הלל שליט

מעבדות לחירות בימינו ממש

אהרון ואשתו הטריה היו באמצע חופשת ירח הדבש שלהם, כשגילו שמולדתם רוסיה פתחה במלחמה נגד אוקראינה. הם החליטו לשנות כיוון, ועלו לישראל – עם דרכונים ותיקים ספורים בלבד • היום, כשנה אחרי, הם רואים בישראל בית ושמחים להיות פה.
סיפור של גאולה

לרגל שבוע החמ״ד שחל בימים אלו, שוחחנו עם ראש מנהל החינוך הדתי בפועל, שושי נגר, על מטרות החינוך הממלכתי דתי, על הטענות לגזענות, כיצד אפשר לגייס עובדי הוראה טובים כשיש מחסור ארצי במורים ואיך מתייחסים בחמ״ד לרפורמה המשפטית ולמחאות נגדה • משפט אחד של שושי מסכם הכל: ״חמ״ד זה כמו משפחה״

״התפלאנו לשמוע על המלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה. קלטנו שכדאי לנו להמשיך קצת לטייל במקום לחזור לרוסיה, בגלל המלחמה, אז המשכנו לטייל לישראל״

״ידעתי שאני יהודי, אבל בבית הספר בסיביר להיות יהודי היה כמו להיות בדיחה. רק כשהתקבלתי לאוניברסיטה בעיר טומסק ועברתי לשם, התחלתי לעבוד בבית הכנסת של הקהילה היהודית ולמדתי מה זה להיות יהודי״, כך מספר אהרון ברובינדר, עולה טרי מרוסיה.
אהרון ואשתו טוניה גדלו בסיביר שברוסיה. בתור ילד ידע אהרון שהוא יהודי, אך משפחתו חיה חיים חילוניים ללא קשר למסורת. רק כשבגר והחל ללמוד באוניברסיטת טומסק, הכיר את היהדות לעומק. ״קיבלו אותי לעבוד בבית הכנסת של הקהילה, שם הכרתי את המסורת ומה זה אומר להיות יהודי״, הוא מתאר.
מתי החלו המחשבות לעלות לישראל?
״אני תמיד חשבתי על זה, כי אחותי עלתה לישראל לפני כעשור וקרובת משפחה נוספת עלתה לארץ גם כן״, הוא מספר. אבל ההחלטה המעשית לעלות לארץ התקבלה די בחטף: באמצע ירח הדבש של הזוג הטרי.
״התחתנו ברוסיה, וטסנו לירח דבש בטורקיה. בזמן שטיילנו שם לא פתחנו חדשות בכלל, ולא ידענו מה קורה סביבנו ומה קורה בעולם. כשכן פתחנו חדשות, התפלאנו לשמוע על המלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה. קלטנו שכדאי לנו להמשיך קצת לטייל במקום לחזור לרוסיה, בגלל המלחמה, אז המשכנו לטייל לישראל…״, הוא צוחק.
המלחמה היתה בעיר שלכם? המשפחה שלכם נפגעה?
״ממש לא, אפילו לא קרוב״, ממהר אהרון להרגיע. ״סיביר נמצאת בשטח שלא קרוב לאוקראינה, אין קשר. לא היתה סכנה ישירות מהמלחמה, הסכנה היתה בתוכי: לא יכולתי לצעוק על המלחמה, לא יכולתי להגיד משהו נגדה – וזה לחץ עלי. אני לא יכול לגור ככה, בתנאים כאלה. זה קשה לי. אני לא רוצה לצעוק ובמקביל לא רוצה לשתוק, צריך להיות באמצע אבל ברוסיה אין הזדמנות כזאת, לצערי. לכן עליתי לארץ״.
כל ההתחלות קשות
התקופה הראשונה של אהרון וטוניה בארץ לא היתה קלה, בלשון המעטה. הם הגיעו מטורקיה עם דרכונים בלבד, ללא מסמכים נוספים, ועם תיקים מעטים שהכילו את בגדי החופשה שלהם. על חפצים נוספים לא היה מה לדבר.
״כמו שמקובל, בהתחלה היה קשה. גרנו אצל סבתא של אשתי, שברוך השם קיבלה אותנו לבית שלה, אבל היה קשה. התנאים היו מאתגרים, זוג נשוי שפתאום גר עם המשפחה. עלינו ארצה בלי מסמכים בכלל, רק דרכון ותיק על הגב שלנו, כי באנו מירח הדבש בטורקיה. בלי בגדים, בלי חפצים, בלי דירה. בהתחלה חיכינו לבדיקת הקונוסול זמן רב, ובזמן הזה עבדתי קצת.
חיינו יחד עם המשפחה של אשתי, בלי כסף, בלי להבין עברית, התחלנו ללמוד עברית רק אחר כך. גם היה לא קל נפשית, התנאים האלה לוחצים עליך. עכשיו אני מודה להשם שאני יודע עברית ויש לי עבודה טובה, אחרי שנה״, אהרון מוסיף.
את תכנית ׳מסע׳ של תנועת בית״ר העולמית החלו בני הזוג יחד, כחודשיים לאחר שהגיעו לארץ. ״זה היה יוצא דופן, כי היינו בלי מסמכים ובלי כלום. אבל בגלל שהיינו בקשר עם כל מיני אנשים, עם אחותי, עם האנשים שעבדתי איתם בבית הכנסת ועוד – הצלחנו להיכנס לתכנית״.
כאמור, עם סיום התכנית החליטו בני הזוג לקבוע את מושבם במדינת ישראל, ואהרון אף החל לעבוד כמדריך בתכנית ׳מסע׳ – שזה עתה סיים בהצלחה. לפני כשלושה חודשים קיבלו בני הזוג את האישורים הנדרשים ועלייתם לארץ הושלמה.
איך הגעת לעבוד כמדריך בתכנית עליה לארץ?
״בכל מקרה אשתי ואני היינו צריכים לעבוד במקצועות אחרים. אני מהנדס בתחנת כוח גרעינית והייתי צריך לעבוד בתחום הזה, ואשתי רופאה. בגלל שעשינו עליה בחרנו לעבוד בדברים אחרים. יש כמה קשיים שמפריעים לנו לעבוד במקצועות שלנו: קודם כל זה רצון, אולי אני בכלל רוצה להחליף תחום?״, תוהה אהרון יחד איתי, ״וזו הסיבה שעכשיו אני עובד כמדריך ולא כמהנדס.
״הסיבה השניה זו השפה. אנחנו לומדים עברית רק שנה, וזה מכשול קטן שמונע מאיתנו לגשת לתחום שלנו. ברוך השם יש לנו זמן לדחות, כי בישראל מקובל שאתה צריך להיות קצת מבוגר כדי לעבוד: אחרי צבא, אחרי טיול של אחרי צבא… אז יש לנו זמן, אנחנו צעירים״. לשאלתי בני כמה הם, הוא משיב ״אני בן 24, ואשתי בת 25. היא כבר זקנה״, הוא צוחק.
אתה ממליץ ליהודים שנמצאים ברוסיה לעלות לארץ?
״אני אומר להם: תעשו מה שאתם רוצים. אני חושב שעכשיו כל האנשים שחשבו לעשות עליה כבר עשו אותה, ומי שנשאר ברוסיה זו בחירה שלהם. אם טוב לכם ואתם באזור הנוחות, תישארו. אבל אני חושב שאם יש יהודים צעירים שיש להם הזדמנות לעלות לארץ, לא עליה לגמרי עד סוף החיים, אלא ביקור ארוך – אז תנצלו את זה. כך תהיה לכם הזדמנות להשוות את המצב ברוסיה למצב פה, לראות את ההבדלים בתנאי החיים בין שם לפה, ולהחליט החלטה מושכלת״.

״הצעירים, בני הנוער… אני לא יכול להתרגל אליהם. זו הסיבה שאני לא אוהב לנסוע בתחבורה ציבורית ורוצה לקנות מכונית״

למרות הקשיים אהרון מסיים את השיחה בחיוך, ואומר: ״ישראל היא בית, שמחים להיות פה ב-100 אחוז. ברוך בשם שיצא ככה״.
99% עליה
תכנית ׳מסע׳ של תנועת בית״ר העולמית בה מדריך אהרון היא תכנית אחת מיני רבות שמפעילה התנועה. בית״ר העולמית חוגגת 100 שנים להיווסדה על ידי זאב ז׳בוטינסקי, אחד מאבות הציונות. ז׳בוטינסקי הוא זה שהגה את המושג ׳המחנה הלאומי׳, עוד לפני שקמה מדינת ישראל. מטרת תנועת בית״ר היתה להקים מדינה יהודית בארץ ישראל ולגדל צעירים שידעו להגן על ארצם.
יגאל ברנד, מנכ״ל בית״ר העולמית, מסביר שהגישה הלאומית-ימנית צמחה מתוך תנועת בית״ר – האצ״ל, הלח״י, מפלגת החירות, הליכוד. ״היום בית״ר עוסקת בשלושה דברים עיקריים: הראשון הוא פעילות בחו״ל מול הקהילות, צעירים, סטודנטים ועוד. בנוסף, אנחנו מביאים צעירים מהעולם לתכניות ארוכות טווח פה בארץ, תכניות של חצי שנה ומעלה, בשיתוף עם חברת ׳מסע׳. מגיעים צעירים מדרום אמריקה, חבר העמים, אירופה, אוסטרליה, ובחצי השנה הזו הם לומדים ערכים, ציונות, יהדות, היסטוריה של מדינת ישראל ועוד. הם מטיילים, לומדים את ערכי בית״ר ועוד. חלקם גרים בדירות וחלקם במסגרת פנימייתית״, מסביר ברנד.
התחום השלישי בו עוסקת תנועת בית״ר הוא ערכי ז׳בוטינסקי: ״אנחנו רואים את עצמנו ממשיכי דרכו של ז׳בוטינסקי, מביאים את ערכיו ומורשתו למציאות היומיומית כיום. ערכיו יכולים לבוא לידי ביטוי בכל אספקט בחיים: ביטחון, כלכלה, מדיניות ועוד. אנחנו עושים מגוון פעולות, כנסים, ועדות, סמינרים, סיורים, טיולים ועוד״.
אחת התכניות של תנועת בית״ר העולמית מיועדת לצעירים יוצאי חבר העמים לשעבר: רוסיה, בלארוס, קזחסטן והאזור כולו. ״הם באים לתכנית של חצי שנה, במהלכה גרים בדירות בירושלים. כמעט 100 אחוז מהחבר׳ה האלה מסיימים את התכנית ועושים עליה, לא חוזרים לארץ מוצאם. האחוזים האלה מייחדים את התכנית הזו משאר התכניות שלנו. יש תכניות המשך לבוגרים, ויש בוגרת שמנהלת את התכנית לבוגרים. יש לנו כ-800 בוגרים שעלו לארץ ואנחנו מלווים אותם ברמה היומיומית״.
האם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה השפיעה על העליה?
״מספר המבקשים לבוא לתכנית בפועל אחרי המלחמה גדל מאוד. בסוף הקורונה היו בתכנית 30 ומשהו אנשים, והיום אנחנו עם 70-80 איש בתכנית. הרבה גם מגיעים מרוסיה, לא רק מאוקראינה, ואצלנו הם חיים ביחד. יש כאלה שהמשפחות עדיין שם והם פה, אבל אנחנו מתמקדים באחוזי העליה הגבוהים, באנשים שהשתקעו פה בארץ, ומקווים שהמספרים ילכו ויגדלו״.
"בחג המצות הנוכחי לא יהיה בית יהודי אחד באוקראינה
ללא מצות"
כאמור, באוקראינה וברוסיה ציינו לאחרונה שנה למלחמה. לקראת חג הפסח, מפעל המצות ׳מצפאקראניה׳ בבירה האוקראינית קייב, חזר לייצר מצות מכונה עבור יהודי המדינה במשמרות שנפרסות על פני 24 שעות ביממה, מצאת השבת ועד כניסתה. לא מדובר על דבר של מה בכך: המפעל, שגלגולו הראשון היה בבית הכנסת ׳פודיל׳ המפואר בקייב, נוסד כבר בשנות ה-40 של המאה הקודמת באופן חצי מחתרתי. יהודים לא מעטים היו מביאים בחשאי קמח ׳שמור׳ כדי להכין ממנו מצות במאפיה המיוחדת. חלקם הועמדו לדין ונאסרו בשל כך, אבל במסירות רבה המשיכה המאפיה לפעול ללא הפסק.
עם נפילת הקומוניזם החלה המאפיה המיתולוגית לפעול במלוא המרץ – הפעם בגלוי וללא מורא, ובשלשת העשורים האחרונים הפכה הפדרציה לקניין העיקרי שלה, תוך שהיא מפיצה את המצות לכל יהודי אוקראינה.
עד המלחמה, יכולות היצור של המאפיה עמדו על שני טון מצות ביום, ובסף הכול 250 טון בחודשי השנה שבהם פעלה. בשנה שעברה הספיקה המאפיה לאפות 16 טון של מצות, אך היא נסגרה מיד עם פרוץ המלחמה, בשל עובדים שגויסו או שהתגוררו באזורים שנכבשו על ידי הרוסים. בשנה האחרונה נפגעה המאפיה גם בשל בעיות בחשמל ולכן היה צורך לייבא מצות מבריטניה ומישראל באמצעות גופים יהודים בינלאומיים כמו ׳ועד ההצלה של אגודת ישראל׳, UJA ו-OU.
אך השנה אין צורך בייבוא משום שהקהילה רכשה גנרטור חזק שמאפשר לה להמשיך באפיה. "אנחנו מעסיקים כאן עשרות עובדים ומלבד הטריות של מצות שאינן צריכות להיטלטל מעבר לים – העלויות זולות יותר והייצור המקומי שלנו גם מסייע לפרנס עשרות משפחות מקומיות ובכלל זה משפחות יהודיות", אמר מנהל המאפייה. לדבריו, "גם הממשלה בקייב משבחת את פתיחתו המחודשת של מפעל המצות, כמעשה פטריוטי שתומך בכלכלה של אוקראינה".
המאפייה שייכת לקהילתו של הרב הראשי הרב יעקב דב בלייך, המשמש גם כרב בית הכנסת בשכונת פודיל. היא פועלת תחת השגחתו המהודרת של הרב פנחס וישצקי, יושב ראש ומייסד ועד הכשרות אוקראינה (UK).
עובדי המפעל עמלו וייצרו עד פסח כ-100 טון מצות שחולקו על ידי ׳פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה׳ לעשרות אלפי בתי אב בישראל, בשיתוף פעולה הדוק עם רבני הערים שלוחי חב"ד. אם בעבר היו המצות מחולקות בחינם לנזקקים ולתושבי העיירות והערים הקטנות ונמכרות בעלות סמלית, השנה חולקו כל המצות לכלל היהודים חינם אין כסף במרכזי 180 הקהילות היהודיות שמפעילה ׳פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה׳, נוכח המצב הכלכלי הקשה השורר במדינה.
שליח חב"ד, הרב מאיר סטמבלר, העומד בראש הפדרציה, אמר כי למרות הקושי, הם משתדלים לייצר בתוך אוקראינה את המוצרים השונים הנדרשים לחגי ישראל, בין היתר משום שהדבר מקצר את זמני הייצור וההפצה וחוסך בכסף של ייבוא. "בשנה שעברה", אמר הרב סטמבלר, "המאפיה בקייב נסגרה ולכן לא נותרה לנו ברירה אלא לייבא מצות מחוץ לאוקראינה, אבל הפעם אחרי שהמאפיה חזרה לעבוד, היא תספק את המצות ליהודי אוקראינה". לדבריו, "בחג המצות הנוכחי לא יהיה בית יהודי אחד באוקראינה ללא מצות, שהן מאכל האמונה, מתוך אמונה ש׳בשנה הבאה לירושלים הבנויה׳". ■

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…