יהדות עכשיו

טיפים לנוער לחופש הגדול

גם חברות הפרסום מנסות להרוויח וכמה שיותר. הן עושות הכול כדי להכניס לאתרים שלהן כמה שיותר צרכנים, תמורת כסף מפרסומות של גוגל, למשל, או כדי לקבל כסף מהאתרים עצמם. מי הצרכנים? לפרסומת לא ממש אכפת, העיקר שהיא משכה אותם לבור אפל מסוכן וחסר תחתית.

צבי רדלר, רכז נוער בפורום הדיגיטלי

רכז נוער בפורום הדיגיטלי

צבי רדלר, רכז נוער בפורום הדיגיטלי

רכז נוער בפורום הדיגיטלי

רכז נוער בפורום הדיגיטלי

מי האויב הכי גדול של החופש הגדול? ושל החופש של האדם בכלל?
הפתעה. המדיה.
מה הבעיה במדיה?
האמת, אני חולה על הטכנולוגיה. יש לי Ipad Tablet אנדרואיד Iphone ועוד הרבה ג'דג'טים. מאז שהייתי ילד החיים פה השתפרו פלאים. וייז, גיוס המונים, פייסבוק, Spotify.

מה הקטע של כל אלו שמבאסים אותנו כל הזמן על המדיה? יש היום יעילות מטורפת, במילואים האחרונים הקפצתי את כל המחלקה שלי תוך חמש דקות בקבוצת ווץ אפ. לפני הווץ אפ בצוק איתן לקח לי חמש שעות לקרוא לכולם. מה רע?
לפני שלושה שבועות מתקשר אלי ילד מהקיבוץ שבו אני גר: "שמעתי על המבצע שלכם, גלגל הצלה מהפכת הנוער, תוכלו לעזור לי?" "מה הבעיה?" שאלתי "מה קרה?"

 "תקשיב" הילד ספר באי נוחות, "לפני שבועיים קפצה לי איזה פרסומת בטלפון… היה שם איזה משהו נוראי, כבר שבועיים לא יוצא לי מהראש! 

צבי רדלר, כותב השורות, בכנס גלגל הצלה | צילום: מיכאל בן בארי

מה אני יכול להתקין בשביל להגן מזה, רימון? אבל אני יוכל להמשיך לראות כדורגל, נכון?! תוכל לדבר עם ההורים שלי?"

כמובן שלאותו ילד גיבור כבר עזרנו. דברנו באותו היום עם ההורים שלו, הם התקינו הגנה על הפלאפון, וכמובן הגדירו לו שגם יוכל לצפות בכדורגל…אבל דמיינו לעצמכם, כמה ילדים כמוהו נחשפו אבל לא מספרים? כמה ילדים ראו רצח בפלאפון והתביישו לספר?
זו המטרה הראשונה של מהפכת הנוער גלגל הצלה – אנחנו לא מוכנים שזה יקרה לאחים הקטנים שלנו.
מה זה גלגל הצלה?
גלגל הצלה זה ארגון שהוקם על ידי נוער מכל תנועות הנוער. לארגון שתי מטרות:
1. הגנה על ילדים מפגיעה ברשת. אין סיבה שילד קטן יישרט ככה.
2. ניסיון לשנות ולהגן על כלל האוכלוסייה מהתמכרות רעה לרשת.
החידוש הכי גדול בגלגל הצלה הוא שבני הנוער בעצמם עוברים ומתקינים הגנות למשפחה שלהם ולאחרים.
באתר שהקמנו עבור גלגל הצלה רכזנו את כל הכלים עם לינקים ודף הוראות מסודר באתר שלנו… (הוראות הגעה בהמשך). בהמשך אפנה אתכם לעקרונות ולכלים טכנולוגיים למניעת התמכרות וחשיפה, אבל לפני כן חשוב להבין את העיקרון- למה אנחנו מתמכרים לפלאפון? למה אנחנו לא מצליחים להוריד אותו מהיד?
ההתמכרות למדיה -דע את האויב
בזמן האחרון התפרסם סרט תעודי שנקרא מסכי עשן (The Social Dilemma). כראש צוות פיתוח תוכנה, אני מבין ברמה המקצועית דברים חמורים שנאמרו בסרט הזה.
בקצרה: התוכנות, האפליקציות והמשחקים ש'כאילו' מסופקים לכם חינם, תוכנתו לגרום לכם לעשות שלושה דברים:
– להשתמש בהם כמה שיותר.
– להפיץ אותם לכמה שיותר אנשים.
– אחרי שנתפסתם בחכה או התמכרתם, לראות פרסומות ולקנות כמה שיותר דברים.
אין מתנות חינם. גם ברשת, אנחנו לא צריכים לקנות מוצר – כי אנחנו המוצר.התוכנה והאלגוריתמים שפותחו בדיוק בשביל זה לומדים את ההרגלים שלכם, את תחומי העניין שלכם, מה יגרה אתכם להשתמש יותר ויותר. הלקוח האמיתי הוא חברות שרוצות לדעת עליכם כמה שיותר כדי למכור לכם כמה שיותר. וכמו במקרה של סם, המטרה כאן היא לגרום לכם להרגיש טוב עם דברים שעושים לכם. טוב לזמן קצר מאוד ואחר כך עושים לכם מאוד מאוד רע, רק כדי שמישהו אחר ירוויח מזה. תשומת הלב שלנו ושל הילדים שלנו נמכרת כל הזמן למרבה במחיר. ומה הכי יפתה ילד חכם וסקרן בגיל העשרה? מין? אלימות? הימורים? הכול יחד?
בכירי התעשייה כמו ביל גייטס וסטיב ג'ובס לא נתנו לילדים שלהם סמארטפונים עד שהיו בני 14. למה? כי הם יודעים כמה זה פוגע בהם.
גם חברות הפרסום מנסות להרוויח וכמה שיותר. הן עושות הכול כדי להכניס לאתרים שלהן כמה שיותר צרכנים, תמורת כסף מפרסומות של גוגל, למשל, או כדי לקבל כסף מהאתרים עצמם. מי הצרכנים? לפרסומת לא ממש אכפת, העיקר שהיא משכה אותם לבור אפל מסוכן וחסר תחתית.
תבינו, זה אתם, או הילד שלכם, נגד אלפי אנשים חכמים מאוד שפשוט עשו ניסויים: שינו קצת את האתר וראו שעוד נכנסים, יצרו תוכנות שבודקות ומודדות את צורת השימוש ומנתחות כל הזמן אם הצליחו לגרום לכם לקנות יותר ולהשתמש יותר.
זו הסיבה לנתון העצוב: 94% מהבנים בחינוך הממ"ד והממלכתי נחשפים עד סוף כיתה ט' לפורנוגרפיה, 73% מהבנות. לא כאן המקום לפרט את כל ההשלכות של ההתמכרות, בין השאר: סיכוי מוגבר לגירושין, רווקות מאוחרת, דיכאון, אובדנות ובדידות.
כלים למוגנות ברשת
אז מה עושים?
הנה כמה כלים קלים לשימוש ופחות מוכרים. אין שום סיבה שחברות תאבות בצע ישלטו בחיים שלכם: דבר ראשון: מדברים עם ההורים/אחים על שתי הבעיות המרכזיות: חשיפה לתכנים מזיקים והתמכרות. עצם זה שהאדם עובר להתגוננות ומודע לבעיה – כבר משפר מאוד את המצב.
דבר שני: כל התמכרות נכנסת באיזה וואקום, מתוך שעמום וחוסר סדר. אם באמת אתה רוצה להיות גדול בחופש הזה – תעשה לעצמך יעדים קטנים ויעדים גדולים. תבחר, האם אתה רוצה להירקב מול המסך? או כמו בני נוער תותחים שהצטרפו אלינו לגלגל הצלה תעשה משהו גדול עם החיים שלך?

חוץ מלהצטרף אלינו ל"גלגל הצלה", תבחר יעד גדול – להרוויח כמה אלפי שקלים, ללמוד מסכת משנה בעל פה. תבחר יעד קטן – בכל יום לסגור את הפלאפון באחד עשרה בלילה, ללכת לישון לקום בשבע ולצאת לריצה.

תבחר. האם אתה מתמכר למדיה, או חופשי להיות מי שאתה

אני מדבר מהניסיון שלי, בתור נער הייתי משחק לילות שלמים ברשת, ואחרי לילה כזה אתה מרגיש כל כך מרוקן וחסר משמעות… היום לעומת זאת אני מכור לשיעורים של הרב ראובן ששון במלאה הארץ דעה, אבל אחרי כל שיעור שאני שומע, אני מרגיש יותר חי ואמיתי מאי פעם.

ועכשיו אחרי שעשית לך רשימה של מטרות גדולות וקטנות, זה הזמן לרתום את הטכנולוגיה לעזרתך.

ריכזנו לכם את כל הכלים שאנו מכירים, רובם הגדול חינם, שיכולים לעזור לכם. הכלים מסודרים בזה אחרי זה כולל קישורים להתקנה והוראות. חפשו בגוגל "גלגל הצלה מהפכת הנוער".

יש שלוש חוברות שעוזרות בתהליך ההתגברות על כל התמכרות רשת (כולן זמינות באתר): 

1. חוברות ויומן לב חופשי – איתן זימן.

2. הסטורי שלי – לוקחים אחריות, איתי שאוליאן וסער חלק.

3. לראות טוב – חוברת לנוער שאני כתבתי. לראות טוב מתרכזת בעיקר בצד המוסרי, ונועדה לתת את המוטיבציה והאמונה שה' אוהב אותנו לא משנה מה, ושאפשר לתקן הכל.

חפשו בגוגל 'גלגל הצלה מהפכת הנוער', הצטרפו לקבוצת הווצאפ, או מלאו את הפרטים שלכם בגוגל פורמס… אחרי כל שיחה עם מאות בני הנוער שכבר הצטרפו אני מתמלא אופטימיות. הדור הזה מדהים – מלא כוחות, אכפתי. לכם בני הנוער אני שוב אומר – אני בטוח שתצליחו במאבק.

ומה אם אני כבר מכור לרשת?

חייב לשתף את הדברים שדוד בן חמו, אחד מרכזי השטח של הארגון כתב:

"היה באמת פצצות לגבות. הייתה זרימה והתלהבות של כולם! ובאמת, אני באופן אישי לא ידעתי שזה באמת נוגע לכווולם… אתה בא לבן מיעוטים עם מראה קשוח, זורק לו משפט "אנחנו ארגון גלגל הצלה…" וכדי שלא תהיה אי נעימות אז אנחנו מוסיפים מיד: 'לא קשור יהודים ערבים כולנו ביחד בצרה הזאת!' ומה הוא עונה לנו? 'עזוב אותך יהודים ערבים אנחנו לא בכנסת!' ישר הוא בא וסורק את הברקוד.. האמת?! אותי זה ממש חיזק. והיה עוד מישהו שהחבר שלי אמר לי- 'בא נלך אליו'. עניתי לחבר- 'עזוב! תראה איזה סמארטפון ענק יש לו!' בסוף הלכנו… הבנאדם סרק את כל ארבעת הברקודים. אמר לנו שהוא בעצמו עכשיו מתחיל להמעיט בשימוש המדיה בגלל כל הסיפור הזה… ויש לו אחות שהוא מודאג לגביה, והוא בקש שנעזור לו לשים לה הגנה פשוט מטורף ומחזק".

תכל'ס

נער או נערה יקרים, תבחרו. אל תזרמו! האם תירקבו מול המסך, ובעצם תהיו חלק מתרבות שחושפת ילדים קטנים לרצח ופורנוגרפיה? או שתצטרפו אלינו לגלגל הצלה?! חברים, שורה תחתונה חבורה של בעלי הון אינטרסנטים עשו עלינו סיבוב. הם דופקים את המוח של הילדים שלנו.

אנחנו קבוצת מבוגרים מתוך הפורום הדיגיטלי ומתנדבים חדשים שהתלכדו סביב הארגון נוער החדש. כל אחד עוזר במה שהוא יכול, שיתוף ברשת, הסעות לנוער, יצירת קשרים ותיאום הרצאות למבוגרים ונוער. גם מבוגרים מוזמנים להצטרף. מגיע להם.

הנוער יצליח. אין להם ברירה אחרת. זה הדור האחרון שלא גדל מהגן לסמרטפון. הדור האחרון שיודע מה זה קשר נורמאלי בין בני אדם.

אבל כמה מהר הם יצליחו? וכמה ילדים נספיק להציל?

בסוף זה תלוי בך.

נ.ב. בפורום הדיגיטלי ובעזרת גלגל הצלה אנו גם מעבירים הרצאות לקהילות – דבר ראשון לבני הנוער שמצטרפים אלינו ואז גם למבוגרים. זו נוסחה גאונית שבה בני הנוער שיש להם לרוב יכולת טכנולוגית גבוהה יותר – משתפים פעולה עם המבוגרים – ובעצם כך מגנים על קהילה שלימה. 

 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה