גליון 511

כץ ולעניין

להיות או לעשות?

שילה כץ

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

להיות או לעשות?

שילה כץ

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

אחרונים במדור זה

כח ללקוח

כח ללקוח

זכויות עובדים הוא נושא שכל מדינה דמוקרטית עוסקת בו: שעות…
מודעות קשובה

מודעות קשובה

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
יגעתם ומצאתם - תאמינו

יגעתם ומצאתם - תאמינו

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
טובים השניים

טובים השניים

אנו נמצאים בעיצומו של מנהיגות משה אדון הנביאים. קראנו בתחילת…
לעיני כל ישראל

לעיני כל ישראל

שלוש המילים האחרונות בפרשת וזאת הברכה שבסוף התורה הינם "לעיני…
ילד - נער - בחור - בוגר

ילד - נער - בחור - בוגר

בתחילת פרק ב' מסופר על בן לוי (עמרם) הלוקח את…
מי אלה?

מי אלה?

בפרשת ויחי, יעקב אבינו מסיים את חייו במצרים מוקף ומסובב…

אסכולות שונות בעולם הדעות מתחבטות בשאלה מה חשוב יותר, להיות (being) או לעשות (doing). אינני מעוניין להכניס את ראשי בין ענקי הרוח אלא לתת את הזווית הקטנה שלי בתחום הזוגיות. חלק נכבד מקשר זוגי נבנה על ידי הימצאותם של שני בני הזוג יחדיו. עצם ההימצאות יחד מולידה סיטואציות, מייצרת חוויות, מכניסה אתגרים, מעמיסה קשיים, מאפשרת ניסיונות ובעיקר מקרבת. אך לא די רק להיות בצוותא, אלא חייבים להיות נוכחים זה עם זה.

נוכחות (presence) אינה רק שני גופים השוהים יחד בחלל אחד. נוכחות משמעה הקשבה, התרכזות, התייחסות, אמפתיה, השתתפות.

הנוכחות של בן הזוג חייבת להיות מלאה. אומנם כולנו חושבים שאנו בעלי יכולות של ריבוי משימות (מולטי-טאסקינג), אך האמת היא שרובנו (ובעיקר הגברים) אנשים של פעולה אחת.

כשם שלא היינו רוצים לשבת בכלי רכב שנהגו עסוק במיליון דברים אחרים נוסף על הנהיגה שלו, כך גם בחיינו הזוגיים איננו מעוניינים לחיות עם אדם שהקשב והריכוז וההתייחסות שלו אלינו יתווספו על מיליון דברים אחרים.

יש בזוגיות גם אגואיסטיות בריאה: אנו רוצים את בן הזוג שלנו באופן מלא; מכוון, מרוכז, קשוב, עסוק בכאבים, בשמחות בכעסים וברגשות שלנו. איננו יכולים לקבל חצי הקשבה או הנהוני ראש או הבעות פנים בלבד. אנו צריכים את כולו איתנו.

להיות נוכח אין משמעותו להסכים או לקבל את דברי האחר ומעשיו תמיד, אבל משמעו להתעניין במה שהאחר אומר, חווה ומרגיש, לחשוב על זה ולהתייחס לזה.

הפסוק באיכה אומר "שפכי כמים ליבך נוכח פני ה'". כדי לשפוך את הלב באמת חייבים שמישהו יהיה נוכח איתנו. לעיתים יהיה זה מישהו פיזי, אדם, ולעיתים הקב"ה, אבל חייבת להיות נוכחות של מ(י)שהו אחר מאיתנו.

רק בהתייחסות אל הנוכח אפשר שהאדם ייפתח ויגלה את סודות נפשו. הגילוי חייב להיות כלפי האחר. אם נרצה שבן הזוג שלנו יגלה לנו את סודות נפשו, אנו חייבים להיות נוכחים עימו נוכחות מלאה ומוחלטת.

הכותב הוא בעל קליניקת 'מיזוג' – זוגיות. התחדשות. העצמה.

לתגובות : meezoog1@gmail.com ,054-7002069

 

אחרונים במדור זה

כח ללקוח

כח ללקוח

זכויות עובדים הוא נושא שכל מדינה דמוקרטית עוסקת בו: שעות…
מודעות קשובה

מודעות קשובה

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
יגעתם ומצאתם - תאמינו

יגעתם ומצאתם - תאמינו

בכל רחבי העולם היהודי סיימו השבוע את לימוד מסכת מגילה…
טובים השניים

טובים השניים

אנו נמצאים בעיצומו של מנהיגות משה אדון הנביאים. קראנו בתחילת…
לעיני כל ישראל

לעיני כל ישראל

שלוש המילים האחרונות בפרשת וזאת הברכה שבסוף התורה הינם "לעיני…
ילד - נער - בחור - בוגר

ילד - נער - בחור - בוגר

בתחילת פרק ב' מסופר על בן לוי (עמרם) הלוקח את…
מי אלה?

מי אלה?

בפרשת ויחי, יעקב אבינו מסיים את חייו במצרים מוקף ומסובב…

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
גלילה למעלה