לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט
בעקבות שליחותם האלוקית של משה ואהרון לשחרור בני ישראל, הורעו תנאי עבודת הפרך של ישראל והם באים בתלונות אל משה, ומשה פונה לה' ואומר ' לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי'?
מבאר הרב אלישע וישליצקי זצ"ל ['כדבר אלישע' על ספר שמות]: 'השאלה הראשונה של משה רבינו היא: "לָמָה הֲרֵעֹתָה", באופן כללי. השנייה: מהי מטרת השליחות? ועל גבי השאלות האלו מוסיף משה ומציין שמאז שהתחיל בשליחותו, נעשה מצבו של העם גרוע יותר. השאלות הללו הן שאלות נוקבות שאינן שייכות רק לדור של יוצאי מצרים. האם מותר להרהר אחר מידותיו של הבורא?
כתשובה לכך מביא הרב אלישע את דברי רבינו חננאל: 'אין זה לשון תלונה והטחת דברים, אבל הוא לשון שאלה, כי שאל משה בפני הקב"ה, המידה הזאת למה? צדיק ורע לו רשע וטוב לו? שהיה רואה לישראל בשעבוד גדול ועצום מול צרות רבות, ולמצרים הרשעים הכופרים היה רואה הצלחה ושלווה'.
מוסיף הרב אלישע: 'תשובת הקב"ה למשה: 'עתה תראה אשר אעשה לפרעה' – הייסורים האלה לישראל אינו אלא לכפול שכר על שכרם, זהו 'עתה תראה' וההצלחה לפרעה אינו אלא לכפול עונש על עונשו, זהו 'אשר אעשה לפרעה'.
החת"ם סופר מציע אפשרות אחרת בהבנת דברי משה רבינו: 'אע"פ שדיבר איתו קשות, מכל מקום שכרו איתו ופעולתו לפניו. כי משה רבינו הבין וידע שלא נכון לדבר כן עם הקב"ה: למה הרעותה… למה זה שלחתני ומאז באתי… וראוי היה להיענש על זה… אך להיותו מוסר גופו וגם נשמתו עבור ישראל להצלתם ולרחם עליהם – השליך נפשו מנגד והטיח דברים'
מבאר הרב אלישע: 'יש בדברים הללו חידוש גדול מאוד. אנו רגילים שהמושג 'מסירות נפש' הוא ביטוי למסירות הגוף. אנשים שנלחמו ונהרגו במסירות נפש למען קידוש השם, העם והארץ, על אף ששילמו בחייהם – במותם נשמתם זוכה למדרגה גבוהה מאוד. 'הרוגי מלכות אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם' אולם משה רבינו בשאלותיו הנוקבות, מוכן להקריב גם את עולמו הרוחני, את חיי עולם הבא שלו למען עם ישראל. מבחינת משה רבינו ענייניו האישיים לא עומדים כאן לדיון. הנושא היחיד שמעסיק את משה רבינו הוא כיצד להציל את בני ישראל? כיצד ניתן להקל מעליהם ולו במעט את עול השעבוד? לשם כך, מוכן משה רבינו למסור את הנפש ולוותר גם על כל העולם הרוחני שלו… ובזכות זה זכה משה רבינו למה שלא זכו לו האבות, כי הם לא יכלו לעשות ככה כי לא עליהם ציבור לנהגם…'
מנהיג אמיתי המוסר גופו ונפשו ואת כל עולמו למען עם ישראל, זה המנהיג האידיאלי שבו הקב"ה בוחר להנהיג את ישראל. ■