הרב גבי קדוש

ראה – לפניכם ברכה וקללה

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה נחשב קללה? כמה סבל, צער ואכזבה היינו חוסכים אם היינו יודעים מראש למיין את כל מהלכי חיינו לשני מסלולים: למסלול הברכה ולמסלול הקללה, וכמה פעמים מתוך ראייה חיצונית אנו נופלים על המסלול הלא נכון, וייתכן גם הפוך – שממש ללא כוונה תחילה יצא לנו המסלול הנכון.
פרשתנו פותחת במילים ״ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה וקללֽה את־הברכה אשר תשמעו אל־מצות ה'…״. לא נכתב בתורה ״הנה אנוכי נותן״ וכו' אלא דווקא המילה ראה – ללמדנו את יסוד הראייה, לא כל אחד זוכה לראות את הברכה והקללה. יש לנו ציווי לראות אותם, לחוש אותם ולהרגיש אותם. הרב זוין זצ״ל מביא בספרו (לתורה ולמועדים) דוגמה לטיב ראייה זו:
כתוב ״כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה״ והרב קוק מבאר את שינוי הלשון, שהרי היה צריך לכתוב זוכה ורואה בבניינה שזה כנגד 'חורבנה', אלא כתוב 'בשמחתה' שהרי הרבה יכולים לראות בבניינה של ירושלים אך לא כל אחד יזכה לראות בשמחתה.
עיקרון חשוב למדנו מהציווי בפרשתנו, הטוב והרע, הברכה והקללה אינן מושגים מוחלטים אשר אפשר להדביק עליהם את התווית טוב או רע, ברכה או קללה. כל דבר בעולמנו יכול להיות טוב ויכול להיות רע, יכול להיות ברכה ויכול להיות קללה, כיצד נדע? מה שקובע הוא כוח הראייה שלנו ומה התוצאות של הדבר לעתיד. לפעמים יזכה האדם לראות את 'הטוב' שיצא לו 'מהרע' וכן הפוך, אך כאשר מצטיידים בראייה אמונית יהיה בכוחנו להפוך הכול לטובה ולברכה.
וכעת לסיפור: הרב זוין זצ״ל מספר על שליח מארץ ישראל שהגיע לרוסיה למחבר הספר 'בת עין' וסיפר לו על שבחיה ומעלותיה של ארץ ישראל, והוסיף ואמר שאפילו האבנים שלה הם כיהלומים… התפעל הרב 'בת עין' ועלה לארץ (היה רבה של צפת), לימים פגש את השליח ואמר לו שאכן כל דבריו הם אמת ויציב אך בקשר לאבניה של הארץ לא ראה שהם יהלומים… הרהיב פניו המשולח כנגד הרב ואמר לו ״נו, כשזוכים רואים…״.
למדנו שראיית הברכה תלויה בנו. ראה – לפניכם ברכה וקללה. ■

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה