טור אורח

סגירות ופתיחות

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

"עשרה דורות מנח ועד אברהם" – אמרו חז"ל. אכן בבואנו לערוך השוואה בין אברהם לנח נבחין שלא רק פערי דורות לפנינו. הפערים הגדולים באמת קיימים באופיים ובפועלם של האישים הללו. ספרי החסידות מכנים את נח המסתגר "צדיק בפרווה", הביקורת עליו היא על שלא שת לבו לנסות להציל או להשפיע על סביבתו. מולו ניצבת דמותו של אברהם אבינו אשר עובר בעולם ומשפיע, קורא בשם השם ומתפלל אף על אנשי סדום. צדיק אשר בשעת קור עז מבעיר מדורה גדולה המחממת את כולם, ולא מתעטף בפרווה המחממת ומגנה רק על לובשה. כך בספרי החסידות. לעומת זאת בספרות המוסר תמצאו כי הישיבה היא התיבה, העולם ופיתוייו הם המבול, ונח הוא בן התורה הנכנס ומסתגר בתיבה וניצול משטף הסכנות שבמבול הרוחני הזה.

בעצם בין שתי הגישות והפרשנויות הללו עומדת השאלה של סגירות מול פתיחות, של מעורבות והשפעה על סכנותיה מול היתרונות המצויים לכאורה בחממה המוגנת היטב.

האמת, כמו במקרים רבים נמצאת אי שם באמצע. כשם שאין ספק שמחלוקתם של חז"ל ביחס לנח מבטאת באמת שני פנים באישיות ושני צדדים בהנהגתו, כך ברור כי יש מקום וזמן לכל אחת מן הגישות שזכרנו. בודאי, כולנו בניו ותלמידיו של אברהם אבינו. עלינו לחנך את ילדינו ואת תלמידנו לצאת ולהשפיע, לתת עינם וליבם על עם ישראל, להיטיב עם הסביבה בגשמיות וברוחנית. יחד עם זאת יש לדעת כי לכל עת, וזמן לכל חפץ. על מנת להשפיע יש להתמלא קודם. עת לכנוס ועת לפזר. פעמים רבות אנו מפיקים את ההשפעה והתועלת הגדולה דווקא ממי שהיה כביכול מסוגר בשנותיו הראשונות. הדבר גם משתנה כמובן לפי אופיו ותכונתו של כל בן ותלמיד ומחנך אמיתי מזהה ויודע מהי העת שהחניך שלפניו מצוי בה ובהתאם לכך להדריכו, לטובתו ולטובת עם ישראל.

בתפילת 'אהבה רבה' אנו מבקשים 'ותן בלבנו… ללמוד וללמד לשמור ולעשות'. מחד אנו מבטאים כאן פעילות שעיקרה הפנמה – ללמוד ולשמור, ומאידך אנו מתייחסים לפעולות שמהותם יציאה החוצה נתינה והשפעה – ללמד ולעשות. זוהי התורה הנלמדת בבית המדרש בכל עומקה ורחבה בשלב הראשון ומביאה לידי מעשה בשלב מאוחר יותר.

ישיבת שעלבים חוגגת בימים אלו יובל להיווסדה. מראשית דרכה ועד היום היא מניפה על דגלה את העיקרון הזה. המסר המועבר לתלמידנו בכל עת מדבר על מחויבותם לתורה המביאה לידי מעשה. ואכן זכינו ותורה זו הביאה ומביאה לידי מעשה, ובגדול, בתחומים רבים ומגוונים בארץ ובתפוצות. יהי רצון שנזכה גם הלאה להגדיל תורה ולהאדירה ללמוד וללמד לשמור ולעשות

עוד במדור זה

גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…