הרב גבי קדוש

חזקו ואמצו

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי המילים: "חזקו ואמצו", בלשון רבים, אך מיד בהמשך הפסוק עובר משה לדבר בלשון יחיד "וה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ". האלשיך הקדוש פרש שינוי זה כך: "אמר מה שתצטרכו להתחזק ולהתאמץ בל תיראו ואל תערצו… הוא בהיותכם בלתי בעלי אחדות ומתייחסים לרבים, כי על כן אמרתי בלשון רבים 'חזקו' אך אם תתאחדו אינכם צריכים דבר 'כי ה' א-לקיך עמך…' ומורא לא תעבור עליכם, כי הלא ה' א-לקיך עמך לא ירפך מלהיות לך רפיון, וכל שכן מורא ותשות כוח, ולא יעזבך מהיות עמך להמיתם על ידיך".
החלוקה ברורה: ברגע שאנו מפורדים ונמצאים במצב של רבים (תרתי משמע…) אזי יש סכנה של פחד מהגויים מכיוון שאיננו אגודה אחת, כבר אין בכוחנו להתמודד עם הסכנות, אך ברגע שאנו כאיש אחד בלב אחד אזי אין כבר צורך בחיזוק של "חזקו ואמצו", 'אינכם צריכים דבר', המצב מיד משתנה ל-"ה' אֱ-לקיךָ הוּא הַהֹלֵךְ עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ".
ברכתו של משה "חזקו ואמצו" מגלה את סוד הצלחתו של עם ישראל. כדי שנוכל להיות בגדר של יחידה אחת 'וה' הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ' ולא נהיה בבחינת רבים מפורדים. זה כוחה של אחדות בעם ישראל. כאשר אנו באים בשם ה', אנו מאוחדים סביב האידיאל הגדול של כניסה לארץ ועבודת ה' ממילא הקב"ה משנה את כל המציאות ולא נצטרך להתייסר יסורים מיותרים ואם חלילה וחס אנו מפורדים, הקב"ה מגלגל את המציאות כך כדי שנהפוך להיות מאוחדים וחזקים. 'אך אם תתאחדו אינכם צריכים דבר'.
במדרש מובא משל לכך: משל למה הדבר דומה לאגודה של קנים, ברגע שהקנים מחוברים אינם ניתנים לשבירה אך ברגע שהקנים מפורדים בקלות אפשר לשבור אותם.
דווקא לקראת סיום התורה, בסופו של תהליך ארוך ומייגע, לקראת פרידתו של משה רבנו מאתנו, לקראת האתגרים שעוד נכונו לנו בכיבוש הארץ ובישובה, מצווה התורה אותנו על האחדות והחיבור, כי הם הכוח המעמיד את בני ישראל בארץ ישראל.
נראה שברכת "חזקו ואמצו", בשבת האחרונה של השנה, היא אתגר גדול בשבילנו, כיצד למרות שיש חילוקי דעות בינינו נתחזק ונתאמץ שלא יהיו חילוקי לבבות. ■

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה