גליון 511

חברתי

מאחז ימני בכיכר הטויטר

מוריה אופיר

מוריה אופיר

הרשת החברתית היוקרתית טוויטר הפכה לבימה ימנית בה החשבונות המשפיעים ביותר הם של ינון מגל, גלית דיסטאל, עמיחי שקלי ועוד אישי ציבור ימניים • בנימין נתניהו עצמו נאבק ברשת על המקום הראשון עם ינון מגל ורק במדד האחרון הצליח לעקוף אותו • טוויטר – הבמה שלך

ליאור מלנבוים הוא יועץ טכנולוגי ויזם הייטק שמפרסם כבר במשך שנה מדי רבעון את מדד הפופולאריות וההשפעה של משתמשים פעילים בטוויטר. במקום הראשון ברבעון הנוכחי נמצא בנימין נתניהו, אחריו ינון מגל ואת המקום השלישי תופסת גלית דיסטל אטבריאן. בין 50 המשפיעים ביותר נמצאים גם בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ועמית סגל. לצידם תוכלו למצוא את מרב מיכאלי, בן כספית ויאיר לפיד.


"את הדוח הזה אני מוציא ללא מטרות רווח, בהתנדבות למען הציבור", אומר מלנבוים. "לטוויטר יש API שדרכו ניתן למשוך את המידע על משתמשי טוויטר, מה הם צייצו וכמה לייקים ותגובות הם קיבלו. המידע נגיש לכולם אך לא כולם יודעים כיצד להוריד אותו. השרת שלנו מושך את המידע בתקופת זמן של כל חודש או רבעון. אנחנו מבצעים נירמול למידע כדי לאפשר תמונה יותר משקפת ולמנוע מציאות שבה משתמשים מדורגים בצורה לא מדויקת".
איך ניתן לעקוץ את המערכת?
"יש כאלו שמצייצים הרבה ומקבלים מעט תגובות או כאלו שמדי פעם זורקים ציוץ ומקבלים הרבה תגובות, אבל זה חד פעמי ואין להם באמת השפעה בטוויטר. כדי שהנתונים יהיו יותר אמינים אנחנו מחשבים את הדירוג לפי ה 100-150 ציוצים הכי טובים של כל משתמש".
איך הגעת לפרסום הדוח מדי רבעון?
"אני מתעסק בטכנולוגיה מעל 20 שנה, ובשנים האחרונות ניתן לראות כיצד הטכנולוגיה והרשתות החברתיות משפיעות על הפוליטיקה העולמית ובכך גם על החיים של כולנו.
ניתן היה לראות את זה בצורה ברורה בארה״ב עם החשבון של הנשיא דונלאד טראמפ".
מלנבוים ניסה לבדוק בדרך הזו גם לגבי הסתה ברשת בבחירת האחרונות ומצא שאלו שהכי קראו להסתה היו אביגדור ליברמן ויאיר לפיד. בנימין נתניהו, לדבריו, שמר על ממלכתיות.

גם כשהחלו החיסונים הוציא מלנבוים דוח שהראה כי אישים המייצגים את השמאל לא תמכו בהם, ואילו לאחר התחלפות הממשלה הם החלו לפרסם ציוצים שכן קוראים לציבור להתחסן.
"רשת טוויטר, בשונה משאר הרשתות החברתיות, היא הזירה הפוליטית. הדמויות המובילות בה הם פוליטיקאים ואנשי תקשורת שמזוהים עם דעותיהם כמו בנימין נתניהו, נפתלי בנט, יאיר לפיד, שמעון ריקלין, ינון מגל ובן כספית", אומר מלנבוים, "הרשת מבוססת על טקסטים של אקטואליה וכולם נמצאים שם".
למה הזירה שם היא מאד ימנית?
"זה שהיא יותר ימנית זה דבר שהתפתח בחודשים האחרונים, יש ירידה משמעותית בכמות התגובות והלייקים של המשתמשים מצד הקואליציה ובאופוזיציה נשארה אותה כמות תגובות. בדוח האחרון שהוצאנו רוב המשתמשים שיוצרים הכי הרבה רעש והשפעה הם מהצד הימני יותר. טוויטר החלה כרשת סלבס גם בחו"ל וגם בארץ, כדרך של מפורסמים לתקשר עם הקהל שלהם. בזמנו זה היה דבר חריג והחל כתרבות פנאי. בשנים האחרונות היא זרמה לצד הפוליטיקה והתקשורת בכל העולם. אצלנו בארץ אין אנשי בתקשורת ופוליטיקה שלא נמצאים שם".
מה ייחודי בטוויטר לעומת הפייסבוק?
"עצם היכולת לנהל דו שיח ישיר של פוליטיקאים ואנשי תקשורת מול הציבור. בטוויטר מגיבים מהר ולא כל פוסט הוא מלאכת מחשבת. זה מושך את הקהל. לכן יותר ויותר אנשים נמשכים לשם ורוב השיח הוא סביב זה. הפייסבוק הוא יותר אישי ויש בו פחות גישה לאנשים שאתה לא מכיר אותם. אם תעקוב אחרי מי שאתה לא מכיר בפייסבוק זה עלול ליצור מבוכה, אבל בטוויטר הגישה היא יותר פורמלית – זו רשת של בעלי דעה ואני עוקב אחרי מישהו בגלל דעותיו".
לאחרונה התבצעו חסימות של חשבונות הטוויטר של בנצי גופשטיין וברוך מרזל. שאלה שרבים שואלים היא מה החשש שגם בטוויטר ישתיקו את קול הימין. "אין לי דרך לדעת איך החסימה עובדת בפועל", אומר מלנבוים. "דעתי היא שלא נכון לחסום חשבונות, זה דבר מסוכן שמוציא את העיקר מהרשת החברתית. אני מבין שיש בעייתיות עם פייק ניוז והכחשות. זה נושא מורכב שאין לו תשובה פשוטה, אבל לחסום חשבון זה לא שייך".

עד כמה הטוויטר באמת משפיע?
"לפי נתונים רשמיים של טוויטר – יש בישראל כחצי מיליון משתמשים פעילים. אני יכול להוסיף שכמעט כל חברי הכנסת והנורווגים שלהם פעילים בטוויטר, כל אנשי התקשורת בישראל, אושיות רשת, ולא מעט מהאנשים החזקים במשק נמצאים שם. עד כמה הם משפיעים? אני יכול לתת לך דוגמא: יום לאחר שפרסמנו את דוח החיסונים, מירב מיכאלי וגדעון סער פרסמו לפתע שהם בעד חיסונים, 

אולי בזכות זה כמה אלפי אנשים התחסנו. הטוויטר משפיע על אנשי תקשורת ופוליטיקאים. כל אדם יכול לספק להם מידע בצורה ישירה ולהשפיע. גם במבצע "שומר החומות", יאיר קראוס ומאיר ליוש דיווחו מהשטח דרך טוויטר ובסופו של דבר הנושא צף. היו גם מי שהתפרסמו דרך הטוויטר".
איך לדעתך ינון מגל שומר כמעט תמיד על המקום הראשון מבחינת השפעה?
"הקהל בטוויטר מחפש להזדהות עם הציוצים. ככל שאדם יותר פעיל בנושאים אקטואלים שפונים לקהל שלו ומגיב לאלו עם דעות הפוכות מהקהל שלו, הוא זוכה ליותר תגובות. בעולם של פייק ניוז, בה רמת האמינות של התקשורת המוסדית בירידה מתמדת, הקהל של אותו איש מוכר רואה בו את הדרך היחידה להתעדכן במה שבאמת קורה ולקבל חיזוקים מה״קהילה״ שנוצרה סביב אותו משתמש".

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
גלילה למעלה