הרב גבי קדוש

פרשת בהעלותך תשפ"ב

תמונת מדבר, הרב גבי קדוש פרשת בהעלותך גילוי דעת
הרב גבי קדוש

סכסוך פנים משפחתי מתגלה בפרשתנו: אהרן ומרים, אחיו של משה רבנו, מדברים בו סרה וטענתם העיקרית היא: מדוע אחינו מתגאה, הרי גם אנו זכינו לגילוי אלוקי? אך התורה מיד מעידה: ״והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה״. אם כך כיצד טעו אהרון ומרים כאשר ייחסו למשה גאווה חלילה? נראה שמה שיכול להוציא אדם מן הכלים הוא דווקא הדבר שהפוך ממנו – להאשים אדם ישר בשקר, להאשים ענו בגאווה וכו׳. משה רבנו מתנסה בניסיון גדול – למרות שהוא ענו מכל אדם, הוא מואשם באשמת הגאווה. מה גרם למרים ולאהרן להאשימו בכך? נראה שחוסר הפירגון שלהם נבע מאי נוחות על מקומם בצל אחיהם משה. מידת הגאווה נובעת מיתר ׳חשיבות עצמית׳, ה׳אני׳ של האדם מתפשט כל כך עד שאינו נותן מקום לאחרים להתבטא. החזרה על המילה אני, אני ואני לא מאפשרת לקבל בעין ראויה את השני ואת מעלותיו. אך העניו מבטל את עצמו, את ה׳אני׳ שלו ולכן הוא מאפשר לכולם להיות נוכחים ומשמעותיים.
כיצד מגיעים לענווה או חלילה לגאווה? הכול תלוי בתובנה האם ׳כישרונותינו׳: כספנו, כבודנו, חוכמתנו ויופיינו הם מתנות משמיים, או שהם דברים התלויים בנו. בעל הגאווה בטוח שהוא בעל הכישרונות ובזכות כישוריו וכישרונותיו יש לו עושר וכבוד, יופי וחוכמה. אדם כזה ממלא את עצמו ואת סביבתו באגו מטורף שלא מאפשר לו לפרגן לסובב אותו, אך העניו יודע לפרגן לאחרים כי הוא מבין שלאלוקים יש מספיק לתת לכולם, וכמו שהוא קיבל כך אחרים קיבלו, ולא עוד אלא שכל המתנות שקיבל משמיים נועדו להיות כלים למילוי משימותיו בחיים. כך נמענים מגאווה וכך מגיעים לענווה.
נסיים בתפילת רבי אלימלך: ״יהי רצון מלפניך אבינו שבשמיים… שנראה כל אחד מעלות חברינו, ולא יעלה על ליבנו חס ושלום, שום שנאה אלא נשפיע לכולם רק הרבה רחמים ואהבה״.

עוד במדור זה

אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

מי‭ ‬רוצה‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭? ‬הרצון‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭ ‬נראה‭ ‬שאפתני‭ ‬במציאות‭…
תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

ישנם‭ ‬דברים‭ ‬שהם‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬פשוטים‭ ‬וישרים‭ ‬שלא‭ ‬אמור‭ ‬להיות‭…
שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…