הרב גבי קדוש

פרשת משפטים תשפ"ב

התורה מדגישה את המצב המוסרי של החברה מתוך הבנה שכל חברה אנושית נמדדת בהתייחסותה לחלשים שבה. בחברה שאין דאגה לחלשים, כשהחזק 'טורף' את החלש, ניתן לומר שחברה כזו אינה ראויה להיות חברה וודאי אינה ראויה לתורה.

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

המעבר החד בין הדברים הנשגבים בפרשת יתרו: מתן תורה, מצוות האמונה, שמירת השבת וכבוד הורים לפרשת משפטים המתחילה במציאות כואבת של עבדות בעולם, דיני נזקים וחבלות, עבירות 'קטנות' בין אדם לחברו… המעבר החד הזה דורש מאתנו התבוננות. נראה שאחרי שעלינו למרום ההר הרוחני בפרשת יתרו, אנו נוחתים לתחתית מציאות החיים. החיבור והשילוב בין ההר לארץ, בין מציאות רוחנית עליונה לבין חיים עכשוויים נמוכים דורשים מאתנו לבנות 'גשר'. מציאות זו מעמידה בפנינו אתגר בחיים כיצד האידיאלים הגדולים מתממשים בחיים הנמוכים שלנו, כיצד מההר הגבוה יורדים לארץ?
פרשתנו מלאה בחוקים ובמשפטים העוסקים ברובם בהגנה על החלשים בחברה – יתום, גר ואלמנה ובאופן שבו בונים חברה צודקת ומתחשבת. התורה מדגישה את המצב המוסרי של החברה מתוך הבנה שכל חברה אנושית נמדדת בהתייחסותה לחלשים שבה. בחברה שאין דאגה לחלשים, כשהחזק 'טורף' את החלש, ניתן לומר שחברה כזו אינה ראויה להיות חברה וודאי אינה ראויה לתורה.
אין מדובר כאן בנימוסים והליכות או במידת חסידות, מדובר כאן בליבה של המוסר והתורה, להיות ישר ובעל חסד. מהפכה חברתית אינה סיסמא, ה'שקופים' בחברה לא ייראו אם נלך בצורה של 'אני את נפשי הצלתי' או אם נדבק באמירות גבוהות אך נבובות. רק אם נדבק בעשיית טוב לזולת, רק כך נצליח לבנות חברה מתוקנת. כי כדי להצליח לקיים חברה כזו צריך להבין שכולנו בני א-ל אחד בעלי מטרות משותפות וכאשר נרגיש שאם חסר לחברי חסר גם לי, כי שכואב לחברי כואב גם לי, כי כאשר מתעללים באחר מתעללים בי, אז נצליח לקדם ולו במשהו את עולמנו.
נמצאנו למדים שככל שההר גבוה יותר כך הוא מסוגל באמת לרדת עד למקומות הנמוכים ביותר של החיים. ברגע ש'ההר', שהגובה הרוחני של החיים, אינו יכול לחדור לתחתיות ארץ, סימן הוא שגובה זה הינו מזויף ולא באמת גבוה, מבחנו של הגובה, האם ראוי הוא להתבטא גם בנ. זה בנמיכות קומה. גשר בין פרשת יתרו לפרשת משפטים.

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה