גליון 511

כץ ולעניין

כוח הדיבור

שילה כץ

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

כוח הדיבור

שילה כץ

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

אחרונים במדור זה

כח ללקוח

כח ללקוח

זכויות עובדים הוא נושא שכל מדינה דמוקרטית עוסקת בו: שעות…
מודעות קשובה

מודעות קשובה

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
יגעתם ומצאתם - תאמינו

יגעתם ומצאתם - תאמינו

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
טובים השניים

טובים השניים

אנו נמצאים בעיצומו של מנהיגות משה אדון הנביאים. קראנו בתחילת…
לעיני כל ישראל

לעיני כל ישראל

שלוש המילים האחרונות בפרשת וזאת הברכה שבסוף התורה הינם "לעיני…
ילד - נער - בחור - בוגר

ילד - נער - בחור - בוגר

בתחילת פרק ב' מסופר על בן לוי (עמרם) הלוקח את…
מי אלה?

מי אלה?

בפרשת ויחי, יעקב אבינו מסיים את חייו במצרים מוקף ומסובב…

לפני כמה שבתות, בפרשת חקת, קראנו על אירוע מכונן בחיי העם ובעיקר בחיי משה, מנהיג העם. עם ישראל מתלונן בפני משה שאין מים, והקב"ה מצווה את משה לקחת את המטה, להקהיל את העם ולדבר אל הסלע שיוציא לעם ישראל מים. משה לוקח את המטה, מקהיל את העם, מדבר קשות אל העם ואז מכה בסלע פעמיים, ויוצאים מים. הקב"ה כועס ואומר: "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל לכן לא תביאו את העם הזה אל הארץ אשר נתתי להם".

מייד עולה השאלה: מדוע דיבור אל הסלע נחשב קידוש השם, ואילו הכאתו נחשבת חילול השם? 

הרי אילו היה אפשר שנראה בעינינו מישהו המוציא מים מסלע בדיבור או מוציא מים מסלע בהכאה, האם היינו מרגישים איזה שוני בנס העצום? מה בדיבור לסלע מקדש שם שמיים יותר מהכאה בסלע?

ידועים המדרשים העומדים על הנקודה הנ"ל ואומרים ששיטת ההנהגה של המדבר, אשר הייתה במהותה ניסית וכללה ניסים יום-יומיים (מן, באר, ענני כבוד, לבוש), כבר הייתה רלוונטית פחות לדור הנכנסים לארץ. לקראת הכניסה לארץ שיטה זו צריכה להיפסק, ותחתיה צריכה לבוא שיטה של הנהגה ארצית יותר הכוללת דיבור, שיח, שכנוע.

ואני רוצה להוסיף: בציווי הראשוני של הקב"ה למשה נאמר: "קח את המטה והקהלת את העם ודיברתם אל הסלע ונתן מימיו והוצאת להם מים מן הסלע והשקית את העדה ואת בעירם". בפעולה עצמה נאמר: "וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמיים ויצאו מים רבים ותשת העדה ובעירם".

ההבדל בין שני המקרים הוא זה: בדיבור אל הסלע או בדיבור אל כל אדם אחר ניתנת לבן השיח האפשרות "להוציא את מימיו", את מה ששלו, שמיוחד רק לו. על ידי דו-שיח, הסבר, שכנוע, אפשר להפיק מהאחר את מימיו שלו, את הייחודיות שלו, את מה שהוא ורק הוא יכול לתת. לעומת זאת על ידי מכה נוכל להוציא מהאדם שמולנו את מה שאנחנו רוצים שיוציא, אבל זה לא יהיה שלו.

בזוגיות וגם בהורות אפשר לקבל את מה שמבקשים בדרכים רבות. אין כמו לזכות ולקבל מהאהובים עלינו את בקשתנו בדרך של דיבור ושיחה שבה הם ייתנו מעצמם, ייתנו את עצמם, את כל כולם.

כוח הדיבור הוא הכוח שבו ניחן האדם הראשון ובו נבדל מכל חיות הארץ. "נפש חיה" = רוח ממללא.

אנו כבני זוג וכהורים חייבים להשתמש בכוח זה של דיבור על מנת לייצר שותפות אמיתית ואווירת הבנה, קבלה ונתינה בין בני הזוג, בין כל בני המשפחה, ומשם גם לכל בני החברה. ומתוך שיח זה כל אחד ואחד יגלה את כוחותיו הפנימיים.

הכותב הוא בעל קליניקת 'מיזוג' – זוגיות. התחדשות. העצמה.

לתגובות : meezoog1@gmail.com ,054-7002069

 

אחרונים במדור זה

כח ללקוח

כח ללקוח

זכויות עובדים הוא נושא שכל מדינה דמוקרטית עוסקת בו: שעות…
מודעות קשובה

מודעות קשובה

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
יגעתם ומצאתם - תאמינו

יגעתם ומצאתם - תאמינו

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
טובים השניים

טובים השניים

אנו נמצאים בעיצומו של מנהיגות משה אדון הנביאים. קראנו בתחילת…
לעיני כל ישראל

לעיני כל ישראל

שלוש המילים האחרונות בפרשת וזאת הברכה שבסוף התורה הינם "לעיני…
ילד - נער - בחור - בוגר

ילד - נער - בחור - בוגר

בתחילת פרק ב' מסופר על בן לוי (עמרם) הלוקח את…
מי אלה?

מי אלה?

בפרשת ויחי, יעקב אבינו מסיים את חייו במצרים מוקף ומסובב…

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
גלילה למעלה