איתי אליצור

מי מנהל אותנו?

כשקמה‭ ‬המדינה‭, ‬אחוז‭ ‬ניכר‭ ‬ממקימי‭ ‬המדינה‭ ‬היו‭ ‬ניצולי‭ ‬שואה‭, ‬אודים‭ ‬מוצלים‭ ‬מן‭ ‬התופת‭. ‬הם‭ ‬הגיעו‭ ‬למדינה‭ ‬שנאבקת‭ ‬על‭ ‬חייה‭, ‬ולא‭ ‬היתה‭ ‬להם‭ ‬שום‭ ‬ברירה‭ ‬אלא‭ ‬לשנס‭ ‬מתניים‭ ‬ולהיות‭ ‬חלק‭ ‬מבוני‭ ‬המדינה‭ ‬ומבוני‭ ‬עצמם‭.‬

מה‭ ‬שהם‭ ‬עברו‭ ‬שם‭ ‬היה‭ ‬פי‭ ‬כמה‭ ‬וכמה‭ ‬ממה‭ ‬שעובר‭ ‬חייל‭ ‬בימינו‭, ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬להם‭ ‬לא‭ ‬ימי‭ ‬עיבוד‭ ‬ולא‭ ‬התמודדות‭. ‬פשוט‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬להם‭ ‬זמן‭ ‬לשקוע‭ ‬בעצב‭. ‬לא‭ ‬היתה‭ ‬ברירה‭. ‬הם‭ ‬היו‭ ‬חייבים‭ ‬לצאת‭ ‬ולבנות‭ ‬את‭ ‬המדינה‭ ‬ואת‭ ‬עצמם‭.‬

רבים‭ ‬מהם‭ ‬טיפסו‭ ‬בסולם‭ ‬התפקידים‭ ‬במדינה‭ ‬והתקדמו‭ ‬יפה‭. ‬אחרים‭ ‬בנו‭ ‬את‭ ‬עצמם‭, ‬מצאו‭ ‬פרנסה‭ ‬והקימו‭ ‬בית‭.‬

איש‭ ‬לא‭ ‬טיפל‭ ‬בטראומה‭ ‬שלהם‭, ‬אז‭ ‬חלק‭ ‬מהם‭ ‬סחבו‭ ‬איתם‭ ‬את‭ ‬הטראומה‭ ‬שלהם‭ ‬כל‭ ‬החיים‭. ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬שחשוב‭: ‬הם‭ ‬סחבו‭ ‬את‭ ‬הטראומה‭, ‬ולא‭ ‬הטראומה‭ ‬סחבה‭ ‬אותם‭. ‬הם‭ ‬בנו‭ ‬את‭ ‬עצמם‭.‬

כי‭ ‬בסוף‭, ‬מה‭ ‬שחשוב‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬השאלה‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬לך‭ ‬טראומה‭, ‬אלא‭ ‬השאלה‭ ‬האם‭ ‬אתה‭ ‬מנהל‭ ‬את‭ ‬הטראומה‭ ‬או‭ ‬שהיא‭ ‬מנהלת‭ ‬אותך‭.‬

היו‭ ‬בודדים‭ ‬שקרסו‭. ‬אבל‭ ‬בגלל‭ ‬שתשומת‭ ‬הלב‭ ‬הציבורית‭ ‬לא‭ ‬היתה‭ ‬על‭ ‬הבודדים‭ ‬האלה‭ ‬‮–‬‭ ‬הם‭ ‬נשארו‭ ‬בודדים‭. ‬לא‭ ‬הדהדו‭ ‬את‭ ‬הקושי‭ ‬כל‭ ‬היום‭ ‬וכל‭ ‬הלילה‭ ‬ולא‭ ‬שקעו‭ ‬בו‭. ‬להפך‭, ‬תשומת‭ ‬הלב‭ ‬היתה‭ ‬על‭ ‬הבניה‭ ‬וההתגברות‭.‬

היום‭ ‬יש‭ ‬ימי‭ ‬עיבוד‭ ‬ועזרה‭ ‬להתגבר‭ ‬על‭ ‬הטראומה‭. ‬וזה‭ ‬יופי‭ ‬וזה‭ ‬טוב‭ ‬וזה‭ ‬מצויין‭. ‬אבל‭ ‬אם‭ ‬המחיר‭ ‬של‭ ‬ההתעסקות‭ ‬בטראומה‭ ‬הוא‭ ‬התבוססות‭ ‬בצער‭ ‬ובכאב‭, ‬ואנשים‭ ‬שתתפתח‭ ‬אצלם‭ ‬תחושה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להתקדם‭ ‬עד‭ ‬שיעבור‭ ‬הכאב‭ ‬‮–‬‭ ‬אז‭ ‬המחיר‭ ‬לא‭ ‬שוה‭.‬

כי‭ ‬בסוף‭ ‬כמו‭ ‬שאמרנו‭ ‬‮–‬‭ ‬השאלה‭ ‬החשובה‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬האם‭ ‬יש‭ ‬לך‭ ‬טראומה‭, ‬השאלה‭ ‬החשובה‭ ‬היא‭ ‬האם‭ ‬אתה‭ ‬מנהל‭ ‬אותה‭ ‬או‭ ‬שהיא‭ ‬מנהלת‭ ‬אותך‭.‬

אם‭ ‬אפשר‭ ‬לגרום‭ ‬לטראומה‭ ‬להעלם‭ ‬אז‭ ‬מצויין‭, ‬אבל‭ ‬אם‭ ‬המאמץ‭ ‬הזה‭ ‬גורם‭ ‬לתחושה‭ ‬שעד‭ ‬שהטראומה‭ ‬לא‭ ‬תעבור‭ ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬להתקדם‭, ‬אם‭ ‬הטיפול‭ ‬גורם‭ ‬לנו‭ ‬לדבר‭ ‬יותר‭ ‬על‭ ‬הטראומות‭, ‬לשקוע‭ ‬בהן‭ ‬יותר‭, ‬להתבוסס‭ ‬בהן‭ ‬יותר‭ ‬ולדבר‭ ‬יותר‭ ‬על‭ ‬אלה‭ ‬שהתייאשו‭ ‬ונפלו‭ ‬‮–‬‭ ‬המחיר‭ ‬לא‭ ‬שוה‭. ‬כי‭ ‬להתמודדות‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬חלקים‭,‬‭ ‬החלק‭ ‬הראשון‭ ‬הוא‭ ‬להוציא‭ ‬מאתנו‭ ‬את‭ ‬הטראומה‭, ‬והחלק‭ ‬השני‭ ‬הוא‭ ‬ההכרה‭ ‬בכך‭ ‬שגם‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬בעיה‭ – ‬אנחנו‭ ‬מנהלים‭ ‬את‭ ‬העניין‭ ‬ולא‭ ‬מנוהלים‭ ‬על‭ ‬ידו‭. ‬והחלק‭ ‬השני‭ ‬הוא‭ ‬החשוב‭ ‬יותר‭. ‬אם‭ ‬המחיר‭ ‬של‭ ‬ההבנה‭ ‬לנפשו‭ ‬של‭ ‬הסובל‭ ‬היא‭ ‬יצירת‭ ‬אוירה‭ ‬ציבורית‭ ‬שמבינה‭ ‬את‭ ‬האיש‭ ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬ישקע‭ ‬ולא‭ ‬יתקדם‭ ‬עד‭ ‬שיטפלו‭ ‬בבעיות‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬אז‭ ‬המחיר‭ ‬לא‭ ‬שוה‭. ‬מצד‭ ‬שני‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬האיש‭ ‬נשאר‭ ‬עם‭ ‬הבעיה‭ ‬אבל‭ ‬הוא‭ ‬מנהל‭ ‬אותה‭ ‬ולא‭ ‬היא‭ ‬מנהלת‭ ‬אותו‭, ‬הרי‭ ‬שהצלחנו‭.‬

וכך‭ ‬לגבי‭ ‬הרבה‭ ‬תכונות‭ ‬אנושיות‭. ‬יצרים‭, ‬נטיות‭ ‬משונות‭ ‬ולא‭ ‬בריאות‭, ‬ועוד‭. ‬כדאי‭ ‬לנסות‭ ‬לשנות‭ ‬אותן‭ ‬אבל‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬העיקר‭. ‬העיקר‭ ‬הוא‭ ‬השאלה‭ ‬האם‭ ‬אתה‭ ‬מנהל‭ ‬אותן‭ ‬או‭ ‬שהן‭ ‬מנהלות‭ ‬אותך‭. ‬האם‭ ‬הן‭ ‬אלה‭ ‬שקובעות‭ ‬איך‭ ‬תחיה‭ ‬ומה‭ ‬תהיה‭, ‬או‭ ‬שאתה‭ ‬קובע‭ ‬בעצמך‭ ‬מה‭ ‬אתה‭ ‬ומי‭ ‬אתה‭.‬

וזה‭ ‬תלוי‭ ‬בציבור‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬מאשר‭ ‬באדם‭ ‬היחיד‭. ‬כשהאוירה‭ ‬ברחוב‭ ‬היא‭ ‬שמי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬בעיה‭ ‬לא‭ ‬יוכל‭ ‬להתגבר‭ ‬עליה‭ ‬עד‭ ‬שיעזרו‭ ‬לו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬באמת‭ ‬לא‭ ‬יתגבר‭.‬

ובכלל‭ ‬לא‭ ‬ברור‭ ‬שבשיטה‭ ‬הזאת‭ ‬יהיה‭ ‬פחות‭ ‬אנשים‭ ‬שיקרסו‭.‬


טראומות של מפונקים

במלחמה‭ ‬הזאת‭ ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬לוקסוס‭ ‬להתלונן‭. ‬אנשים‭ ‬מרשים‭ ‬לעצמם‭ ‬להתלונן‭ ‬על‭ ‬הקשיים‭ ‬לקום‭ ‬בלילה‭ ‬למקלט‭, ‬כי‭ ‬ב"ה‭ ‬במלחמה‭ ‬עצמה‭ ‬אין‭ ‬כמעט‭ ‬הרוגים‭. ‬זאת‭ ‬מלחמה‭ ‬נקיה‭. ‬חיל‭ ‬האויר‭ ‬שלנו‭ ‬עושה‭ ‬עבודה‭ ‬נהדרת‭. ‬אז‭ ‬כולם‭ ‬יכולים‭ ‬בשקט‭ ‬להכנס‭ ‬לטראומה‭ ‬מהקימה‭ ‬בלילה‭ ‬למקלט‭. ‬ולהתלונן‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬לעמוד‭ ‬יותר‭ ‬במלחמה‭ ‬הזאת‭.‬

מחלקת‭ ‬הטיפול‭ ‬פתוחה‭.‬

תמיד‭ ‬יהיו‭ ‬לנו‭ ‬אויבים‭, ‬ואם‭ ‬נשמיד‭ ‬את‭ ‬הפצצות‭ ‬שלהם‭ ‬הם‭ ‬יבנו‭ ‬חדשות‭. ‬אבל‭ ‬עדיף‭ ‬לחיות‭ ‬כשידנו‭ ‬על‭ ‬העליונה‭ ‬והם‭ ‬מותקפים‭. ‬אשליות‭ ‬של‭ ‬‮"‬להפסיק‭ ‬לחיות‭ ‬על‭ ‬החרב‮"‬‭ ‬נגמרות‭ ‬בטבח‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭.‬

את‭ ‬האויב‭ ‬שבהשג‭ ‬ידנו‭ ‬צריך‭ ‬להשמיד‭ ‬עד‭ ‬כלות‭. ‬את‭ ‬האויב‭ ‬הרחוק‭ ‬צריך‭ ‬לפחות‭ ‬לנהל‭. ‬שהוא‭ ‬יחשוש‭ ‬מאתנו‭ ‬ולא‭ ‬להפך‭.‬

תמיד‭ ‬יהיו‭ ‬לנו‭ ‬אויבים‭ ‬מבחוץ‭ ‬ואויבים‭ ‬בתוך‭ ‬הנפש‭. ‬השאלה‭ ‬החשובה‭ ‬היא‭ ‬מי‭ ‬ינהל‭ ‬את‭ ‬מי‭.‬


מי נתן לכם דמוקרטיה?

אחד‭ ‬הפעילים‭ ‬הידועים‭ ‬של‭ ‬השמאל‭ ‬כתב‭ ‬השבוע‭ ‬בלי‭ ‬להתבלבל‭: ‬‮"‬במשך‭ ‬שנים‭ ‬החרדים‭, ‬הדתיים‭ ‬והגזענים‭ ‬משתמשים‭ ‬ב"פלורליזם‮"‬‭ ‬שלנו‭ ‬הליברלים‭ ‬‮–‬‭ ‬נגדנו‮"‬‭. ‬

במלים‭ ‬אחרות‭ ‬מה‭ ‬שהוא‭ ‬אומר‭ ‬זה‭: ‬בסדר‭, ‬דיברנו‭ ‬על‭ ‬פלורליזם‭ ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬התכוונו‭ ‬שגם‭ ‬הצד‭ ‬השני‭ ‬יוכל‭ ‬להשתמש‭ ‬בזה‭. ‬זה‭ ‬הפלורליזם‭ ‬שלנו‭, ‬לא‭ ‬שלהם‭.‬

הפעיל‭ ‬הזה‭, ‬כמשיח‭ ‬לפי‭ ‬תומו‭, ‬חשף‭ ‬את‭ ‬צורת‭ ‬החשיבה‭ ‬של‭ ‬השמאל‭.‬

כך‭ ‬גם‭ ‬המאבק‭ ‬שלהם‭ ‬על‭ ‬ה"דמוקרטיה‮"‬‭. ‬דמוקרטיה‭ ‬זה‭ ‬מצוין‭. ‬אבל‭ ‬בתנאי‭ ‬שתתקבלנה‭ ‬הדעות‭ ‬שלהם‭.‬

וכך‭ ‬אצלנו‭, ‬כמו‭ ‬באיראן‭. ‬באיראן‭ ‬יש‭ ‬בחירות‭ ‬חפשיות‭ ‬לגמרי‭. ‬האזרחים‭ ‬בוחרים‭ ‬את‭ ‬נציגיהם‭ ‬לפרלמנט‭ ‬האיראני‭. ‬אבל‭ ‬מעל‭ ‬הפרלמנט‭ ‬יש‭ ‬מועצה‭ ‬עליונה‭ ‬בגלימות‭ ‬שבוחרת‭ ‬את‭ ‬אנשיה‭, ‬והיא‭ ‬קובעת‭ ‬מה‭ ‬מותר‭ ‬לפרלמנט‭ ‬ומה‭ ‬אסור‭ ‬לו‭. ‬המועצה‭ ‬העליונה‭ ‬כופה‭ ‬את‭ ‬ערכיה‭ ‬בקנאות‭ ‬פונדמנטליסטית‭, ‬כדי‭ ‬לוודא‭ ‬שנציגי‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬יוכלו‭ ‬לסטות‭ ‬מהקו‭.‬

גם‭ ‬אצלנו‭, ‬האזרחים‭ ‬בוחרים‭ ‬את‭ ‬הכנסת‭, ‬אבל‭ ‬מעל‭ ‬הכנסת‭ ‬יש‭ ‬מועצת‭ ‬חכמים‭ ‬בגלימות‭, ‬אנשים‭ ‬שמכהנים‭ ‬עד‭ ‬הפנסיה‭ ‬ואח"כ‭ ‬הם‭ ‬בוחרים‭ ‬את‭ ‬ממשיכיהם‭, ‬והם‭ ‬מסבירים‭ ‬לנבחרים‭ ‬מה‭ ‬מותר‭ ‬להם‭. ‬אבל‭ ‬העיקר‭ ‬שיש‭ ‬דמוקרטיה‭.‬

ליברליזם‭ ‬קנאי‭ ‬פונדמנטליסטי‭.‬

ואני‭ ‬יכול‭ ‬לספר‭ ‬לכם‭ ‬מנסיון‭, ‬שאם‭ ‬תנסה‭ ‬להגיד‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬לשמאל‭ ‬תחטוף‭ ‬צעקות‭: ‬מה‭ ‬פתאום‭, ‬ההשוואה‭ ‬לאיראן‭ ‬היא‭ ‬שלנו‭, ‬לא‭ ‬שלכם‭. ‬הדמוקרטיה‭ ‬היא‭ ‬שלנו‭, ‬לא‭ ‬שלכם‭. ‬הפלורליזם‭ ‬הוא‭ ‬שלנו‭, ‬לא‭ ‬שלכם‭. ‬רק‭ ‬לנו‭ ‬מותר‭ ‬להשתמש‭ ‬בו‭ ‬נגדכם‭. ‬לא‭ ‬להפך‭. ‬■

עוד במדור זה

במשמרת של גנץ

במשמרת של גנץ

בערב שמחת תורה התפוצץ מטען חבלה בצומת העליה ל"מוצב הסלע" מעל לציר גלעד בשומרון, בנס ללא נפגעים. הפיגוע, כמו ארועי טרור רבים לאחרונה, התרחש בסמוך לרצף מבנים פלסטיניים בלתי חוקיים שנבנו בשנה האחרונה. לפי תנועת רגבים, העליה החדה בטרור מתכתבת עם מצב הבניה הפלסטינית בשטח ודו"ח חדש שפורסם בערב החג חושף את מספר המבנים שבנו פלסטינים בשטחי C ביהודה ושומרון בשנה האחרונה בלבד ומציג זינוק מטאורי בקצב הבניה.
בשנת 2022 היקפי הבניה הפלסטינית הבלתי חוקית בשטחי C ביהודה ושומרון זינקו ב-80% לעומת שנת 2021. על פי נתוני רגבים בשנת 2022 נוספו 5,535 מבנים בלתי חוקיים פלסטינים בשטחי c, לעומת 3,076 אשר נוספו בשנת 2021, ונתונים דומים בשנת 2020. הנתונים סקרו את היקף הבניה מחודש אפריל 2021 עד אפריל 2022, על ידי ניתוח תצלומי אוויר והשוואת מפות לאורך השנים, תוך התייחסות לסטטוס הקרקעות בכל אזור. המבנים בלתי החוקיים נבנו לצד הכשרת שטחי חקלאות ופריצת דרכים לאורך קילומטרים. בניה שמייצרת בשטח מציאות של רצף התיישבות פלסטיני המבודד יישובים יהודיים ומהווה סכנה ביטחונית של ממש. על פי הדו"ח, מספר המבנים הבלתי חוקיים עומד כיום על 81,317, בכל מרחבי יו"ש מצפון השומרון ועד מדבר יהודה.
ברגבים מצביעים גם כי בשנה זו בניגוד לשנים קודמות, מאפייני הבניה חריגים. אופי המבנים מתאפיין לא עוד בפחונים ובקתות, אלא הבניה הפלסטינית הבלתי חוקית השנה, מאופיינת דווקא בטירות פאר, מתחמי נופש ובילוי, פארקים וגני ארועים, בריכות וצימרים ובניינים רבי קומות. כמו כן במקומות רבים בוצעו עבודות לפיתוח מגרשים מסודרים, כמו ח'רבת חת'ה בסמוך לתרקומיא ולאקף סמוך לקרני שומרון.
הבניה הבלתי חוקית שתועדה הינה בשטחי C בלבד, הנמצאים על פי ההסכמים בשליטה ישראלית, אזרחית וביטחונית מלאה. כיום, עומדת הבניה הבלתי חוקית על 81,317 מבנים, התופסים על פי ההערכות כ 150,000 דונם, פי שניים מכלל שטח ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון, חוקית ולא חוקית. לעומת זאת, הבניה היהודית הבלתי חוקית כוללת 4,382 מבנים, כאשר בשנה האחרונה נספרה בניה חדשה של 406 מבנים בלבד, אשר בניגוד לבניה הפלסטינית הנבנית במרוחק ממקבצי הבניה והכפרים, נמצאים כולם בתוך תחומי הקו הכחול של ההתיישבות היהודית.
מאחורי המספרים מסתתרות מספר עובדות מעניינות: בתצלומי האוויר ניתן לראות כי בשטחי A ו- B ישנם מרחבים שוממים ופנויים לחלוטין, והבניה זולגת משטחים אלו לשטחים הפתוחים בשטח C. ממעוף הציפור, ניכר כי הבניה אינה אקראית אלא מפוזרת באופן אסטרטגי ומתוכנן בהלימה לתכנית סאלאם פיאד הידועה, בכמה היבטים: יצירת רצפי התיישבות פלסטינית, דוגמאות רבות לכך ניתן לראות בצפון השומרון, בידוד וחניקת ההתיישבות היהודית, בניה על תוואי כבישים מתוכננים כמו ציר עוקף פונדוק וציר תקוע – איבי הנחל במזרח גוש עציון וכן בצמוד לצירי תנועה ראשיים כמו כביש 55 וכביש 60.
"ממשלת ישראל מקימה דה פאקטו מדינה פלסטינית" אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים: "לאורך שנים אנו מתעדים מדי יום בניה לא חוקית פלסטינית ומתריעים מפני הכיבוש הפלסטיני ביו"ש, אך נתוני הבניה העדכניים מציגים תמונה ברורה וחד משמעית: במממשלה האחרונה יש צמיחה מטאורית בהיקפי הבניה וההשתלטות הפלסטינית. זו היא לא נורת אזהרה אלא סירנה מחרישת אוזניים. אל מול עינינו מוקמת מדינה פלסטינית שכבר כיום מאיימת על עתידה של מדינת ישראל. הנתונים לצערנו מצביעים לא רק על עצימת עיניים של הממשלה, אלא על מדיניות, זאת גם לנוכח הצהרותיו של לפיד בעד הקמת מדינה פלסטינית.
לאחרונה שמענו את את שר הביטחון מכריז – "אנו אוכפים את החוק נגד בניה לא חוקית בשטחי C משני הצדדים, היהודי והפלסטיני ואני גאה בזה." נוכח הנתונים אמירה זו לצערנו מדאיגה בעיקר בשל כך שהיא חושפת את חוסר ההבנה של שר הביטחון מה המשמעות של חוסר שמירה על טריטוריה, אך מדאיג לא פחות מכך, הוא חוסר ההבנה של פוליטיקאים רבים וחלקים נרחבים בציבור הישראלי – עד כמה בני גנץ מסוכן לביטחון", הוסיף דויטש.
מנש שמואלי, רכז יו"ש בתנועת רגבים:, מסכם "הפיגוע בערב שמחת תורה ואירועים ביטחוניים רבים מוכיחים שוב ושוב את הקשר בין ההפקרות הפושעת של מדינת ישראל אל מול הבניה הבלתי חוקית הפלסטינית לבין העליה בטרור. שוב ושוב אנו רואים כיצד המערכה על שטחי C ובעצם על דמותה של מדינת ישראל כולה משתוללת בשטח ומתבטאת פעם בטרקטור ולבנים ופעם בירי ומטענים." וממשיך, "אנו עוקבים שנים אחר ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C ונאבקים במישור המשפטי והמדיני לשינוי המצב. בתקופה האחרונה אנו וכן מחלקות הקרקעות במועצות ותושבים פעילים זיהינו החמרה במצב. הדו"ח החדש מאשש את התחושות ומוכיח במספרים: קצב הבניה הפלסטיני זינק באופן מטאורי בשנה האחרונה".

הערבים שמחפשים הנהגה אוהבת ישראל

הערבים שמחפשים הנהגה אוהבת ישראל

סעודת איפטאר בשומרון: כעשרים שייחים ומנהיגים מוסלמים, מהנגב ומהרשות הפלסטינית,…
משבר הפליטים היהודים

משבר הפליטים היהודים

אלפי פליטים הגיעו ארצה מאז פרצה לפני כשבועיים המלחמה בין…
כשהאדמה רועדת מתחת לרגליים

כשהאדמה רועדת מתחת לרגליים

רעידות האדמה הנוספות שהתרחשו בשבוע שעבר בבית שאן ובמקומות נוספים…