טור אורח

סגירות ופתיחות

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

"עשרה דורות מנח ועד אברהם" – אמרו חז"ל. אכן בבואנו לערוך השוואה בין אברהם לנח נבחין שלא רק פערי דורות לפנינו. הפערים הגדולים באמת קיימים באופיים ובפועלם של האישים הללו. ספרי החסידות מכנים את נח המסתגר "צדיק בפרווה", הביקורת עליו היא על שלא שת לבו לנסות להציל או להשפיע על סביבתו. מולו ניצבת דמותו של אברהם אבינו אשר עובר בעולם ומשפיע, קורא בשם השם ומתפלל אף על אנשי סדום. צדיק אשר בשעת קור עז מבעיר מדורה גדולה המחממת את כולם, ולא מתעטף בפרווה המחממת ומגנה רק על לובשה. כך בספרי החסידות. לעומת זאת בספרות המוסר תמצאו כי הישיבה היא התיבה, העולם ופיתוייו הם המבול, ונח הוא בן התורה הנכנס ומסתגר בתיבה וניצול משטף הסכנות שבמבול הרוחני הזה.

בעצם בין שתי הגישות והפרשנויות הללו עומדת השאלה של סגירות מול פתיחות, של מעורבות והשפעה על סכנותיה מול היתרונות המצויים לכאורה בחממה המוגנת היטב.

האמת, כמו במקרים רבים נמצאת אי שם באמצע. כשם שאין ספק שמחלוקתם של חז"ל ביחס לנח מבטאת באמת שני פנים באישיות ושני צדדים בהנהגתו, כך ברור כי יש מקום וזמן לכל אחת מן הגישות שזכרנו. בודאי, כולנו בניו ותלמידיו של אברהם אבינו. עלינו לחנך את ילדינו ואת תלמידנו לצאת ולהשפיע, לתת עינם וליבם על עם ישראל, להיטיב עם הסביבה בגשמיות וברוחנית. יחד עם זאת יש לדעת כי לכל עת, וזמן לכל חפץ. על מנת להשפיע יש להתמלא קודם. עת לכנוס ועת לפזר. פעמים רבות אנו מפיקים את ההשפעה והתועלת הגדולה דווקא ממי שהיה כביכול מסוגר בשנותיו הראשונות. הדבר גם משתנה כמובן לפי אופיו ותכונתו של כל בן ותלמיד ומחנך אמיתי מזהה ויודע מהי העת שהחניך שלפניו מצוי בה ובהתאם לכך להדריכו, לטובתו ולטובת עם ישראל.

בתפילת 'אהבה רבה' אנו מבקשים 'ותן בלבנו… ללמוד וללמד לשמור ולעשות'. מחד אנו מבטאים כאן פעילות שעיקרה הפנמה – ללמוד ולשמור, ומאידך אנו מתייחסים לפעולות שמהותם יציאה החוצה נתינה והשפעה – ללמד ולעשות. זוהי התורה הנלמדת בבית המדרש בכל עומקה ורחבה בשלב הראשון ומביאה לידי מעשה בשלב מאוחר יותר.

ישיבת שעלבים חוגגת בימים אלו יובל להיווסדה. מראשית דרכה ועד היום היא מניפה על דגלה את העיקרון הזה. המסר המועבר לתלמידנו בכל עת מדבר על מחויבותם לתורה המביאה לידי מעשה. ואכן זכינו ותורה זו הביאה ומביאה לידי מעשה, ובגדול, בתחומים רבים ומגוונים בארץ ובתפוצות. יהי רצון שנזכה גם הלאה להגדיל תורה ולהאדירה ללמוד וללמד לשמור ולעשות

עוד במדור זה

קצת אומץ, חברים.

קצת אומץ, חברים.

01‭ ‬היועצת‭ ‬המשפטית‭ ‬לממשלה‭, ‬אוי‭ ‬היועצת‭. ‬מה‭ ‬עוד‭ ‬היא‭ ‬צריכה‭…
פתאום מותר לחשוב

פתאום מותר לחשוב

לפעמים‭ ‬יש‭ ‬איזו‭ ‬מלה‭ ‬שהכל‭ ‬יודעים‭ ‬שאסור‭ ‬להגיד‭ ‬אותה‭. ‬דעה‭…
הטרור משתלם?

הטרור משתלם?

01‭ ‬השבוע‭ ‬התגלה‭ ‬עוד‭ ‬פרט‭ ‬בעסקת‭ ‬הכניעה‭; ‬מחבלים‭ ‬רוצחים‭ ‬שמשתחררים‭…
חזון נתניהו

חזון נתניהו

המערכת‭ ‬הפוליטית‭ ‬מתחמקת‭ ‬כבר‭ ‬שנה‭ ‬ורבע‭ ‬מלדון‭ ‬בשאלת‭ ‬היום‭ ‬שאחרי‭,…
משענת הקנה הרצוץ

משענת הקנה הרצוץ

המלחמה‭ ‬מתקדמת‭ ‬בעצלתים‭ ‬כבר‭ ‬שנה‭ ‬ורבע‭. ‬נכנסים‭ ‬ויוצאים‭ ‬וחוזרים‭ ‬ובורחים‭…
חוזה המדינה

חוזה המדינה

השבוע‭ ‬הסתחררו‭ ‬אצלי‭ ‬רגשות‭ ‬סותרים‭. ‬החטופות‭ ‬השתחררו‭ ‬מידי‭ ‬שוביהן‭ ‬הרצחניים‭,…
השיקול המקצועי והאישי הוא אידאולוגי

השיקול המקצועי והאישי הוא אידאולוגי

אחת‭ ‬הטענות‭ ‬המושמעות‭ ‬הרבה‭ ‬לאחרונה‭ ‬היא‭ ‬‮"‬אם‭ ‬הבן‭ ‬שלך‭ ‬היה‭…
על מנהיגות וההפך ממנה

על מנהיגות וההפך ממנה

“ידינו‭ ‬לא‭ ‬שפכו‭ ‬את‭ ‬הדם‭ ‬הזה‭". ‬כך‭ ‬מצווה‭ ‬התורה‭ ‬את‭…
יש אור בקצה המנהרה

יש אור בקצה המנהרה

01יש‭ ‬לי‭ ‬בעיה‭ ‬עם‭ ‬המשפט‭:‬‮"‬‭ ‬עם‭ ‬הנצח‭ ‬לא‭ ‬מפחד‭ ‬מדרך‭…
ערבי המחזיק באזרחות ישראלי ניסה לבצע פיגוע תופת

ערבי המחזיק באזרחות ישראלי ניסה לבצע פיגוע תופת

השבוע‭ ‬פורסם‭ ‬בתקשורת‭ ‬שאזרח‭ ‬ישראלי‭ ‬תושב‭ ‬הצפון‭ ‬נעצר‭ ‬בחשד‭ ‬שתכנן‭…
מעל החוק ומעל הצדק

מעל החוק ומעל הצדק

01השבוע‭ ‬שעבר‭ ‬היה‭ ‬סוער‭ ‬במשכן‭ ‬הכנסת‭. ‬פקידי‭ ‬האוצר‭ ‬החליטו‭ ‬לקצץ‭…
מתקיפות אותנו ישויות שאינן קיימות

מתקיפות אותנו ישויות שאינן קיימות

פעם‭ ‬היתה‭ ‬עיר‭ ‬שלידה‭ ‬גרה‭ ‬כנופיה‭ ‬גדולה‭ ‬של‭ ‬נחשים‭. ‬כל‭…
על הנסים ועל הנפלאות

על הנסים ועל הנפלאות

01 בסוף‭ ‬השבוע‭ ‬שעבר‭ ‬התראיין‭ ‬איתמר‭ ‬בערוץ‭ ‬12‭, ‬אצל‭ ‬עמית‭…

יועצת אחיתופל

01 כנראה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬לעבור‭ ‬שבוע‭ ‬בלי‭ ‬להזכיר‭ ‬את‭ ‬היועצת‭…
הכרעה מצריכה קומה זקופה

הכרעה מצריכה קומה זקופה

לפני‭ ‬כחמישה‭ ‬חודשים‭, ‬כששמעתי‭ ‬את‭ ‬דבריו‭ ‬של‭ ‬דובר‭ ‬צה"ל‭, ‬תא"ל‭…
יש תקשורת ויש מציאות, ואין ביניהן קשר כלשהו

יש תקשורת ויש מציאות, ואין ביניהן קשר כלשהו

01הקורס‭ ‬האחרון‭ ‬בתואר‭ ‬שלי‭ ‬עסק‭ ‬בכלים‭ ‬טכנולוגיים‭ ‬שיכולים‭ ‬לנתח‭ ‬כמות‭…