הרב גבי קדוש

פרשת שמות תשפ"ב

כל זמן שאחיו היו בצרה – לא הייתה הצלתו האישית חשובה אצל משה ועל כן ראשית כאב את הכאב הכללי של האומה - "כי אמר גר הייתי בארץ נכריה", ורק אחר כך התייחס לנס הפרטי של ההצלה מחרב פרעה.

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

משה רבנו אשר גדל בבית המלוכה, במנעמיה ובתפנוקיה, רחוק מהשיעבוד וחיי הדוחק שסבלו בני ישראל, לא מעלים עין אלא יוצא אל אחיו: 'וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל־אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם' [שמות ב, יא]. מה הביא אותו לצאת אל אחיו? כיצד הוא מצליח להתחבר אליהם?
כותב המדרש: 'מהו וירא שהיה רואה בסבלותם ובוכה ואומר חבל לי עליכם מי יתן מותי עליכם' [שמו"ר א]. בכיו של משה מעיד על הפנמה עמוקה של האחריות הציבורית. אולם הוא לא מסתפק רק במילים. ממשיך המדרש: 'היה נותן כתפיו ומסייע לכל אחד ואחד מהן'. בעקבות השותפות בצער הציבור – זוכה משה רבינו להנהיג את עם ישראל. 'אמר הקדוש ברוך הוא אתה הנחת עסקיך והלכת לראות בצערן של ישראל ונהגת בהן מנהג אחים, אני מניח את העליונים ואת התחתונים ואדבר עמך' [שם].
השחרור מהתעסקות בעניינים הפרטיים, הפתיחות והמוכנות לשותפות אמיתית עם הכלל – זה מה שהופך את משה להיות כלי להתגלות רצון ה' אליו.
העדפת המימד הכללי על פני המימד הפרטי באה לידי ביטוי גם בסדר קריאת השמות של בניו, לבן הראשון קרא גרשם: 'וַתֵּלֶד בֵּן וַיִּקְרָא אֶת־שְׁמוֹ גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּֽה' [שמות ב, כב] ולבן השני קרא אליעזר: 'כִּֽי־אֱלֹקי אָבִי בְּעֶזְרִי וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹֽה' [שמות יח, ד].
כל זמן שאחיו היו בצרה – לא הייתה הצלתו האישית חשובה אצל משה ועל כן ראשית כאב את הכאב הכללי של האומה – "כי אמר גר הייתי בארץ נכריה", ורק אחר כך התייחס לנס הפרטי של ההצלה מחרב פרעה.
לא לחינם בהודעות הטלפוניות לקראת שבת שנהג הרב אלישע וישליצקי זצ"ל למאות אנשים, ניסח הודעת ערב שבת פרשת שמות כך: 'שאלת מי אנוכי תפתחנו לקבלת כוחות ומשימות להוציא מצרים מאיתנו'.
(על פי דברי הרב אלישע וישליצקי זצ"ל, מסדרת הספרים לחמשה חומשים 'כדבר אלישע' בהוצאת ישיבת ירושלים לצעירים – ישל"צ, שיראו אור בעז"ה השבוע, לקראת יום השנה לפטירתו, כ"ה טבת)

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה