בדרך לכותל

מי יבנה לנו את הגשר

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
שבת מברכים חודש תמוז בכותל, מרחק נגיעה מקודש הקודשים, כל התפילות מקבלות כאן עומק ומשמעות מיוחדת. מתפללי הכותל חשים כמוני תחושה בלתי מוסברת שהקב״ה קרוב כאן לכל קוראיו.
בשבת זו, קוננה בי אמונה ותקווה גדולה שהקב״ה מתכנן ממש עכשיו להפוך את ימי הצומות והבכי הממשמשים ובאים, מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב. אז מה הבעיה כאן? הבעיה היא שהכול עדיין תלוי בנו.
אנו עומדים בפתחה של תקופת בחירות נוספת. שוב מתחממת האווירה ברחוב ובתקשורת. שוב נפתחים דיונים לגופם של אנשים ולא לגופם של נושאים. פסילות הדדיות, כינויים מעליבים, לשון הרע בשפע – כל אלו מרחיקים את הישועה ודוחים את הקץ. לדוגמה: ראשי הסיעות של הציבור הדתי לאומי במועצת העיר ירושלים לא מדברים זה עם זו כבר שנים רבות.
אני יכול למנות אין ספור מחלוקות קטנות וקטנוניות שאינן לשם שמיים בין נציגים שלנו בעיריות ובכנסת, שמדגישים רק את השונה, המפריד והמפלג. כולי תפילה כאן, בכותל המערבי, הגשר המחבר בין לבבות, שהציבור שלנו ישכיל סוף סוף להיות הגשר וחוד החנית במלחמה להשכנת שלום בתוכנו, אחווה יהודית, חסד, אחדות ואהבת ישראל.
הפלגנות המכרסמת בנו מונעת מאיתנו לממש את גודל המחנה ולקדם את הערכים הנשגבים שעליהם חונכנו ושאותם אנו מצווים להנחיל לדורי דורות. אולי אני נאיבי… אך אין ספק שזה בנפשנו!
02
בשבוע שעבר זכינו לבקר ב׳חוות קדר׳ הסמוכה למעלה אדומים וליישוב הציורי קדר. החווה ממוקמת מול נוף קדומים של מדבר יהודה וצופה אל ים המלח ואל ירושלים. מאז פרוץ הקורונה כמעט מידי ערב חוגגות משפחות יקרות באוויר הצלול של החווה הפסטוראלית והמקסימה – חתונות גדולות, מיוחדות, משמחות ומרגשות. מי שחפץ לערוך שמחה משפחתית או חתונה גדולה בחיק הטבע, באווירה ארץ ישראלית, מקורית וייחודית – מוזמן לבקר בחוות קדר המזמינה והמושקעת.
את החווה הקימו ואף מטפחים ומבריקים באהבה ובמסירות מכיסם הפרטי, אריאל גרינגליק, אשתו יסכה וילדיהם המתוקים. משפ׳ גרינגליק, כחלוצה לפני המחנה, קבעה את מושבה כאן, בפאתי המדבר הצחיח, כדי להוות גשר התיישבותי וכדי לשמור על מאות דונמים של אדמות מדינה שהולכות ונגזלות על ידי בדואים, המקבלים תמיכה מגורמים המעוניינים בחיסול מדינת ישראל.
03
ממזרח יכולנו להבחין במעין מצוק גדול המתנוסס מעל גבעות המדבר. אריאל גרינגליק הסביר לנו שעל פי החוקרים זה הוא ההר שעליו עלה ביום הכיפורים הכהן עם השעיר שנפל בגורל לכפר על בני ישראל.
גשר ארוך ומרשים נח על עמודים וקשתות היה מתוח מעל עמק נחל קדרון החוצץ בין הר המוריה לבין הר הזיתים. ראשו היה נטוע בשער הרחמים וסופו נשק למקום הכנת אפר פרה אדומה, שעליה אנו לומדים בפרשת חקת. הגשר נועד לחצוץ מעל טומאת התהום. על גשר זה פסע הכהן עם השעיר ביום הכיפורים בדרכו למצוק הגדול במדבר יהודה. 12 סוכות עבר הכהן בדרכו למצוק. הסוכה האחרונה הוצבה באזור חוות קדר. כל שומר, בכל אחת מ-12 הסוכות, בירך את הכהן לשלום, עודד אותו ובדק שאינו מותש מהצום ומהחום, שח לו דברי חיזוק ונפרד ממנו לשלום.
אנו זקוקים היום לגשר כזה בתוכנו. גשר המחבר בין השבטים בעם ישראל. גשר שחוצץ מפני הטומאה, גשר שמקרב טהרה, משכין שלום בין אדם לחברו ומחבר בין אדם למקום.
04
משם המשכנו בסיור עם אורי אריאל. אורי מלווה יוזמה של היזם גד גבריאל שגואל קרקעות בארץ ישראל, והיא להקים בטווח הקרוב עיר לציבור הדתי והחרדי הסובלים ממצוקת דיור קשה. עיר גדולה ומשגשגת בשם: ׳גבעת אדומים – מצפה יהודה׳. העיר תהווה גשר בין יישובי גוש מעלה אדומים ופארק תעשיות מעלה אדומים ובין ירושלים. העיר תוקם על אדמות שרכש וגאל בהשקעה עצומה היזם הערכי, איש אמונה ומעש – גד גבריאל, בסמוך למעלה אדומים. היזם התגייס להיות שותף לחזון ההתיישבות בגוש מעלה אדומים. במקביל מציע היזם לציבור תוכנית השקעות שמאפשרת למשקיעים פרטיים בעלי ראייה כלכלית, ציונית וערכית, להשקיע יחד איתו ולקנות קרקעות שיהפכו בתוך כמה שנים למגרשים מבוקשים לבניית בתי מגורים, מבני מסחר, תרבות פנאי ותיירות, בעיר החדשה שתקום לתפארת מדינת ישראל.
05
כבר סיפרתי לכם ש׳קרן אביה׳ יוזמת ובונה ׳מרכז חוויה לאומי לבטיחות בדרכים׳. האדריכל שמלווה כיום את תכנון הפרויקט הוא פרופ׳ חיים דותן ולא בכדי, פרופ׳ דותן הוא שתכנן והקים בסין את ׳גשר הזכוכית׳ המפורסם והארוך בעולם. גשר שקוף שמחבר בין הרים יכול לחבר גם בין אנשים.
אם נצליח להוריד את מפלס הדמים בכבישי הארץ – נחסוך חיי אדם, נציל פצועים משברון, נושיע עשרות אלפי משפחות מאבדון, ונחסוך למדינה כל שנה כ-3 מיליארד שקל! בזכות החיסכון הכספי האדיר נוכל לצמצם התלות בממשלת אמריקה ובתמיכה שלה התלויה בדבר.
חשבתי לעצמי שכדי למנוע שפיכות דמים בכבישים אנו צריכים לבנות גשר בין הלבבות. כל אחד יסיר מתוכו את העקשנות המיותרת המכונה על ידי הרב צבי יהודה: ׳לבבות אבנים׳. נשתדל לתת זכות קדימה לזולת גם אם לא ׳מגיע׳ לו על פי חוקי התנועה, לפרגן להולכי הרגל, לתת קדימות לנהגי מוניות, להיות סבלניים לנהגים חדשים ולרוכבים על שניים.
הרב צבי יהודה התייחס לאבני הכותל כאל אבנים שמעוררות אותנו לתשובה ומגשרות בין לבבות: ״…אבני לבבות הם, לנו ובשבילנו…״
06
ואם בגשרים עסקינן – זכיתי להשתתף השבוע באירוע מדהים ומרגש: ערב הצדעה למתנדבי מד״א. מגן דוד אדום הוא דוגמה לארגון מציל חיים שבו מתנדבים אלפי אזרחים ואזרחיות (בהם יותר מ- 30% כיפות סרוגות). מד״א הקים את בנק הדם הגדול והמשוכלל בעולם. הבנק נבנה כמה קומות מתחת לפני הקרקע כדי להגן על מאגר תרומות הדם ממתקפה ביולוגית או אטומית. רח״ל. מתנדבי מד״א בונים יום יום שעה שעה, 365 יום בשנה, גשרים וחיבורים מצילי חיים בין כל שכבות האוכלוסייה בישראל. מד״א הוא ללא ספק – ׳גשר על מים סוערים׳.
למעלה מ-2,000 איש ואישה התכנסו בהיכל התרבות בת״א למופע ההצדעה שכולו שירים חסידיים, שירי הלל למסירות הנפש של מתנדבי מד״א. שיא הערב היה ללא ספק עלייתה לבמה של אפרת, רעיית נעם רז הי״ד, איש הימ״מ ומתנדב מד״א, שקיבלה ממנכ״ל מד״א, אלי בין, תעודת הוקרה לנעם בעלה ואב לששת ילדיה, האיש שהקדיש את חייו למען המדינה. נעם היה ממייסדי קידה, רעייתו סיפרה כיצד כפרמדיק מוכשר ומסור ביישוב הציל את חייהם של פצועים רבים ושל חולים קשים בקורונה ובכלל. אילו נאלצו הפצועים להמתין עד שיגיע רופא או אמבולנס כדי לפנות אותם לבית החולים המרוחק, שעה שחייהם תלויים מנגד, היו ללא ספק מקפחים את חייהם. הקהל עמד דקות ארוכות על רגליו והריע לאפרת, רעיית נעם, עת גוללה את סיפור הגבורה של בעלה. איש מסור, מתנדב מד״א אמיץ, מוכשר מאוד, ענק בענווה, צנוע ומציל חיים.
בערב המרגש נערכה התרמה בקהל וגויסו למעלה ממיליון ש״ח לרכישת אמבולנס ממוגן ירי ע״ש נעם רז הי״ד, שיוצב ביישוב קידה וישרת את תושבי השומרון ובנימין.
נעם הי״ד, שימש בחייו כ׳גשר החיים׳.
07
בשנים האחרונות התערער והתפורר הגשר הישן המוביל מרחבת הכותל ל׳שער המוגרבים׳, השער שדרכו ירדו הצנחנים, משחררי העיר העתיקה, מהר הבית אל הכותל. מדינת ישראל רצתה לבנות גשר חזק יותר, יציב ובטוח. הירדנים התנגדו בתוקף שמדינת ישראל תבנה גשר חדש במקום הגשר הישן, העראי והמסוכן. ממשלת ישראל נכנעה שוב לוו׳אקף הירדני והסתפקה בהחלפת קורות העץ התומכים בגג הגשר הישן והרעוע.
ראיתי בזה סימן נוסף לרפיסות אחיזתנו ולערעור ריבונותנו בירושלים בכלל ובהר הבית בפרט. אנו חייבים להיות מאוחדים יום יום במלחמה על שחרור ירושלים שעדיין לא הושלמה. גורמים עוינים מתערבים בזכותנו לשלטון בכל חלקי ארץ ישראל. ראוי שנתאחד כולנו יחד כדי להדוף את הניסיונות של אויבנו המבקשים לנשל את עם ישראל מבירתו ומנחלתו.
שבת שלום של בניית גשר יציב, רחב וחזק בין אדם לחברו, בין ישראלי לארצו ובין יהודי לבוראו. ■

בתמונה: סיור בחוות קדר

עוד במדור זה

כל‭ ‬הדרכים‭ ‬מובילות‭ ‬לכותל

כל‭ ‬הדרכים‭ ‬מובילות‭ ‬לכותל

01 בשעה‭ ‬זו‭, ‬כשאתם‭ ‬קוראים‭ ‬שורות‭ ‬אלו‭, ‬אני‭ ‬עומד‭, ‬בע"ה‭,…
י"ט‭ ‬ידו‭ ‬על‭ ‬גוש‭ ‬קטיף

י"ט‭ ‬ידו‭ ‬על‭ ‬גוש‭ ‬קטיף

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬תמוז‭ ‬מורגשת‭ ‬בכותל‭ ‬אווירה‭ ‬מיוחדת‭ ‬של‭…
שירת‭ ‬הלוויים‭ ‬זה‭ ‬כאן

שירת‭ ‬הלוויים‭ ‬זה‭ ‬כאן

01 שבת‭ ‬מרוממת‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬פתחנו‭ ‬את‭ ‬הבוקר‭ ‬בתפילת‭…
משנכנס‭ ‬תמוז‭ ‬מרבין‭ ‬בציפיה‭ ‬לישועה

משנכנס‭ ‬תמוז‭ ‬מרבין‭ ‬בציפיה‭ ‬לישועה

01 שבת‭ ‬מברכין‭ ‬בכותל‭ ‬מחבקת‭ ‬סביבה‭ ‬מתפללים‭ ‬ומתפללות‭ ‬מכל‭ ‬קצוות‭…
על‭ ‬אבן‭ ‬אחת‭ ‬שבע‭ ‬עיניים

על‭ ‬אבן‭ ‬אחת‭ ‬שבע‭ ‬עיניים

01 שבתות‭ ‬רצופות‭ ‬של‭ ‬חמסינים‭ ‬מטורפים‭ ‬הרחיקו‭ ‬תיירים‭ ‬מרחובות‭ ‬ירושלים‭…
אבני‭ ‬חן

אבני‭ ‬חן

01 42‭ ‬מעלות‭ ‬בצל‭ ‬לא‭ ‬הרתיעו‭ ‬אותי‭ ‬ועוד‭ ‬רבים‭ ‬כמוני‭,…
מראש‭ ‬זיתים‭ ‬אשורנו

מראש‭ ‬זיתים‭ ‬אשורנו

01‭ ‬ געגועי‭ ‬לכותל‭ ‬גוברים‭. ‬במחילה‭ ‬מכותלינו‭ ‬המתוק‭, ‬בשבוע‭ ‬שחרור‭…
מ׳הר‭ ‬הזיתים׳ ‬‭ ‬תפתח‭ ‬הטובה

מ׳הר‭ ‬הזיתים׳ ‬‭ ‬תפתח‭ ‬הטובה

01‭ ‬ בשבוע‭ ‬שחרור‭ ‬ירושלים‭ ‬הכותל‭ ‬מחבק‭ ‬מאות‭ ‬אלפי‭ ‬עולי‭…
קחו‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬הזיתים‭ ‬כדוגמא

קחו‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬הזיתים‭ ‬כדוגמא

01‭ ‬ בשעות‭ ‬אלו‭, ‬בע"ה‭, ‬אם‭ ‬הכל‭ ‬הלך‭ ‬כשורה‭, ‬אנו‭…
כן‭ ‬יאבדו‭ ‬כל‭ ‬אויבך, ‬ה‮'‬

כן‭ ‬יאבדו‭ ‬כל‭ ‬אויבך, ‬ה‮'‬

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הביא‭ ‬איתו‭ ‬לכותל‭ ‬שמש‭…
הנה‭ ‬זה‭, ‬עומד‭ ‬אחר‭ ‬כותלנו

הנה‭ ‬זה‭, ‬עומד‭ ‬אחר‭ ‬כותלנו

01‭ ‬ בהכנס‭ ‬חודש‭ ‬אייר‭, ‬הכותל‭ ‬ניצב‭ ‬משוחרר‭ ‬יותר‭, ‬מאיר‭…
הדרך‭ ‬לכותל‭ ‬עוברת‭ ‬דרך‭ ‬תל‭ ‬אביב

הדרך‭ ‬לכותל‭ ‬עוברת‭ ‬דרך‭ ‬תל‭ ‬אביב

01‭ ‬ בחודשי‭ ‬ניסן‭ ‬ואייר‭ ‬התפילות‭ ‬בכותל‭ ‬לובשות‭ ‬חג‭. ‬מזג‭…
בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
Scroll to Top
גלילה למעלה