ברוח הזמן

חברון ב-7 שפות גם במנדרנית:

מוזיאון בית הדסה ממשיך להתחדש.
בעקבות עלייה בביקורי דוברי שפות שונות ותיירים מכל העולם במערת המכפלה ובישוב היהודי בחברון, החליטו במוזיאון בית הדסה לתרגם את הסרט המוצג במקום גם לשפה המדוברת בסין • בנוסף: שתי שכונות חדשות הולכות ונבנות

אלעד הומינר

אלעד הומינר

לאור העלייה הגדולה בכמות התיירים אשר מגיעים מכל העולם ומסין לביקור במערת המכפלה, החליטו בישוב היהודי בחברון לאפשר גם להם ליהנות מהביקור במקום, בשפה שלהם. למיצג האור קולי בבית הדסה הוכנסה לאחרונה גם השפה המנדרנית, שהיא השפה הרשמית בסין. בכך היא מצטרפת לעוד שש שפות נוספות שבהן ניתן לצפות במיצג המיוחד וללמוד על ההיסטוריה הייחודית של המקום ושל העם היהודי בכלל.
בישוב היהודי בחברון מספרים על עלייה בתיירות בשנים האחרונות ביישוב ובמערת המכפלה. הצורך עלה לאחר הגעת מספר קבוצות של אזרחים סינים למוזיאון. לאור זאת החליטו במוזיאון לתרגם את הסרט אשר מוצג במקום למנדרנית, תהליך שלקח זמן וכאמור לאחרונה הוכנס לשימוש מלא במוזיאון לשמחתם הרבה של התיירים שמגיעים מסין. יחד עם זאת ישנו תרגום של הסרטון גם לאנגלית, גרמנית, צרפתית, ספרדית, רוסית ופורטוגזית.
שתי שכונות חדשות בעיר
בישוב היהודי בחברון ממשיכים לעבוד במרץ במטרה לשדרג עוד יותר את המייצגים וההפעלות השונות בעיר. בימים אלו עובדים על שתי שכונות חדשות בעיר, רובע חזקיהו ומתחם השוק, שהעבודות עליהן התחילו בעת האחרונה. לשם כך יוצאו השבוע בישוב היהודי בקמפיין גדול במטרה לתת לציבור את האפשרות לקחת חלק בפיתוח וקידום ההתיישבות היהודית בחברון.
השבוע, לקראת השבת, פרשת חיי שרה, עמלו ביישוב לקראת קליטת עשרות המבקרים מכל רחבי הארץ. אשר צפויים להגיע השבת לחברון. נעם ארנון, מוותיקי חברון, ודובר היישוב אומר לגילוי דעת כי השבת מוכיחה את החיבור של עם ישראל לשורשיו: "נהירת האלפים למערת המכפלה מוכיחה כי עם ישראל רוצה להיות מחובר לשורשים, למורשת ולמסורת. האבות והאימהות הם מייסדי האומה וסמל הזהות היהודית. הם העניקו לנו את הערכים, האמונה, התרבות ובסיסי קיומנו. עשרות האלפים שיחוו יחד את מעמד קניין מערת המכפלה בשבת חיי שרה ימחישו את החוויה היהודית ההיסטורית".
באשר ליחודיותה של שבת חיי שרה, מספר ארנון: "שבת 'חיי שרה', בה נקרא על קניין מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו, היא הזדמנות טובה להעלות כמה נקודות מהעבר ההיסטורי הארוך מאד של חברון, הנמשך כבר לאורך כארבעת אלפים שנה. חברון היא מקום ההתיישבות הראשון של אברהם אבינו. בחברון הקים אברהם את "הצבא העברי הראשון" (ביטוי של דוד בן גוריון) כאשר יצא למרדף אחרי המלכים שחטפו את לוט בן אחיו. בחברון התקיימו הבריתות הראשונות, החשובות והמרכזיות בין אברהם וה' – ברית בית הבתרים, ברית הארץ וברית המילה. בריתות אלו הן רלוונטיות ומעצבות את חיי העם היהודי עד היום.
״בחברון קנה אברהם את הנחלה העברית הראשונה – מערת המכפלה , וכך חיבר בפעם הראשונה את העם שעתיד היה לקום ממנו – עם ישראל, עם הארץ, ארץ המולדת – ארץ ישראל. בחברון נקברו כל אבות ואימהות האומה; הם הניחו את היסוד, לכל מכלול התרבות, הערכים, והאמונה ובמילה אחת – לזהות הקולקטיבית של העם היהודי, ה"תוכנה" המאפיינת אותו עד ימינו. למעשה, העוגן העמוק עליו מיוסדת מדינת ישראל נמצא בחברון, במערת המכפלה", אומר ארנון.
השנה, מצפים בחברון לפריצה גדולה בבניית היישוב היהודי בעיר. ארנון משתף מעט מן ההתרגשות: "סוף סוף יוצא לדרך מיזם בניה יהודי גדול בחברון! רובע חזקיהו – 'נחלת חב"ד' יוצא לדרך אחרי מסלול מכשולים ארוך ומורכב. המיזם יכלול 30 דירות מגורים, גני ילדים חניה ומבני ציבור. ציפינו להזדמנות הזאת שנים רבות, והנה ב"ה זה קורה. העלויות בשלב זה הן עצומות, כולל מערכה משפטית ותכנון מורכב. היישוב היהודי בחברון יצא במבצע התרמה המאפשר לכל עם ישראל להשתתף בבניין חברון".
בשורה גדולה לא רק עבור הישוב היהודי בחברון
מנכ"ל היישוב היהודי בחברון אורי קרזן הוסיף כי "זאת בשורה גדולה לא רק עבור הישוב היהודי בחברון, אלא עבור עם ישראל כולו. גדילתו של הישוב היהודי בחברון היא המשך ההיסטוריה של עם ישראל שמתחילה מפרשת השבוע שלנו ונמשכת דורות-דורות עד לימים שלנו. זהו דבר מרגש שהולך ונרקם ממש לנגד עינינו", אומר קרזן.
בנוגע לחגיגות השבת בחברון, מספר קרזן: "זאת מסורת ארוכת שנים שגדלה עם השנים ובעז"ה יהיו עשרות אלפי אנשים שעומדם להשתתף בחגיגות של שבת חיי שרה שבה מסופר על הקניין של מערת המכפלה, קניין שאותו אנחנו זוכים לקיים גם אלפי שנים אחרי. כל שנה מחדש מרגש לראות את ההכנות לקראת הגעתם של האלפים הרבים, ומשמח אותנו לראות את המוסרת נמשכת, הולכת ומתעצמת, והעם היהודי מתחבר לשורשים שלו".

עוד במדור זה

ושבו בנים לגבולם

ושבו בנים לגבולם

כמו בכל המקומות, גם בישיבה שלנו הנמצאת במתחם קבר רחל,…
ט"ו בשבט

ט"ו בשבט

ט"ו בשבט מיוחד בשנה השמינית: מה מיוחד השנה? לט"ו שבט…
ארמונות החשמונאים הפלשתינים

ארמונות החשמונאים הפלשתינים

לכבוד חנוכה אני לוקח את הטור שלי למקום קצת אחר,…
מי מצטרף לחשמונאים

מי מצטרף לחשמונאים

עקילס: ״האם שמעת על ההכרזה של מתתיהו הכהן – מי…
המדריך המלא למוצאי שמיטה

המדריך המלא למוצאי שמיטה

שנת השמיטה הסתיימה, המצוות עדיין איתנו. הרב יהונתן קורח ממערכת…
הלוויתן הגדול ביותר בעולם ברצף חגי תשרי

הלוויתן הגדול ביותר בעולם ברצף חגי תשרי

נתחיל בעובדה מדהימה: הלוויתן הכחול הוא היצור הגדול ביותר שחי…
אני לא מתלהב במיוחד מרפורמת הגיור

אני לא מתלהב במיוחד מרפורמת הגיור

בימים שלקראת חג השבועות לא היה לי ספק עם מי…
נאום ליום ירושלים

נאום ליום ירושלים

עם ישראל יקר ואהוב. חג שמח לכולנו, יום חזרתנו לירושלים,…
מי אתה שמעון בן כוסבה?

מי אתה שמעון בן כוסבה?

משיח שקר או דמות של השראה? מי אתה שמעון בן…
מלחמת הקוממיות של מדינת ישראל עדיין לא תמה

מלחמת הקוממיות של מדינת ישראל עדיין לא תמה

לרגל יום הזיכרון, ומיד לאחריו יום העצמאות, בחרנו לשוחח עם…
שואה שלנו?

שואה שלנו?

אברהם איווניר נולד בשנת 1937 בכפר ברהומט שליד העיירה החסידית…
יוצאים לחופשי

יוצאים לחופשי

דני דנון חירות מדינית לכבוד חג הפסח, חג החירות, כתבתי…
לשם מצוות מצה

לשם מצוות מצה

״מצות יהודה״ הוא מפעל מצות ישראלי אשר ממוקם באזור התעשייה…
פורים על ספת הפסיכולוג

פורים על ספת הפסיכולוג

הנרקסיסט: אחשוורוש. תמיד רוצה שהכול יהיה תחת שליטתו, פרפקציוניסט מעצבן…
פרויקט חשבון נפש מגזרי

פרויקט חשבון נפש מגזרי

ערבות הדדית היא שם המשחק // שי רייכנר ערבות הדדית.…
תתבייש לך

תתבייש לך

בושה הינה רגש המאפיין את המין האנושי. לא תמצאו בעל…
Scroll to Top
גלילה למעלה