובן כצנלסון, הקים את קופת החולים עממית (לימים הפכה למאוחדת). תמיר נולד בירושלים בשנת 1923 והתחיל את דרכו הציבורית כבר בהיותו נער בן 15, כשהצטרף לארגון האצ״ל בירושלים. בהמשך הפך תמיר לסגן מפקד האצ״ל בירושלים, ואף הוגלה לקניה באפריקה לשנה וחצי, לאחר שהלשינו עליו לבריטים בתקופת הסזון. עם הקמת מדינת ישראל חזר תמיר מקניה, ושוחרר.
הפרשנים עמדו על התחושה הלא מוצדקת שנוצרת מקריאת הפרשה ברצף ואיזנו זאת בפירושיהם. רש"י כתב:
'למה נכתבו המסעות הללו. להודיע חסדיו של מקום. שאעפ"י שגזר עליהם לטלטלם ולהניעם במדבר לא תאמר שהיו נעים ומטולטלים ממסע למסע כל ארבעים שנה ולא היתה להם מנוחה'. מחשב רש"י שארבעה עשר מסעות היו בשנה הראשונה,שמונה מסעות מזמן מות אהרון אז בסה"כ היו עשרים מסעות במשך שלושים ושמונה שנים.
הרמב"ן בפרשת בהעלותך [ט, יט] ראה בתיאור המסעות המרובה במדבר את גודל האמונה והבטחון של עם ישראל בהקב"ה. שבכל מצב בין אם המקום נראה בעיניהם מתאים לחניה והענן לא נעצר ובין אם המקום היה ראוי בעיניהם והענן נסע, שמו מבטחם בה' ועשו הכל 'על פי ה", הרמב"ן בפרשתנו [במדבר לג, א] הוסיף שאריכות סיפור המסעות נכתב בכדי להזכיר לדורות הבאים את אמיתת הניסים הגדולים שנעשו לאבותינו במדבר ביציאתם ממצרים מהחשש של שכחת הדברים.
אך דעתו של הרמב"ן לא נחה עליו למרות הפירושים השונים והוסיף וכתב: "והנה מכתב המסעות מצות השם היא מן הטעמים הנזכרים, או מזולתן ענין לא נתגלה לנו סודו'. הסתכלות על דור המדבר ועל מציאות החיים הרוחניים והגשמיים היו חלק מתהליך ארוך הנדרש להכנתנו לכניסה לארץ ולהתמודדות עם חיים לאומיים שלמים בארץ ישראל. גם הנפילות והנסיונות שבמדבר שייכים לתהליך זה של לקיחת אחריות על חיינו וחיי האומה. ההתבגרות הזו היא תנאי לכניסה לארץ. ההדגשה במסע החניות של המילים 'על פי ה" יש בהם קריאת כוון שכל דרכינו צריכה להיות על פי ה'. יסוד ההצלחה הוא לעשות על פי ה'. ולא לחינם הנביא [ירמיהו ב, א] מזכיר שבחם של ישראל שהוא ההליכה במדבר: 'כֹּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה'.
ההליכה במדבר והמלחמות על הארץ הם 'הסוד' המקיים אותנו, המכין אותנו לקראת הגאולה השלמה. גם בדורנו אנו עדיין בתהליך 'הסוד' של המסעות, עדיין לא נבנה המקדש, עדיין חלקנו בגלות, עדיין המלחמות על קיומינו בארץ ישראל ממשיכות, עדיין המצב הרוחני צריך שיפור, אך ברוך ה' הכל מתקדם, וכל ארוע וכל תחנה במסע מקדם ומקרב אותנו לייעודנו, לנחלת אבותינו ולגאולתנו. מי יתן ואכן קריאת הכוון של 'על פי ה" תלווה את כל מסעותינו וחניותינו לגאולה השלמה. ■