כיצד מודדים 'איכות החיים'? המדידה הידועה כ-OECD התקבלה בעולם. בשיטה זו בוחנים את הביטחון כלכלי [יכולת הפרט לתמוך חומרית בעצמו ובמשפחתו], את הרווחה החברתית [רצונו ויכולתו של הפרט להזדהות ולהיות חלק מחברה, אמון במערכת השלטון, הגנה על זכויות האדם וחירויות הפרט], את הביטחון האישי [בריאות, איכות הסביבה, הגנה מאלימות על רקע לאומי או פלילי]. גם בישראל איכות החיים נמדדת לפי ערכם אלו. בפרשתנו אנו מגלים שיטת מדידה אחרת לגמרי ל'איכות חיים' או יותר מדויק לומר ל'חיים של איכות'.
פרשתנו פותחת במניין שנות חייה של שרה אמנו שהיו 127 שנים ובסוף מוסיפה התורה את המילים: 'שני חיי שרה', לשם מה נכתבו מילים אלו? מבאר הנצי"ב: 'והנה כבר פירשנו כמה פעמים פירוש חיים בלשון הקודש בשתי משמעות: אחת חיים ולא מות ושנייה שמח ועלז ולא עצבון… וזהו דבר הכתוב שני חיי שרה. שהשנים שלה כולם היו בחיי שמחה ונפש המעלה ונשגב בחיי רוחני'.
הנצי"ב מציב לנו את המטרה בחיים, למה האדם נולד? למה נוצר? יש שני אופנים של חיים, האופן הראשון: חיים במובן של חי ונושם בניגוד למת, אך התורה לא מעוניינת שנחיה רק כך… היא מעוניינת שנכניס תוכן משמעותי לחיים שלנו, 'חיי שמחה ונפש המעלה ונשגב בחיי רוחני'.
אריכות חיים ללא משמעות הם פספוס החיים, על חיים כאלה אי אפשר לומר: 'שני חיי שרה', רק על חיים בעלי תוכן, תחושת שליחות ומילוי המשימות האלוקיות שיועדו לכל אדם ואדם בזה העולם, נקראים חיים.
'איכות חיים' לפי מדדי הרווחה הפרטית של האדם הם ממש לא העיקר, עם כל הכבוד הראוי לבטחון כלכלי, חברתי, תעסוקתי ופוליטי כולם הם רק אמצעים בלבד לצקת את המגמה והמשימה של החיים. התורה בפרשתנו מגלה את מטרת החיים האמיתית 'כי ידעתיו אשר יצווה את בניו אחריו לעשות צדקה ומשפט', לעשות טוב ולשאוף לטוב זו היא האיכות שאנו יכולים לתת לחיים.
הרב גבי קדוש
פרשת חיי שרה תשפ"ב
הנצי"ב מציב לנו את המטרה בחיים, למה האדם נולד? למה נוצר? יש שני אופנים של חיים, האופן הראשון: חיים במובן של חי ונושם בניגוד למת, אך התורה לא מעוניינת שנחיה רק כך...
![](https://www.giluydaat.co.il/wp-content/uploads/2021/03/rav-gabi-kadosh.png)
הרב גבי קדוש
רב מועצה אזורית בני שמעון
![](https://www.giluydaat.co.il/wp-content/uploads/2021/03/rav-gabi-kadosh.png)
הרב גבי קדוש
רב מועצה אזורית בני שמעון
רב מועצה אזורית בני שמעון
עוד במדור זה
פרשת פנחס- סבלנות אינה וותרנות
שתי תכונות הפכיות יש בבני אדם: הקנאות והסבלנות. הקנאי לא…
פרה אדומה: לדעת שאינך יודע...
בעולם המדע והדור המתועש שבו אנו חיים, קשה להבין כל…
'עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ'
כל שנה מחדש, כאשר אנו מגיעים בקריאת התורה לפרשת 'שלח…
אמונה במצב של חוסר וודאות
התנהלות בני ישראל במדבר היתה באופן מיוחד ומופתי: עם שלם…
נעשה ונשמע: מי גילה לבני רז זה?
הנה זה מגיע, אחרי ציפייה דרוכה של ספירת 49 הימים…
בשורה טובה: ארצכם תהיה שממה?
פרשתנו מצטיינת באוסף קללות לא נעימות… שחלילה יחולו עלינו אם…
קדושה: להתאחד ולהגיע לקדושה
בימים אלו אנו מציינים שלושה אירועים משמעותיים ביותר בימי תקומת…
כוחן של מילים ובמיוחד בעת מלחמה
אדם המעיין בחוק האזרחי בעניין ‘לשון הרע’ יגלה כמה סלחני…
שבת הגדול: פועלים גאולה
השבת הסמוכה לחג הפסח נקראת 'שבת הגדול' מטעמים רבים. אחד…
לא להחטיא את ההזדמנות
הרצון העז לחזור לשגרה, לחזור למוכר והרגיל, הינו רצון אנושי-טבעי…
תָּמִים פָּעֳלוֹ צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא
רבי דוד בן חסין ז"ל, מגדולי המשוררים ופייטני יהדות מרוקו…