הרב גבי קדוש

פרשת בראשית תשפ"ב

הרב קוק זצ"ל באר את שאלת האיכה כשאלה על מקומו האמיתי של האדם. 'איפה האדם המושלם אשר בראתי?'. אדם אחרי החטא הוא אדם חסר, אדם שאבד את עצמיותו המקורית. 'חטא האדם הראשון, שנתנכר לעצמיותו... לא ידע להשיב תשובה ברורה על שאלת איך...' [מוסר הקודש עמ' קמ].

סיפר לי פעם רב ששאל את נכדו: 'איפה אתה'? ענה הנכד בהצבעה על בטנו: 'הנה מוישלה'. "לא", אמר הסב, "זו הבטן של מוישלה, אך 'איפה מוישלה'?" הנכד הציע את ראשו כמוישלה, ושוב ענה הסב, 'זה הראש של מוישלה' אך 'איפה מוישלה'?"
אז איפה אנחנו? פרשתנו, פרשת בראשית, מתארת את בריאת העולם ובריאת האדם, מתארת את הנפילה הגדולה של אדם וחווה בחטא האכילה מעץ הדעת. יציר כפיו של אלוקים נופל בחטא הנורא של תאווה. נפילה כזו בחטא פתחה את הפתח ללכת אחרי תאוות העיניים והלב. תוצאת החטא היתה בריחה, בריחה מאחריות לשמירה על עולמנו. בריחה מעצמיותו של האדם.
בפניה האלוקית אל האדם לאחר החטא, הוא נשאל: 'וַיִּקְרָא ה' אֱ-לֹהִים אֶל הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה' [בראשית ג, ט]. חז"ל כבר עמדו על הקושי בשאלה זו והרי אלוקים פונה אל האדם ומה צורך לשאול אותו היכן הוא נמצא? רש"י הסביר לפי הפשט שהפניה היתה בכדי להכנס עם האדם הראשון בדברים, בכדי לא להפתיע אותו. יש אפשרות נוספת לבאר שהשאלה נועדה להדגיש את חוסר הנעימות והבושה שהתבייש אדם הראשון בגלל חטאו כאומר 'נו, לא מתאים לך…'.
הרב קוק זצ"ל באר את שאלת האיכה כשאלה על מקומו האמיתי של האדם. 'איפה האדם המושלם אשר בראתי?'. אדם אחרי החטא הוא אדם חסר, אדם שאבד את עצמיותו המקורית. 'חטא האדם הראשון, שנתנכר לעצמיותו… לא ידע להשיב תשובה ברורה על שאלת איך…' [מוסר הקודש עמ' קמ].
דווקא הראשית, תחילת העולם, תחילת השנה, מעלים בנו הרהורים על מקומו המשמעותי של האדם בעולם. על כוחו העצום להציל את העולם [ממציא חיסון הקורונה…] וחלילה גם את כוחו להשחית ולהרע. מי יתן והעולם ישמור על צלם האלוקים שבו, ידע תמיד להשיב תשובה ברורה לשאלה 'איכה' ולהיטיב עם העולם. 

עוד במדור זה

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…
תולדות- מכה הקודמת לתפילה

תולדות- מכה הקודמת לתפילה

חיוב‭ ‬תפילה‭ ‬למדנו‭ ‬מאבותינו‭. ‬לכאורה‭ ‬יסוד‭ ‬התפילה‭ ‬מובן‭, ‬לאדם‭ ‬הכואב‭…