הרב גבי קדוש

פרשת ואתחנן תשפ"א

לא תתכן בתורת ה’ שום שינוי ותמורה, חלילה. התורה ניתנה לנו בצאתנו ממצרים, עדיין לא התבגרנו, עדיין לא נתנסנו בנסיונות של החיים, בנפילות שבמדבר, במציאות מורכבת של הבדלים בתקופות וזמנים שונים, מתחים בינינו לבין עצמנו, בינינו לבין חברינו ובינינו לבין רבונו של עולם. 

גמרא עם אצבע

מעמד מתן תורה בצאת בני ישראל ממצרים היה מעמד שנתן תוכן וכיוון לעולם ובמיוחד לעם ישראל, מעמד אשר חולל מהפך עולמי, בלתי הפיך וקיים לנצח. ואם כך קשה להבין מדוע רואה משה רבנו צורך בחומש דברים, במשנה תורה, שבו חוזר הוא שנית על קורותיהם של ישראל לכתוב מחדש בפרשתנו את מתן תורה ולפרט את עשרת הדברות? נראה שיש הבדל גדול בין אם הדברים הנאמרים בידי שמיים לבין אם הדברים הנאמרים בפי משה, ההבדלים אינם במהות אלא ביכולת הדיבור וההקשבה. יש שתי פנים לעשרת הדברות: יש את האמירה האלוקית המוחלטת ויש את האמירה האנושית ושתיהן מחייבות. הדברות הראשונות נאמרו מפי ה’ והדברות בפרשתנו משה רבנו אמרם.
ניתן להוסיף שבדרך כלל יש הבדל בין ‘תנאי מעבדה’ לבין המציאות בשטח. הרבה פעמים בחיים בבית, בבית הספר ובעבודה ישנם כללי התנהגות שנקבעו מראש אך נסיון החיים מראה שצריך לשנותם ולהתאימם למציאות. אך חלילה וחס שכלל זה יחול על תורתנו הקדושה, תורתנו האלוקית. לא תתכן בתורת ה’ שום שינוי ותמורה, חלילה. התורה ניתנה לנו בצאתנו ממצרים, עדיין לא התבגרנו, עדיין לא נתנסנו בנסיונות של החיים, בנפילות שבמדבר, במציאות מורכבת של הבדלים בתקופות וזמנים שונים, מתחים בינינו לבין עצמנו, בינינו לבין חברינו ובינינו לבין רבונו של עולם. שמא יחשוב החושב ש’צריך להתאים את התורה למציאות העכשווית’? חלילה וחס, בא משה רבנו ובשמיעתו האנושית חוזר שוב על עשרת הדברות, בשנת הארבעים לתלאות המדבר. ללמדנו שמתן התורה האלוקי ביציאתנו ממצרים לא השתנה ולא ישתנה לנצח וגם כעת לאחר ארבעים שנות נדודים. התורה רצתה לבנות בנו את יסוד נצחיותה וקיימותה בכל מצב ובכל תנאי.

עוד במדור זה

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…
פרשת קורח- לא שוכחים את מנהיג המנהיגים

פרשת קורח- לא שוכחים את מנהיג המנהיגים

משה‭ ‬רבנו‭, ‬ה‭'‬מלמד‭ ‬זכות‭' ‬הגדול‭ ‬בכל‭ ‬נפילותיו‭ ‬של‭ ‬העם‭, ‬נופל‭…
בהעלותך- סדרת חינוך של 40 שנה

בהעלותך- סדרת חינוך של 40 שנה

להליכת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר‭ ‬היתה‭ ‬מטרה‭ ‬נעלה‭ ‬ונשגבה‭: ‬להכינם‭ ‬לקראת‭…
במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

טעות‭ ‬לחשוב‭ ‬שאחרי‭ ‬אלפי‭ ‬שנות‭ ‬בראשית‭ ‬ומאות‭ ‬שנות‭ ‬שעבוד‭ ‬במצרים‭…
בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

הכותרת‭ ‬מוכרת‭? ‬לא‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬סטיקר‭ ‬מהמלחמה‭ ‬האחרונה‭. ‬כבר‭…
אמור - אותו את בנו...

אמור - אותו את בנו...

האם‭ ‬מותר‭ ‬לנו‭ ‬לייחס‭ ‬למצוות‭ ‬התורה‭ ‬רגש‭ ‬של‭ ‬חמלה‭ ‬ורחמים‭…
אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

מי‭ ‬רוצה‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭? ‬הרצון‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭ ‬נראה‭ ‬שאפתני‭ ‬במציאות‭…
תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

ישנם‭ ‬דברים‭ ‬שהם‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬פשוטים‭ ‬וישרים‭ ‬שלא‭ ‬אמור‭ ‬להיות‭…
שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…