יהדות עכשיו

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

איך מודדים את הדמוגרפיה ביהודה ושומרון? על מה מותר ועל מה אסור להסתמך? מה עושה המינהל האזרחי בנידון? ומה עם ההגירה הערבית מיו״ש? • שוחחנו עם בועז העצני ויורם אטינגר וניסינו להבין מה קורה מאחורי המספרים בחבל הארץ התנ״כי והאם מדינת ישראל מפסידה גם במאבק הזה

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או טרור אסלאמי, אולם אחת הבעיות המרכזיות ביחס ליהודה ושומרון קשורה בראש ובראשונה לדמוגרפיה הערבית בחבל הארץ התנ"כי. את מספר היהודים שחצה לאחרונה את רף חצי המיליון, אין כל בעיה למדוד. אבל כאשר אנחנו מגיעים לבדיקת המספרים בצד השני, העניין נעשה מסובך מאוד.
לטענת המנהל האזרחי באזור יהודה ושומרון יש 3.2 מיליון פלשתינים, כך השיבו לשאלתנו שם, והדגישו: ״לא מדובר בנתונים שלנו. זה הלמ״ס (מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) הפלשתיני״. כחלק מהפנייה למנהל ביקשנו גם לדעת כמה פלשתינים עוזבים בכל חודש את יהודה ושומרון, ולכך אין תשובה. במקום זה הוצגה בפניי הערכה, ששוב, מבוססת על נתונים פלשתיניים: 28% רוצים להגר, בעוד ש-72% לא רוצים.
״מעניקים לרשות הפלשתינית מעמד בכורה״
אל המנהל האזרחי הוא יגיע בהמשך השיחה שלנו, אבל קודם לכן מגלה לנו יורם אטינגר פרט חשוב שלא כולם מכירים, כמו רבים מהנתונים שנמצאים באמתחתו. ״יש בהסכם אוסלו סעיף שמאפשר לרשות הפלשתינית לכלול במפקד שלהם גם חלק מהתושבים שכבר לא נמצאים ברשות למעלה משנה. זה בניגוד לנהלים הבינלאומיים שמכתיבים שמי שעזב את מדינת האם שלו למעלה משנה, ביום למוחרת גורעים אותו מהמפקד עד שהוא חוזר ל-90 יום לאותה מדינה״, הוא אומר בחומרה.
לדבריו, ישראל הסכימה לסעיף הזה באוסלו. ״עם כל הכבוד לאותו סעיף זה לא משנה את המציאות שאומרת שאותם אלה שנכללים פשוט מאוד לא נמצאים שם, ולכן אי אפשר לכלול אותם במפקד האוכלוסין״.
אטינגר טוען כי בשנים 1996-1993 הייתה יחידה בלמ״ס הישראלי שבדקה את הנתונים של הפלשתינים והנפיקה דיווחים על פערים מסוימים בספירת האוכלוסייה. ״באחד מהדוחות שלה ציינה היחידה״, כך לדבריו של אטינגר, ״שאם מקבלים את נתוני הפטירה של הפלשתינים מגיעים למסקנה שתוחלת החיים הפלשתינית היא מהגבוהות בעולם״.
הדבר הגיע אל קיצו ב-1997 כאשר הממשלה הורתה ללמ״ס הישראלי לחדול מביקורת של הנתונים הפלשתיניים ואותה יחידה בוטלה. ״את זה אני יודע משום שהיה דיון בוועדת ביקורת המדינה ב-2006 ואז הופיע נציג של הלמ״ס הישראלי. כשהוא נשאל לגבי הנתונים הוא נופף במסמך ואמר ׳הינה המסמך שהורה לנו לבטל את היחידה ולהפסיק בביצוע בדיקת נאותות של הנתונים הפלשתיניים׳. הלכה למעשה הממסד הישראלי מהדהד את הנתונים הפלשתיניים ולא מבצע בהם בדיקת נאותות״.

״המנהל לא מבצע בדיקת נאותות״
יורם אטינגר, 77, דיפלומט ושגריר בדימוס הוא מייסד-שותף של 'הצוות האמריקאי-ישראלי למחקר דמוגרפי' שהוקם לפני 18 שנה. באתר האינטרנט שלו, ׳The Ettinger Report׳, מביא אטינגר נתונים רבים על השגיאות לכאורה של המנהל האזרחי. ״לכאורה״, מדגיש אטינגר פעמיים, ״המנהל האזרחי הוא הגוף המתמצא במתרחש ביהודה ושומרון, בין היתר גם בדמוגרפיה, והמנהל מהדהד את הנתונים של הפלשתינים וטוען שזה ׳נראה לו הגיוני׳, אבל עובדתית המנהל לא מבצע בדיקת נאותות. 

יורם אטינגר

יורם אטינגר

בועז העצני

בועז העצני

המנהל אף פעם לא העיר את תשומת לב הממשלה והציבור בישראל לעובדה הזאת״, אומר אטינגר ביחס לכך שכוללים בספירה הפלשתינית גם תושבים שלמעלה משנה לא נמצאים ביו״ש. ״בנוסף, לא שמעתי למשל את המנהל מתריע על כך שהמפקד הפלשתיני הנחה מאזן הגירה שהגיע בתחילת שנות ה-2000 לכדי מאזן הגירה חיובי של 50,000 – זאת אומרת יותר כניסות מיציאות מדי שנה לשטחי הרשות״. אטינגר מסביר כי מדובר באבסורד: ״הרשות הפלשתינית היא אטרקציה? זה דבר שהוא זועק לשמיים״. 

בשורה התחתונה הוא אומר, שכאשר מסתמכים על נתוני המנהל האזרחי, למעשה נסמכים על נתוני הרשות הפלשתינית. ״דוגמה טובה לכך היא העובדה שהיה עימות בין הצוות שאני מייצג, שלושה אמריקאים ושישה ישראלים – לבין הנהלת הלמ״ס הפלשתיני. בעימות הזה הצגנו את נתוני ההגירה המתועדים של רשות ההגירה והאוכלוסין של ישראל, היא מתעדת יום-יום את המצב בכל המעברים הבינלאומיים; היבשתיים, האוויריים והימיים. הראנו שלא רק שאין 50,000 מאזן הגירה חיובי, אלא שבכל שנה מאזן ההגירה הוא שלילי. קם ראש הלמ״ס הפלשתיני ואמר שהוא מודה שאכן הם שגו והדבר יתוקן, והנחת העבודה תהיה של 0 מאזן הגירה. אמרנו לו שזה טוב ויפה אבל אין מדינה בעולם שמספר היציאות שווה למספר הכניסות. הוא חייך בסרקסטיות מאוזן לאוזן ואמר ׳לכשנשלוט במעברים נציין את הנתון המדויק, ועד אז זה יהיה 0״. 

לדברי אטינגר שבוע לאחר מכן הם הורידו מהנתון שלהם 200,000, ״וראה זה פלא, גם המנהל האזרחי הוריד את אותו המספר. כל מי שלא היה בטוח שהמנהל האזרחי מהדהד – קיבל את האישור לכך שבוע אחרי אותו עימות״. 

על מה מבוססים הנתונים שלכם? 

״הצוות שאני מייצג עבד על איסוף נתונים במשך שנת 2004, וב-2005 יצאנו לאוויר העולם. מאז הנתונים מתעדכנים בכל שנה על בסיס נתונים שרובם פלשתיניים וגם ישראליים ובינלאומיים״. אטינגר ממהר להסביר את השימוש בנתונים פלשתיניים: ״בניגוד למנהל האזרחי שאומר שהלמ״ס הפלשתיני זה תורה מהר סיני, אנחנו בודקים את הנתונים. למשל, בעבודה הראשונה שעשינו בדקנו את הנתונים מול משרד הבריאות הפלשתיני, מול משרד החינוך הפלשתיני, מול ועדת הבחירות הפלשתינית, מול משרד הפנים הפלשתיני, וכמובן מול רשות ההגירה והאוכלוסין של ישראל. ראינו שיש פערים בתוך הגופים הפלשתיניים. ללמ״ס שלהם תמיד יש ניפוח מלאכותי מעל לרשויות האחרות שכן מתאימות אחת לשנייה״. 

לסיכום אומר אטינגר, ״אם אתה לא עושה בדיקה אלא מניח, למען השקט התעשייתי, שהרשות הפלשתינית כוללת אנשים אמינים ולא שקרנים, אז אתה מפספס. במקרה של יהודה ושומרון מדובר בניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון״.   

בחו"ל יותר טוב. הכיכר המרכזית בחברון

שדה התעופה רמון מקל על העזיבה הפלשתינית

שדה התעופה רמון מקל על העזיבה הפלשתינית

״להגיד שקר גס זו מחמאה"
גורם נוסף שאיתו שוחחנו בנושא הוא בועז העצני. תחילה הצגנו בפניו גם כן את נתוני המנהל האזרחי על מיליוני הפלשתינים ביהודה ושומרון. "3.2 מיליון זה שקר", קובע בהחלטיות העצני בתחילת השיחה עם 'גילוי דעת'. ״להגיד שקר גס זו מחמאה. המנהל לא בודק את הנתון של הרשות ומשווק את נתוני האויב שהומצאו נגדנו, זה לא ייאמן – אותו הגוף שפועל נגד מדינת ישראל לטובת הקמת מדינה פלשתינית. המנהל יודע את הנתונים ולמרות זאת מרמה".
העצני מזכיר כי חסן אבו ליבדה, מי שהיה ראש הלמ"ס הראשון של הרשות כשהיא הוקמה, הצהיר מראש ואמר: "נילחם ביהודים באמצעות הסטטיסטיקה".
אז הנתונים שקריים, ומה בדבר האחוז שמעוניין לעזוב לכאורה?
״כנראה יותר. הממשלה היוצאת החליטה שערביי יהודה ושומרון יכלו לטוס לחוץ לארץ דרך שדה התעופה 'רמון', ולא יצטרכו לעבור בירדן. זה שמלך ירדן השתולל בעקבות כך זה בסדר, הוא מפסיד הכנסות, אבל אבו מאזן משתולל מההחלטה. למה? כי יהיה להם יותר קל לעוף מפה. זה מקל עליהם בצורה דרמטית את העזיבה".
"יש לפני שילה כפר שנקרא 'תורמס עיא' שנראה בוורלי הילס, אתה לא מאמין שיש כאלה וילות, אבל מה? הוא 90% ריק. כך גם הכפר 'דיר דבוואן', 'עין יברוד', וחצי מ'סילוואד' שזה כפר המרצחים הכי גדול בארץ – אלה כפרי רפאים. אתה נוסע בערב – אין אור בחלונות. כולם בארצות הברית ובדרום אמריקה, באים פעם בחודש לא משכירים את הבתים כי הם יודעים שהם לא יראו אותם בחזרה".
העצני מדגיש שהמציאות הזאת לא קיימת בכל הכפרים, וממשיך: "תעמוד מתצפית יוסף, תסתכל על שכם, או בתל רומידה תסתכל על חברון – אתה רואה ים של בתים חדשים, בנייני קומות, בהרבה מהם אין חלונות, כלומר הם ריקים. גם בעזה עשרות אלפים עוזבים, יש נהירה החוצה".
מה הדבר שדוחף אותם בצורה המשמעותית ביותר לעזוב?
"כשהגענו ב-67 לשטח לא הייתה אף אוניברסיטה ביהודה, שומרון ועזה. היום יש סדר גודל של 15 אוניברסיטאות ובסך הכול קרוב ל-40 מוסדות השכלה גבוהה. יכול להיות שזאת מערכת ההשכלה הגבוהה הכי גדולה בעולם הערבי. בכל שנה קרוב ל-40,000 בוגרים. סטודנט מוצא את עצמו עם תואר ביד, במקום שאפילו פועל הוא לא יכול להיות. אז למה לו?".
לעניין הדמוגרפי בשטח יש גם השפעה עתידית. העצני: "שני שליש מהסטודנטים ביהודה ושומרון הן סטודנטיות. כלומר, מחזורי הילודה לא מתחילים בגיל 14 אלא בגיל 25, וזה משפיע על מחזורי הילודה שמתאחרים לגיל 25 – רווקות מאוחרת".
"כל ילד שנולד הוא נכס כלכלי, הוא ידיים עובדות. ההשכלה הפכה את הילדים מנכס לנטל. חקלאי לא יכול לעזוב את המקום כי זו הפרנסה שלו, אבל כשהוא בעל מקצוע מודרני, הפרנסה אצלו בראש, הוא יכול ללכת איתה לכל מקום, ועבורו ביהודה ושומרון היא לא טובה, היא בעייתית. יש אצל הערבים 20% אבטלה ומי שיש לו כבר עבודה – המשכורות הן בדיחה. לכן יש נהירה החוצה לכל העולם".
מי שנוסע בכבישים ביהודה ושומרון לא מרגיש את ההגירה שעליה אתה מדבר.
"הערבים עדיין בתנועה של התרבות. הם סביב השלושה ילדים בממוצע לאם וזה עדיין פריון חיובי, אבל המגמה היא למטה ויש גם הגירה גדולה. במצב שחברה פרימיטיבית כמו שהם היו ב-67 נכנסת תחת כנפיה של חברה כמו שלנו, מה שקורה זה שתמותת התינוקות כמעט נפסקת ומנגד תוחלת החיים עולה. המנהג להביא הרבה ילדים יחלוף בעוד דור או שניים. הילודה שלהם מתרסקת כי הם נורמליים, כך מגיבה כל חברה נורמלית שעוברת מודרניזציה. רק אצל היהודים בישראל זה הפוך".
"יצא שכאילו חיכינו 55 שנה בשביל שינוי המגמה הדרמטי אצל ערביי יהודה ושומרון, אז עכשיו נתייאש? יש להם גם הגירה עצומה וגם ירידה בילודה, ומנגד אצלנו המצב הפוך – הירידה בשפל והעלייה ארצה בשנים האחרונות טובה מאוד, בטח אחרי המלחמה באירופה".
"אנחנו מפריעים לילודה שלנו על ידי מחירי דיור"
בעז העצני, 65, מנהל ההסברה במועצה האזורית שומרון ומקיים סיורים לחברי כנסת, אנשי תקשורת ומובילי דעת קהל בשומרון. הוא פובליציסט וכפי שהוא מגדיר את עצמו – 'חוקר חובב'. לאחרונה כתב עבודה גדולה בשם 'מדוע ישראל לא תתקיים בלי יהודה ושומרון', כאשר אחת מהסיבות היא הדמוגרפיה.
לפני מספר שבועות שוחחנו עם פרופסור אריה אלדד, והוא סיפר שמפלגת מולדת פתחה בזמנו משרד שניסה לסייע למשפחות ערביות בירושלים שרצו להגר מכאן. זה היה בקנה מידה קטן מאוד ולא זכה להצלחה גדולה. לא הייתה שם התערבות של המדינה, יש משהו שהמדינה יכולה או צריכה לעשות בעניין הגירה ערבית?
"קודם כל המדינה לא מעודדת עלייה, אלא הממסד", מתקן העצני. "אז הממסד הוא ממסד פושע מבחינה ציונית כי הוא לא מעודד עלייה, כי עידוד עלייה משמעותו ביקוש נוסף ועוד עלייה במחירי הדיור, וזו צרה פוליטית ומנסים 'להקל' על זה באי עידוד עלייה".
על הבנייה ביו"ש הוא אומר: "היכולת היחידה של ישראל לספק שטחים שייתנו מענה לבעיית הדיור ומחירי הדיור – היא ביהודה ושומרון. השטח הופך להיות המפתח לשיפור המאזן הדמוגרפי שלנו. אנחנו מפריעים לילודה שלנו על ידי מחירי דיור ועוד כל מיני בירוקרטיות, ולא יוצאים מגדרנו להביא כמה שיותר יהודים".
העצני חוזר לשאלתי, ומשיב: "מה שעובד אל תיגע. הם רוצים לצאת – תקל עליהם". לכך הוא מוסיף ואומר כי בעבר היה מנהל לעידוד הגירה במשרד ראש הממשלה, ומי שסגר אותו היה ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין. "מה מנהלה כזאת יכולה לעשות? לשלם להם? ברגע שאתה מתערב בצורה ניכרת אתה מקלקל את המגמה, אתה מפריע לתהליך. צריך לפעול בצורה חשאית, עקיפה. צריך לפתוח סוכנויות לתעסוקה בחו"ל, בייחוד לנשים, למשוך אותן ברשתות החברתיות. בסקנדינביה סובלים מההגירה המוסלמית, נורבגיה הייתה היחידה לפעול בנושא ברשתות החברתיות ולא בגלוי. היא יצרה את הרושם שלא כדאי להגיע אליה והצליחה לבלום הרבה מההגירה המוסלמית".
במינהל האזרחי בחרו שלא להגיב לדברים.

המציאות הדמוגרפית מערבית לירדן
את הנתונים הבאים לקחנו מאתרו של אטינגר, שם נכתב כי בניגוד לתפיסה המקובלת, ישראל כלל לא מאוימת ב׳פצצת זמן דמוגרפית ערבית׳ בשטח המשולב של יו״ש ומה שמכונה ׳הקו הירוק׳, אלא מאופיינת על ידי תנופה דמוגרפית יהודית של שיעור פריון ומאזן הגירה. אנחנו בסופה של 2022 והממסד הישראלי ממשיך להדהד את הנתונים הדמוגרפיים של הרשות הפלשתינית ללא בדיקת נאותות, תוך התעלמות מניפוח מלאכותי של 50% בנתונים הפלשתיניים, נכתב בדוח "במחשבה שנייה: יוזמה ישראל-ארה"ב".
מספר הלידות היהודיות בישראל ב-2021 (141,250) היה גבוה ב-76% ממספר הלידות ב-1995 (80,400), בעוד מספר הלידות הערביות (43,806) היה גבוה ב-20% מלידות 1995 (36,500), כפי שפורסם ב׳ירחון מרץ 2022׳ של הלמ״ס.
ב-2021 היה מספר הלידות היהודיות 76% מסך הלידות בישראל בהשוואה ל-69% ב-1995.
ב-1969 היה שיעור הפריון הערבי גבוה ב-6 לידות משיעור הפריון היהודי. ב-2015 נעלם הפער – 3.13 לידות לאישה היהודייה והערבייה, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי. ב-2020 שיעור הפריון היהודי היה 3 לידות לאישה (3.27 כאשר בני הזוג הם ילידי הארץ), לעומת שיעור פריון ערבי של 2.82 ושיעור פריון ערבי-מוסלמי של 2.99.
הגידול בשיעור הפריון היהודי נובע מרמה גבוהה יחסית של אופטימיות, פטריוטיות, זיקה לשורשים, אחריות  קהילתית, תחושת-ספר (אתגר ביטחוני), יחס חיובי מסורתי לגידול ילדים וצמצום היקף ההפלות.
ב-2021 היו 43,879 פטירות יהודיות בהשוואה ל-31,575 ב-1996 כאשר היקף האוכלוסין כמעט הוכפל – מאפיין מגמה של אוכלוסייה צעירה יותר. ב-2021 היו 6,751 פטירות ערביות בהשוואה ל-3,089 ב-1996 – מאפיין מגמת הזדקנות.
ב-2021 היה מספר הפטירות היהודיות 31% ממספר הלידות היהודיות בהשוואה ל-40% ב-1995 – מאפיין מגמה של אוכלוסייה צעירה יותר. ב-2021 היה מספר הפטירות הערביות 15% ממספר הלידות הערביות בהשוואה ל-8% ב-1995 – מאפיין מגמת הזדקנות.
מאז 1995 מתרחבת התשתית הצעירה של האוכלוסייה היהודית בישראל, המעניקה בסיס להמשך התנופה הדמוגרפית (לפחות) בדור הקרוב.
התנופה הדמוגרפית היהודית מתוגברת גם על ידי מאזן הגירה חיובי הכולל עלייה שנתית וצמצום של היקף ה׳ירידה׳: מתוספת של 14,200 ׳יורדים׳ ב-1990 לתוספת שנתית של כ-7,000 בשנים האחרונות (במקביל להכפלת האוכלוסייה מ-1990). במקביל, ישראל עומדת בפני פוטנציאל עלייה של כ-500,000 יהודים מאוקראינה, מרוסיה, ממדינות נוספות בברה"מ לשעבר, מצרפת, מבריטניה, מגרמניה, מארגנטינה ומארה"ב.

ניפוח הנתונים הפלשתיניים
500,000 תושבי חוץ, רובם מיו״ש, השוהים מחוץ לאזור למעלה משנה כלולים במפקד האוכלוסין הפלשתיני, בניגוד לנוהל המקובל העולם הגורע ממפקד האוכלוסין תושבים השוהים מחוץ למדינת הבית למעלה משנה. מספרם היה 325,000 במפקד האוכלוסין של 1997 – כך לפי הלמ״ס הפלשתיני, וגדל ל-400,000 ב-2005 (לפי ועדת הבחירות הפלשתינית), ומתרחב מידי יום בגין לידות.
350,000 ערביי ירושלים הם בעלי ת.ז. ישראלית ונספרים פעמיים – פעם אחת ע״י ישראל ופעם נוספת ע״י הרשות הפלשתינית. מספרם גדל מידי יום עקב לידות.
למעלה מ-150,000 ערביי יו״ש ועזה נשואים לערביי ישראל, הפכו לתושבי קבע או לאזרחים, ונספרים פעמיים ע״י ישראל והרשות הפלשתינית.

378,000 ערבים שהיגרו מיו״ש מאז מפקד האוכלוסין של 1997 לא נוכו ממפקד האוכלוסין הפלשתיני, המתעלם ממאזן ההגירה השלילי של כ-20,000 לשנה בשנים האחרונות. רוב המהגרים הם צעירים. מאזן הגירה שלילי מאפיין את יו״ש, לפחות, מאז הסיפוח הירדני של אפריל 1950. לדוגמא, 28,000 ב-2021 > 26,357 ב-2019 > 15,173 ב- 2017 > 16,393 ב-2015 – לפי תיעוד שוטף של רשות האוכלוסין וההגירה.
32% ניפוח מלאכותי של נתוני-לידה ע״י הרשות הפלשתינית תועדו ב-2006 ע״י דו״ח ׳הבנק העולמי׳ (עמ׳ 8 סעיף 6), כאשר הרשות הפלשתינית טענה לגידול של 8% במספר הלידות, אך ׳הבנק העולמי׳ תיעד צמצום של 24%.
התמערבות דרמטית של שיעור הפריון מ-9 לידות לאישה ערביה בשנות ה-60׳ ל-3.02 ב-2021. ההתמערבות היא תוצאה של מעבר סוחף מהכפר אל העיר בנוסף לעלייה בגיל הנישואין (מגיל 15 ל-22), הרחבת השימוש באמצעי מניעה, העמקת השתלבות הנשים הערביות במערכות החינוך והתעסוקה, קיצור תקופת הפריון (מגיל 16 עד 55 לגיל 23 עד 45), ועוד.

היקף הפטירות מדווח במספרים נמוכים מהמציאות – כפי שמלמדים מחקרים עוד מתקופת המנדט הבריטי – משיקולים פיננסים ומדיניים. לדוגמה, מפקד האוכלוסין הפלשתיני של 2007 כלל את ילידי שנת 1845.
כאמור, כמו שכבר הזכרנו, העובדות לעיל מתעדות ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון ערבים, כלומר, אוכלוסייה ערבית של 1.5 מיליון ולא כ-3 מיליון.
השורה התחתונה
ב-1897 היה בשטח המשולב של יו״ש ו׳הקו הירוק׳ מיעוט יהודי של 9%, שהתרחב ל-39% ב-1947 והפך לרוב של 68% ב-2022 (7.5 מיליון יהודים, 2 מיליון ערביי ׳הקו הירוק׳ ו-1.5 מיליון ערביי יו״ש), הנהנה מרוח גבית של  שיעור פריון ומאזן הגירה.

עוד במדור זה

הנכבה היהודית

הנכבה היהודית

ביו"ש, ארץ התנ"ך, מאות אתרי מורשת שמעידים ומאששים את חיי היהודים על הארץ הזו. כמעט בכל הר או גבעה ניתן למצוא שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות והעם העתיק ביותר מבין שלל הממצאים הוא העם היהודי.
אתרי המורשת ביהודה ושומרון מנוהלים באופן מנוכר והזוי, במקרים רבים הבעלות עליהם מוגדרת כפלשתינית פרטית על אף שאין שום הצדקה וביסוס להגדרה מקוממת זאת. על מנת להבין את שורשי התופעה צריך לחזור אחורה למלחמת העצמאות אל מה שמכונה ׳הנכבה׳ או אולי אפילו למרד הערבי הגדול בו למעשה החלה החרבת הכפרים השיטתית על ידי השלטון הבריטי.
על פניו נראה שההימנעות מהכרה בבעלות היהודית על אתרי ארכאולוגיה נעוצה בחשש שהכרה כזו עלולה לחשוף את מדינת ישראל בפני תביעה דומה להשיב את הבעלות הערבית על אתרים רבים במדינת ישראל.
יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל קרב ובא ויחד איתו צפה ועולה לא פעם לשולחן הדיונים שאלת הבסיס המוסרי להקמת מדינת ישראל. לא פעם אוהבים אנשי שמאל לנופף בפגם המוסרי, בטענה שעשרות כפרים ערביים הוחרבו בתקופת מלחמת העצמאות ועל חורבותיהם הוקמו יישובים וערים יהודיות שנמצאים היום בלב הקונצנזוס הלאומי.
מרביתו של השמאל הישראלי איננו מעוניין להחזיר את המצב לקדמותו, אך באופן אבסורדי מיעוט קיצוני מעוניין להשליך את האחריות לתיקון ה׳עוול׳ לשטחי יו"ש שנכבשו לאחר הקמת המדינה ומפציר בפני מקבלי ההחלטות לעוזבם לטובת האוכלוסייה הערבית ולא לבצע בהם פעולות התנחלות יהודיות. עיקרה של הטענה היא, לא לחזור שוב על אותה הבעיה אך טמונה בה גם רמיזה – יתכן ושטחים אלו יפצו על הטרגדיה ויביאו סוף סוף את השלום המיוחל.
למרבה האירוניה, מרביתם של הכפרים הערביים ביו"ש יושבים כיום על חורבותיהם של שרידים קדומים שנותרו עוד מתקופת ההתנחלות היהודית בארץ לפני יותר מ-2000 שנה.
למעשה, שטחי יו"ש הם מודל עתיק של אותה הנַכְּבָּה בדיוק. יתרה מכך, חלק ניכר מערביי יו"ש בזמן מלחמת ששת הימים היו פליטי 48, כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו, אחד מכל שלושה ערבים בשטחי יו"ש הוא פליט ממלחמת העצמאות. האיוולת ברורה.
הרצון לתקן עיוות על חשבון הנצחת עיוות זהה הוא לא סביר ולא הגיוני. אם דרוש תיקון התיקון צריך להתבצע באותו השטח שבו קרתה הטעות ואם מעשה הקמת המדינה מוצדק אזי יש להביט למציאות בעיניים ולהודות בה.
בראי היסטורי ניתן לקבוע בוודאות שההתקוממות הערבית היא זאת שהביאה עליהם את חורבנם. אילולי היו נלחמים בנו היו זוכים לחיות לצידנו ללא הפרעה. על אף שהוגלינו מארצנו, כאשר חזרנו הביתה התנועה הציונית עסקה בגאולת האדמה בכסף מלא בדיוק כפי שאבינו הקדמון רכש את מערת המכפלה למרות ההבטחה האלוקית שקיבל.
חשוב לציין שהחרבת הכפרים הערביים התחילה עוד בשלהי השלטון הבריטי לאחר המרד הגדול במהלכו הוחרבו והועלו באש על ידי הצבא הבריטי קרוב ל-40 כפרים ואף הוגלו אלפי ערבים.
בסקר חרום שנערך מיד לאחר מלחמת ששת הימים על ידי משרד הביטחון אותרו מאות אתרים ארכיאולוגיים מתקופת ההתנחלות הישראלית ואף מתקופות קדומות המוכיחות ללא ספק את קיומו של השלטון היהודי בארץ. הנתונים מראים שלא רק שלטון היה כאן, אלא התיישבות של ממש בכל רחבי יו"ש.
לנתון זה השלכות רוחב עצומות, למשל, בשאלת הבעלות על הקרקעות ביו"ש, אך למרבה הפלא איש כמעט אינו מתייחס לכך ברצינות.
כאשר מגיע ערבי ובידו קושאן תורכי מלפני יותר מ-200 שנה מתייחסים אל זה כקודש קודשים ומעניקים לו זכויות גם אם הוא הפקיר את אדמתו ולא השתמש בה משך דורות, אך מדוע שרידי התנחלות יהודי אינם נחשבים כהוכחת בעלות על הקרקע?
מי שאולי האשם הגדול ב"נַכְּבָּה היהודית" הוא מי שהיה אמון על שמירת אדמות המולדת, הלא הוא ה"מנהל האזרחי". המנהל אימץ במשך שנים גישה לפיה אדמות יו"ש הן פלשתיניות פרטיות עד שיוכח אחרת. כתוצאה מכך תוקנו במרוצת השנים מאות תקנות הפוגעות באופן שיטתי ביהודים ומעדיפות אוטומטית את הנרטיב הערבי.
קחו למשל את הנתון המדהים הזה: המנהל האזרחי מסרב לאשר חפירות ארכיאולוגיות בשטחי סקר! מדוע? כי לטענת אנשיו יתכן שאדמות אלו הנן פלשתיניות פרטיות ומשום כך לא ניתן לאשר שימוש בהן אפילו למטרות חפירות הצלה.
ממלכת יהודה וממלכת ישראל שלטו יחד במרביתה של הארץ במשך מאות שנים. הממצאים הראשונים של המחקר הארכיאולוגי מראים שבתקופה זו אדמות יו"ש יושבו בצפיפות על ידי היהודים. מרביתן של מדרגות העיבוד, ׳טרסות׳ (שנחשבות גם הן אוטומטיות כקרקעות פלשתיניות פרטיות) נבנו בתקופה זו, ועשרות יישובים נפרסו לאורך ולרוחב הארץ. מה שמדהים לא פחות הוא השתמרותן של שמות האתרים כפי שהם מופיעים עוד בספר יהושע. תקוע, חלחול, דביר ובית ענות הם רק חלק קטן מן היישובים היהודיים שעל חורבותיהם יושבים כיום כפרים ערביים.
קחו בחשבון שהמחקר הארכיאולוגי מתרחש 2,000 שנה אחרי המאורעות אז אם מוצאים עשרות אתרים ובהם סימני חיים, הווי אומר שהחיים כאן היו ממש אינטנסיביים וצפופים, קחו גם בחשבון שאוכלוסייה הערבית דאגה להשמיד כמה שיותר סממני זיהוי יהודיים, תוסיפו לזה את העובדה שהמנהל האזרחי לא מאפשר מחקר רציני ארכיאולוגי ומכאן תבינו את העוצמה של כל מטבע או חרס שנמצא למרות כל זאת במעמקי האדמה.
חקר הארכיאולוגיה צריך גם הוא לעבור שינוי קטן. מרביתם של החוקרים מתמכרים לעבר עד כדי כך שהם אינם מסוגלים לדמיין אפילו פגיעה קלה שבקלים בממצאים ההיסטוריים. הגדילו לעשות מספר חוקרים שאף הציעו לכסות אתרי מורשת שלמים על מנת לשמור אותם באופן המיטבי ביותר לאלפי השנים הבאות.
מה שקורה בינתיים בשטח, הוא כמובן הפוך לחלוטין וזאת בשל אוזלת היד המכוונת של המנהל האזרחי. הערבים לא מפספסים הזדמנות להרוס ולהשמיד את שרידי החיים היהודיים שהיו כאן ועל הדרך אף הורסים אתרים בעלי חשיבות בין לאומית כדוגמת מזבח יהושוע בין נון.
תכלית הממצאים ההיסטוריים היא להוכיח לכל את דבר זכותנו על הארץ ויחד עם זאת להשתלב ממש בחיים החדשים שהולכים ונבנים בארץ הזו. אין יותר מרגש לנסוע בדרך האבות המקורית ומאידך גיסא אין מנוס מלהתאים אותה למציאות החדשה בחלק מהמקטעים. אך שימו לב עד כמה השילוב בין העבר הרחוק למציאות העכשווית מייצר את העוצמה שלנו כעם העתיק ביותר בעולם.
הגיע הזמן ששטחי הארכיאולוגיה יוכללו באדמות המדינה ויוקצו לאחר חפירה ושימור להתיישבות המחודשת של העם החוזר לארצו לאחר 2,000 שנות גלות. ■

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

רכב שעבר תאונה

ביום שני השבוע חולקו עשרה רכבי ביטחון חדשים לרבש"צים במועצה האזורית הר חברון. עשרת הרכבים החדשים שהחליפו עשרה רכבים ותיקים, נמסרו בנוסף לשלושה שנמסרו שבמהלך השנה, ושניים שנוספו למחלקת קרקעות, ובסך הכל במועצה מרוצים מ-15 רכבים חדשים.
לא רבים מכירים עד כמה חשובים רכבי הביטחון – הן בפעילות הביטחון השוטפת, והן בעתות חירום. “רכב הביטחון היישובי משמש את הרבש"ץ והמאבטחים ביישוב לביצוע הפעולות הנדרשות בהגנה על התושבים, ובאירוע חירום מסייע בהגעה מהירה לזירת האירוע, עם הציוד הנדרש לשלבים השונים באירוע", מסביר מנהל מחלקת הביטחון במועצה, נדב צחור.
בסוף אוקטובר 2022 נרצח רונן חנניה הי״ד, תושב קריית ארבע על ידי מחבל ערבי, מוחמד ג'עברי. בפיגוע נפצע קשה החובש עופר אוחנה ומאבטח נוסף שהגיעו למקום כדי לטפל בחנניה ובנו. לאחר מכן הגיעו לזירה הרבש"ץ של קריית ארבע שדרס את המחבל שחוסל בהמשך על ידי חייל בחופשה. הרכבים החדשים, כמו רוב מוחלט של הרכבים מוגנים נגד אבנים אולם לא נגד ירי, "לכן, בניגוד לאירוע המוכר ליד קרית ארבע, כאן אין סיפורי גבורה כאלה ב"ה. הרכב כפי שציינתי מסייע לרבש"ץ בהקשרי הגעה מהירה והציוד הנחווה הנדרש עבורו לטיפול באירועים".
רכישת הרכבים החדשים לא זולה כלל וכלל. משרד הביטחון ופיקוד העורף מעבירים 145,000 שקלים עבור כל רכב, והמועצה נדרשת להשלים את השאר. בסך הכל מחירו של רכב כולל אבזור מתאים עומד על כרבע מיליון שקלים.
ברכבי הביטחון עושים שימוש יומיומי 7\24 ובכל רכב נוהגים במהלך היום והלילה מספר אנשים – הרבש"ץ והמאבטחים, כל ישוב והסידור שלו – ומשכך לתחזוקת הרכב חשיבות גדולה מהרגיל. נדב צחור מפרט: “פיקוד העורף מתקצב את המועצה בתקציב אחזקה דיפרנציאלי המשתנה בין היישובים בהתאם לנוסחה מוגדרת המחשבת את גודל הישוב, ובהתאם את התקציב המוגדר לביטוחים, טיפולים משתנים וכו'. בכל מצב של עלויות נוספות המועצה סופגת את העלויות".
נציין כי תקציב לשדרוג רכבי ביטחון מגיע אחת לשש שנים בסיוע היחידה להתיישבות במשרד הביטחון ופיקוד העורף, בהתאם לתקציב מדינה ותיעדופים של פיקוד מרכז.
היישובים המאושרים: תלם, אדורה, נגוהות, בית חג"י, מעלה חבר, טנא-עומרים, שמעה, שני, סוסיה ואשכולות. ראש המועצה יוחאי דמרי אומר כי החלפת צי הרכב הבטחוני לצי חדש ואיכותי, מהווה נדבך חשוב וחיוני במעטפת הבטחון של כל ישוב וישוב וביחוד בימים אלו של מציאות ביטחונית לא פשוטה. “זה הזמן לומר תודה לכל העוסקים במלאכה – הן ליחידה להתיישבות במשרד הביטחון, פיקוד העורף, למליאת המועצה על הוספת התקציב הנדרש, למנכ"לית, לגזבר, לקצין הביטחון בתעבורה חיים תבו, ולמחלקת הבטחון המסורה והאיכותית. וכמובן לרבש"צים היקרים והאהובים, אנו בטוחים שהכלים יהיו לעזר רב. תתחדשו, וכשאתם שומרים עלינו תזכרו לשמור גם על הנוהגים בכלים, ועל הכלים עצמם".
דבריו של ראש המועצה והבקשה לשמירה על הנהגים והרכבים לא נאמרים ללא ביסוס. לרוב הנסיעה ברכבי הביטחון נעשית במהירות נמוכה בתוך הישובים, אולם בעת הצורך – התראות ממצלמות האבטחה, התראות על גדר הביטחון, ואירועי חירום שונים – הנסיעה נעשית פחות בטוחה בשל דרכי ביטחון לא סלולות ונהיגה שאינה זהירה מספיק.
כך למשל, בינואר 2023 אירעו שלוש תאונות תוך ארבעה ימים במהלך נסיעות ברכבי ביטחון ביהודה ושומרון. “תעשו עצירה מהמרוץ היום יומי, תנו תדריך לנהגים ברכבים, תוודאו שכל סייר מבין את משימתו ואחריותו – השבתת הרכבים פוגעת בביטחון היישוב, וכמובן סכנת חיים בתאונה", נכתב בהודעה שנשלחה לרבש"צים. ■

ראש…
הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

את אסתר פולארד כולנו הכרנו בתור מי שהלכה ממקום למקום, מדלת לדלת, מלשכה ללשכה, כדי למצוא את הדרך שתוביל לשחרורו של בעלה מהכלא האמריקאי בו נמק במשך עשרות שנים ארוכות. אך בין מאמץ אחד למשנהו הייתה לאסתר מטלה נוספת שלקחה על עצמה בשביל בעלה יהונתן. שליחות מיוחדת אותה לא יכול היה לעשות ממקום שביו.
במשך כל השנים בהן היה מאחורי סורג ובריח לא פסק יהונתן מלעקוב ולשמוע על המתרחש בארץ ישראל. הקורבנות והנפגעים בפיגועי הטרור הנוראיים לא נעלמו מעיניו ומליבו. את הדרך להביע בפניהם את תנחומו וכאבו על אובדנם או לחזק אותם בעת משבר מצא יהונתן באמצעות מי שהייתה שליחתו המסורה ושותפתו לדרך, שביום ראשון הקרוב יחול יום השנה הראשון לפטירתה.
"לחבוש קצת את הפצע הנורא"
"בזמן שאנחנו ישבנו שבעה אסתר הגיעה אלינו ואמרה שהיא באה בשליחות בעלה להביא לנו מתנות לילדים היתומים, נשארו שלושה והיא הביאה בשבילם שלושה דובים נחמדים לתת להם", מספר הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל שנרצחה בפיגוע הנוראי באיתמר, יחד עם בעלה אודי ושלושת ילדיהם, יואב, אלעד והדס. "מאוד התרגשנו מזה".
"היא אמרה שבעלה ביקש ממנה לבוא ולעודד אותנו, לחזק אותנו. זה היה לחבוש קצת את הפצע הנורא שהיה, כאשר שמישהו כל כך רחוק בתנאים כאלה, חושב עלינו. זה היה חיבוק חשוב ומשמעותי, שאי אפשר לשכוח. כמובן סגרנו מעגל כשנסענו לבקר את יהונתן בכלא בארה"ב".
הרב בן ישי ביקש מאסתר לבדוק את האפשרות לנסוע ביחד עם הנכדה הגדולה, תמר, כדי לבקר את יהונתן בכלא. הדברים אכן הצליחו להסתדר ולאחר מבצע התארגנות רציני מאוד ברוך השם הפגישה יצאה לדרך למרות מאסרו של יהונתן.
"ראיתי איפה הוא יושב, איפה הוא נמצא ואיך הייתה לו מחשבה לשלוח את אסתר אלינו אלפי קילומטרים משם. איך היה רגיש לכל דבר ולמה שקרה אצלנו. הם היו עם מבט מאוד כללי, התעלמו מהמציאות האישית שלהם וחשבו על העם. אנחנו יודעים עד כמה יהונתן מסר את נפשו על כך. השתוממתי מזה שאדם שסובל כל כך הרבה – המחשבה העיקרית שלו היא לנחם את המשפחה הזאת. ראיתי כמה הוא מחובר וקשור לכלל.
"כשהלכנו לבקר אותו הוא היה אבל על אביו והרשויות לא הרשו לו ללכת להלוויה. אנחנו בהשגחה מדהימה הגענו אליו באותו זמן. הוא שלח את אסתר אלינו לניחום אבלים והגענו אליו כשהוא אבל. החזרנו לו טובה כביכול".
הרב בן ישי מספר על הקשר העמוק אליו נחשף בין יהונתן ואסתר במהלך התקופה בה זכה להכיר אותם. "התרשמתי כל הזמן כמה היא דואגת לו כמה היא מרגישה אחריות עצומה על גורלו של יהונתן. כמה הקשר בניהם היה קשר מיוחד, של אדם אחד שחולק לשניים. אחד בבית סוהר ואחד בחוץ, כאשר חלק אחד עושה כל מה שהוא יכול כדי שהחלק השני ייצא לחופשי. הרגשתי שהיא חיה בתחושת שליחות להוציא את יהונתן מבית הסוהר ושיזכה להגיע לארץ".
"יהונתן מתפלל לשלומו"
ליה ירד היא אם לתשעה. בשנת תשס"א פצמ"ר שנורה אל עבר היישוב עצמונה בו התגוררה עם משפחתה פצע את בנה השביעי, אריאל בן השנה, והותיר אותו במצב קשה. "אריאל היה מאושפז שלושה שבועות בסורוקה ותקופה ארוכה לאחר מכן בשיקום בבית החולים אלי"ן", מספרת ירד, "בזמן שאריאל היה מאושפז הגיעו לבקר אותנו שתי נשים. אחת מהן הייתה אסתר פולארד. היא אמרה לנו שהיא הגיעה בשליחות בעלה הנמצא בכלא, וביקש ממנה להגיע לבקר את בננו. היא הביאה איתה מתנה בשביל אריאל, מכונית גדולה. יהונתן ביקש ממנה לקנות".
"כיום אריאל בן 23, סיים בגרויות, בעל רישיון נהיגה, לומד בישיבה גבוהה ועושה שירות לאומי. כשהוא נפצע אמרו לנו שאולי הוא לא יחיה, או שיהיה צמח או בעל נכות רצינית. אני זוכרת שאסתר הגיעה לבקר בערך חודש לאחר שנפצע. היא מסרה שיהונתן מתפלל לשלומו והביאה את המתנה. שמעתי מאחרים שאסתר ביקרה עוד הרבה נפגעים ומסרה להם את התפילות והאיחולים של יהונתן. אני כל הזמן זוכרת מאז את הביקור הזה שלה".
"אחרי שיהונתן שוחרר והם הגיעו לארץ, רצינו מאוד לפגוש אותם ולהגיד ליהונתן 'הנה הילד שהתפללת עליו', אבל אמרו לנו שאסתר צריכה מאוד להישמר בגלל שהיא חולה ולא יכולה להיפגש איתנו אז לא פגשנו אותה, אבל הגענו עם אריאל בשבעה ליהונתן והוא סיפר לנו גם על אסתר וגם על הקשר לגוש קטיף. קיווינו שהם יחיו ביחד הרבה זמן בארץ אחרי שיהונתן שוחרר, לצערנו זה לא קרה".
"לא היה יום שלא בכינו על כך"
בשל תנאי המאסר הנוקשים של יהונתן, הוא ואסתר מעולם לא זכו להביא ילדים משלהם לעולם. כעת יהונתן רוצה לגמול חסד לאסתר ולהנציח את זכרה באופן ראוי ומשמעותי כיאה לפועלה למען עם ישראל במשך שנות חייה ולהקים את 'מרכז ילדי אסתר – מרכז לחינוך יהודי מהגיל הרך ועד בני נוער שימוקם בעיר תל אביב'".
ביום ראשון הקרוב, היום בו ימלאו שנים עשר חודשים לפטירתה של אסתר ע"ה – יתקיים ערב שגרירים מיוחד במלון 'רמדה' בירושלים, ביחד עם יהונתן, בו כל אחד כפי כוחו יוכל להגשים את חלומו ולהכיר טובה עצומה לאסתר על כל מה שעשתה למען יהונתן בפרט ועם ישראל בכלל.
"לצד הפעילות הבלתי פוסקת שלה למען שחרורי והשבתי לארץ ישראל, אסתר עשתה הכול כדי להשמיע את קולי ולהיות שליחה עבורי במקומות שאליהם לא הייתה לי אפשרות להגיע", מספר לנו יהונתן פולארד, "הדבר המשמעותי ביותר עבורי היה העובדה שאסתר כיתתה את רגליה פעם אחר פעם לבתיהן של משפחות שכולות ונפגעי טרור על מנת לנסות לנחם, לעודד ולחזק את מי שנשאו את כאביו של עם ישראל באופן האישי ביותר. היו מקרים שבהם הביקור החד פעמי התפתח לקשרים משמעותיים מאוד שהמשיכו במשך שנים וממשיכים גם היום. זו בעיני אחת הדוגמאות המייצגות ביותר למי ומה הייתה אסתר עבורי ועבור עם ישראל.

"אסתר הייתה מורה במקצועה ולאורך כל המאבק לשחרורי מה שהיא עשתה בעצם זה להמשיך ללמד. היא לימדה אותי כיצד לא לאבד אמונה ותקווה וסייעה לי לצאת מהכלא אדם טוב ושלם יותר מאיך שנכנסתי אליו 30 שנה לפני כן. היא לימדה את עם ישראל כולו מהי ערבות הדדית ומחויבות בלתי מתפשרת לצדק".
"הכאב הגדול ביותר שלנו היה העובדה שלא זכינו להביא ילדים לעולם. לא היה יום שלא בכינו על כך. לקראת סוף השבעה חשבתי על כך שיש עדיין דבר אחד שאני יכול לעשות למענה וימלא חלק מהחוסר הזה – הקמת מרכז חינוך יהודי לילדים. אני עובד כבר קרוב לשנה יחד עם שותפים יקרים בכדי להפוך את החלום הזה למציאות וכעת אנו מתקרבים לרגע המשמעותי ביותר בדרך להגשמת החלום הזה".
"אני הבנתי שכמו המאבק לשחרורי – זה חייב לבוא מהעם", אומר פולארד, "ביום ראשון הקרוב יתקיים בירושלים אירוע מיוחד שאליו יגיעו בעזרת השם כל מי שרוצה לקחת חלק בקמפיין ויחד נצא בשבוע הקרוב לזכות את כל עם ישראל לקחת חלק בהנצחתה של אסתר באמצעות מאות ואלפי ילדים שיתחנכו לזהות יהודית ולאחדות ישראל לעילוי נשמתה. אני מתרגש מאוד מהמחשבה שאפגוש כל כך הרבה אנשים שעשו כל כך הרבה למעני ומתפלל שיחד נצליח במשימה".

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

לפני מספר שבועות התקיים בקהילת קוברסדורף-בורגנלנד שבאוסטריה מאורע מרגש. סימפוזיון שאורגן על ידי תנועת המזרחי בווינה בראשות נחמיה גנג על אודות ׳שבע הקהילות׳ היהודיות שהתקיימו בבורגנלנד עד מלחמת העולם השנייה.
יום העיון כלל שלושה מושבים. הראשון, הקהילה – גנג עסק באוסקר דויטש, נשיא המזרחי בווינה ובפועלו, ופרופסור שלמה שפיצר מאוניברסיטת בר-אילן נאם על רבני שבע הקהילות. את המושב השני פתח הרב יוסף פרדס, רב קהילת המזרחי בווינה, בשאלה האם יש מקום לחדש מבנה בית כנסת על פי ההלכה, וכן פטר אדם נשא דברים בנושא הארכיטקטורה של בית הכנסת בקוברסדורף ושחזורו. מושב שלישי עסק בשואה באזור בורגנלנד. שושנה דויצן-ינסן דיברה על סופה של קהילת קוברסדורף בימי שלטון הנאצים, ומיכאל ריגלר דיבר על הגירוש מבורגנלנד לווינה, הבריחה ממנה ודרך הנדודים עד בואנו לארץ ישראל.
ביום הכנס חידשו אנשי המקום את מבנה בית הכנסת ששרד את תקופת השואה. חשוב לציין שכיום לא חיים במקום יהודים, המשפחות האחרונות שחיו בקהילה גורשו ממנה כאשר המשטר הנאצי השתלט על העיירה.
שבע הקהילות היהודיות
בבורגנלנד היו שבע קהילות יהודיות ובהן מאות משפחות יהודיות. כאשר סופחה אוסטריה לגרמניה בשנת תרצ״ח-1938 היה גורל יהודיה כגורל יהודי גרמניה – רדיפות ונישול הרכוש. יהודי הקהילות נאלצו לעזוב את יישוביהם שבהם חיו מאות בשנים בתוך זמן קצר, ולעקור למקומות אחרים, בעיקר לעיר הבירה וינה. כל בתי הכנסת נהרסו בפקודת הנאצים, אולם בית כנסת אחד שרד בעיירה קוברסדורף בשל אסון שפקד את מבצע ההריסה – ילדה נהרגה בעת הפיצוץ, ויש אומרים שזו הייתה בתו של מבצע הפיצוץ.
בית הכנסת המשוחזר
מבנה אבן מרשים בגודלו וביופיו נשאר עומד על מקומו כאבן שאין לה הופכין. אנשי המקום שדדו את תכולתו – ספסלים, סטנדרים ואף לחלונות הוויטראז׳ שלחו את ידם. בית הכנסת עמד בשיממונו, קוצים ודרדרים הקיפוהו וקירות האבן החלו להתפורר.
׳מקדש המעט׳ הפך לחורבה ממש. לפני מספר שנים נרכש המבנה על ידי ׳הוועד היהודי של יהודי אוסטריה׳ והוחלט לשקמו. תמונות מהעבר הרחוק ששרדו בארכיונים אפשרו לשחזר את פנים בית הכנסת.
פנים בית הכנסת כלל אולם תפילה רחב ידיים, חלונות גבוהים מצוירים, ומעל לארון הקודש התנוסס חלון עגול מצויר. האדריכל וחבר עובדיו מצאו את החלון המקורי בביתו של תושב המקום והחזירוהו למקומו, והוא עתה מתנוסס ביופיו במקומו הקבוע. עובדי השחזור התקינו ארון קודש העשוי שני קירות אבן ולצידם ציור פרוכת. כיוון שבית הכנסת אינו משמש לתפילה, לא הוקמה בו בימה לקריאת התורה ו׳עמוד׳ עבור החזן. נורות חשמל חדשות הותקנו באולם התפילה, וכן נבנתה עזרת נשים כפי שהייתה במקורה. הכניסה לעזרת הנשים היא בגרם מדרגות לולייני בכניסה נפרדת, כיאה לבית כנסת שרוב יהודיה היו שומרי מצוות. אגב, כאשר גורשו אחרוני היהודים מהמקום השכילו היהודים וקברו את שלושה עשר ספרי התורה בבית הקברות היהודי, ומצבה הוקמה על מקום קבורתם.
בשחזור נוספו פרוזדור המוליך אל בית הכנסת, מטבחון, שירותים ועוד. החצר נוקתה היטב וגדר אבן ועץ מקוריים מקיפים את בית הכנסת. הבניין מתנוסס עתה לתפארה, ולידו בתים שבחלקם חיו פעם יהודי המקום.
הוזמנתי גם אנוכי לטקס חנוכת הבניין על ידי נחמיה גנג העומד בראש ארגון המזרחי בווינה, מכיוון שמקור משפחתנו בקוברסדורף. סבי, ר׳ משה ריגלר זצ״ל, היה ראש הקהל בעיירה, ואבי ז״ל נולד בה וחי במקום עד נישואיו לאימי ז״ל שנולדה בפראואנקירכן, אף עיירה זו אחת מ׳שבע קהילות׳ בבורגנלנד.
ביום העיון לקחו חלק כ-60 איש ואישה ורוב הנוכחים היו בני המקום שמצפונם התעורר באיחור של שמונים שנה. מספר יהודים מווינה השתתפו ביום העיון שכלל נאומים, ברכות, דברים מפי מלומדים על תולדות היהודים בבורגנלנד, וכן מידע על עבודת המשחזרים, ואנוכי סיפרתי את דבר הצלת משפחתנו וסירוב הבריטים להישארות נוסעי האוניה בארץ, הגירוש למאוריציוס, השהייה שם במשך חמש שנים בתנאי בית סוהר, ושובנו לארץ ישראל בחודש אלול תש״ה.
כל השיחות התנהלו בשפה הגרמנית, ורק קומץ היהודים שהשתתפו בכנס זכרו את אשר אירע לפני כ-84 שנה. אציין שוב כי ככל כנראה המבנה לא ישרת עוד לצורכי תפילה, אלא לצרכים תרבותיים אחרים שעליהם תחליט עירית קוברסדורף.

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

משפחת גולדין מתנהלת בשמונה השנים האחרונות בצורה רגילה ככל האפשר. על אף סדר יומו העמוס, ממשיך שמחה גולדין, לצד רעייתו לאה, להיאבק למען שחרור בנו הדר שנחטף על ידי ארגון הטרור חמאס במהלך הפסקת אש ב-01 לאוגוסט 2014, בעיצומו של מבצע ״צוק איתן״ ברצועת עזה.
מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי רחב שהתנהל בעזה בין התאריכים ביולי 08 ביולי (י' בתמוז) ל-26 באוגוסט 2014 (ל' באב ה'תשע"ד). המבצע הוכרז בעקבות ירי ארטילרי משמעותי שביצעו ארגוני הטרור ברצועת עזה לעבר יישוב דרום ישראל, והחל לאחר מבצע "שובו אחים" למציאת שלושת הנערים היהודים שנחטפו בידי טרוריסטים מוסלמים, ורציחתם ב-12 ביוני אותה שנה. שמונה שנים חלפו וההורים ממשיכים במאבק החשוב מול ממשלות ישראל.
בשיחה נוקבת עמו, מדגיש שמחה גולדין את מרכזיותו של שר הביטחון בני גנץ באי השבת הבנים, שכן שבאותה העת כיהן גנץ כרמטכ״ל ואליו הוא מפנה את עיקר טענותיו. ״הוא זה שהוציא את החיילים לקרב ולא החזיר אותם. יותר משנתיים הוא כבר שר ביטחון ולא רק שהוא לא עושה שום דבר בשביל להחזיר אותם, הוא עושה ההפך״. גולדין מסביר את דבריו, ואומר כי גנץ ״מכניס פועלים מעזה ולא מתנה את המהלך בהשבת החיילים, זה דבר שלא עשו מאז 2014״.
לקראת חג הקורבן (עיד אל-אדחא) שמתקיים השנה בתאריכים 09-13 ביולי, הודיע בתחילת השבוע (א') מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, אלוף רסאן עליאן, על שורת צעדים אזרחיים לאוכלוסייה הפלשתינית בשטחי יו"ש, לאחר שאושרו על ידי השר גנץ בכפוף להערכת מצב ביטחונית.
הצעדים האזרחיים לתושבי יהודה ושומרון: ביקורי משפחות בישראל. מכסה של 500 היתרי יציאה לחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון. מכסה של 200 היתרים לביקור בעיר אילת. הרחבת שעות פעילות המעברים. הצעדים האזרחיים לתושבי רצועת עזה: מכסה של 400 היתרי ביקור בירושלים; עבור גברים מעל גיל 55 ונשים מעל גיל 50.
מה אתה חושב על ההקלות של גנץ לקראת חג הקורבן?
״הכל לכבוד החג שלהם, את החגים שלנו הוא לא סופר. לפני שנה היה מבצע שומר החומות שבסופו גנץ הצהיר על ׳שין תמורת שין׳ – לא יהיה שיקום בעזה אלא בהשבת החיילים. הוא פועל בדיוק הפוך על אף הצהרתו״.
כל שנה בתאריך י׳ בתמוז מתקיים ׳יום צוק איתן׳. השנה מכיוון שהתאריך נופל בשבת האירוע יתקיים ביום ראשון. גולדין מספר כי ״מדובר באירוע ממלכתי בהר הרצל ובמשך ארבע השנים האחרונות אנחנו, ההורים של הדר, לא נכנסים פנימה ועומדים שם בחוץ עם הרבה מאוד מפגינים אחרים. חלק מהמשפחות השכולות עומדות בחוץ לבושות בחולצות עליהן נכתב ׳צוק איתן לא נגמר עד שובם של אורון והדר׳, וחלק נכנסות פנימה. גנץ יוצא ומדבר איתנו ומבטיח ושוב מבטיח לפעול״.

״בשנתיים האחרונות הצוות של הדר הצליח לתפוס לשיחה קצרה את גנץ, והחבר׳ה אמרו לו – ׳היית המפקד שלנו בצוק איתן, שלחת אותנו לרצועת עזה, מה אתה הולך לעשות?׳. 

לפני שלוש שנים הוא אמר להם שהוא עדיין חסר כוח פוליטי, שהוא לא משפיע על כלום וברגע שיהיה לו הכוח הפוליטי זה יהיה אחרת. בשנה שעברה הוא שוב אמר שיפעל בנידון״.
השנה, כך לטענתו של גולדין, ״הצוות של הדר לא יגיעו כי הם כולם במילואים. אני חלילה לא אומר ששלחו אותם למילואים בתקופה הזאת בכוונה כדי שלא יגיעו״.

מה לדעתך הקשר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לכך שהדר עדייו לא שב?
״עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התחיל במחדל בכך שלא העמיד שום רף, שום תנאי בכל מה שנכנס לעזה כדי להביא את החיילים וגם את האזרחים השבויים בעזה. נפתלי בנט המשיך את זה בשנה האחרונה בצורה משוכללת אף יותר, זאת אומרת הכל נכנס ואין שום דרישה להביא את החיילים. ועכשיו גנץ ממשיך את הסיפור. הדרישה שלי מראש הממשלה יאיר לפיד ומהרמטכ״ל אביב כוכבי, לתקן את זה. אלה החיילים שלו״.

״אתה חושב שמשהו ישתנה אצל ראש ההמשלה הנכנס יאיר לפיד?
״עד עכשיו הוא היה ראש מפלגה, הוא היה שר חוץ, בתקופת צוק איתן היה שר אוצר. היום הוא ראש הממשלה, זאת אומרת, אם יצטרכו מחר לצאת לקרב – הוא זה שיוציא את החיילים לקרב. אז השאלה היא איך הוא מוציא אותם לקרב לפני שהוא מחזיר את החיילים הקודמים הביתה. זה לא שהוא מנותק מהעניין, הוא היה בקבינט המדיני-ביטחוני בתקופת צוק איתן, כמו נתניהו, בוגי, גנץ ובנט – כולם. 

[elementor-element…
הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

01לפני כמה שבועות הגענו לנופש קצר בצפון – וילה עם…