שליפות

הרב אליעזר בר און

הרב אליעזר בר און, ראש המכינההישיבתית
׳בני דוד׳ במעלה אפרים,
בראיון אחד על אחד על הקמת המכינה והצורך לצאת דוקא עכשיו בקמפיין גיוס המונים

הכניסה לעולם החינוך.
"כשסיימתי את השירות הצבאי התחתנתי ועברנו לגור בעלי. התוכנית הייתה ללמוד תורה בכולל לבוגרי צבא, ואחרי שנה-שנתיים ללמוד הנדסה באוניברסיטה באריאל. בפועל העניינים התגלגלו קצת אחרת. תוך כדי הלימוד בכולל נקראתי לעבוד במכינה כר"ם וגם להיות שותף בהקמת הישיבה הגבוהה שנולדה באותה תקופה. כך בעצם נכנסתי לעולם החינוך, ואת לימודי התואר והסמכה לרבנות השלמתי כשכבר הייתי מחנך"

כך זה התחיל.
"המכינה התחילה מצורך התיישבותי. אנשי הבקעה פנו אלינו כדי שנקים מוסד תורני בבקעה, ולאחר כמה גלגולים הגענו למעלה אפרים, ושם התקבלנו בחיבוק. התחלנו ממש מאפס. לפני חמש שנים בי"ז בתמוז עמדנו על גבעה ריקה וחלמנו איך תיראה המכינה, וכעבור כמה שבועות, בא' באלול, כבר פתחנו שנה עם 20 תלמידים חדשים ועוד 13 חברה משנה ב' שבאו איתנו מעלי".

 

אתגרים.
"היו הרבה. אחד מהם, שב"ה עמדנו בו בהצלחה, היה גיוס התלמידים. היו לנו מעט זמן והרבה ציפיות. חיפשנו אנשים עם חיבור להתיישבות, מוטיבציה ללימוד, יכולות חברתיות ורצון לתרום ולהשפיע".
מסירות אמיתית.
"הר"מים שמלמדים במכינה הם אנשי חינוך מסורים. משפחות שבחרו לעבור דירה לבקעה המרוחקת, מה שמצריך נסיעות רבות ומציף אתגרים בחינוך הילדים.
"אחד המאפיינים הבולטים של המכינה הוא המשפחתיות. החלטנו שלא נעבור את ה-50 תלמידים במחזור כדי שההיכרות תישאר אינטימית טובה ועמוקה. מה שעוד תורם לכך הוא שבתי הרמים מאוד דומיננטיים בחיי התלמידים. המסירות וההשקעה המשפחתית מקרינים על התלמידים ועל האווירה הכללית במכינה ויוצרים תחושה של שותפות,
משפחתיות וגאוות יחידה.
"הניהול השוטף של המכינה – מטבח, גינון, ניקיון – נמצא בידי התלמידים עצמם. לכתחילה ולא בדיעבד, מתוך תפיסה שהאחריות מגדלת את האנשים ובונה אותם".

חבורה של אריות.

"התגבשה חבורה מאוד עוצמתית, מלוכדת ומיוחדת בכוחות הפנימיים שלה. אריות אמיתיים. כך נוצרה מסורת של אנשים שרוצים בעבודת צוות. אוהבים את המקום, את העשייה. הכוח הגדול שמניע את המכינה מתגלה בין השאר בהכנה לצבא, בניווטים, בסדרת השטח המאתגרת, בהרצאות ובסיורים ברחבי הארץ".

רלוונטיות.
"שמנו לעצמנו מטרה להתחדש בכל שנה. העולם משתנה, הדור משתנה, כל הזמן צריך לחשוב איך לחדש ולמצוא את הנקודה בין עולם הרוח והאמונה למקום שבו הוא מחיה את הבחורים והופך קיומי בעבורם. בשביל זה צריך לשמוע אותם, את השאלות שלהם, ולהצליח לחבר אותם למקום שבו הם נמצאים מתוך עמל ודרישה והצבת יעדים גבוהים.
"אנו זוכים שהחבורה שעובדת איתנו היא של אנשי עמל רציניים שיודעים שכדי להגיע להישגים צריך לעבוד קשה".
הצורך באולם לימוד גדול.
"המכינה מתפתחת בכל שנה. בכל שנה מוסיפים עוד קרוון, מרחיבים עוד קצת את הפנימייה, פה כיתה קטנה, שם חדר אוכל קטן. מתקדמים. בית המדרש, כתפיסה מרכזית, ממלא מקום מרכזי בלו"ז של כל בחור במכינה, הקרויה למעשה מכינה ישיבתית, ובית המדרש הוא ליבת המקום שלה.
"אנו מוכרחים שיהיה לנו מקום רחב להעביר הרצאות ושיעורים מעבר לבית המדרש. המבנה הזה הוא צורך חיוני, והיסודות כבר באדמה. זה מה שיאפשר לנו לימוד מיטבי. הקורונה לימדה אותנו שחייבים מבנה נוסף כדי שנוכל לעמוד בהנחיות משרד הבריאות המחמירות ליישום רעיון הלימוד בקפסולות, למשל. לכן יצאנו בקמפיין גיוס שלמעשה נולד מהאתגר הכלכלי שהקורונה הביאה לפתחנו עם הגידול המתמיד במספר התלמידים".

התרומה לבקעת הירדן.
"המכינה מקיימת קשר ישיר ועקיף עם הקהילה במעלה אפרים בפרט ובבקעה בכלל, אם בהתנדבויות דרך מחלקת רווחה או אצל חקלאים בבקעה, אם במקום עבודה לתושבים, ובכלל ברוח ובנוכחות הצעירה והנמרצת של התלמידים: לראות מאה אנשים רצים יחד במד"ס ברחובות מעלה אפרים זה מחזה מלבב ומשמח. לא פעם אנשים מספרים לי כמה הם שמחים שהתלמידים שלנו הם חלק משמעותי מהיישוב".
הקשר עם הבוגרים.
"יש פה חיבור חי ומרתק. בוגרים באים לפה בחופשות מהצבא ובכל רגע שמתאפשר להם. למשל, בסוכות בא תלמיד, בנה לעצמו סוכה במכינה ולמד אפילו כשכל שאר התלמידים היו בחופש.
"זו מכינה צעירה, בסך הכול חמש שנים, וכבר שלושה בוגרים נשואים עברו לגור במעלה אפרים. הם מצטרפים לתוכנית לבוגרי צבא שהקמנו במכינה. מדי פעם מתאספים הבוגרים ברחבי הארץ ועושים מלווה מלכה, ואנחנו מגיעים לשם ומעבירים שיעור. בשבתות מגיעים לא מעט בוגרים.
"עוד דוגמה לקשר: בקורונה היה לנו שיעור בזום עם הבוגרים בכל שבת לפני כניסת השבת. אנחנו מדברים איתם הרבה על הצבא, לקראת חתונה, משתתפים בחתונות רבות וזוכים לקשר עמוק וטוב".

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…