יהדות עכשיו

וימכרו את יוסף לישמעאלים

לא באמת חשבתם שלא היו יהודים בשכם בכלל, עדות ליהודים בשכם מצאנו בסוף המאה ה13- אז מתאר הרמב״ן כי בפרעות הטטרים בירושלים ברחו יהודי ירושלים והבריחו את ספרי התורה לשכם מה שמעיד אולי על קהילה קטנה במקום

צבי סוכות

עורך גילוי דעת

צבי סוכות

עורך גילוי דעת

עורך גילוי דעת

דומה כי בכל ההיסטוריה היהודית נגזר על יוסף הצדיק לסמל את האח המנוכר והנמכר. בעל החלומות המשנה למלך מצרים שכמו להכעיס, בוחרים אחיו לזרוק אותו לבור ולמכור אותו לישמעאלים תמורת נעלים בלויות. יוסף הצדיק הוא ללא ספק מהדמויות המשמעותיות ביותר סביב לידתו של העם היהודי. ארבע פרשות בתורה עוסקות בו, הוא הפך לסמל אוניברסלי של יושר, טוב, שמירת הברית ויציאה מהירה מעבדות למלוכה.
גם בשבוע האחרון אנשים כמו שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ יאיר לפיד וראש הממשלה נפתלי בנט בחרו להתבטא בחומרה חריגה מול ההשחתה הבזויה במתחם קברו של יוסף. לעומתם הכריז מושל שכם איברהים רמדאן כי הוא לא יאפשר לאף אחד לשפץ את קבר יוסף הצדיק המצוי בשליטה שלו. אנו תקווה כי הדרג המדיני לא יכנע לסחטנות ההזויה הזו ויאפשר ליהודים לשפץ את מתחם הקבר במהירות האפשרית.
את הכתבה המרכזית שלנו השבוע בחרנו להקדיש לנעשה בקברו של יוסף הצדיק.
המסורת סביב מתחם הקבר
במהלך אלפי השנים שחלפו מאז נטמן יוסף הצדיק בשכם כמעט ולא הייתה קהילה יהודית ענפה בשכם, אבל המסורות הנוצריות, השומרוניות והמוסלמיות שכן שכנו בעיר – שמרו את מקום הקבר כציון יוסף הצדיק. אמנם המוסלמים מכנים גם את אחד מחדרי מערת המכפלה כקבר ״נבי א-יוסוף״ אך את קבר יוסף בשכם הם מכנים ״יוסוף א-צדיק״. בני העדה השומרונית אף נהגו להתפלל במקום במשך מאות בשנים ועולי רגל יהודים רבים שהעלו את מסעם על הכתב תיארו את קבר יוסף. גם סופרי מסעות כמו מארק טווין מתארים בספריהם את קבר יוסף כמקום תפילה משמעותי.
יומנים הם נכס היסטורי, וכבר לפני כ-800 שנה כתב יהודי בשם מנחם בן פרץ החברוני יומן שהשתמר עד היום. ביומן העתיק מזכיר מנחם את המסע שערך לקברו של יוסף הצדיק בשכם. אחריו עוד ועוד עולי רגל יהודים מתארים את המקום כשדה רחב ומישורי יחסית שקרוב לעיר שכם. מול אלפי שנות מסורת ויומני מסעות עתיקים עמדו אנשי שמאל דוגמת שולמית אלוני שנהגו לקרוא לקבר יוסף ״קבר שייח׳ יוסוף״. חובבי העובדות בשמאל לא הביאו מעולם הוכחות שסותרות את המסורת העתיקה סביב מתחם הציון.
שכם – מאז ועד היום
כל מי שלמד תנ״ך שמע על שכם. קניית יעקב את חלקת השדה, שמעון ולוי שמבצעים תג מחיר בתושבי העיר ששתקו מול חילול אחותם, מעמד הברכה והקללה המתקיים עם הכניסה לארץ, כינוס גדול שעורך יהושע לכל עם ישראל עִם סיום חלוקת הנחלות, אבימלך בן ירובעל שהורג את אחיו ויותם אחיו עם משל האטד המפורסם. גם הממלכה התפצלה בעיר שכם כשבאו בני ישראל להמליך את רחבעם בן שלמה והוא מסרב להקלה במיסים. מאז, לא הייתה ממלכה מאוחדת לעם היהודי. בנוסף, מאז אין בתנ״ך עדויות נוספות לשכם, למעט אנשים שהגיעו ממנה לירושלים לאחר החורבן והופתעו לראות את ירושלים חרבה.
בשנים שלאחר מכן מוזכרת שכם בעיקר בזכות נוכחות העדה השומרונית. מסופר על טבח שערכו בני העדה ביהודים, על עזרתם לאלכסנדר מוקדון במלחמה, בניית המקדש בהר גריזים ואנטיוכוס אפיפנס שהפך את המקדש השומרוני לבית אלילים.
בסופו של דבר, מי שהחריב את העיר שכם העתיקה היה דווקא יהודי – יוחנן הורקנוס, המלך החשמונאי שנקם בשומרונים על הטבח שבצעו ביהודים והחריב את העיר עד היסוד.
בשנת 72 לספירה הנוצרית בונה טיטוס המלך הרומאי עיר רומאית חדשה וגדולה קרוב לשכם העתיקה, ניאפוליס (עיר חדשה) שמה. הערבים שלא יודעים לבטא את האות פ׳ מכנים אותה ״נבלוס״ עד היום. מהקמת ניאפוליס ועד לסוף התקופה הביזנטית לא נמצאו עדויות ליהודים בשכם.
כשהנוסע המפורסם רבי בנימין מטולדה מבקר בעיר במאה ה-12 למניינם ומתפלל בקבר יוסף הוא מדגיש כי ״אין יהודים בשכם״.
לא באמת חשבתם שלא היו יהודים בשכם בכלל, עדות ליהודים בשכם מצאנו בסוף המאה ה13- אז מתאר הרמב״ן כי בפרעות הטטרים בירושלים ברחו יהודי ירושלים והבריחו את ספרי התורה לשכם מה שמעיד אולי על קהילה קטנה במקום, מהצד השני, כ-500 שנה אחר כך מתאר רבי חיים פלאג׳י כי רבי יוסף קארו הטיל חרם על כל מי שידור דירת קבע בשכם בגלל אוכלוסיית השודדים שם. מה זה חרם? רבי חיים פלאג׳י מספר על סוחר שבנה דירה ובתי מסחר בשכם ולקח אותו אלוקים.
מאז ועד היום, פה ושם נמצאו עדויות למשפחות מעטות בשכם, אך ככלל – בעיר לא התקיימה קהילה יהודית גדולה במשך כ-2,000 שנה לפחות

קבר יוסף

מתחם הקבר לאחר נטישת צה״ל בשנת 2000 | מתוך הספר: קבר יוסף, כך נפרצה הדרך

יהודי משתטח על קבר יוסף

תפילה על הציון אחרי נטישת צה״ל | מתוך הספר: קבר יוסף, כך נפרצה הדרך

ישיבה חדשה בשכם – עוד יוסף חי
בשנת ה׳תשמ״ב לאחר פנוי ימית, בחור בשם רומם אלדובי שיצא עם טראומה כבדה מהפינוי, רצה לעשות משהו שיהיה משמעותי בבניין הארץ. מסתבר שטראומה לפעמים מביאה דברים לא רעים. הוא פנה לבני קצובר שהציע לו להקים ישיבה במבנה שסמוך לציון יוסף הצדיק בשכם. איך פותחים ישיבה במקום כזה? פשוט באים. רומם הלך בעצמו עם כמה ספרי לימוד ללמוד בקבר יוסף שבשכם. בתחילה נסע רומם מידי יום לבדו. לאחר חודש, כשהכיר יותר את המקום, פנה רומם למספר חברים מישיבת מרכז הרב וביקש מהם להצטרף. לאט-לאט הצטרפו אליו עוד ועוד חברים לישיבה שהקים – ישיבת ״עוד יוסף חי״. ישיבה שצה״ל והדרג המדיני סרבו להשלים עם קיומה. רק מה, באותן שנים למנוע מאנשים לשהות בציון יוסף הצדיק לא היה אפשרי ואישור לקיום ישיבה לא בקשו.
הישיבה ששכנה בלב העיר שכם ידעה עליות ומורדות. כסף לקיום הישיבה נאסף בקופה מיוחדת לה תרמו האורחים שבאו להתפלל בציון ועם השנים התפתחה הישיבה וצמחה עד לפנימיות מסודרות בישוב יצהר, חדר אוכל, מקווה ואברכים קבועים. אחרי כמה ראשי ישיבה שהתחלפו, בראשות הישיבה עמד הרב יצחק גינזבורג שמשמש כנשיא הישיבה עד היום. עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה הציב צה״ל שמירה קבועה במקום.
הסכמי אוסלו – מכירת יוסף השנייה
על פי הסכמי אוסלו קיבלה הרשות הפלסטינית את האחריות המלאה על העיר שכם שהוגדרה כשטח A. קבר יוסף שהוגדר כאתר חשוב ליהודים והדרך המובילה אליו הוגדרו כשטח C בשליטה ישראלית מלאה.
בשנת 1996 נסוגו כוחות צה״ל משכם והעיר נמסרה לידי יאסר ערפאת למעט מתחם הקבר. אדריכלי אוסלו החליטו לשנות מנוסח ההסכם ולקבוע כי בניגוד לקבר רחל, דרך הגישה לקבר יוסף תעבור לשליטה פלסטינית, מה שהפך את הגישה לקבר לתלויה ברצונם הטוב של כוחות השיטור של ערפאת. עוד באותו הלילה בו עזבו כוחות צה״ל את העיר התנפלו מאות ערבים על בניין הממשל הצבאי כשהמח״ט ניצן נוריאל רק בקושי הצליח לברוח מהמקום.
למחרת, מצאו במערכת הביטחון את מי להאשים – עשרות תלמידי ישיבת עוד יוסף חי שהגיעו למתחם הקבר כפי שנהגו למעלה מעשור, נעצרו ונלקחו למעצר בן 48 שעות באבו-כביר בעוון הפרת צו אלוף והגעה ללא תיאום.

הרב שלמה קרליבך עורך חופה בקבר יוסף

הרב שלמה קרליבך עורך חופה בקבר יוסף

ברית בקבר יוסף, משתתפים: אבי הבן הרב יעקב לוי, מח״ט שומרון רועי צוייג, ראש מועצת שומרון יוסי דגן והרב מרדכי גרוס שליט״א

ברית בקבר יוסף, משתתפים: אבי הבן הרב יעקב לוי, מח״ט שומרון רועי צוייג, ראש מועצת שומרון יוסי דגן והרב מרדכי גרוס שליט״א

אירועי מנהרות הכותל – מכירת יוסף השלישית
כבר בהמשך אותה שנה עם פרוץ אירועי מנהרות הכותל בערב חג הסוכות ה׳תשנ״ז, צרו כ-5,000 ערבים על מתחם הקבר, ירו, יידו בקבוקי תבערה ואבנים יחד עם כ-150 שוטרים מהרשות הפלסטינית. צה״ל, למרות המידע המוקדם על הפרעות המתוכננות לא נערך כראוי. הפורעים טיפסו על הגדרות, הניסו את החיילים פנימה לחדר פנימי בישיבה, ושרפו את מבנה הישיבה על אלפי ספרי הקודש שבתוכו. עם הגעת תגבורת של לוחמי מג״ב התייצב המצב והערבים עזבו את המתחם כשהם שורפים את רכבי הלוחמים שנותרו מאחור. חיילי גדוד חרוב שנכנסו כדי להציל את 40 הלוחמים במקום, נתקלו באש צולבת כבר בבתים הראשונים של שכם. בפרעות נרצחו שישה חיילי צה״ל ושמונה נוספים נפצעו.
לימים טען עוזי דיין אלוף הפיקוד דאז, כי הציב אולטימטום לרשות שיכבוש את שכם אם לא יאפשרו כניסה של כוחות צה״ל בתוך רבע שעה. לדבריו המחבלים נכנעו לאולטימטום שהציב.
מדחת יוסוף ז״ל – מכירת יוסף הרביעית
יומיים לפני ראש השנה ה׳תשס״א פרצה האינתיפאדה השניה. ביומו השני של ראש השנה הותקפו לוחמי מג״ב שהיו בקבר בידי מאות פעילי ״תנזים״ ושוטרים פלסטינים חמושים. הרמטכ״ל שאול מופז, אלוף הפיקוד יוסף איתן ומפקד האוגדה בני גנץ הגיעו למוצב בתל-עראס שמעל העיר שכם כדי לצפות בנעשה. אלפי מתפרעים הקיפו את הקבר, מתוכם מאות חמושים. לוחמי מג״ב התחננו לסיוע אך צה״ל בהוראת הדרג המדיני בחר לחכות לכוחותיו של ג׳בריל רג׳וב שהבטיח לראש הממשלה אהוד ברק כי כוחותיו יסייעו להרגעת המהומות ולמעבר כוחות צה״ל לשכם.
בשעה 14:45 נפצע לוחם מג״ב מדחת יוסוף מכדור שחדר לעמדה. הפלסטינים הבטיחו לסגן ראש השב״כ כי הם בדרכם עם אמבולנס לחלץ את הלוחם.
בשעה 16:28 כמעט כ-3 שעות אחרי הפציעה דווח רג׳וב כי הוא בעצמו בדרך למתחם הקבר. ההבטחות נותרו כולן ללא כיסוי.
בשעה 18:00 הורה הרמטכ״ל מופז למסוקים לפתוח באש על תוקפי המתחם. המסוקים ירו על מגרשים ריקים אבל די היה בירי המסוקים כדי להבריח את ההמון. רג׳וב ואנשיו הגיעו למתחם שהתרוקן ממתפרעים אך לא פינו את מדחת.
בשעה 18:40 הגיע לחפ״ק צה״ל מידע כי מדחת נפטר מאיבוד דם. רק ב-19:30 פינה אמבולנס פלסטיני את מדחת ובשעה 20:20 נקבע מותו.
במשך כל השעות הללו כוח צה״ל היה מוכן במרחק דקות ספורות מהקבר עם כל האמצעים כדי לפרוץ לעיר פנימה ולחלץ את הפצועים. הדרג המדיני בחר לסמוך על ג׳יבריל רג׳וב וחבורתו.

שבת שובה ה׳תשס״א – מכירת יוסף החמישית

בליל שבת שובה, בזמן בו בחטיבת שומרון עשו הכנות אחרונות לחילופי כוחות בקבר יוסף בשכם, נכנס לחדר מפקד האוגדה בני גנץ. ״כמה זמן ייקח מרגע הינתן הפקודה ועד לגמר פינוי הלוחמים והציוד מהקבר?״, הוא שאל. על פי עדות חיילים שנכחו במקום השאלה של גנץ הכתה בהלם את השומעים. המשמעות הובנה באחת. 

עד השעה 04:30 לפנות בוקר עזב צה״ל באופן סופי את מתחם הקבר. ממשלת ישראל החליטה להפקיר את המקום לחסדי הסמח״ט הפלסטיני שנשבע כי ישמור על הקבר.

מיד עם נטישת כוחות צה״ל החלו המונים לזרום למקום ולהשחית כל הבא ליד. כל דבר שאפשר היה לשבור נשבר. כיפת הקבר נהרסה, המבנים עלו באש והפורעים צבעו את שאריות הכיפה בירוק – הכול מול מצלמות הטלוויזיה ששידרו את הביזיון לעולם כולו.

בבואו לבית הכנסת בישוב אלון מורה שמע הרב הלל ליברמן הי״ד על נטישת קבר יוסף בלילה. ר׳ הלל שהיה דבוק בכל נפשו לדמותו של יוסף הצדיק הלך עטוף בטלית בסערת רגשות לכיוון העיר שכם. במרחק קצר מאלון מורה התנפלו עליו ערבים, רצחו אותו והחביאו את גופתו במערה סמוכה. יומיים אחר כך בזמן תפילת כל נדרי של יום כיפור נמצאה גופתו במערה. 

יומיים לפני נטישת הקבר כתב ר׳ הלל מכתב פומבי על קבר יוסף: ״מצבו של קבר יוסף הוא בעצם מצבה של מדינת ישראל כולה. מדינת יהודית קטנה בלב אזור ערבי עוין. על בסיס אותו צדק מוסרי שיש בהחזקת המדינה צריך להחזיק גם בקבר יוסף הצדיק על אף סביבתו העוינת והסכנות הכרוכות בזה. משה רבנו לא ציווה לקבור את יוסף דווקא בלב אזור ערבי עוין. הם באו לגור בנחלת אבותינו, הם רוצים את הארץ כולה והפתרון הוא רק כשנכיר את סגולתה האמיתית של ארץ ישראל ושל העיר שכם ונחזיק בהם כשאויבינו יודעים שלא יראו אף ויתור״ (גילוי נאות – הרב הלל הי״ד הוא אביה של אשתי. צ.ס).

שיפוץ מתחם הקבר והכניסות המאורגנות  

במשך עשר שנים אבטח צה״ל מידי פעם כניסות מאורגנות לתפילה בקבר יוסף, כניסות שמארגנת המועצה האזורית שומרון בסיוע מנהלת המקומות הקדושים שעל יד המועצה. מתנדבי המנהלת פועלים במהירות ובתוך דקות מתחם הקבר הופך למתחם כמו כל קברי הצדיקים בארץ. בשנים הראשונות, המבקרים הגיעו למתחם מלא בפיח שחור מנותץ ומפוחם ונאלצו לצאת בתוך כחצי שעה. בשנת ה׳תשע״א לאחר עבודה מאומצת של מועצת שומרון מול גורמי הצבא השונים, אישר צה״ל לשפץ מחדש את מתחם הקבר. הכיפה נבנתה מחדש ובמבצע לילי מיוחד בחול המועד סוכות בנתה חברת הבניה ״הר כביר״ את המצבה מחדש. 

בשנים האחרונות נכנסים בכניסות שמארגנת המועצה יחד עם המנהלת מידי שנה כ-25,000 יהודים בכל שנה בכ-14 כניסות מאושרות.

נתנאל שניר ראש מנהלת קבר יוסף, מספר כי בעשור האחרון ישנה עליה גדולה בכמות האנשים שמבקשים לבקר בקבר יוסף. ״יש ביקוש עצום ואנשים רוצים לבוא ולהתפלל, מגיעים אנשים מכל המגזרים ומכל העדות כשאנחנו מקפידים כל הזמן להדגיש כי קבר יוסף שייך לעם ישראל כולו ולא לאף מפלגה או גוף פוליטי״.

לדבריו של שניר המצב בו תחת ריבונות ישראל מתחם קבר יוסף נתון לחסדי הרשות הפלסטינית הוא בלתי נסבל ופעם אחר פעם מתבצעות פגיעות במתחם.

ניתן היום להירשם לכניסות במוקד 02-3011-700.

ההרס בקבר יוסף לאחר התפרעות הערבים

ההרס בקבר יוסף לאחר התפרעות הערבים

הרב הלל ליברמן הי״ד

הרב הלל ליברמן הי״ד

בן יוסף לבנת הי״ד

בן יוסף לבנת הי״ד

רצח בן יוסף לבנת הי״ד
בערב שביעי של פסח ה׳תשע״א נכנס בן יוסף לבנת להתפלל במתחם הקבר. בן יוסף (״בניו״) בן ה-24, יליד אלון מורה, השתייך לקבוצת חסידי קהילת ״שובו בנים״ מירושלים שנהגו להיכנס ללא היתר לקבר יוסף בשכם. החסידים האמינו בכוחה של התפילה ובכך שהכניסות הללו יובילו בסופו של דבר חזרה לקבר יוסף. במהלך כל השנים נכנסו החסידים ברכבם לעיר שכם ולקבר יוסף.
גם כותב שורות אלו כנער צעיר יחד עם תושבים נוספים מאזור גב ההר נהג להיכנס באותן שנים יחד עם חסידי ברסלב לשכם. הסכנה הייתה ברורה לנו, ידענו כי בשכם לא גרים אוהבי ישראל, ובכל זאת עד הרצח של בן יוסף לבנת לא חשבנו שהיא גבוהה מאוד. לפנות בוקר העיר ריקה מאדם והדאגה הייתה בעיקר מהשוטרים הפלסטינים שניהלו מרדפים אחרי הנכנסים. גם עם בניו עצמו נכנסתי לא פעם. בחור עם צחוק תמידי על הפנים ורצון שאף פעם לא נגמר ל״עוד חצי דקה על הציון״. בערב שביעי של פסח ירה שוטר פלסטיני למוות בבן יוסף לבנת ביציאה מקבר יוסף. בניו לא הזיק לאיש ונרצח כשיצא מתפילה. המחבל שרצח אותו שוחרר מהכלא בעקבות מחדלי חקירה של משטרת ישראל.
ה׳תשע״ו – הצתת קבר יוסף בפעם השניה
בשנת ה׳תשע״ו במהלך הפגנת המונים ערבית בשכם עלו מאות פורעים לכיוון קבר יוסף והבריחו את השוטרים הפלסטינים מהקבר. הפורעים נכנסו למתחם, העלו אותו באש ושברו מה שיכלו לשבור. השוטרים הפלסטינים חזרו והבריחו את הפורעים רק לאחר שכילו את זעמם בציונו של יוסף הצדיק.
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן פנה לממשלת ישראל ולראש הממשלה דאז בנימין נתניהו בבקשה להחזיר לאלתר את כוחות צה״ל לשמור על המתחם כפי שנקבע בהסכמי אוסלו. הבקשה נפלה על אזנים אטומות.
ה׳תשפ״א – בקבוקי תבערה וונדליזם בקבר
בחודש אב ה׳תשפ״א במהלך הפגנה מקומית נוספת הושלכו בקבוקי תבערה רבים למתחם הקבר ופורעים שהצליחו לחדור למתחם, זרעו בו הרס. תוך כדי הכניסה שנערכה מיד לאחר מכן וכשצוות המנהלת והמועצה אומדים את הנזקים, בוצע ירי לעבר הקבר וחייל צה״ל נפצע באורח קל.
ה׳תשפ״ב – השחתה והצתת הקבר פעמיים בשבוע
בשבוע האחרון הוצת וחולל הקבר פעמיים באותה המתכונת: הפורעים ״מניסים״ את השוטרים הפלסטינים מהמתחם, משתוללים, מציתים, שוברים והורסים והשוטרים ״מצליחים״ לחזור רק אחרי ההרס.
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ גינו בחריפות והבטיחו לשקם את ציון יוסף הצדיק. מושל שכם איברהים רמדאן פרסם הודעה לפיה הרשות הפלסטינית לא תאפשר לאף גורם זר לשפץ חזרה את המתחם וכי היא תעשה זאת בעצמה.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה