נוער

נוער הגבעות מארח רבנים

הרב מנחם בן שחר

"יש כאן נוער איכותי, ילדים של כולנו, שבאים ומשקיעים את מיטב שנותיהם בבניין הארץ, בטהרה, בשמחה, באמונה ענקית. אסור שיהיה מצב של ניתוק, של נתק, של ניכור והתנערות. ראינו את התוצאות החמורות שלו. באים הרבנים, פוגשים פנים אל פנים את האנשים הצדיקים של הגבעות, שומעים, משמיעים, ונוצר קשר אישי, יש לכך חשיבות עליונה לכולם".

בהובלת רבני הארץ הטובה יצאו עשרות רבנים לסיור בגבעות בשומרון ובנימין ונפגשו עם הנערים. מדובר ביוזמה שמגיעה לאחר קשר ארוך של הרבנים עם נערי הגבעות. הרבנים חנכו בית הכנסת לע"נ אהוביה סנדק ז"ל במאחז מעוז אסתר
חיזוק להתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. עשרות רבנים, בניהם גדולי הציונות הדתית, ערכו מסע רבנים בגבעות ובהתיישבות הצעירה בשומרון ובבנימין. במהלך היום ערכו הרבנים מפגישם עם אנשי הגבעות, ושמעו על האתגרים והחיים בגבעות ובהתיישבות הצעירה. בסיום היום הצטרפו הרבנים לאירוע חנוכת בית הכנסת במאחז 'מעוז אסתר' הסמוך לכוכב השחר.

 יחד עם מאות חוגגים הרבנים הכניסו לבית הכנסת החדש, שנבנה לזכרו של הנער אהוביה סנדק ז"ל ספר תורה תרומת משפחת עטייה. באירוע השתתפו גם חברי הכנסת אוריאל בוסו וח"כ יוסי טייב מש"ס, שהצטרפו לרבנים – הרב דב ליאור, הרב אריה שטרן, הרב אורי כהן, הרב אליקים לבנון, הרב יהושע שמידט, הרב יוסף ארציאל, הרב אריאל בראלי, הרב יעקב עדס, ועשרות רבנים רבים נוספים.

אברהם ואיילת סנדק, ההורים של אהוביה, אשר נהרג בבנימין, כאשר ניידת משטרה ניגחה את רכבו במהלך מרדף משטרתי, סיפרו על חשיבות המהלך של חיבור הרבנים עם הנוער ואנשי הגבעות: "יש כאן נוער איכותי, ילדים של כולנו, שבאים ומשקיעים את מיטב שנותיהם בבניין הארץ, בטהרה, בשמחה, באמונה ענקית. אסור שיהיה מצב של ניתוק, של נתק, של ניכור והתנערות. ראינו את התוצאות החמורות שלו. באים הרבנים, פוגשים פנים אל פנים את האנשים הצדיקים של הגבעות, שומעים, משמיעים, ונוצר קשר אישי, יש לכך חשיבות עליונה לכולם".
סיור הרבנים החל בגבעת קומי אורי הסמוכה ליצהר, שם שמעו הרבנים ממשפחות השכונה על המצור הקשה ממנו הם סובלים כבר שנתיים. "לאחרונה פגשנו את צמרת מחוז ש"י של המשטרה שבאו לסיור פה, ושאלנו אותם: אתם זוכים כבר שנים לשרת את עם ישראל בזירה הביטחונית – האם פגשתם אי פעם מקרה של מצור על שכונה? שכונת פשע, שכונה של מחבלים, שכונה של עבריינים כבדים – האם יש לכך תקדים? הקצינים נאצלנו להודות כי מעולם לא נתקלו בהליך נוקשה כזה כענישה קולקטיבית על שכונה שלמה".  אריאל דנינו תושב השכונה סיפר כי אף אחד מבעלי המשפחות בגבעת קומי אורי לא חשוד באיזו עבירה: "ממש לא. מדובר בצעד אכזרי שבא להעניש אותנו על כך שאנחנו עיקשים בבניין הארץ, רוצים לבנות חופשי את ארץ ישראל, באזור בי ובאזור סי, בלי קווים בלי חשבונות. כנגד האמירה הזאת צ"הל מתאכזר אלינו, זו הסיבה האמתית מאחורי כל ההשמצות המכפישות. אנחנו שמחים שהרבנים באים לעודד ולהכיר את המציאות בשטח ללא תיווך של כל מיני גורמים". 

הרב אליקים לבנון, רב השומרון, ברך ברכת מציב גבול אלמה בבית הכנסת בקומי אורי, וברך את תושבי המקום 

'יבוא יום ותהיה כאן שכונה ענקית, וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ, אנחנו מכירים את ההתחלות הקשות,  ולאחר שנים זוכים בעזרת ד' לקטוף פירות, ככה יהיה גם באביתר בעזרת השם, וגם כאן בשכונת קומי אורי", בירך הרב לבנון. את הסיור ליווה הרב דוד דודקביץ, רבה של יצהר. בהמשך עלו הרבנים לגבעת 'מעלה אהוביה' שהוקמה מיד לאחר הדריסה המזעזעת של אהוביה סנדק, דרומית ליישוב כוכב השחר. הדריסה של אהוביה עוררה גלי מחאה כבירים ברחבי הארץ, ואין עין שנשארה יבשה מול התמונה של אהוביה. ילד חי, תוסס, נושם ואוהב את ארץ ישראל בכל נפשו ובכל מאודו. אפשר להתווכח עם אהוביה, אבל אי אפשר לא לאהוב אותו, אי אפשר להישאר אדיש. הרבנים קיבלו עדכון כי המחלקה לחקירות שוטרים שהבטיחה לחקור במהירות וביעילות את המוות הנורא של אהוביה טרם פרסמה את מסקנותיה, והחשש הגדול הוא כי במח"ש מחכים לשעת כושר קרובה כדי לסגור את התיק לשוטרים בנימוקים כאלה ואחרים. החברים של אהוביה ביקשו מהרבנים לא לשכוח את המקרה, ולא להיות אדישים. "אם הציבור ומנהיגי הציבור יתבעו חקירה רצינית ללא פשרות – יהיה קשה יותר למערכת לטייח", אמרו החברים. 

הרב יוסי ארציאל, מנהל ארגון 'רבני הארץ הטובה' סיפר על הקשר המיוחד שנרקם לאחרונה בין הרבנים לאנשי הגבעות: "הסיור הזה הוא פרי של תהליך הכרות ארוך, שהחל מהאירוע של אהוביה ז"ל, הרבנים בתור מנהיגי הציבור קיבלו על עצמם להכיר מקרוב את החיים במאחזים, נפגשו עם אנשי הגבעות מספר פעמים וראו שהפער בין מה שמוצג בתקשורת ובין המציאות הוא פער ענק. למדנו כי מדובר בחבורה מסורה ליישוב הארץ מתוך דבקות בתורה ומצוות, זה נוער שמחפש את הדרכים ליישוב הארץ, ופועל כמסגרת ליישב מקומות שאליהם הממסד אינו מגיע ליישב. חלקם יושבים ולומדים תורה, יש להם מסירות גדולה ורצינות גדולה, לכן נוצר הקשר. מי שריכז את הנושא מטעם רבני תורת הארץ הטובה זה הרב חיים דרוקמן שעמד בקשר רצוף עם אנשי הגבעות, אברהם סנדק אביו של אהוביה ז"ל סייע לרב והוא איש הקשר שלנו בשטח".

במהלך הסיור ביקרו הרבנים במאחז עוז ציון הסמוך לגבעת אסף, שנהרס לאחרונה בידי כוחות צבא ומינהל, ונבנה מחדש. הגאון הרב דב ליאור קבע מזוזה בבית הכנסת החדש, וישב עם הרבנים האחרים בבית משפחת ליבר שנהרס לפני כחודשיים, ומיד נבנה מחדש. הרב ליאור הזכיר אודות מיתת המרגלים בתאריך י"ז באלול, ותענית מיוחדת שנקבעה בעבר בגין כך, "אין לנו ענין לבכות על העבר אלא ללמוד לקח לקראת העתיד. האנשים שגרים כאן במאחז, ובכלל בגבעות אלו אנשים גיבורים, חלוצים ההולכים לפני המחנה, ומאירים את הדרך לציבור". הרב אורי כהן, מכולל מרץ במבשרת הציע לתושבי המאחז להקים קרן של משפחות תומכות מכל היישובים הסמוכים, אשר במקרה של הרס בתים – מתגייסים מידית לגיוס כספים לבנייה מחודשת. 

תושבי המאחז סיפרו לרבנים כי בניגוד למי שמשמיצים את נוער הגבעות המציאות בשטח היא שונה לחלוטין, "אנחנו בקשר מצוין עם החיילים והקצינים, ועובדים איתם בתיאום מלא, הם אוכלים פה סעודות שבת, כולנו עם ישראל עם ישראל אחד, האינטרס הלאומי של כולנו הוא אחד, נערי גבעות וחיילים". 

רבנים נוספים שלא הצליחו להגיע לסיור שלחו את ברכתם מרחוק: מגוש עציון שלח הרב יוסף צבי רימון, רב אלון שבות דרום ומכון לב, ברכה חמה: "ארץ ישראל חשובה לנו. כל רגב אדמה בארץ ישראל חשוב לנו. אנחנו יודעים שארץ ישראל שייכת לעם ישראל. ואנחנו צריכים לשאוף כל הזמן לראות איך אנחנו חוזרים ומיישבים את הארץ המדהימה שלנו. זכינו להיות בדור של גאולה, זכינו לראות דברים שאבותינו רק חלמו עליהם. הראייה הזאת, חלום הגאולה, וחזון הגאולה, דוחפים אותנו כל הזמן להמשיך לפתח ולשכלל את ארץ ישראל. ויש לנו נוער נפלא שעושה המון בשביל המטרה הזו, ועוד הרבה אנשים נפלאים שעושים הרבה בשביל המטרה הזו", הסביר הרב. הרב פנה לנוער הגבעות וקרא להם להמשיך בעשייתם הברוכה: "נוער הגבעות היקר, אנחנו אוהבים אתכם. אנחנו מאמינים בנשמה הגדולה שלכם. אני מאמין שדווקא מתוך חיבור, דווקא ביחד אפשר ללכת בדרכים שאנחנו נרגיש שהם דרכים מדויקות ועם המון עוצמה. בעז"ה נצליח מתוך אהבה וחיבור לראות טוב גדול, ולהגדיל את אהבת ישראל. לראות איך אתם, הנוער שלנו, מצליח לפרוח ולעלות ולעשות דברים טובים, ולהמשיך ליישב את ארצנו הקדושה, ארץ ישראל", חתם הרב רימון את ברכתו. לקראת הסיור, יצא הרב חיים דרוקמן, ראש מוסדות אור עציון ויו"ר ישיבות בני עקיבא,

אשר ערך בחודשים האחרונים מספר מפגשים עם נוער הגבעות, בקריאת חיזוק לתושבי הגבעות ביהודה ושומרון. הרב ביקש לחזק את המתיישבים, וקרא להם לחזק ולכוון את הנוער להמשך עשייה. 

"לצערי אינני יכול להיות עמכם באופן פיזי, אבל אני נמצא אתכם בליבי בסיור שלכם למקומות שמפריחים את שממות ארצנו. הנוער הזה עושה את דבר החשוב כל כך, ולכן יש לחזק אותו שיוציא את רצונו הטוב והאידיאליסטי לבנות ולהפריח את שממות הארץ בצורה החיובית ביותר. ובעז"ה אנחנו נמשיך לבנות את ארצנו, ולהפריח את שממותיה", אמר הרב בדברי הברכה. הרב דרוקמן התייחס גם לזכות של המתיישבים בגבעות בבניין הארץ: "כותב הרב קוק זצ"ל על השאלה מדוע דורנו זכה לגאולה, דבר שלא זכו אבותינו, ועונה הרב קוק מפני שהוא עסק במצווה החשובה ביותר מכל המצוות שבתורה, מצוות יישוב ארץ ישראל. וכך נמשיך גם אנחנו לבנות את ארצנו ולהיבנות בה, ונצעד לקראת גאולתנו השלמה. אני כמובן אתכם", סיים הרב.

התחושה היא כי הקשר החשוב בין הרבנים לנערים יימשך ויתחזק מתוך מגמה להיות בשיח מתמיד. היכולת לתקשר באופן ישיר מועילה מאוד לרבנים להכיר את המציאות עצמה, ויכולה לסייע לנערים במקרים של התעמרות שלטונית, המתרחשת עדיין לעיתים קרובות לצערנו. 

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה