גליון 511

כץ ולעניין

כפילויות

שילה כץ

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

כפילויות

שילה כץ

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

אחרונים במדור זה

כח ללקוח

כח ללקוח

זכויות עובדים הוא נושא שכל מדינה דמוקרטית עוסקת בו: שעות…
מודעות קשובה

מודעות קשובה

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
יגעתם ומצאתם - תאמינו

יגעתם ומצאתם - תאמינו

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
טובים השניים

טובים השניים

אנו נמצאים בעיצומו של מנהיגות משה אדון הנביאים. קראנו בתחילת…
לעיני כל ישראל

לעיני כל ישראל

שלוש המילים האחרונות בפרשת וזאת הברכה שבסוף התורה הינם "לעיני…
ילד - נער - בחור - בוגר

ילד - נער - בחור - בוגר

בתחילת פרק ב' מסופר על בן לוי (עמרם) הלוקח את…
מי אלה?

מי אלה?

בפרשת ויחי, יעקב אבינו מסיים את חייו במצרים מוקף ומסובב…

כולנו יודעים שכדי להדגיש דבר מה באוזני השומעים לעיתים יש צורך לחזור על הדברים פעם נוספת. גם התורה מדגישה את חשיבות העניין בתבניות של מילה החוזרת על עצמה פעמיים (בצורה מעט שונה): "פתוח תפתח", "הענק תעניק", "הכה תכה", "אבד תאבדון", "סקול ייסקל", "ירה יירה", "עשר תעשר", "שמוע תשמע" ועוד.
פירוש 'הכתב והקבלה' שואל על המילים "פתוח תפתח": למה הוצרך להכפיל את המילה, בעוד בפסוק הקודם נאמר "לא תקפוץ את ידך" רק פעם אחת? עונה על כך 'הכתב והקבלה' שהתורה ראתה כי לקפוץ את היד ולסוגרה קל לאדם יותר מלפתוח אותה לעני.  כלומר, התורה זיהתה כי בנקודות ועניינים מסוימים כנראה קשה לאדם הפרטי (או לעם ישראל כחברה) לבצע את המוטל עליו, והרגש הטבעי של היחיד (או של החברה) יהיה להימנע מלבצע את הציווי, ועל כן ראתה צורך וחשיבות לחדד ולהעצים את הציווי על ידי הכפלת המילה כדי להדגיש את חשיבותו ונחיצותו.

גם בזוגיות, שבה שני אנשים שונים מעולמות שונים, מבתים שונים, מחינוך שונה, מרקע שונה, מתחברים לזוג והופכים ל"בשר אחד", לפעמים הרגש הטבעי של כל אחד ואחת הוא עדיין לדאוג לעצמו: להרגלים, למנהגים, למסורת, לערכים, לצורת החינוך, לתובנות, למחשבות, לרצונות, לדעות שלהם, ולא לחשוב מספיק גם על ההרגלים, המנהגים, המסורת, הערכים, צורת החינוך, התובנות, המחשבות, הרצונות, הדעות של בני הזוג.
חשוב כי כל אחד ואחת בהכירם את עצמם ואת אישיותם ידעו להכפיל את המילים והמעשים הנוגעים לזוגיות ולתת להם את הבמה המכובדת ואת הדגש הראוי. הדבר מכוון כמובן למילים ולמעשים בעלי הקונוטציה החיובית: פתוח תפתח, העניק תעניק, נתון תיתן, דבר תדבר, נוכח תנכח, ספר תספר, שתף תשתף וכדומה.

אחרונים במדור זה

כח ללקוח

כח ללקוח

זכויות עובדים הוא נושא שכל מדינה דמוקרטית עוסקת בו: שעות…
מודעות קשובה

מודעות קשובה

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
יגעתם ומצאתם - תאמינו

יגעתם ומצאתם - תאמינו

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
טובים השניים

טובים השניים

אנו נמצאים בעיצומו של מנהיגות משה אדון הנביאים. קראנו בתחילת…
לעיני כל ישראל

לעיני כל ישראל

שלוש המילים האחרונות בפרשת וזאת הברכה שבסוף התורה הינם "לעיני…
ילד - נער - בחור - בוגר

ילד - נער - בחור - בוגר

בתחילת פרק ב' מסופר על בן לוי (עמרם) הלוקח את…
מי אלה?

מי אלה?

בפרשת ויחי, יעקב אבינו מסיים את חייו במצרים מוקף ומסובב…

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
גלילה למעלה