כץ ולעניין

חיבורים

לפעמים עומד האדם בפני זמנים לא פשוטים בחיים, בפני התלבטויות ואתגרים. לעיתים הדברים אמורים בחיים הפרטיים, או בחיים המשפחתיים, ולפעמים גם בחיים הציבוריים הלאומיים. נראה שפרשת יהודה העומד בפני יוסף שליט מצרים יכולה ללמד אותנו פרק חשוב על ההתייחסות הנכונה לרגעי משבר וקושי כאלה.
בפרשת ויגש, סיפור יוסף והאחים מגיע לשיא "לנקודת רתיחה".

 הלא הוא המפגש הטעון בין יהודה לבין השליט המצרי המאיים בכליאתו של בנימין! "ויגש אליו יהודה ויאמר…". נאומו של יהודה בפתיחת הפרשה, נאום של 17 פסוקים, משנה את כל המהלך, ומביא לחשיפתו של יוסף בפני האחים, ומכאן קצרה הדרך לאיחוד המשפחה עם ירידתם למצרים והפיכתם לעם.
מה יש בו בנאום של יהודה שמחולל את השינוי הגדול כל כך? האם בטענות שלו הוא מחדש משהו? בקריאה הפשוטה ביותר נראה שאין כמעט כל חידוש בדבריו. ואם כן עולה השאלה: כיצד הצליח הנאום הזה להמיס את לבבו של יוסף ולהביא לאיחוד המשפחה?
יהודה יודע כי מעשיו ונאומו יהיו בבחינת להיות או לחדול. יש לו סיכוי אחד ויחידי להצליח במשימה, אחרת בנימין יישלח כנראה לכלא לעולם. בשל גודל האירוע יהודה נוקט צעד נוסף מעבר לדיבור: ויגש אליו יהודה… יהודה מתקרב פיזית ונפשית אל יוסף. יהודה מבין שדיבורים לבדם כנראה לא יצליחו לשכנע את שליט מצרים, יש צורך בעוד מעשה המבטא רגש ויחס של קירבה. יוסף רואה ומרגיש אולי בפעם הראשונה בחייו הבעת רגש מצד אחיו אליו (גם אם יהודה לא יודע שמדובר ביוסף אחיו).
יוסף חווה כל כך הרבה השפלות ועלבונות ושנאה בבית אביו. בנוסף, יוסף חי כבר 22 שנה מחוץ לבית אביו: שנים ארוכות של הטרדות מצד אשת פוטיפר, שנים שבהם שהה בבית הכלא במקום קר ומנוכר ללא רגשות ויחסים תקינים, ועכשיו, הוא מגלה לראשונה יחס אנושי חם, מכבד, עם רצון לקירבה. יוסף אינו יכול לעמוד בפני זה ופורץ בבכי ומתוודע אל אחיו.
לאחר שיוסף אומר לאחיו כי הוא אחיהם כתוב "ולא יכלו לענות אותו כי נבהלו מפניו". יוסף מבין כי יש צורך במשהו שהוא יותר מסתם דיבור בכדי לפרוץ את מחסום הבהלה והפחד ועל כן אומר מיד לאחיו "גשו נא אלי, ויגשו". כעת גם יוסף וגם האחים מבינים את כוחה של הקירבה, של הרגש והיחס החם ביחסים הבינאישיים.
גם בזוגיות, לא ניתן לתאר במילים את החשיבות של הקירבה הגופנית והנפשית. חובה על כל אחד מבני הזוג ל"גשת" להתקרב, ולהתייחס בנימה אישית לבן/בת הזוג.
הקירבה – לא רק שבכוחה לשבר חומות של ניכור כעס, אלא בכוחה גם לאחד ולמזג. לעיתים הזוג אינו צריך לדבר אלא רק לגשת, להתקרב, לעשות צעד אחד קדימה ולהיות שם האחד בשביל השניה.
כולנו בחיינו האישיים, והחברתיים צריכים ללמוד מכך על חשיבות הקירבה, היחס האנושי, והחום שאנו מקרינים סביבנו. חום בכוחו להמיס לבבות ולשבור חומות בזכות הקירבה עוד לפני שאנו בכלל פותחים בדיבור…

עוד במדור זה

ב׳תאגיד׳ חייבים להתייחס גם לנושא שלא מדברים עליו: תוכן יוקרתי והציבור הדתי

ב׳תאגיד׳ חייבים להתייחס גם לנושא שלא מדברים עליו: תוכן יוקרתי והציבור הדתי

01 מטבע הדברים, אולפני האקטואליה ניזונים ממלחמות שמאל וימין, ולשם…
״האלימות תמיד הייתה, לאחרונה היא הוקצנה״

״האלימות תמיד הייתה, לאחרונה היא הוקצנה״

האלימות סביבנו הולכת וגוברת. פה ריב בכביש, שם קטטה ברחוב,…
"ברור שהבנאדם הזה צריך להוריד את הזקן שלו"

"ברור שהבנאדם הזה צריך להוריד את הזקן שלו"

ביום ראשון לפני כשבועיים שוחרר מכלא מעשיהו עזרא שיינברג לאחר…
הנהג שלנו הוא קורבן

הנהג שלנו הוא קורבן

בין אם בתחבורה הציבורית ובין אם לאו, שם לב למצב…
מתוק בלב

מתוק בלב

׳מתוק בלב׳ הקפיטריה המיוחדת של הילדים המיוחדים מלב בנימין הכתבה…
מאחז ימני בכיכר הטויטר

מאחז ימני בכיכר הטויטר

ליאור מלנבוים הוא יועץ טכנולוגי ויזם הייטק שמפרסם כבר במשך…
מאחז ימני בכיכר הטוויטר

מאחז ימני בכיכר הטוויטר

המידע נגיש לכולם אך לא כולם יודעים כיצד להוריד אותו.…
מסע הלום קרב

מסע הלום קרב

שמתי לב שלעיתים יש לי תגובות לא פרופורציונאליות לאירועים בחיים. …
אפשר להעביר את החופש הגדול בטוב ובנעימים

אפשר להעביר את החופש הגדול בטוב ובנעימים

זיוה מאיר (63), מנחת הורים ומשפחה ובעלת המיזם האינטרנטי “אמא…
מה בין פרוגרסיבים לשמרנים

מה בין פרוגרסיבים לשמרנים

השבוע החליטה שופטת בית המשפט המחוזי פנינה נויבירט, כי רשת…