ברוח הזמן

לשם מצוות מצה

מוטי מספר לנו על הייחוד של מפעל מצות יהודה: “דבר ראשון, ידוע שאיכות וטעם המצה של מצות יהודה ומצות ירושלמי, הם משהו אחר, משהו מיוחד, יש לנו סוג אפיה שונה. אלה המצות הכי טעימות בשוק, ברשתות השיווק אומרים לנו בהערכה - ׳אתם הקוקה קולה של המצות׳...״.

גילוי דעת

גילוי דעת

״מצות יהודה״ הוא מפעל מצות ישראלי אשר ממוקם באזור התעשייה של גבעת שאול שבירושלים. המאפייה מייצאת מצות לכל קצוות תבל, ומדובר באחד המפעלים הגדולים בעולם. המפעל לייצור המצות, אולי המפעל החדיש והמפורסם בתחומו, נוסד בצפת בשנת 1921 תרפ"א, על ידי משפחת לודמיר שנמצאת בארץ כבר דורות. בשנת 1949 המשפחה מחסידות באיאן עשתה דרכה לירושלים יחד עם המפעל המצליח.
במהלך השנה המפעל מייצר באגפים נפרדים לחלוטין, מצות, קמח מצות, עוגיות וביסקוויטים. לפסח מייצר המפעל מצות שמורות תחת המותג "מצות ירושלמי" וכן מצות רגילות, מצות כוסמין, מצות עשירות ומוצרים נוספים הכשרים לפסח. רגע לפני שנאכל מצות, התיישבנו לראיון קצר עם המנכ״ל, מוטי לודמיר, נכדו של מקים המפעל.
“אנחנו מתחילים לאפות מצות כבר מראש השנה״ אומר לנו מוטי. “מחלקת המצות שלנו נפרדת לחלוטין ממחלקת העוגיות והביסקוויטים, אין שום קשר בין המחלקות. כיום אנשים אוכלים מצות במשך כל השנה, מבחינה בריאות וזה נכנס יותר ויותר״. מוטי מדגיש מספר פעמים כי קיימת הפרדה פיזית מוחלטת בין המחלקות.
המותג מצות יהודה הינו כשר לפסח בהשגחת הרבנות הראשית ירושלים וה-OU. המפעל הוותיק מפעיל גם קו ייצור מיוחד למוצרי מצות וקמח מצה בהשגחת בד"ץ העדה החרדית ירושלים ובהכשר למהדרין של הרבנות הראשית ירושלים. בנוסף, המוצרים עומדים תחת שני תווי תקן בינלאומיים.
"אלה חומרות שונות", מסביר מוטי על ההבדלים בכשרות. "במצה השמורה, כבר חודש לאחר פסח קוצרים את החיטים כדי להכין קמח 'שמורה' לשנה הבאה. השנה זאת שנה שמיטה אז אין קציר, בשנה שעברה קצרנו לשנתיים. צוות שלנו יחד עם צוות גדול של משגיחים יוצאים לקצור. יש לנו תחנה מיוחדת לזה – שמירה קפדנית שלא ייגע ביבול, בגרגירים, ובקמח אפילו טיפת מים, כמו שכתוב בהלכה למצה שמורה. כך שומרים עד הייצור עם השגחה מלאה, ובייצור אנו מכינים את המים שלנו, הבצק והאפייה על פי ההנחיות המדויקות ועל פי כל החומרות של ׳מהדרין רבנות ירושלים׳ ושל בד״ץ העדה החרדית״.
מוטי מספר לנו על הייחוד של מפעל מצות יהודה: “דבר ראשון, ידוע שאיכות וטעם המצה של מצות יהודה ומצות ירושלמי, הם משהו אחר, משהו מיוחד, יש לנו סוג אפיה שונה. אלה המצות הכי טעימות בשוק, ברשתות השיווק אומרים לנו בהערכה – ׳אתם הקוקה קולה של המצות׳…״.
בפסח אנחנו יושבים יחד לשולחן הסדר, משפחות-משפחות. באופן דומה, בתקופה שלפני פסח מגיעות – ה״חבורות״ – למפעל המצות, לצורך אפיית המצות: בזכות ההלכה לאפות “לשם מצווה״ מצה שמורה, שנאכלת בליל הסדר ובשל הצורך שהמצה תאפה “לשם מצוות מצה״, ובשל ההידור שכל אחד יאפה למשפחתו בכוונה מיוחדת לשם מצוות מצה – במאפיות השונות ובפרט במפעל של משפחת לודמיר קיימת מסורת ארוכת שנים של אפייה ב"חבורה" – חבורות של בני ישיבות אופים מצות במפעל, חרדים לצד דתיים לאומיים אופים מצות יחד. “עם ישראל הוא אחד בסופו של דבר״, מוטי מציין בחיוך- “ליטאים, ספרדים ודתיים לאומיים, יחד עם הרבנים – מכל הכיוונים מגיעים לכאן לאפייה״.
״לכל ישיבה יש את היום והשעה שלה. התלמידים והרבנים לובשים חלוקים צחורים, שוטפים הייטב ידיים ופנים ונכנסים לעבודה המאומצת בקצב שיא. הרב דרוקמן שליט״א, מגיע לכאן, כבר עשרות שנים, עם תלמידי ישיבתו – ׳אור עציון׳. הרב יעקב שפירא ממשיך את מסורתו של אביו, הרב הראשי, ר׳ אברום שפירא זצ״ל ומגיע לכאן בערב פסח לאפיית מצות עם תלמידי ׳מרכז הרב׳, הם אופים מצות בדבקות ובהתלהבות רבה, ממש תענוג לראות. המצות מספיקות כמעט לכל אברכי הישיבה״.
בעוד כשבועיים כשתסבו לשולחן ליל הסדר, מיליוני יהודים יעשו בדיוק כמוכם. המצות של מצות יהודה עברו תהליך מיוחד במינו שחלקו קשור לאהבת ישראל. מעבר לכשרות המהודרת של בד״ץ העדה החרדית, לאחר שתברכו על המצות תזכרו שיש בהן גם מעם ישראל שאחד הוא.

עוד במדור זה

ושבו בנים לגבולם

ושבו בנים לגבולם

כמו בכל המקומות, גם בישיבה שלנו הנמצאת במתחם קבר רחל,…
ט"ו בשבט

ט"ו בשבט

ט"ו בשבט מיוחד בשנה השמינית: מה מיוחד השנה? לט"ו שבט…
ארמונות החשמונאים הפלשתינים

ארמונות החשמונאים הפלשתינים

לכבוד חנוכה אני לוקח את הטור שלי למקום קצת אחר,…
מי מצטרף לחשמונאים

מי מצטרף לחשמונאים

עקילס: ״האם שמעת על ההכרזה של מתתיהו הכהן – מי…
חברון ב-7 שפות גם במנדרנית:

חברון ב-7 שפות גם במנדרנית:

לאור העלייה הגדולה בכמות התיירים אשר מגיעים מכל העולם ומסין…
המדריך המלא למוצאי שמיטה

המדריך המלא למוצאי שמיטה

שנת השמיטה הסתיימה, המצוות עדיין איתנו. הרב יהונתן קורח ממערכת…
הלוויתן הגדול ביותר בעולם ברצף חגי תשרי

הלוויתן הגדול ביותר בעולם ברצף חגי תשרי

נתחיל בעובדה מדהימה: הלוויתן הכחול הוא היצור הגדול ביותר שחי…
אני לא מתלהב במיוחד מרפורמת הגיור

אני לא מתלהב במיוחד מרפורמת הגיור

בימים שלקראת חג השבועות לא היה לי ספק עם מי…
נאום ליום ירושלים

נאום ליום ירושלים

עם ישראל יקר ואהוב. חג שמח לכולנו, יום חזרתנו לירושלים,…
מי אתה שמעון בן כוסבה?

מי אתה שמעון בן כוסבה?

משיח שקר או דמות של השראה? מי אתה שמעון בן…
מלחמת הקוממיות של מדינת ישראל עדיין לא תמה

מלחמת הקוממיות של מדינת ישראל עדיין לא תמה

לרגל יום הזיכרון, ומיד לאחריו יום העצמאות, בחרנו לשוחח עם…
שואה שלנו?

שואה שלנו?

אברהם איווניר נולד בשנת 1937 בכפר ברהומט שליד העיירה החסידית…
יוצאים לחופשי

יוצאים לחופשי

דני דנון חירות מדינית לכבוד חג הפסח, חג החירות, כתבתי…
פורים על ספת הפסיכולוג

פורים על ספת הפסיכולוג

הנרקסיסט: אחשוורוש. תמיד רוצה שהכול יהיה תחת שליטתו, פרפקציוניסט מעצבן…
פרויקט חשבון נפש מגזרי

פרויקט חשבון נפש מגזרי

ערבות הדדית היא שם המשחק // שי רייכנר ערבות הדדית.…
תתבייש לך

תתבייש לך

בושה הינה רגש המאפיין את המין האנושי. לא תמצאו בעל…
Scroll to Top
גלילה למעלה