גליון 511

הרב גבי קדוש

פרשת משפטים תשפ"ב

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

התורה מדגישה את המצב המוסרי של החברה מתוך הבנה שכל חברה אנושית נמדדת בהתייחסותה לחלשים שבה. בחברה שאין דאגה לחלשים, כשהחזק 'טורף' את החלש, ניתן לומר שחברה כזו אינה ראויה להיות חברה וודאי אינה ראויה לתורה.

פרשת משפטים תשפ"ב

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

התורה מדגישה את המצב המוסרי של החברה מתוך הבנה שכל חברה אנושית נמדדת בהתייחסותה לחלשים שבה. בחברה שאין דאגה לחלשים, כשהחזק 'טורף' את החלש, ניתן לומר שחברה כזו אינה ראויה להיות חברה וודאי אינה ראויה לתורה.

ידיים מאוגרפות בצורת לב

אחרונים במדור זה

פרשת בחוקותי תשפ"ב

פרשת בחוקותי תשפ"ב

התורה מציבה בפתח פרשתנו שתי אפשרויות: אם הולכים בחוקות ה'…
פרשת בהר תשפ"ב

פרשת בהר תשפ"ב

כל חייל קרבי מבין את משמעות המילה "אחי". אחי זו…
פרשת אמור תשפ"ב

פרשת אמור תשפ"ב

בשירה מַעֲשֶׂה בְּצַיָּר, עוסקת המשוררת לאה גולדברג, בנושא ההתבוננות: ׳יֵשׁ…
פרשת קדושים תשפ"ב

פרשת קדושים תשפ"ב

מיד לאחר הפסח אנו מציינים בגאווה לאומית גדולה שלושה אירועים…
ליל הסדר תשפ"ב

ליל הסדר תשפ"ב

בליל התקדש חג כאשר אנו עומדים כולנו מוכנים לליל הסדר,…
פרשת מצורע תשפ"ב

פרשת מצורע תשפ"ב

השבת הסמוכה לחג הפסח נקראת "שבת הגדול" מטעמים רבים. הטעם…
פרשת תזריע תשפ"ב

פרשת תזריע תשפ"ב

הרצון העז לחזור לשגרה, לחזור למוכר והרגיל, הינו רצון אנושי…

המעבר החד בין הדברים הנשגבים בפרשת יתרו: מתן תורה, מצוות האמונה, שמירת השבת וכבוד הורים לפרשת משפטים המתחילה במציאות כואבת של עבדות בעולם, דיני נזקים וחבלות, עבירות 'קטנות' בין אדם לחברו… המעבר החד הזה דורש מאתנו התבוננות. נראה שאחרי שעלינו למרום ההר הרוחני בפרשת יתרו, אנו נוחתים לתחתית מציאות החיים. החיבור והשילוב בין ההר לארץ, בין מציאות רוחנית עליונה לבין חיים עכשוויים נמוכים דורשים מאתנו לבנות 'גשר'. מציאות זו מעמידה בפנינו אתגר בחיים כיצד האידיאלים הגדולים מתממשים בחיים הנמוכים שלנו, כיצד מההר הגבוה יורדים לארץ?
פרשתנו מלאה בחוקים ובמשפטים העוסקים ברובם בהגנה על החלשים בחברה – יתום, גר ואלמנה ובאופן שבו בונים חברה צודקת ומתחשבת. התורה מדגישה את המצב המוסרי של החברה מתוך הבנה שכל חברה אנושית נמדדת בהתייחסותה לחלשים שבה. בחברה שאין דאגה לחלשים, כשהחזק 'טורף' את החלש, ניתן לומר שחברה כזו אינה ראויה להיות חברה וודאי אינה ראויה לתורה.
אין מדובר כאן בנימוסים והליכות או במידת חסידות, מדובר כאן בליבה של המוסר והתורה, להיות ישר ובעל חסד. מהפכה חברתית אינה סיסמא, ה'שקופים' בחברה לא ייראו אם נלך בצורה של 'אני את נפשי הצלתי' או אם נדבק באמירות גבוהות אך נבובות. רק אם נדבק בעשיית טוב לזולת, רק כך נצליח לבנות חברה מתוקנת. כי כדי להצליח לקיים חברה כזו צריך להבין שכולנו בני א-ל אחד בעלי מטרות משותפות וכאשר נרגיש שאם חסר לחברי חסר גם לי, כי שכואב לחברי כואב גם לי, כי כאשר מתעללים באחר מתעללים בי, אז נצליח לקדם ולו במשהו את עולמנו.
נמצאנו למדים שככל שההר גבוה יותר כך הוא מסוגל באמת לרדת עד למקומות הנמוכים ביותר של החיים. ברגע ש'ההר', שהגובה הרוחני של החיים, אינו יכול לחדור לתחתיות ארץ, סימן הוא שגובה זה הינו מזויף ולא באמת גבוה, מבחנו של הגובה, האם ראוי הוא להתבטא גם בנ. זה בנמיכות קומה. גשר בין פרשת יתרו לפרשת משפטים.

אחרונים במדור זה

פרשת בחוקותי תשפ"ב

פרשת בחוקותי תשפ"ב

התורה מציבה בפתח פרשתנו שתי אפשרויות: אם הולכים בחוקות ה'…
פרשת בהר תשפ"ב

פרשת בהר תשפ"ב

כל חייל קרבי מבין את משמעות המילה "אחי". אחי זו…
פרשת אמור תשפ"ב

פרשת אמור תשפ"ב

בשירה מַעֲשֶׂה בְּצַיָּר, עוסקת המשוררת לאה גולדברג, בנושא ההתבוננות: ׳יֵשׁ…
פרשת קדושים תשפ"ב

פרשת קדושים תשפ"ב

מיד לאחר הפסח אנו מציינים בגאווה לאומית גדולה שלושה אירועים…
ליל הסדר תשפ"ב

ליל הסדר תשפ"ב

בליל התקדש חג כאשר אנו עומדים כולנו מוכנים לליל הסדר,…
פרשת מצורע תשפ"ב

פרשת מצורע תשפ"ב

השבת הסמוכה לחג הפסח נקראת "שבת הגדול" מטעמים רבים. הטעם…
פרשת תזריע תשפ"ב

פרשת תזריע תשפ"ב

הרצון העז לחזור לשגרה, לחזור למוכר והרגיל, הינו רצון אנושי…

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
גלילה למעלה