כץ ולעניין

שלימות בית

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגי ואישי

כיום, המושג שלום בית מתייחס לזוג הנמצא במשבר זוגיות חמור ומעוניין בהפרדה, לזוג כזה ישנה אפשרות של בקשת “שלום בית” מצד אחד מבני הזוג המבקש לנסות ולשפר את היחסים (לעיתים גם בכפייה) על הצד השני .

לאחרונה, מדינת ישראל חתמה על הסכמי שלום עם איחוד האמירויות , בחריין ומרוקו והסכם נורמליזציה עם סודן. הסכם שלום בין מדינות אינו בהכרח אהבה פורחת עם ציפורים מצייצות וקשת בענן . הסכם שלום בין מדינות הינו לעיתים מצב של אי לוחמה בהסכמה. האויבים אינם הופכים באחת לחברים, השכל הישר והאינטרס של יצירת שקט וחסכון בחיי אדם גובר (לעת עתה) על השנאה ועל ההיסטוריה המלחמתית בין שני העמים ועל כן בהסכמה דו צדדית תוך משא ומתן, מסכימות המדינות להפסיק ולהילחם ולנסות להתקדם אל עבר יחסים יותר טובים. הסכמי שלום מאפשרים תחילת שיתוף פעולה, הגברת אינטרסים משותפים, קיום דיאלוג מתמיד, קיום יחסים כלכליים ועוד.
בהשאלה לעולם הזוגיות ישנו המושג “שלום בית” שהובא בתחילה בגמרא (מסכת שבת כג’ עמוד ב’). הגמרא מביאה ביטוי זה בדיון על מציאות של מצוקה כספית – שבה נקבע שעדיף להדליק נר שבת על נר חנוכה “משום שלום ביתו” ואומר על כך רש”י “….שבני ביתו מצטערין לישב בחושך”. כלומר בני זוג עניים שבאפשרותם הכספית להדליק רק נר אחד, צריכים להעדיף הדלקת נרות שבת ושלא יישבו בחושך ויצטערו מאשר שידליקו נרות חנוכה. הגמרא לא דנה כלל ועיקר בזוג הנמצא במשבר זוגי וממילא המושג “שלום בית” המובא בגמרא , מתפרש אחרת לגמרי מהמקובל היום.
כיום, המושג שלום בית מתייחס לזוג הנמצא במשבר זוגיות חמור ומעוניין בהפרדה, לזוג כזה ישנה אפשרות של בקשת “שלום בית” מצד אחד מבני הזוג המבקש לנסות ולשפר את היחסים (לעיתים גם בכפייה) על הצד השני .
מדוע לבקש רק “שלום בית” ? מדוע להסתפק במצב של “אי לוחמה בהסכמה”? אני מבקש לשנות את השיח ולבקש לקרוא לתהליך “שלימות בית” !!!
אנו צריכים להציע לזוג הנמצא במשבר, מדרגה גבוהה יותר ליחסים ביניהם, מציאות יותר אידיאלית אשר בעזרת ה’ והרבה מאמץ משני בני הזוג ( ועזרה מקצועית ) יצליחו לעלות ביחד כמה מדרגות. חשוב שכבר בתחילת התהליך תהיה הסתכלות קדימה ולמעלה – מתוך אמונה ותקווה של שני בני הזוג כי ע”י עבודה וסיוע מקצועי יוכלו לשפר את היחסים ולהביאם למצב ראוי, מכבד ואוהב יותר .יש לשאוף לטוב הראוי ולא רק לטוב המצוי.
“על כן יעזוב איש את אביו ואמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד” = שלימות בית.
צריך לשנות את הטרמינולוגיה ולקרוא לתהליך “שלימות בית” מתוך תקווה גדולה ואמיתית אשר בעבודה נכונה יחד עם רצון ומאמץ שאכן שני בני הזוג ירצו ו”יילחמו” האחד לצד השני עבור שלימות זו. החברה בישראל נמצאת עתה בתקופה שבה ישנו תהליך חברתי מורכב . השיח הציבורי “מתחמם” והיצרים שולטים . כחלק מהתיקון האישי / הזוגי / החברתי דווקא בימים אלה , אנו חייבים לחזור ולעודד שיח ותקשורת של הבנה, הערכה , הכלה ואהבה בין אנשים בכלל ובין בני הזוג בפרט על מנת שנוכל כולנו לחזור ולחיות בחברה בריאה ובזוגיות בריאה.

הכותב הוא בעל קליניקת 'מיזוג' – זוגיות. התחדשות. העצמה. מעביר הרצאות וסדנאות בנושאי זוגיות. לתגובות : meezoog1@gmail.com ,054-7002069

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
גלילה למעלה